Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Moeder van zoon

Moeder van zoon

22-06-2019 om 21:23

Wat moet ik hiermee

Zoon is 6,5 zit in groep 3. Scoort op cito Hoge I-en en leest op niveau AVI M6.

Ik weet niet goed wat ik ermee moet. Op school werkt hij in de zon lijn maar verder krijgt hij geen extra uitdaging. Dat is toch iets wat je wel kunt verwachten met dit soort uitslagen?

Beertje37

Beertje37

22-06-2019 om 21:45

Testen

Mijn ervaring is dat school in ieder geval niets doet totdat er een officieel iq test rapport is opgesteld. Daarna is het overigens nog steeds trekken en duwen, maar dat terzijde. Als je vermoed dat je zoon zich verveelt zou ik hem zsm laten testen. Zo niet, is er niet zoveel aan de hand.

Gaat er iets niet goed?

Is er, buiten dat de school niet aan je verwachtingen doet, een probleem?
Als je zoon verder geen problemen heeft, tevreden is, dan is het niet per se nodig om iets te doen.

Dat extra stimuleren lukt thuis/buiten school veel beter.

Hoogbegaafdheid

De vraag is of hij extra uitdaging hoort te krijgen (volgens wie) of dat hij het ook echt nodig heeft. Als je hoogbegaafdheid vermoedt dan heb je dus ook te maken met het gedrag wat daarbij hoort. Er zijn hele slimme kinderen die nergens last van lijken te hebben, maar ook kinderen die net onder de magische grens van 130 blijven steken of een sterk disharmonisch profiel hebben dat ze officieel dan niet hoogbegaafd zijn maar wel de gedragskenmerken vertonen. Die goedlerende kinderen krijgen opvallend vaak het labeltje ADHD omdat verveling en frustratie ten koste gaat van concentratie, gedrag etc. Kijk anders eens op de site van Balans voor gedragskenmerken bij hoogbegaafdheid, ADHD etc. of je daar wat herkent.

Verveelt hij zich (al) of verwacht je dat hij zich gaat vervelen in groep 4 of 5? Hoe gaat het met rekenen? Wat vindt school van zijn werkhouding en werktempo? Hoe is het beleid op jullie school voor (hoog/meer) begaafde kinderen? Sommige scholen stellen IQ-eisen aan hun plusklas en dan zul je wel moeten als anders de hakken in het zand gaan. Maar andere scholen kijken naar wat een kind nodig heeft en proberen op die manier het onderwijs passend te maken. Hier op school loopt bijvoorbeeld een ib'r rond speciaal voor de kinderen die in zijn geheel of op onderdelen boven gemiddeld presteren en werkt daarmee. Een speciale plusklas is hier niet echt, meer projectgroepen waarin ze werken met Acadin (groep 4 t/m 8), Somplextra (6 t/m/8) en bieden ze maatwerk door Nieuwsbegrip (methode voor begrijpend lezen) op niveau van het kind aan te bieden en voor dat uur van groep te laten wisselen.

Het is dus afhankelijk van hoe je school er in staat en of je zelf problemen verwacht of ervaart. Je zou ook kunnen vragen of school de DHH (tooltje wat scholen gebruiken om potentiële meer/hoogbegaafden op te sporen) wil invullen. Aan de hand daarvan kun je besluiten of je wil testen of niet. Wil je de test vergoed krijgen dan moet je verwijzing vragen aan de huisarts.

40er

40er

23-06-2019 om 08:52

Groep 3

Hier werd in groep 3 niets extra's gedaan, vanaf groep 5 pas meer aandacht.
Toen begon de plusgroep. Zoon zat op een kwadraat school.

Hier ook

Veel kinderen lezen al ver boven het 'gemiddelde' niveau, maar in groep 3 is dat nog niet echt een reden om al met extra werk te komen. Tenzij zijn rekenwerk, tekstbegrip, zinsopbouw en alle andere dingen ook op het niveau van groep 6 zouden zitten. Maar dat lees ik niet in je bericht.

Moeder van zoon

Moeder van zoon

23-06-2019 om 17:12

Antwoord

Qua rekenen weet ik het niet helemaal maar hij kan klokkijken, rekent tot boven de 100 en doet voorzichtig aan wat x sommen.

Zijn zinsopbouw is niet "hoogwaardig" ofzo maar wat hij leest enzo begrijpt hij wel. Hij pakt andere talen ook snel op.

Waar ik merk in dat hij vastloopt is dat hij klaagt over de eenvoud van zijn schoolwerk. En dat veel kinderen in zijn klas soms zulke rare dingen zeggen.....en kinderachtig zijn.

Thuis is hij soms niet te handelen en hij speelt het liefst met oudere kinderen.

Stelle

Stelle

23-06-2019 om 18:07

Tsja

Pas op met 'proberen hem uit te dagen'. (op school)
Grote kans dat dat jammerlijk mislukt (nog steeds veel te weinig) en dat dat juist nog meer frustratie en teleurstelling gaat opleveren.

Ideaal zou zijn als hij zelf met leerkracht tot een plan kan komen om zijn schoolwerk bevredigend te laten zijn, dus veel eigen invulling aan kan geven.

Bedankt voor je antwoord

Het jaar is nu zo goed als voorbij. Maar ik zou begin groep 4 (2e/3e week) met de juf en eventueel ib om tafel gaan zitten. Groep 4 zal qua rekenen nog wel gaan, maar voor lezen en andere talige dingen zal hij gaan vervelen. Dus hoe gaan ze een kind op dat gebied verrijken, verdiepen en uitdagen? En aandringen op de DHH. Wijzen ze het af of willen ze het aankijken dan zou ik gaan testen. Blijkbaar heb je dan een school wat dat nodig heeft. Groep 4 is vooral het inslijten van het aanvankelijk lezen, schrijven en spellen uit groep 3 en starten met tafels, klok etc. Dat frustratiegedrag door verveling wordt dan niet beter. Sterker nog, ik gok dat hij groep 4 tegen zal vinden vallen, zeker als hij nu hoopt dat het dan moeilijker en dus leuker wordt.

Zeg dat dan

Ik zou tegen hem zeggen: zeg dat dan tegen de juf. En hem leren en stimuleren om dat te zeggen.
Jij wil graag een soort erkenning voor wat jij ziet: een geweldig goed lerend kind. Maar dat is jouw behoefte. Het is handiger als je hem leert om daarmee om te gaan, bijvoorbeeld door het zelf ter sprake te brengen en door niet zo kritisch te zijn op zijn medeleerlingen.

Tsjor

Project

Persoonlijk zou ik er huiverig voor zijn om van het kind een projectje te maken van juf, IB-er en ouder. Je gaat monitoren op de millimeter, alles wordt geïnterpreteerd binnen een bepaald kader en voor je het weet is het kind helemaal verdwenen onder de diagnoses, analyses en behandelplannen; met een grote kans op onenigheid tussen ouders en school.
Wat Mirjam aangaf is ook belangrijk": er is ook nog een leven buiten school. Bibliotheek, muziek, internet, teamsport.... genoeg te doen om heel veel kwaliteiten te ontwikkelen.

Tsjor

Mijntje

Mijntje

24-06-2019 om 07:46

zelf boeken kiezen

Qua lezen heb ik me nooit beziggehouden met niveau maar altijd mijn kind zelf laten kiezen in de bibliotheek (en gewoon boeken voorgelezen die ik zelf leuk vond om voor te lezen).
Er is ook nog een leven buiten school, kinderen om mee te spelen. Denk ook aan sport, muziek of scouting. Als hij zich verveelt heb je het er met de juf over, maar zo eind juni is dat niet echt handig, beter meteen na de vakantie.

vlinder72

vlinder72

24-06-2019 om 08:29

Zoon

Onze zoon hebben wij vooral dingen buiten school laten doen. Hij zat op een sport (atletiek), viool en schaken.

En verder hebben wij ons nooit zo druk gemaakt. Wel zijn onze kinderen toen de oudste naar de middelbare school ging geswitcht van school. Van heel klassikaal onderwijs naar een montesorri school. Dat was voor onze zoon een uitkomst.

Hij zit nu in de derde van het gymnasium. Op middelbare gaat het prima. Hij sport nog steeds;inmiddels zo'n 4 x in de week op hoog niveau. Schaken was hij al snel meegestopt. Hij vond het te saai. Viool en het orkest is hij meegestopt toen hij naar de middelbare school ging. Hij had er geen zin meer in.

Niet voldoende

Diagnotiseren voor het diagnotiseren moet je niet doen. Maar als een kind depressief, gefrustreerd of lamgeslagen uit school komt dan kun je boeken, spelletjes (smartgames), sporten (dansen), musea (museumjeugduniversiteit), muziekles, jeugdclub en weet ik het wat nog meer aanbieden.. dat is dan niet voldoende. Daarvoor zitten ze simpelweg te veel op school. Been there, done that in groep 4 en had toen juffen en een ib'r die het probleem van verveling op dat moment niet serieus genoeg namen en waar de juffen zelf rommelig waren in het bieden van structuur. Mijn kind vond de tweede helft groep 4 haar leven saai en nutteloos. Ze was dom en wilde dood. Je kan van een kind van 7/8 jaar niet verwachten dat het weet hoe er mee om te gaan als de juf zegt dat het een extra is dus eerst het saaie af moet. Of dat als het wat extra krijgt, bang is fouten te maken zodat het weer afgepakt word.... Daar zul je moeten helpen als ouder in gesprek met juf, maar dan ben je echt op een bodem waar je niet zomaar weer uitkomt. Dus dan moet je wel gaan testen en onderzoeken om te bedenken wat werkt en om met de vuist op tafel te slaan als dat nodig is. Wat dat betreft ben je zo afhankelijk van met wie je te maken hebt en hoe de klas draait.

Herkenbaar

Mijn dochter zat vorig jaar in groep 3 en had ook hoge scores. Helaas een juf die geen uitdaging gaf. Liet haar alles op de middellijn doen. Praten had met deze juf geen zin, was alsof je tegen een muur praatte. Laatste ouder gesprek met haar gaf ze aan dat de resultaten van dochter inderdaad hoog waren, maar omdat ze onzeker is was het volgens haar beter om geen uitdaging te geven.

Dit jaar heeft ze een andere juf en een wereld van verschil met de vorige. Begin van het schooljaar een goed gesprek met de nieuwe juf gehad en zij zag geen probleem in het geven van meer uitdaging. Had het idee dat dochter dat ook zou kunnen. Vooral met rekenen loopt ze voor en hier heeft ze plus werk voor. Soms maakt ze level werk. Dochter is helemaal op gebloeid dit jaar.

Een docent kan zo bepalend zijn in een klas. Het is bijna vakantie en ik denk niet dat je nog veel kan met de docent van dit schooljaar. Hou het volgend schooljaar goed in de gaten en merk je dat je zoon nog steeds niet genoeg uitdaging krijgt heb het hier dan met de nieuwe docent over. Mijn dochter is niet getest op hoogbegaafdheid. Voor plus en level werk is het niet nodig om daarop te testen. Een goede docent die je kind goed kan inschatten en geeft wat het nodig heeft is veel belangrijker

Alicia

Alicia

26-06-2019 om 11:48

Extra werkjes

Hoi,

Top dat zijn AVI niveu zo hoog is.
Hij heeft zelf bij lezen al meer uitdaging gezocht. Gewoon laten lezen wat hij leuk vind.

Onlangs heb ik van een coach gehoord dat extra werkjes niet goed zijn.
Er was een kind en die kon ook overal goed mee dat hij bijvoorbeeld extra werkjes op het gebied van rekenen kreeg. De jongen had blijkbaar een hekel aan rekenen en vond die extra werkjes die hij kreeg niet leuk. Om snel klaar te zijn, deed hij de sommen steeds sneller, waardoor hij juist nog meer extra werk kreeg.

Ik vind: Een goede docent zou het de leerling wel moeten aanbieden, maar dat de beslissing bij de leerling leggen of die dit wel of niet wilt doen.
Gewoon een extra bak neerzetten voor de zon-groep die nog extra uitdaging wilt, die hier iets uit kan pakken.
Mijn kind doet nu in groep 2 al rekenwerk en leeswerkjes, dit wist ik geeneens.

Belangrijk dat er niet ondergeprestreerd wordt, doordat ze hun eigen gaan vervelen.
Eventueel kun je thuis wat meer uitdaging geven?

Gr.

Gesprek en doortoetsen

Moeder van zoon,

Volgens mij zou een mooi startpunt zijn om in gesprek te gaan met de leerkracht die hij volgend jaar krijgt en de ib'er. Wellicht kun je die afspraak alvast plannen als je weet wie de leerkracht wordt. Ik denk niet dat het verstandig is daar lang mee te wachten, aangezien je zoon al gefrustreerd is.
Vertel wat je thuis ziet qua gedrag en wat hij vertelt over het schoolwerk. Probeer de samenwerking met school op te zoeken, dit is een gezamenlijk probleem wat jullie samen moeten oplossen.
Ik denk zelf dat doortoetsen veel informatie geeft - je gaat dan kijken welke stof je zoon beheerst en welke stof in de zone van naaste ontwikkeling ligt. Die zone van naaste ontwikkeling is het gebied waarin je kind iets leert, wat frustratie ervaart, maar niet zo erg dat hij op zijn tenen moet lopen en het te moeilijk is. Aan de hand van die gegevens kun je samen een plan gaan uitstippelen, al dan niet met een externe deskundige erbij (ik weet niet hoe ervaren jullie school is met kinderen met een voorsprong).
Thuis zou ik nu vooral lekker vakantie gaan vieren, ik kan me voorstellen dat je zoon best moe is van dit schooljaar. En volg vooral met veel enthousiasme zijn interesses.

Eigen ervaring: oudste dochter is eind groep 3 doorgetoetst door een psychologe met expertise op gebied van hoogbegaafdheid. A.d.h.v. de uitkomst is een plan gemaakt en dat is in groep 4 ten uitvoer gebracht. De IQ test was een jaar daarvoor al geweest en die gaf ons veel handvatten m.b.t. boze buien van dochter (faalangstig).

Groetjes,
moeder van drie slimme meiden

Marit

Marit

29-06-2019 om 21:34

Er is al veel gezegd

En ik denk dat je daar een heel eind verder mee kunt. Gewoon gesprek plannen aan het begin van het nieuwe schooljaar. Ik kan jouw situatie van veraf niet goed beoordelen. Er zijn kinderen die voorlopen en gedijen op extra werk. Daar mag je dus best om vragen. Er zijn ook kinderen voor wie dat nog niet genoeg is. Ik herken veel in het verhaal van annaniem. Op het punt na dat we een kind hadden dat dood wilde, dat gelukkig niet. Maar hij zat wel dicht tegen een depressie aan. Ik ben het pertinent oneens met wat alicia schrijft, dat je het bij het kind moet laten of ze extra werk willen. Die kinderen zijn er zeker, die van binnenuit zo gemotiveerd zijn, en doorzetters ook nog! Super, vooral zelf laten kiezen dan. Maar niet de mijne. Hij is perfectionistisch en faalangstig, misschien ook wat lui qua karakter, en hij zoekt niet vanzelf de uitdaging. Maar die heeft hij wel heel erg hard nodig. Krijgt hij die niet, dan hebben we een heel vervelend kind thuis: die niet meer tot spelen komt, zeurt, zich verveelt, verdrietig en boos is. Dat mag best, maar het verschil met als er wel uitdaging is, is heel groot. Ook hij moet leren leren, leren hoe je iets aanpakt als je het niet in 1x weet. Leren om fouten te maken. En daar hoort ook bij dat de juf pluswerk geeft en daar eisen aan stelt. Beter nog het pluswerk niet als extra geeft, maar als aanvulling op de gecompacte basisstof. Voor ons kind, is dat helaas nog niet genoeg, hoewel school gedaan heeft wat ze konden. Hij gaat van school wisselen voor de laatste 2 jaar. Ik kan je alleen zeggen: wees alert, wees kritisch - ook op jezelf, kijk en luister goed naar je kind en blijf met school in gesprek. Vanaf groep 5 krijg je zaakvakken en kan er meer gecompact worden, groep 4 was veelal nog inslijpen (om latere hiaten te voorkomen, zo zei men hier iig)

Veel succes!

Marit

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.