Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jana

Jana

09-03-2019 om 22:54

Uitnodigingen verjaardagen

Mijn dochter van 5 jaar zit sinds dit jaar in groep 2. Ze is tot nu toe dit schooljaar 6 keer uitgenodigd en vandaag hebben wij voor de zesde keer moeten afzeggen. Verjaardagsfeestjes worden hier op een zaterdag gegeven wat in ons geval niet uitkomt omdat er dan zwemles is wat niet verplaatst kan worden. Cancellen tikt ook hard aan.

Wat is de reden dat verjaardagen al op jonge leeftijd tegenwoordig (meestal) op zaterdag worden gegeven? Van mijn tijd herinner ik mij dat dat iets was voor de bovenbouwklassen. Hebben ouders die de verjaardagen vieren op zaterdag zelf geen verplichtingen met de kinderen op zaterdag?


vlinder72

vlinder72

09-03-2019 om 23:20

Werken

Waarschijnlijk werken beide ouders en is de zaterdag de dsg waarop ze allebei aanwezig kunnen zijn.

Wij hebben verjaardagen over het algemeen ook op zaterdag gevierd ('s middags na het sporten van de meeste kinderen).

zwemlessen waren hier meestal doordeweek tegen het eind van de middag/vroeg in de avond.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-03-2019 om 23:39

Sneu

Je hebt dus alle partijtjes afgezegd voor de zwemles? Dat is ook sneu, zo heeft ze nooit een feestje. Hier waren de partijtjes op wisselende dagen. Mijn minst favoriete tijd was woensdag en dan niet direct na schooltijd. Dan kon ik dus eigenlijk niet werken, omdat ik dan eerst uit school moest halen, en daarna mijn kind naar het partijtje brengen. Zwemlessen waren doordeweeks, maandag en donderdag.

Floria

Floria

10-03-2019 om 07:30

altijd verplichtingen

Wij hebben op iedere dag sportverplichtingen, dus we hebben de verjaardagen op allerlei dagen gevierd, net wat ons het beste uitkwam. Op zaterdag als er op zondag een wedstrijd was, op zondag als er op zaterdag een wedstrijd was, op vrijdag als er dan een studiedag was...

Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag is hier nauwelijks tijd om een verjaardag te vieren, zelfs zonder sporttrainingen. Hier op school wordt er veel in Ballorig en dergelijke gevierd. Voordat je daar bent na school...nou ja, het kán, maar een paar uurtjes langer op een zaterdag vinden de kinderen natuurlijk veel leuker. Op woensdagmiddag heb je 1,5 uur langer, maar dan zijn er ook veel trainingen. Ik vond het juist vervelend dat in groep 8 ineens iedereen de woensdag ging doen. Met brengen en ophalen vervallen er dus ineens van 4 personen in het gezin trainingen, in plaats van alleen de feestganger.

Hoe laat heb je zwemles dan? Als dat zo midden op de dag is, dan vervalt er wel meer dan alleen kinderfeestjes, toch?

Hier zijn ook wel eens twee kinderen een uurtje later gekomen vanwege voetballen, maar als je toch van 10 tot 15 in Ballorig zit maakt dan niet uit. En een keer was er een feestje op dezelfde dag, waardoor twee kinderen eerder weggingen. Je kunt toch nergens rekening mee houden. Ook op zondag waren er jongens met wedstrijden (waardoor een feestje waar mijn zoon heen moest verplaatst werd bijvoorbeeld.)

Bregje

Bregje

10-03-2019 om 07:46

verjaardagen

Wat ontzettend balen dat je de zwemles niet kunt verzetten, dat kon hier gelukkig wel. Wij zwommen altijd in de ochtend en daar hadden we dan geen last van.

Nu doet mijn dochter aan reddingszwemmen, zaterdag van 17 tot 18 uur en de andere dochter doet zaterdag aan korfbal. Bij mij gaan feestjes voor, dan maar een weekje geen sport. maar gelukkig wordt hier altijd in de app gevraagd of iedereen kan.

Hier hebben de kinderen een continu rooster, dus de feestjes kunnen elke dag van de week gehouden worden.

Renate

Renate

10-03-2019 om 08:04

Precies

dat. Op zaterdag konden we er allebei bij zijn, zonder dat er iemand vrij hoefde te nemen. Voor de oudste hadden we pas vanaf groep 5 scouting op zaterdag. De jongste was er vroeger bij, maar je kunt het ook een keer overslaan, natuurlijk. Toen ze klein waren, waren de activiteiten vooral door de week. Balletles op dinsdag, muziekles op de bso. Zwemles was hier op vrijdag aan het eind van de middag. Wij hebben feestjes ook gevierd wanneer het uitkwam. Voor ons was de zaterdag juist lastiger toen de kinderen groter waren in verband met toernooien op zaterdag.

Hanne.

Hanne.

10-03-2019 om 08:46

Wisselend

Hier heeft het erg gewisseld en hing het af van van alles en nogwat. Type feest sporten van de jarige maar ook van huisgenoten.

Vroeger vaak door de week. Basisschool kind had geen verplichtingen en jongere broer/zusje kon een middag extra naar het kinderdagverblijf zodat we dat ook makkelijk oppas voor hadden.

Tegenwoordig vaak op de zaterdag. Jarige basisschool kind heeft dan geen verplichtingen en oudere broers en zussen juist wel dus lopen we elkaar niet in de weg.

Door de week is nu vaak onhandig want basisschool kind sport en paar keer een oudere broers en zussen hebben altijd nét een belangrijke toets de volgende dag en worden dan niet blij van en meute gillende kinderen in huis.

Zelf sport oid afzeggen voor een feestje (als je uitgenodigd wordt) vind ik altijd lastig. Aan de ene kant is een keertje afzeggen geen ramp maar als het er veel worden (of toevallig veel achter elkaar) gaat en feestje niet automatisch voor. Dansers ben je met niet dan wel aanwezig. Dan wordt later komen of niet gaan ook een optie.

Triva

Triva

10-03-2019 om 08:55

Idd

Op die leeftijd juist ideaal op zaterdagochtend of begin vd middag. Vanaf groep 3 kan die tijd echt niet want dan zitten ze allemaal op voetbal of hockey. Moet het eind vd zaterdag. Doordeweeks? Nou nee, moet je daar vrij voor gaan nemen?

Wat zielig zeg, zes feestjes afzeggen... Waren die allemaal dezelfde tijd? Dan zwemt ze zeker om 13 uur ofzo? Kan ze ervoor of erna niet even?

Mo

Mo

10-03-2019 om 12:12

opmerkelijk

Dat is best opmerkelijk want alle feestjes die onze kinderen geven en hebben gehad zijn op woensdag of vrijdag na schooltijd. Best wel gek om feestjes op zaterdag te geven en heb ik nog niet eerder gehoord en meegemaakt!

Pirata

Pirata

10-03-2019 om 12:22

Gut Mo

Wij geven zelfs feestjes op zondag... dan kan iedereen tenminste. En doordeweeks werken wij en is er sport, muziek etc.

Dees

Dees

10-03-2019 om 12:27

Zondag

Hier binnenkort op zondag ook een feestje. Zaterdag krijg je gedoe met kinderen die moeten sporten en niet even een keertje mogen overslaan. Door de weeks is altijd een van ons werken de nader is dan wel thuis maar ja dan zit je ook weer met zwemlessen en muziekschool en sporten.....de zondag is meestal nog vrij.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-03-2019 om 12:28

Tot en met groep 4

deed ik de feestjes vaak op vrijdagmiddag. Want dan hadden de kinderen nog vrij. Een vriendin die dol was op kinderfeestjes kwam altijd en dan deden we dat samen. Bij jongste deed ik het ook al wel op zaterdagmiddag.

Maar nu met het continurooster zie ik alleen nog weekeindefeestjes voorbij komen. Voor mij zou nu ook gelden dat ik in het weekeinde het samen kan doen met man en dat ik dat liever zou doen dan door de week.

Ik vind het wel sneu dat je kind zo alle feestjes misloopt maar snap ook wel dat je niet alle zwemlessen wilt overslaan.

Zaterdag

Hier zijn verreweg de meeste feestjes op zaterdag. Daar moet dan inderdaad wel eens sport voor worden afgezegd. Dat is geen probleem. Het is sowieso lastig om een dag te vinden dat iedereen kan. Ook een paar keer meegemaakt dat een kind op zondag zijn feestje vierde. Eigenlijk best een goede dag omdat er weinig verplichtingen zijn. Echter omdat het een christelijke school is zijn er veel kinderen die dan ook niet mogen. Wij zijn ook christelijk maar ik vind het niet zo'n punt om op zondag een feestje te hebben dus mijn kinderen mochten wel gaan maar andere kinderen mochten niet gaan.

Doordeweeks is ook prima. Woensdagmiddag komt ook regelmatig voor. Het enige wat ik vervelend vind is dat als het doordeweeks is en niet direct na school. Dan kan mijn kind niet komen want die gaat naar de BSO. De BSO kan niet halen/brengen naar feestjes (begrijpelijk) dus mijn kind kan niet komen als hij niet opgehaald kan worden door de ouder. Als ze gelijk na school meekunnen is het geen probleem. Dan kunnen we gewoon de BSO afzeggen voor die dag en kind opgalen.

Floria

Floria

10-03-2019 om 13:41

vrijdag?

Dan zijn ze hier ook pas tegen 15.00 uit school. Alleen groep 1 zou misschien net genoeg tijd hebben om een feestje te houden.

Direct na school

Hier vierden we de verjaardag inderdaad op een woensdag of vrijdag direct na school. We woonden vlakbij school en dan nam ik de gasten mee naar huis. Samen met familie of vrienden hadden we dan thuis of elders een feestje en na het eten bracht ik de kinderen naar het schoolplein waar ze weer opgehaald werden, of naar huis liepen of fietsten. Ik had wel telefoonnummers van alle ouders verzameld voor als er een spaak in het wiel was.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-03-2019 om 14:03

Floria

Op de school van onze kinderen hadden de onderbouwgroepen (1-4) vrij op vrijdagmiddag. Dan kon je dus prima een feestje geven. De hele school had woensdagmiddag vrij.
Nu hebben ze een continurooster met een vijfgelijkedagenmodel.

Pirata

Pirata

10-03-2019 om 14:51

Vrijdag

Hier ook wel eens uitnodigingen op vrijdag na school. Het feestje kan dan tot lekker laat doorgaan, half 10 ofzo (bovenbouw basisschool). Jammer dat mijn zoon zo 3 muzieklessen achter elkaar miste... maar als ik hem dwing naar muziek te gaan ipv naar de feestjes, dan wil hij van muziek af. Vrienden gaan vóór muziek... bij hem dan.

Bente

Bente

10-03-2019 om 15:09

Jana

Niet volgend jaar hier komen en klagen dat je dochter nooit meer wordt uitgenodigd voor feestjes he?

Sneu

Op zaterdag zijn beide ouders thuis om een feestje in goede banen te leiden en als ze weggaan de kinderen te vervoeren. Ik zie hier regelmatig feestjes op zaterdag en heel soms woensdagmiddag. Op andere middagen is er hier geen tijd. Zo gek vind ik het dus niet. Mijn dochter sport op zaterdag maar dat kan ik verzetten, het is geen teamsport. De zwemlessen had ik, juist om die rede, op donderdagmiddag na school. Zo kon ze naar alle feestjes en ook afspreken op woensdagmiddag. Ik vind het sneu dat je kind nooit naar feestje kan. En ook raar dat dat zwembad zo streng is. Wat doe je dan als ze ziek is of als je op vakantie bent. Hier konden gemiste lessen gewoon ingehaald worden en gaven ze ook les in de vakantie.

Mams

Mams

10-03-2019 om 15:12

Dilemma

Hier met enige regelmaat wel kinderfeestjes op zaterdag waarvoor mijn kinderen worden uitgenodigd. Ik vind dat altijd een vervelende dag. Los van sport etc gebeurt er altijd al voldoende op zaterdag (weekboodschappen, huishouden, sociale afspraken, etc) en zit ik niet te wachten op een extra logistieke uitdaging.

Oudste kind traint 3x per week en speelt op zaterdag een wedstrijd. Hij mag zelf kiezen of hij een training/wedstrijd overslaat of het feestje skipt. Meestal kiest hij voor sport en meld hij zich af voor het feestje. Recent een aantal keren op vrijdagavond een kinderfeestje gehad, dan gaat hij daar later heen, na de training.

Jongste heeft een minder volle week dus doordeweeks kan zij meestal wel. Zaterdagen niet altijd.

Bo

Bo

10-03-2019 om 15:17

zaterdagmiddag

Zaterdagmiddag komt hier het meeste voor. En dan na 14 uur zodat iedereen zijn sport heeft kunnen doen. Als je nu zwemles hebt midden op de zaterdag zou ik zeker om een ander tijdstip vragen, dit gaat steeds meer gebeuren namelijk. Anders toch maar wel een keertje overslaan. Hier kon je per periode ook 2 keer een zwemles op een ander moment inhalen.

@Floria: vrijdag kan toch prima? Om 15 uur mee uit school en na het eten ophalen. Afhankelijk van de leeftijd en waar je heen gaat heb je dan van 15-19/20 uur. Mooie tijd toch?

Floria

Floria

10-03-2019 om 16:11

Ja kan

OK als je wat langer doorgaat kan het natuurlijk wel. Thuis dan. Op locatie niet echt.

Zou voor ons zelf geen optie zijn, met trainingen op vrijdagavond en zaterdagochtend, dus we hebben het nooit overwogen. Ook moet er dan vrij genomen worden van werk, wat onnodig is als het feestje ook in het weekend kan.

Eva

Eva

10-03-2019 om 16:58

Hier ook in het weekend

Doordeweeks werken de meeste ouders.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

10-03-2019 om 20:28

zaterdagmiddag

Lijkt me de beste tijd voor basisschoolkinderfeestjes. Eventueel uitloop naar begin avond. Hoe jonger de kinderen, hoe vroeger de sportactiviteiten meestal zijn. Toch?

De jarigen zelf zitten vast ook op clubjes, en het is vervelend week na week voor niks te betalen voor een sportactiviteit.
Feestje op zondagmiddag kan natuurlijk ook. Al denk ik dat ouders liever voor zaterdag kiezen, dan kan iedereen de dag erna bijkomen van de drukte.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-03-2019 om 20:37

Hier

Vaak op zaterdagmiddag, na scouting (of vroeger zwemmen). Dan is m’n man ook thuis. Op zondag voor familie, want die komt van ver.
Toen ze klein waren ook wel op woensdagmiddag, maar vanaf groep 5 zitten ze dan tot half 3 op school, dus dat was toen ook niet meer handig. Ook niet op studiedagen, omdat er vaak ook kinderen van andere scholen op het feestje komen, en die moeten dan gewoon naar school.
Ander kinderen vieren het wel doordeweeks, zo’n beetje half om half. Dat gaat wel eens ten koste van sport, maar dat zeggen we dan gewoon af.

Floria

Floria

11-03-2019 om 07:28

Wilgenkatje

Er zijn heel veel verschillende sporten, hè.
Bij mijn kinderen kan een wedstrijd tussen 12.00 en zeg maar 15.00 beginnen en dan 3 tot 4 uur duren, plus heen en terug rijden. Dat kan op zaterdag of zondag zijn.

Flavia

Flavia

11-03-2019 om 07:46

Idd Floria

Om 8:30 beginnen, dan tot 12 spelen als het mee zit, bij pech wordt het 1 uur en dan nog omkleden en naar huis 30-45 minuten rijden.
Ik ben nooit zo blij met die middagwedstrijden die om 1 uur beginnen.

Floria

Floria

11-03-2019 om 10:54

13 uur OK als het aansluit

Komend weekend
zaterdag 15u weg naar een uitwedstrijd en 20u thuis,
zondag 15u aanwezig zijn bij een thuiswedstrijd, 19u hopelijk klaar.

Weekend daarna
zaterdag 12u weg voor een uitwedstrijd, ?? thuis
zondag 12u de bus in voor een uitwedstrijd, 18u thuis?

Om het simpel te maken trainen degenen die op zondag de wedstrijden hebben op zaterdagochtend, en andersom. Tot een uur of 10. Ach, boekjes mee en wachten tijdens het 'gat' zijn we gewend.

Ook de eigen kinderverjaardagen komen dus niet altijd uit en worden meestal verschoven naar een vrije weekenddag. Maar als je ONS wil uitnodigen, dan kunnen we heel vaak niet

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-03-2019 om 11:52

sport, hobby's en verjaardagen

het is een kwestie van prioriteiten. Die kunnen binnen een gezin verschillend liggen. Excuus dat ik het zo rooskleurig inschatte Floria
Het handigste is als vrienden bij dezelfde sportclub zitten als de jarige. Maar ja, dat is theorie.

vlinder72

vlinder72

11-03-2019 om 13:48

Keuze

Hier sloegen of slaan ze dan maar een keer een training over. Wedstrijd liever niet maar ook dat kan best een keer. Bij jongste zoon hoeft dat nooit want hij speelt meestal erg vroeg.

Hij traint daarbij dan ook nog eens 3 x in de week maar een training kan hij best een keer overslaan. Doet hij komende vrijdag ook. Sport is leuk. Hij doet het graag maar hij is ook pas negen jaar en drie keer trainen (ook tijdens de vakantie) is best veel. Schoolvriendjes zijn ook belangrijk. De volgende Frenkie de Jong is hij echt niet en dat hoeft ook niet. Dus wij dien niet moeilijk over feestjes tijdens sporten en dat doet trouwens ook niemand anders uit zijn team. Er is wel vaker iemand afwezig ivm een feestje.

De oudste had ook van die idioot lange wedstrijden. Gelukkig niet elke week maar hij was vaak bezig van 09.00 tot 15.00. Het kwam toen ook best vaak voor dat kinderen halverwege weggingen voor een feestje.

Dees

Dees

11-03-2019 om 13:58

Zoveel tijd

Ik zou er niet aan moeten denken om elke week zoveel tijd kwijt te zijn aan de sport van mijn kind. Dat gaat echt het gezinsleven verpesten!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.