Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jerney

Jerney

22-05-2019 om 06:45

Vroeg zwemles asociaal?

Op het schoolplein had ik laten vallen dat mijn zoontje van 4 binnenkort begint met zwemles. Ik heb hier heftige kritiek op gekregen dat dit asociaal zou zijn omdat kinderen beneden de 5,5 heel lang bezig zijn met het behalen van hun diploma’s en zo onnodig lang plekken bezet houden voor andere kinderen.

Toen ik dit hoorde schrok ik, want ik dacht dat 4 jaar de norm is omdat ik vaker hoor dat kinderen na een paar maanden in de kleuterklas beginnen met zwemles. De lessen beginnen hier ook vanaf 4 jaar. Anderszijds ben ik het toch maar eens gaan uitzoeken en zie ik op internet veel staan over dat kinderen beneden de 5 jaar of zelfs de 7 jaar motorisch te jong zijn voor zwemles.

Ik dacht nog, het gaat om dat hij elke week een leuke sport heeft. Maar nu twijfel ik wel. Is het asociaal als ik mijn kind vroeg laat beginnen met zwemles en mijn kind er daarom langer over doet waardoor het langer duurt voordat een ander kind een plekje krijgt?


Dees

Dees

22-05-2019 om 07:11

Niet asociaal

Niets asociaals aan. Ze zijn vaak inderdaad langer bezig maar dat hoeft niet het geval te zijn. Je betaald gewoon voor je lessen. Als ouders er moeite mee hebben ligt dat aan henzelf.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-05-2019 om 07:24

Niet asociaal

Niet natuurlijk, je betaalt er toch voor?
Maar 5,5 zou voor mij ook vroeg genoeg zijn. Als je het als sport gaat zien is het een dure hobby

Zeetakje

Zeetakje

22-05-2019 om 07:26

Gewoon proberen

Je kan het gewoon proberen. Onze oudste begon ook met 4 jaar. Hij had toen hij nog geen 6,5 was zijn zwem-abc en zwemmend redden 1, 2 en 3.

Wel belangrijk om het zwemmen bij te houden als je zoon snel zijn diploma's heeft. Hoe goed mijn kind met 5 jaar ook al zwom, we lieten hem niet alleen. Maar het is toch ook juist leuk om samen te zwemmen.

En als je begint met zwemles en het blijkt toch aan de vroege kant te zijn, kan je altijd nog een half jaartje stoppen. Dat hebben we met onze jongste gedaan. Die bleek minder met zwemles op te hebben.

Het was bij ons in de omgeving trouwens heel normaal om je kind met 4 jaar op zwemles te doen. Heel veel water in de omgeving, dat scheelt misschien. Er liepen regelmatig jonge kleuters met een zwemdiploma op het schoolplein.

Flavia

Flavia

22-05-2019 om 07:38

niet asociaal

jouw kind heeft toch net als de anderen op de wachtlijst gestaan?
Of ze nu vroeger of later op die lijst staan, wachten moet je toch.

Mijn dochter is 2 dagen na haar vierde verjaardag begonnen met zwemles, na ruim 3 jaar baby en peuterzwemmen kon ze al redelijk zich zelf redden in ondiep water. Het zwembadpersoneel gaf zelf voor dit soort waterratjes aan om ze vroeg op de lijst te zetten, waar ze op de website 5 als advies leeftijd aangaven. Idd vanwege kracht en concentratie etc.
Net als de andere kinderen moest ze starten in het ondiepe bad, maar daar was ze in 4 weken doorheen, dat drijven en die basis die had ze al.

Lekker laten zwemmen. Het is een dure sport, maar als jullie dat geen probleem vinden om het eventueel langer te betalen is dat toch geen probleem.

Floria

Floria

22-05-2019 om 07:45

Bij zoiets

Gaat het vooral om een probleem van de ander: misschien schrikken ze, omdat jij al wel gaat. Misschien vinden ze het eigenlijk zwak van zichzelf dat ze geen 2 jaar willen gaan en hopen ze het te verkorten door later te beginnen. Misschien zijn ze bang dat jouw kind eerder een diploma heeft.

Je houdt geen plekje bezet. Wat een onzin. (En dan moet iemand die daar bang voor is maar eerder beginnen.)

Er zijn heel veel kinderen van 4 die beginnen. Wat je soms wel zag was dat een kind van 6 een groepje oversloeg of zo. De standaardsnelheid was daar dus die van de kleintjes. Ik heb vaker een kind van 4 en een kind van 6 uit hetzelfde gezin zien beginnen en degene die afweek van de groepssnelheid was nooit het kleintje. Of kleintje: iedereen was dus klein en zo'n grote stak er ook letterlijk bovenuit.

Gewoon doen dus.

Floria

Floria

22-05-2019 om 07:57

Waar mijn kinderen zaten ging het zo:
In 12 weken werd alles van badje 1 gedaan en in principe gingen ze daarna naar 2. Natuurlijk was er wel eens een enkeling die bv nog steeds niet onder water durfde, maar als er iedere keer standaard alle 4-jarigen een groepje 2 of 3 keer moesten doen hadden ze dat allang aangepast en een hogere beginleeftijd ingevoerd. Het is dus niet zo dat er allemaal 4-jarigen de instroom zitten te belemmeren. Ook een angstige 6-jarige kan 'blijven zitten' als hij later is begonnen vanwege zijn angst. En zo ging het voor ieder groepje....

40er

40er

22-05-2019 om 08:23

Hier

Na het babyzwemmen zo door gegaan met zwemles. Wel werd gezegd dat het dan soms iets langer duurde. Maar goed, kind was al zo gewend aan het water dat ik het geen probleem vond.

Watersporter

Watersporter

22-05-2019 om 08:29

Nee niet asociaal

En ik heb ook nog geen overtuigende statistieken gezien dat jonge kinderen er enorm veel langer over doen. Hier twee kinderen: allebei van babyzwemmen, peuterzwemmen etc doorgestroomd. Oudste deed er langer over, jongste had op haar vijfde a,b en c.
Lekker doen, wij hebben hier twee kinderen nu die zeer vertrouwd zijn met water, weten wat ze wel en niet kunnen, van jongst af aan en dat is voor ons altijd goed gebleken

Ik denk trouwens idd dat de reactie van die ouder die je sprak meer iets zegt over diegene. Die dacht misschien oeps, ben ik wat laat... maar zei t niet

Ad Hombre

Ad Hombre

22-05-2019 om 08:29

Jerney

"zie ik op internet veel staan over dat kinderen beneden de 5 jaar of zelfs de 7 jaar motorisch te jong zijn voor zwemles."

Er zit wel een beetje wat in denk ik. Wij zijn begonnen met peuterzwemmen en ik weet niet of dat nou zo zinvol is. Daarna door met echte zwemles, bij 4 meen ik. Aan de andere kant hadden ze wel allebei op hun 6e 3 diploma's en konden prima zwemmen dus dat 7 jaar lijkt me ook weer zwaar overtrokken.

IK weet niet of ik peuterzwemmen nog een keer had gedaan maar het is wel fijn als ze na hun 6e gewoon behoorlijk kunnen zwemmen.

Laura

Laura

22-05-2019 om 09:27

vooral ook wat je zelf prettig vindt

Ik vond het zo ontzettend lang duren dat zwemmen, en dan dat omkleden daarna, van die kleffe kinderen in een gezamenlijk schreeuwerig warm hok, bah! Dat wil je zo kort mogelijk doen, ik ken wel leukere activiteiten. Dus als je kind motorisch nog niet zo lekker mee wil, dan zou ik misschien een jaartje wachten, dan gaat het wat sneller.
Maar ben je iemand die in de vakanties/vrije tijd vaak en veel aan het water zit, dan is het voor ze veiligheid wel handiger als ze snel kunnen zwemmen (uiteraard let je altijd op je kind als je aan het water zit, maar voor de zekerheid)

Volgens mij ging ik bij mijn eerste met 4 jaar al, en bij de tweede was ik wat makkelijker en lakser en ben ik pas met 5,5 jaar gegaan, ging al met al veel sneller (is dus ook goedkoper allemaal daardoor)

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2019 om 10:05

Asociaal?

Welnee, 'asociaal' wordt het wel als een zo jong kind het afschuwelijk vindt en je hem/haar dwingt om te gaan, maar als kind er plezier in heeft... waarom dan niet?

Ik ging even mee met het woord asociaal, maar ik vind dat jong naar zwemles gaan ook niets te maken heeft met asociaal gedrag. Het wordt pas asociaal als (ik noem maar even wat) jij als een viswijf aan de kant staat te schreeuwen dat kind beter best moet doen, of in de kleedkamer ruzie zoekt om wat voor reden dan ook. De leeftijd zelf heeft er weinig mee te maken.

Hanne.

Hanne.

22-05-2019 om 10:13

absoluut niet.

Ik zou daar geen seconde over twijfelen.

Mijn kind gaat op zwemles omdat ik wil dat het leert zwemmen en dus veilig is. Dat is voor mij dé reden om vroeg te beginnen. Ook in de tijd dat mijn kind z'n zwem ABC nog niet compleet heeft kan het nl beter zwemmen en is de kans op verdrinking kleiner dan bij een kind dat nog geen enkele les heeft gehad.

Daarnaast is zwemmen ook gewoon een hele leuke sport dus niets mis mee als ze dat jaren en jaren doen. Geloof dat mijn kinderen allemaal een jaar of 8 op zwemles hebben gezeten. Vonden ze geweldig, jammere was alleen dat ze op een gegeven moment alle diploma's hadden en er toen 'niets' meer was. (Wedstrijdzwemmen etc vonden ze geen bal aan.) En als je kosten een probleem vindt, ga dan eens kijken bij een vereniging, hier in de buurt kan je voor minder dan 200 euro per jaar wekelijks les krijgen. Dat is vergelijkbaar met de locale voetbalclub.

Bovendien is de variatie tussen kinderen in de tijdsduur waarin ze een diploma halen gigantisch. Ik ken eigenlijk geen kinderen die op hun 4e begonnen en pas jaren later een diploma hadden. Wel veel 6 jarigen die al meerdere diploma's hebben.

mwoah

Asociaal gaat niet over of het fijn is voor het kind of niet. Het gaat er om of je een met een jong kind eindeloos lang over zwemles doet en daarmee een plek bezet houdt voor wat oudere kinderen waarvan de ouders niet wisten dat je met 3 jaar al moest inschrijven voor zwemles. Ik was dus zo'n ouder (zo'n slome ouder waar watersporter aan refereert) en baalde best wel een beetje van die 2 jaar wachttijd. Ik weet dat ze bij dat zwembad hebben overwogen om kinderen pas vanaf 5 jaar te accepteren, juist omdat het dan bij de meeste kinderen sneller gaat en de wachttijden dus korter worden. Het is altijd fijn als rond 7 jaar de meeste kinderen in ieder geval A hebben.
Of het asociaal is, ach dat is de vraag of je vindt dat jouw individueel handelen nadelig is voor het collectief. Die afweging zul je zelf moeten maken, hier op OO vinden ze in ieder geval niet. Ook zijn de kinderen hier schijnbaar allemaal erg rap met behalen van zwemdiploma's ook op 4-jarige leeftijd.

Pirata

Pirata

22-05-2019 om 10:25

Haha

Ik dacht toen ik de titel las dat de zwemlessen om 5:45 in de ochtend waren ofzo....
Dat is pas aso! Van de zwemschool dan

Bo

Bo

22-05-2019 om 10:27

Jerney

Onze zwemschool begon pas met 5 jaar maar als het bij jullie al kan vanaf 4 en het lijkt jou en je kind allebei leuk: doen! Ik zou me niet druk maken over anderen. Wel over het soort zwemschool. Kies absoluut voor kleine klasjes en dus veel tijd in het water. Bij onze 1e zwemschool zaten de kinderen in grote groepen en daardoor de meeste tijd (zeker in het begin) langs de kant te wachten.

Floria

Floria

22-05-2019 om 10:30

motorisch

Verschilt per kind natuurlijk. Maar bij zwemles zijn er gewoon veel zeurende ouders.

Ik denk dat het meer als waarschuwing wordt geschreven voor ouders die sowieso al weinig zin hebben en bijvoorbeeld na een jaar gaan klagen dat hun kleuter weinig opschiet omdat de buurjongen van 2 jaar ouder wél heel snel naar het diepe mocht. Zoiets gaat natuurlijk helemaal niet op voor álle kleuters en álle buurjongens van 2 jaar ouder.

En asociaal... asociaal is bijvoorbeeld meer in de richting van: je kind met 2 jaar op een 2 jaar lange wachtlijst zetten, iedere keer als het wordt opgeroepen laten beginnen, na een week of twee stoppen (of helemaal niet komen zonder afmelding) en weer terug bovenaan de wachtlijst laten zetten omdat Prinsje er nog niet aan toe is, zodat er meerdere malen een nieuwe groep gaat beginnen met in feite een plekje over. Soms zijn er zelfs meerdere plekjes over, omdat kinderen bij meerdere zwemscholen zijn ingeschreven en dan niet afgemeld zijn bij A als ze al bij B zijn begonnen.

Maar asociaal is niet: op tijd inschrijven en je plek benutten zodra er plaats is met 4 jaar.

Ik vraag me wel af, was er een wachtlijst en kwam 'het schoolplein' daar pas achter dat ze een beetje laat waren toen ze dit hoorden?

Zeetakje

Zeetakje

22-05-2019 om 10:35

Alkes

Als een kind met 4 begint, heeft het over het algemeen niet met 4 een diploma. Oudste hier deed krap 15 maanden over A en had daarna nog krap 6 maanden nodig om B en C te halen. Dus dan is een kind toch "al" 5,5 geweest voordat het A, B en C heeft.

Ik vind persoonlijk rond 7 jaar een A diploma halen best laat. Dat heeft er misschien mee te maken dat er bij ons om de hoek een strandje is en dat het stikt van de slootjes. Een kind van 6 hou je in de gaten, maar wil je ook met een voetbal of een stepje buiten laten spelen en dan is het toch prettiger als het kind kan zwemmen met een strandje op 50 meter van je huis. Wat niet wegneemt dat dat geen 100% veiligheid biedt, maar meer dan wanneer ze helemaal nog niet kunnen zwemmen. Wat Hanne zegt eigenlijk.

Vandaar dat het in onze buurt meer uitzondering dan regel is om je kind niet op zijn 4e te laten beginnen met zwemles. Daar is niets asociaals aan in mijn ogen. Het is een keus.

Je perspectief en wachtlijsten

Ouders kunnen er verschillend tegenaan kijken. Ik vond het ook belangrijk dat de kinderen er een fijne sport aan hadden. Vanwege de wachtlijsten op zaterdag had ik een particuliere zwemschool, verder weg, gevonden.

Ondanks het puppydiploma heeft zoon er toch een aantal jaren over gedaan.
Maar het was altijd een leuke activiteit, met veel persoonlijke aandacht en instructie en altijd een paar minuten spelen aan het eind.

In het bad ernaast zat de zwemvereniging. Daar werden kinderen door een soort matrone door het bad gedrild.

Ik denk dat dat ook komt door ouders die het niet snel genoeg kan gaan en die aandringen op voortgang, ook vanwege de kosten. En als je inderdaad aangewezen bent op de wachtlijst kan ik me er wel iets bij voorstellen. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon wachten of elders je heil zoeken.

Is zwemles echt een soort schaars goed?

Flavia

Flavia

22-05-2019 om 10:42

Schaars: ja

Zwemles is een schaars goed omdat er steeds minder zwembaden zijn.
Dus niet alleen de zwemlessen komen in de knel maar ook alle andere zwembad gebonden activiteiten komen in het nauw.
Daarbij is voor zwemles maar een beperkt tijdslot beschikbaar: na schooltijd en niet later dan een uur of 7 max.
Zie dan nog de onderwaterhockey, waterpolo, schoonzwemclub en de nudistenzwemmers onder te brengen.

Hanne.

Hanne.

22-05-2019 om 10:44

Alkes

Maar Alkes, waar zit nu je frustratie? In het feit dat jij niet wist dat er een (lange) wachtlijst was of denk je dat die wachtlijst komt doordat de 4 jarigen van ouders die dat wel wisten heel erg lang over het leren zwemmen doen en de wachtlijst dus langer maken.

Mijn ervaring is - en dat is gebaseerd op 20+ jaar lesgeven- dat kinderen van 4 echt niet 'aanzienlijk' veel langer over het behalen van een diploma doen. Kinderen die afzwemmen voor hun A zijn bij ons meestal de 5 en 6 jarigen. Een 7 jarige valt op.

Leren zwemmen kost gewoon tijd, maar veel ouders realiseren zich dat niet. Voor een A diploma staat gemiddeld genomen 48 klokuren. Met een uur les per week ben je al snel een jaar bezig, les je een half uur per week al snel 2 jaar.

Dees

Dees

22-05-2019 om 10:55

Ideale leeftijd

Ik vind 4 een ideale leeftijd, die kinderen beseffen dan ineens heel goed hoe gevaarlijk water is en dat hebben veel 4 jarige niet zwemmetjes niet! Dat verschil zie je als je een dagje op pad bent heel goed. Daarnaast hebben ze nog geen andere hobby's. Dus als ze een badje verder gaan en de zwemles veranderd van dag is dat iets makkelijker te wisselen.

En ja als je je niet verdiept in die zwemlessen dan weet je niet dat er enorme wachtlijsten zijn. gelukkig zijn er vaak meerdere zwembaden of zwemverenigingen waar je terecht kunt. Wij zijn zonder problemen en zonder wachtlijst overgestapt van zwemlesaanbieder.

Floria

Floria

22-05-2019 om 11:55

eens met Hanne

"Met een uur les per week ben je al snel een jaar bezig, les je een half uur per week al snel 2 jaar."

En veel ouders vergelijken dus niet hoe lang de lessen duren; die kijken alleen naar het totale aantal maanden. Als het bij een kind op het oog heel snel ging, ging het vaak om 2x per week les. Dat is niet te vergelijken met de 1x per week bruto 35 minuten bij de zwemvereniging waar mijn kinderen hun diploma's hebben gehaald.

Waar ik overigens geen moeite mee had. Pas met 6 jaar konden ze bij de wedstrijdafdeling terecht.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2019 om 12:11

Dees

Een kind wat nog geen zwemdiploma heeft, maar wel zwemles heeft, kan het gevaar ook nog verkeerd inschatten weet ik uit ervaring. Ik heb met veel geduld en zonder paniek in de stem een vriendinnetje van dochter van een dikke overhangende tak af moeten praten. Ze was er wel op geklommen, maar durfde er niet meer af. De tak hing boven water.

mijk

mijk

22-05-2019 om 12:36

mijn broertje en begonnen met 2 en 3

in een enorm waterrijke buurt en beiden met wegloopneigingen. mijn broertje haalde diploma met 4 ik was bijna 6 maar we konden ons in het water al jong redden. Buurmeisje die op dezelfde leeftijd zwemles had bij elfde zwemjuf viel met 3 in de vaart achter het huis bij opa en oma en kon watertrappelend om hulp roepen. Je doet het niet alleen voor het diploma...

Dees

Dees

22-05-2019 om 12:40

Precies

Precies! Daarom met mijn zoon al als baby gaan zwemmen. Geloof het of niet maar met nog geen jaar trappelde hij zo een meter of 5 naar de rand van het zwembad. Met net geen 3 dook hij dingen van de bodem op en klom er weer uit.

Pluis

Pluis

22-05-2019 om 16:50

Hier oudste wat later begonnen

Omdat ik ook die wachtlijst niet kende. Dus met 3,5 ingeschreven, en met bijna 5 aan de beurt. Dat was voor oudste, licht motorisch uitgedaagd, een prima leeftijd. Vond zwemmen heerlijk, maar ging niet snel door de badjes heen. In die tijd veel op zondagochtend met beide kinderen vrij gezwommen, dat hielp. Jongste, die een stuk handiger is fysiek gezien, had als brusje-van voorrang op de wachtlijst, die begon een paar maanden voor de 4e verjaardag. Voordeel was dat ze tegelijk of af en toe na elkaar konden zwemmen. Lekker tijd-economisch.

Oudste had met 6,5 3 diploma's, dus in totaal 2 jaar over gedaan. Jongste had met 5,5 die drie diploma's. Maar omdat ze 3 jaar schelen hebben we toch heel wat jaren in dat zwembad gezeten... Onze hobby was het niet, maar met een vijver en sloot achter het huis wel noodzaak. Plus dat ze allebei zwemmen heerlijk vonden (en vinden, een vakantie is niet compleet zonder zwembad. Dit jaar voor het eerst een accommodatie zonder, en ze zijn nu 19 en 16...).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-05-2019 om 17:04

Och

Hier zijn ze allebei met 6 jaar begonnen. Eerder vond ik dat echt nog te vroeg. Oudste heeft 2,5 jaar gedaan over A (na ruim 2 jaar gestopt en een tijd later weer begonnen bij een betere zwemschool). Jongste had na 14 maanden A en B. Als je graag met 4 jaar wilt beginnen vind ik dat prima. Ieders eigen verantwoordelijkheid om de kinderen tijdig in te schrijven.

Pretbeugelbekkie

Pretbeugelbekkie

22-05-2019 om 18:13

Helaas maar wen er maar aan

Als in wapen je tegen die bemoeials op het schoolplein. Er zullen ieder jaar moeders zijn die ongezouten hun mening met je delen, vooral als jouw kind de eerste is die iets
doet/kan/mag/krijgt/haalt.
Ik heb helaas ervaring genoeg met zulke moeders.
Ik was ook asociaal, omdat ik met mijnkind al in groep 6 bij de ortho zat. Dat onze nieuwe tandarts dat geregeld had met de ortho, omdat zij snel een beoordeling wilde en dat de ortho het echt noodzakelijk vond om te beginnen voordat alles gewisseld was kreeg ik niet bij die bemoeials aan het verstand gepeuterd. Ik was vast de bitch die grof geld had betaald om de wachtlijst te omzeilen.
Later was ik die ongeïnteresseerde moeder die haar kind alleen naar het centrum liet gaan, dat was onverantwoord want alleen fietsen als 10 jarige was levensgevaarlijk!
Ook bij de kleuters is het nodige gezegd masr daar heb ik geen concrete voorbeelden van onthouden.
Ben heel blij dat de jongste nu ook op de middelbare zit. Dan zie je geen ouders meer.
Ik heb wel een dikke huid gekregen in de 10 jaar die ik op de basisschool heb rondgelopen, dat dan weer wel.

Toen mijn dochter twee was

(toegegeven, wel een tijdje geleden) werd ik door mensen bij een kraampje aangesproken of mijn kind al ingeschreven was voor zwemles. Ik zei, heb je al gezien hoe klein mijn kind is? Ja, dat hadden ze gezien, een mooie leeftijd om op de lijst van de reddingsbrigade gezet te worden, zonder verplichtingen. Dat heb ik toen maar gedaan. Mijn kinderen hebben er jaren gezwommen, totdat ze te jong waren voor bepaalde reddingsbrevetten en wel alle andere diploma's hadden en wedstrijdzwemmen de enige optie was.
Mijn dochter is met vier jaar begonnen, mijn zoon ook, maar die had er op die leeftijd duidelijk nog geen plezier aan en is na wat lessen gestopt en verder gegaan toen hij zes was. Uiteindelijk zijn mijn kinderen na hetzelfde diploma gestopt op min of meer dezelfde leeftijd, zoon een half jaar ouder.

Hier was een vage zwemschool die een wachtlijst hanteerde waar je je kon inschrijven vanaf 4 jaar zodat je met 4,5 kon starten. Dat hebben we gedaan en ze zou inderdaad met 4,5 kunnen starten. Maar toen belden ze dat het wat langer ging duren. Nah ja, dat kan. Vond ik niet heel erg, maar daarna heb ik nog bijna een jaar gewacht, gebeld, gedreigd etc. en toen waren ze ineens vertrokken. Ik heb toen een ander zwembad gebeld, iets verder weg. Inmiddels was ze dus 5,5 jaar. Daar kon ze de week er na komen! Uiteindelijk heeft ze, ondanks haar fysieke gestel en inmiddels erkende motorische achterstand, in 23 maanden haar A, B en C diploma gehaald. Helemaal netjes. Ik denk wel dat als ze er langer over had gedaan als ze met 4,5 was gestart ipv 5,5. Maar dat heeft dus ook met de omstandigheden van mijn dochter te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.