Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vermoeden TOS en Remedial Teaching

Hi,

Mijn zoontje van bijna 5 zit in groep 1 en heeft een taalachterstand. Met woordenschat heeft hij een significante verbetering laten zien bij logopedie, maar met zinsopbouw en taalbegrip maar een minimale voortgang, waardoor hij de achterstand op zijn leeftijdsgenootjes niet heeft ingehaald.

Hij praat wel heel veel, vertelt verhaaltjes en zoekt sociaal contact, maar zijn verhalen gaan over in gebrabbel met hier en daar een herkenbaar woord en het uitvoeren van opdrachtjes gaat ook niet goed op school.

Hij is doorverwezen naar Kentalis voor verder onderzoek, maar de wachtlijst is daar een schrikbarende 5,5 maand. Omdat ik overal heb gelezen dat vroegtijdige behandeling cruciaal is bij een taalontwikkelingsstoornis kijk ik nu naar hulp in de tussentijd en kom dan uit bij Remedial Teaching. Heeft een ouder op dit forum ervaring met Remedial Teaching bij een kindje met een taalachterstand? Het is best een behoorlijk bedrag wat we hiervoor zelf moeten betalen. Dat doen we met liefde, maar ik zou zo graag willen weten of het bij kindjes echt heeft geholpen.

Groeten,
Roosje

Tamar

Tamar

12-12-2018 om 11:42

geen ervaring met TOS

wel met autisme en mijn ervaring was dat je eigen hulp beter helpt dan die van een ander. Ik had meer aan hulp die mij ondersteunde. Zelf kon ik veel meer tijd met hem doorbrengen dan welke expert ook. Dus ik zou zeggen: koop een paar boeken, zoek er een website over op en ga zelf aan de slag terwijl je wacht.

Lente

Lente

12-12-2018 om 11:47

Misschien hier om hulp vragen (om jou te helpen)

http://www.smartonderwijs.nl/blog/category/tos

Je komt dan uit bij een blog over TOS. Maar ik zou ook de rest van de website bekijken. En dan daar je vraag stellen.

ik heb even navraag gedaan

bij collega. Zij geeft aan dat er een TOS groep is op Facebook en dat je daar veel vragen kunt stellen omdat het een actieve groep is.
Over remedial teaching zelf kan ze niets zeggen. Daar heeft ze geen ervaring mee. Wel met Ergotherapie, dat hielp bij haar zoon wel.

Fransien

Fransien

13-12-2018 om 10:47

ervaring

Hier 4 kinderen waarvan 3 met TOS, geen autisme. Mijn man heeft ook TOS, het schijnt ietwat erfelijk te zijn.
Logopedie begon bij de oudste met 6 jaar en dat was prima op tijd, zij had een prima taalbegrip maar de zinsbouw en productie in het algemeen liep achter. Gelukkig had ze een goede kleuterjuf die haar goed begreep en geduld had als ze weer eens niet op een woord kon komen.
Bij de jongste, kon met 3 jaar pas papa en mama zeggen tegen de juiste persoon, begon logopedie met 3,5 jaar. Hij had moeite met de planning van de klanken in zijn mond. Dat heeft 3 maanden geduurd, toen had hij het door en hebben we hem gewoon naar school laten gaan. Toen hij 5 was heeft hij opnieuw logopedie gehad om zijn woordveld uit te breiden. Hij heeft in het eerste halve jaar flinke vooruitgang geboekt maar zag er daarna het nut niet meer van in, in overleg met de logopediste zijn we gestopt tot hij zelf merkt dat hij het nodig heeft. Onze jongste is nogal eigengereid.
De middelste heeft in de kleuterklas een test gehad op verzoek van de juf, maar in overleg afgesproken geen behandeling te starten aangezien het voor haar op dat moment niet nodig was. Toen ze 8 was begon ze zelf tegen die TOS aan te lopen op een manier dat ze het niet meer zelf kon oplossen, we zijn toen naar de logopedist gegaan en in het halve jaar behandeling is ze ontzettend vooruit gegaan.
De oudste is in de 1e middelbare nog 4 keer op herhaling gegaan omdat een TOS bij een vreemde taal ook speelt en ze er last van had. Ze heeft toen oefeningen en tips gekregen en kan er goed mee omgaan, al kost spreken haar veel meer moeite dan haar klasgenoten.

Bij ons werkte logopedie pas echt als het kind zelf wilde, dan gingen ze ook als een speer. Het had weinig te maken met de leeftijd, wel met de aanpak van de logopediste. Degene die wij hadden is erg goed en erg ervaren en is niet bang om materiaal voor volwassenen in te zetten bij een 8-jarige als het kindermateriaal net niet goed aansluit.

Logopedie

Wordt in de tijd dat je zoontje op de wachtlijst staat de logopedie.niet gewoon voortgezet? RT ligt zeker niet voor de hand bij TOS. Ga eventueel naar een andere logopedist.

Roosje_38_

Roosje_38_

18-12-2018 om 11:49 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties!

@Tamar, ben het inmiddels helemaal met je eens. Ik ben intensiever met hem gaan oefenen na de uitslag van de logopedie testen. Toen ik gisteren voor het eerst een gesprek met de interne begeleider van school had zei ze dat het haar en de leerkracht was opgevallen dat mijn zoontje betere volzinnen formuleert in de 'ik' vorm.

@Fransien, mijn man had en heeft ook grote moeite met taal en van TOS zeggen ze idd dat het erfelijk is. Bij mijn zoontje is ook het taalbegrip een probleem waardoor hij niet adequaat reageert op opdrachten en vragen op school en dat zorgt er weer mede voor dat zijn zelfredzaamheid laag is.

@Jutta, ja de logopedie wordt zeker voortgezet. Ik denk niet dat we aan RT gaan beginnen, maar ik kijk wel naar een andere logopedist. Het is echt een hele fijne meid en mijn zoontje gaat er graag heen, maar ze is jong en nog niet zo ervaren. Zou fijn zijn als we ergens terecht kunnen waar ze wel ervaring met TOS hebben.

Tamar

Tamar

18-12-2018 om 12:17

Mooi

dat het al zo veel beter gaat! En goed dat je er bovenop zit.Uiteindelijk zijn de ouders degenen die het hele leerproces van een kind overzien en niet alleen een stukje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.