Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Gladiool

Gladiool

02-01-2019 om 22:43

Vanaf welke leeftijd koffie drinken?

Mijn 11-jarige wil heel graag koffie drinken. Gevoelsmatig vinden wij m daar nog een beetje jong voor. Maar aan de andere kant, als hij cafeïnevrije koffie drinkt kan dat geen kwaad toch? Ik drink ook altijd decaf dus dat zou makkelijk kunnen... Vanaf welke leeftijd mochten jullie kinderen koffie drinken?

Gezellig!

Een 11 jarige die af en toe een kopje koffie drinkt, prima toch?
En cafeïnevrij lijkt me al helemaal geen probleem.

bicyclette

bicyclette

02-01-2019 om 23:44

hier wel jonger

Hier waren ze wel jonger. Koffie met veel (warme) melk, dus amper cafeïne.

De magische grens ligt hier op 12 jaar. Wordt ook naar toe geleefd
Ook daarna nog rustig aan met de cafeïne: max 1 per dag, niet meer na zessen. Ook met e cola ben ik voorzichtig, koop meestal dubbel zero of hoe heet dat. Zit niks in in elk geval, suiker noch cafeïne.
Ze blowen zich over een paar jaar vast helemaal suf maar dan heb ik die hersentjes de eerste 12 jaar toch maar mooi schoon gehouden

Sally MacLennane

Sally MacLennane

03-01-2019 om 08:23

heel jong

Ik ben jaren geleden in België geweest en ben bij verschillende mensen op visite gegaan. Het was daar geen probleem om kleine kinderen koffie te geven. Wel met flink veel melk. Maar ze vonden het opmerkelijk dat we dat geen goed idee vonden voor onze zoon van twee.

Triva

Triva

03-01-2019 om 10:43

Anneque

De vraag ging over decaf. Is het dan ook 12 jaar bij jou?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2019 om 10:56

Ik vanaf 10 jaar

Nu is dat bijna een halve eeuw geleden, dus wie weet is door veranderd inzicht die leeftijd wat jong, maar ik ben er dácht ik niet slechter van geworden. Omdat ik verlegen was, heb ik vanaf mijn 15de de suiker achterwege gelaten (ja idioot, maar ik durfde op een dag niet een hele ruimte door te lopen om die suiker te halen) en ook daar heb ik dénk ik geen schade van. Inmiddels drink ik het, op cappuccino na, altijd pikzwart. Wat bij restaurantjes voor verwarring zorgt als ik met man bestel. Kennelijk is thee voor vrouwen en zwarte koffie zwaar mannengeschut.

Terug naar jou, ik zou er niet moeilijk over doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-01-2019 om 11:05

Jonger

Mijn kinderen drinken ca. vanaf hun 6e incidenteel koffie met cafeine. Ze drinken wel structureel en zoals je weet zit daar ook cafeine in, dus ik snap de stress over cafeine niet zo.

Jackie

Jackie

03-01-2019 om 11:20

decaf

Volgens mij kan decaf toch helemaal geen kwaad?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-01-2019 om 11:50

Vanaf 12 mogen ze het drinken, maar beide vinden ze er niets aan. Thee drinken ze wel, incidenteel.
Zelf ben ik ook pas koffie gaan drinken (oefenen) toen ik sollicitatiegesprekken kreeg. Ik dronk ook geen thee en vond het zo lastig om water te vragen tijdens zo’n gesprek.

Ze drinken wel structureel wat? Want dat woord laat je weg.

Thee soms? Want dat wou ik ook al opmerken: over thee doet nooit iemand moeilijk, en daar zit toch echt ook cafeïne in. Weliswaar de helft van wat in koffie zit, maar toch.

In Engeland heb ik wel eens peuters gezien met een zuigflesje met thee-met-melk (en suiker ook, vermoed ik, maar dat kon ik niet zien). Ze leken me niet per se wakkerder dan Nederlandse peuters

groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

03-01-2019 om 13:31

Temet

Jep, de thee was weggevallen

Kofie vinden ze ook (nog) niet zoveel aan.
Soms een babycap(puccino) met veel suiker...

Triva

Oow, dat detail heb ik weten te missen. Neuh, decaf vond ik niet zo'n punt, drinkt dochter sinds haar 11e.

Wb thee: ook daarmee doen we rustig aan ja, al zit er veel minder cafeïne in dan in koffie. We drinken trouwens vooral kruidenthee en daar zit al helemaal niks in.

Decaf

https://www.consumentenbond.nl/gezondgids/hoe-zit-dat/gezondheid-cafeinevrije-koffie

Is nou weer niet heel erg gezond. Maar als je kind een keer mee wil doen lijkt het me geen probleem. Koffie trouwens ook niet, tenzij je het heel sterk zet dan krijgen ze er wel maagpijn van denk ik.

Zelf dronk ik pas koffie in werksituaties en nu al weer heel lang een half schepje oploskoffie. Sinds kort doet zoon ook mee als hij goed wakker wil worden om te gaan studeren. Hij heeft het ook leren waarderen in een stageperiode op het HBO.

Dochter heeft er nog niets mee, gewoon thee.

`De cafeïne kan op meerdere manieren aan de koffieboon worden onttrokken. Het gebruik van oplosmiddelen, zoals dichloormethaan, is hierbij de meest gangbare. Dichloormethaan is mogelijk kankerverwekkend, maar gelukkig verdwijnt het merendeel al tijdens het wassen en branden van de koffieboon. Het restgehalte dat koffie maximaal mag bevatten, is bij wet geregeld en zo laag (2 mg per kilo) dat het geen schadelijke gevolgen voor de gezondheid heeft. Je kunt dus gerust van decafé genieten.`

Vroeguh

Ik heug me ineens dat ik vroeger bij mijn grootouders op de boerderij wel koffie kreeg. Uit zo´n tinnen pot met een glazen, geslepen kantjes, knop op de deksel die al een tijdje op de kachel stond. Warme melk erin met een vel als je pech had of gele stukjes als het ook al een tijdje op de kachel stond.
En kandij aan een touwtje erin.

Niet

Ik was laatst bij de tandarts, die duidelijk die dag mensen heeft gezien die koffie drinken. Hij kon aan mijn gebit zien dat ik geen tot weinig koffie drink want veel mensen drinken continue koffie en hebben daardoor gebitsproblemen.

Ik drink nooit koffie en zou, nu ik dit weet, adviseren om er niet mee te beginnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2019 om 16:25

Dasha

Ik ken verstokte koffiedrinkers met een sterk gebit, waarbij de tandenborstel meer schade heeft aangericht dan wel voedselproduct ook. Degene waar ik dit van weet kreeg ooit de boodschap mee dat hij zijn gebit anders moest gaan poetsen dan alleen heen en weer, omdat zijn gebit in die richting aan het slijten was.

Dus ik lees dit soort berichten met een korreltje zout.

Yanea

Yanea

23-02-2019 om 22:29

Huh?

Ik drink elke dag koffie en heb nooit gaatjes.

Koffie.

Koffie tast je glazuur niet aan, wel de suiker die je er eventueel in doet. Maar suiker en zuren zitten in zoveel levensmiddelen. En de tandarts ziet iedere dag mensen die koffie drinken, niets bijzonders, wat raar om dat te melden of het die dag een opvallend feit was.

ma

ma

24-02-2019 om 11:36

wat een onzin waarom zou je

koffie geven.
geef me 1 reden. ook al is het caffeinevrij, is toch niet nodig?

Yanea

Yanea

24-02-2019 om 12:28

Snoep, koek, chips, ijs zijn ook niet nodig. Die krijgen je kinderen toch ook?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.