Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

slaan en bazig gedrag hoogbegaafd kind

Mijn zoon van 9,5 jaar is hoogbegaafd (145 PIQ en 144 VIQ) en over het algemeen zit hij goed in zijn vel en hebben we het fijn thuis Enkel zijn slaan en schop gedrag als hij boos is, en zijn verbaal onaardig zijn als het hem niet zint krijg ik niet gecorrigeerd Hij weet wat de consequenties zijn en ik ga ook niet in discussie op de momenten dat het gebeurd
Maar het lijkt hem niet te raken als hij straf hiervoor krijgt Eerst was het zijn tablet inleveren en op de trap zitten, ondertussen moet hij met zijn jongere broertje en zusje mee naar bed om 7 uur ipv 8 uur Gesprekken met uitleg over zijn gedrag en de gevolgen er van heb ik al vaak gevoerd
Maar het probleem blijft bestaan Het lijkt hem niet te boeien Op school loopt hij tegen de zelfde problemen aan Verder is hij over het algemeen behulpzaam en redelijk sociaal voor een hoogbegaafd kind
Iemand hier ervaring mee? of een goed advies?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-02-2018 om 22:07

Vermoed je een verband tussen zijn gedrag en

zijn hoogbegaafdheid? Anders is het onnodig om hierbij mee te delen dat hij hoogbegaafd is en wat zijn scores zijn. Kun je aangeven waar je het verband ziet?

Ik lees over een dwars kind, maar kan uit jouw verhaal niets herleiden over waar die dwarsigheid vandaan kan komen. Wat zou kunnen maken dat hij niet goed in zijn vel zit? Is er iets op school, met vrienden, in jullie gezinsdynamiek dat hem ongelukkig en dwars maakt? Het lijkt me verstandig te zoeken naar de oorzaak van zijn hardnekkige gedrag. Je kunt blijven straffen, maar dat is in dit geval blijkbaar ineffectieve symptoombestrijding.

Aagje

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-02-2018 om 22:13

Hier

Hier ook een hb-zoon van 9 die momenteel erg bazig is. Is echt iets van de laatste tijd. Toen ik hierover postte op een forum voor hb-kinderen werd ik op de prepubertijd gewezen. Veel kinderen van 9 vertonen ineens dit gedrag. Na even nadenken herken ik het ook wel van het schoolplein(ben overblijfmoeder).

Kinderen van deze leeftijd worden zich bewust van hun eigen identiteit en hb-kinderen ( en andere kinderen die “anders” zijn) worden zich bewust van hun anders zijn. Ik heb zelf het gevoel dat mijn zoon het gevoel heeft dat hij harder zijn best moet doen om erbij te horen. Meer tarzan-gedrag dus.

Straffen zoals wat jij noemt geef ik nooit. Ze maken geen indruk en schieten dus hun doel voorbij. Af en toe ontplof ik soms dusdanig dat zoon echt onder de indruk is en zich even koest houdt. Vervelend gedrag laat ik op school, dat zoeken ze vooralsnog daar maar uit. En thuis rommel ik maar wat aan in de hoop dat het over een half jaar weer voorbij is.

Onze ib’er zei trouwens dat het wel een bekend probleem is bij hb’ers rond deze tijd van het schooljaar. Aan het begin zijn ze nog vol goede moed, want alles nieuw. Na de herfstvskantie kakken ze langzaam in en na de voorjaarsvakantie hebben ze het wel gezien in de groep waar ze zitten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-02-2018 om 22:16

Iepom

Ken je de besloten groep van Pharos al op fb?
Daar kan je dit soort vragen goed stellen en krijg je ook prettig antwoord is mijn ervaring

ieppom

ieppom

01-03-2018 om 18:58 Topicstarter

ieppom

bedankt voor de reacties

Het verband tussen HB en gedrag is wel bekend, ook bij mij Het vreemde is dat ik hem vrij makkelijk kan corrigeren in dingen, maar dit blijft een terug kerend ding wat steeds sterker wordt
En voor hemzelf wordt het ook niet leuker
Ontploffen helpt wel Maar het effect is van korte duur.....

En voor zover besproken en bekend bij mij zit hij verder goed in zijn vel Maar dat (ik noem het hanen gedrag ) tarzan gedrag vind ik zelf erg vervelend.

Ik ga eens mn licht opsteken bij de FB groep
Bedankt allemaal voor het meedenken

marie

marie

01-03-2018 om 23:09

Hoogbegaafdheid

is in die zin van toepassing dat opvoeden vaak toch een tikje anders moet.
Nu geloof ik zelf absoluut niet (meer) in straffen maar bij een hb kind kom je daar al zeker niet (lang) mee weg.

Ik zou eens beginnen met een goed gesprek op een rustig moment.
Een eerlijk, open gesprek werkt van 2 kanten uit.
Hij zal pas ruimte voelen om te groeien als jij ook je dwangmiddelen opgeeft en hem tijd geeft vertrouwen op te bouwen. Vertrouwen werkt ook beide kanten uit.

Misschien heeft hij moeite met het reguleren van zijn emoties, misschien kun je hem daarbij helpen.
Of, als je twijfelt aan jullie samenwerking of je eigen kunnen, kijk eens bij een coach, training sociale vaardigheden of speltherapie.

Ik vraag me af

Weten de kinderen dan dat zij volgens de IQ-test hoogbegaafd zijn?

Tsjor

tante Sidonia

tante Sidonia

03-03-2018 om 14:30

is het mogelijk

dat een HB kind ook eerder snapt dat het handig is te doen alsof de straf die je krijgt je niet kan deren? En het van daaruit ook beter kan doen doen alsof dat het geval is?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-03-2018 om 15:42

Tsjor

De mijne wel. Hij wilde natuurlijk weten waarom hij een ochtend bij een orthopedagoog moest zijn. En voor hem van groot belang om te weten waarom dingen soms moeizaam gaan. Net als een ADHD’er weet waarom hij soms zo druk is en waarom hij pilletjes slikt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-03-2018 om 15:43

Tante Sidonia

Nou en of. Dit geldt iig voor mijn hb’er. Hij is erg goed in dit soort dingen inschatten

Bazig gedrag.

Hb'ers kunnen wat dominant, overheersend zijn. Maar slaan en schoppen herken ik totaal niet. Mijn kind kon het juist verbaal zo goed af dat agressie totaal niet nodig was.

Kijk, andere kinderen gaan vanzelf een keer flink terugmeppen en schoppen. Althans, dat deed mijn zoon wel toen het agressieve jongetje uit de klas weer een woedeaanval kreeg. Hij heeft nooit geen last meer met hem gehad en juf keek even de andere kant op.

Tsjor, mijn zoon wist op zijn 15e/16e pas zijn iq, tot die tijd was hij gewoon slim. En slim of niet zo slim, niet van belang, slaan en schoppen is niet oké. En dat begint al thuis als ze nog klein zijn. Iedere kleuter deelt wel eens een mep uit, speelgoed is daarom ook van plastic, zodat ze elkaar niet doodmeppen in de zandbak.
Op 9 jarige leeftijd is het handig dat onder controle te hebben, anders is het tijd voor agressietherapie en de "beheers je woede cursus".

Of dus die klasgenoot tegenkomen die zich niet laat slaan en schoppen.

Tante Sidonia.

Jazeker, manipuleren is sterk ontwikkeld. Maar dat klinkt wat negatiever.
Straffen heeft daarom ook niet veel zin. Boeken lezen over vriendschappen en hoe mensen met elkaar omgaan en leren hoe je dingen kunt oplossen zonder agressie werken naar mijn idee beter.
Voorbeelden en rollenspellen zijn leuk om thuis mee te oefenen.
Hb'ers hebben vaak wat autistisch gedrag, ze denken nog al in hun eigen straatje en de mening van een ander is van minder belang.

Dus uit onmacht krijgt een kind dan losse handjes. Hij heeft geen andere oplossing geleerd.

straffen

Straffen is bij geen enkel kind een goed idee, maar bij een HB-er al helemaal niet. Zoek de samenwerking! Leg je kind voor waar je mee zit (het agressieve gedrag) en vraag je kind hoe jullie dit op gaan lossen. Ga mee in zijn/haar voorstel. Grote kans dat dit probleem daarna verdwijnt. En dan door naar het volgende

Maar echt, een kind van bijna 10 op de trap zetten? Kom op zeg, dan ben je zelf ook niet helemaal meegegaan in de ontwikkeling hoor.

ieppom

ieppom

05-03-2018 om 17:25 Topicstarter

straf

Mijn zoon weet dat hij HB is en dat was ook niet zo moeilijk voor hem om daar achter te komen
En daarbij is het ook handig als hij snapt dat anderen vaak nog aan het denken zijn als hij al klaar is
zodat de frustratie niet non stop uit zijn oren komt

Op de trap.......bij veel dingen werkt het nog steeds prima Even nadenken in je eentje wat je aan het doen bent En bij keer tich.... beter dat hij even uit het zicht verdwijnt voordat ik echt ontplof Uit de tijd of niet Dat maakt mij niet uit
Hij is naar kinderen manipulatief Kan met volwassen mensen uitstekend door de bocht en is ontzettend behulpzaam en lief Alleen niet naar zijn broertje en zus.....En hoe dan ook er wordt niet geschopt of geslagen

Ik hoop dat het minder gaat worden als hij binnenkort gaat starten met plusklas Afgelopen dagen gaat het erg goed.......de afspraak is voor het moment dat als hij wel slaat dat hij om 7 uur naar bed gaat En dat is een keer voorgekomen en nu al een dag of 5 zonder schoppen of slaan doorgekomen Dit was in combinatie met gesprek en consequentie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.