Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tessie

Tessie

16-08-2018 om 21:31

Zakgeld verminderen...kan ik dat maken...?

Hoi,

Mijn zoon is 10 en wordt bijna 11. Hij krijgt al een jaar lamg 8.50 per maand aan zakgeld. Hij draagt bijnaan kadootjes voor gezinsleden en mag verder zijn zakgeld vrij besteden. Echter hij geeft niks uit en spaart alles.
Ik denk dat ik hem misschien teveel heb gegeven. Zakgeld is leeegeld en dit lan misschien ook met minder per maand. Ik ben op die 8.50 door de Nibud wijzer gekomen.
Kan ik het maken om het bedrag vanaf nu te verlagen?

Tessie

Nee. Dat kun je niet maken

En waarom zou je ook? Wat is er mis met sparen? Wat voor signaal wil je afgeven door het te halveren? Ik neem niet aan dat je zelf zit te springen om die paar euro per maand extra.

Ingrid

Dees

Dees

16-08-2018 om 21:44

Sparen

8,50 komt neer op 1,90 per week. Dat is ongeveer wat Nibud aangeeft als zakgeld per week voor een 10 jarige.

Je zoon spaart en zal er waarschijnlijk wat leuks voor willen kopen. Van sparen leert hij ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2018 om 23:15

Het kan wel, maarrrr..

daar moet je wel een goede en begrijpelijke redenen voor hebben. Bijvoorbeeld te weinig inkomen om dit te kunnen betalen. Een kind van die leeftijd kan dat begrijpen, maar blijft een kind, wat waarschijnlijk nog geen volledig besef heeft van grote mensen geldzorgen, dus zul je daar een openhartig gesprek over moeten voeren.

Voor de rest... nee, niet verlagen. Een werkgever kan ook je loon ook niet opeens verlagen als jij bijvoorbeeld een goedkoper huis krijgt. Je krijgt dat loon en wat je ermee doet, doet niet terzake. Zo ook met zakgeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2018 om 23:16

Schrijffouten

Sorry 🙄

Nee

Nee dat kun je niet maken. Hij doet het prima met sparen, houden zo!

Lou

Lou

17-08-2018 om 08:15

Nee

Dat kun je niet maken. Waarom zou je ook? Vind je het niet goed dat hij spaart?

Triva

Triva

17-08-2018 om 08:28

Wauw

Dat is wel de beste les die je je kind kunt geven (not). Jongen je hebt geen geld uitgegeven maar gespaard dus voortaan krijg je minder zakgeld! Hoe kom je op het idee?

Stickertje

Stickertje

17-08-2018 om 10:33

Zakgeld is leergeld

Dus stimuleer ik het uitgeven daarvan soms. Mijn dochter van inmiddels 16 spaart ook veel. Koopt nooit een frietje oid. Thuis kan ze goedkoper eten.
Gisteren heb ik haar naar de plaatselijke braderie gestuurd en haar portemonnee mee laten nemen. De meiden van de sportclub zou ze daar ontmoeten was via app afgesproken. Ze moest van mij daar lunchen voor eigen kosten, meedoen met de meiden.
Zakgeld verlagen komt pas aan de orde als wij het niet neer kunnen betalen.

Mieke

Mieke

17-08-2018 om 11:14

Nee joh

Nee joh, je gaat sparen toch niet straffen? De een pot het op, de ander geeft het uit. Kinderen zijn soms net als volwassenen.
Ik heb 2 dochters, de een geeft alles uit wat binnenkomt (en het liefst meer) en de ander is als de dochter van stickertje, die geeft nauwelijks wat uit en heeft een flinke spaarrekening. Wel handig want nu ze op kamers gaat kan ze leuke spulletjes kopen voor de inrichting van haar kamer (en heeft ze nog steeds een royale buffer).

Geen leergeld

Als ouder ben je zelf de voornaamste leermeester (m/v) Je kunt nog zo bewust alle nibudsregels toepassen, als je als ouder een gat in de hand hebt en boven je stand leeft is dat het voorbeeld dat je je geeft. En dat je kind op pikt, of zich juist tegen afzet.

Zakgeld is geld dat een kind helemaal zelluf mag bepalen waar hij of zij het aan uitgeeft. En het vrijwaart van je van gezeur in de Intertoys of in de Appie om een Donald Duck.

Het ene kind pot het op, het andere spaart gericht voor iets, en weer een ander geeft het uit aan frutsels. Komt allemaal goed.

Dus

Als je kind z'n geld altijd schoon opmaakte en steeds tekort kwam, zou je dan nu overwegen het bedrag te verhogen?

Astrid

Astrid

17-08-2018 om 14:21

Verhogen

Ik zou hem voortaan 10 euro geven of 12.50 voor goed spaargedrag. Maak er 15 euro van, want hij doet het heel goed. En een duim op van mij.

Ik begrijp niet altijd hoe ouders soms tot bepaalde conclusies komen. Je zegt toch ook niet ( even heel zwart-wit en met knipoog): hij huilt nooit, laten we hem eens een klap geven?

Tessie

Tessie

17-08-2018 om 18:11

Thanks

Thanks voor alle reacties.
Soms heb je ff nodig dat anderen zeggen hoe krom je denkwijze is.
Zie ik nu ook wel in....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.