Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sleepless

Sleepless

30-01-2018 om 22:26

Zoon (9) ineens bang 's avonds

Tsja, de titel zegt het eigenlijk allemaal al. Zoon van 9 is ineens bang in bed 's avonds. Hij wilde het licht aan en dat hielp een tijdje, maar nu ook niet meer. Komt steeds weer beneden. Nu mag hij een cd-tje aan en tot nu toe helpt het (en valt hij in slaap).

Maar ik vraag me wel af wat er aan de hand kan zijn. Er is niets bijzonders gebeurd. Heb hem al uitgehoord ook. Ook geen enge films/tv/games voor zover ik weet recentelijk.

Ik zou er graag achter komen wat er aan de hand is, zodat ik hem beter kan helpen. Nu weet ik niet goed wat te doen - begrijpend zijn, licht/muziek enz toelaten, of een beetje strenger zijn en een soort 'kom op' houding laten zien. Gebeurt dit vaker op deze leeftijd? Schijnbaar uit het niets?

marie

marie

31-01-2018 om 00:28

Nouja

Het leven IS toch ook eng?
Ik was als kind super bang.
Voor van alles en nog wat, voor wat eigenlijk niet?
Bang voor overstromingen, inbrekers, bommen, donker, sterfte van mij of vooral mijn ouders, oorlog, terrorisme, spinnen, donkere schimmen in mijn kamer.
Angst is gezond, functioneel en het is een fase waarin je leert omgaan met je angsten.
Op deze leeftijd komt een hoop meer begrip en kennis over de wereld en dat is niet alleen maar positief. Dat moet je leren plaatsen, relativeren, loslaten.
Een cd-tje is prima, toch?

Sleepless

Sleepless

01-02-2018 om 21:12

Tsja

Je hebt inderdaad gelijk. Zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt!

Cd-tje is idd geen probleem, het is sowieso geen probleem op zich (voor mij), alleen ik wil hem zo graag helpen. Ik zal het eens in 't algemeen met hem over angst hebben op een goed moment. Eerst een beetje inlezen.

De laatste twee nachten gaat het ineens weer prima overigens, valt gewoon in slaap zonder licht of cd... het gaat echt bij vlagen.

Guppie

Guppie

04-02-2018 om 09:00

Divers

Oorzaken kunnen divers zijn. Zo kan de afstand van de ouderlijke slaapkamer of woonkamer groot zijn. Het kan te stil zijn. Misschien aardstralen of andere invloeden. Als het van de ouders mag misschien een klein huisdier als een hamster, die voor wat achtergrondgeluid zorgt.
's Nachts het licht aan is niet goed voor de melatonineaanmaak. Eventueel wel rood licht.
Zelf heb ik twee apparaatjes op batterijen van de kringloop met rustgevende geluiden, zoals een rustige hartslag en zeegeluiden. Gebruik ze de laatste tijd trouwens niet meer. Weet niet of en waar die te koop zijn. Luister als ik niet kan slapen naar radio 4; rustgevende muziek is altijd goed.
Misschien bepaalde bloesemremedies. Bij de Groene Linde hebben ze wel spulletjes voor kinderen. Een rustgevende thee kan misschien ook schelen. Misschien mist ie ook wat vitamientjes, waardoor ie minder lekker in z'n vel zit. En geef hem overdag voldoende aandacht.

Dymo

Dymo

05-02-2018 om 17:05

enge verhalen?

Ik had op die leeftijd een vriendinnetje dat me verhalen vertelde over geesten die 's nachts aan je bed komen staan en met hun klamme vingers over je hoofd strijken. Panisch was ik, ik durfde niet meer te slapen. Maar ik durfde het ook niet aan mijn ouders te vertellen, die vonden alles snel onzin.
Nooit een geest gezien natuurlijk en na een tijdje zakte het weer weg...

Josephine

Josephine

05-02-2018 om 17:14

Had het laatst ineens nog

Als kind vroeger ook altijd bang, nu eigenlijk nooit meer. Alhoewel ik onlangs bij de wasmachine zat te wachten tot ie klaar was. In de bijkeuken, in het donker, het was al 0.31 uur en hij kon elk moment klaar zijn (dan kon ik alles in de droger doen) dus ik dat daar even een paar minuutjes (met mijn rug naar de achterdeur en het raam) en ineens kreeg ik de kriebels, alsof ik begluurd werd (kan niet want ik heb een dichte achtertuin) maar toch ben ik even in de gang gaan staan, een stukje verderop (daar zijn geen ramen)
Gek toch? Zomaar bang, en ik heb het nooit, ben heel vaak alleen thuis en nooit een probleem.

Dus als een jongetje van 9 dat zomaar heeft, vind ik eigenlijk helemaal niet gek.

Sleepless

Sleepless

05-02-2018 om 18:04

Ja!

Josephine, ik hoorde vorige week ineens een raar geluid toen ik net in bed lag. Toen ben ik het hele huis doorgeweest om te kijken of er niet ergens een inbreker zat. Ik herken jouw verhaal ook.

Zoonlief heeft het er ook over dat hij enge geluiden hoort soms. Dus er zit wellicht iets in ons huis dat geluiden maakt, misschien de verwarming/-ketel, of het ding van de zonnepanelen, of werking van het hout... ik ben er ook niet achter wat ik hoorde, maar ik denk dat het bij hem daar ook best van kan komen.

Het cd-tje helpt goed, het licht aan ook (doe ik weer uit als ik ga slapen, dus geen zorgen ).

Enge verhalen zijn er niet geweest voor zover hij zich herinnert. Hij slaapt verder vrij snel (twee/drie liedjes) en slaapt ook door, dus ik denk dat er verder niets dramatisch aan de hand is. Hij maakt zich er zelf ook niet echt druk om, doet gewoon zijn cd aan en gaat naar bed als altijd. Alleen nu met muziek en licht.

Paperclip

Paperclip

06-02-2018 om 10:44

In ons bed

Hier heb ik de kinderen in dat soort gevallen (bang, of niet lekker, of gewoon niet kunnen slapen) altijd in ons bed laten liggen als ze dat wilden. Hielp eigenlijk altijd heel goed. En dan legde ik ze als ik ging slapen weer in hun eigen bed. Ik heb angst wel altijd serieus genomen, dus ze gezegd dat het heel vervelend is dat ze bang zijn, maar ook uitgelegd dat er niet echt iets is om bang van te zijn, dat het bij de leeftijd hoort of zo, in ieder geval erkennen dat die angst er is, maar er niet in mee gaan. Wel een oplossing zoeken. En zeker niet boos worden als ze voor de zoveelste keer beneden komen/roepen.

CD-tje of licht aan kan dus ook prima, als dat voor hem werkt. Maar misschien is jullie bed ook wel een optie, voelt hij zich daar veiliger.

Sleepless

Sleepless

06-02-2018 om 14:59

Paperclip

Daar heeft hij vannacht dus ook geslapen. Er werkte gisteravond even niets voor hem kennelijk, was nog wakker toen ik ging slapen en hij wilde graag bij mij in bed. Vooruit dan maar (ik slaap als dat eens gebeurt nooit zo goed, hij is nogal bewegelijk in zijn slaap).

Wat dat betreft zou ik toch willen dat ik een 'echte' oplossing danwel de oorzaak kon vinden. Vind het zo sneu voor hem. Hij doet verder niet zielig ofzo. Hij is bang, maar licht/cd/bij mama in bed helpen, dus waar zou hij zich verder druk om maken? Toch ook wel weer lief, lekker onschuldig nog, ook wel iets om te koesteren zolang het duurt.

Paperclip

Paperclip

06-02-2018 om 15:54

Precies, heerlijk toch

Daar had (heb) ik een nachtje minder lekker slapen wel voor over. Nog niet zo lang geleden heb ik grote zoon (17) nog lekker bij me in bed gehad. Ik geniet er nog maar even van, het duurt vast niet heel lang meer voor hij het huis uit is...

Radeloos

Radeloos

14-02-2018 om 09:01

8 jaar en heel moeilijk inslapen of wakker worden snacht’s

Radeloos, onmacht, oververmoeid.
Ik weet het niet meer😢.

Onze dochter van 8 met ADHD met medicatie ( metylfenidaat) (en melatonine 4 milligram) slaaps de ene met moeilijk in. En als ze wel in slaap valt dan wordt ze snacht’s wakker.
Ze huild, dramt, gilt net zo lang tot ze of bij ons in bed ligt of een van ons bij haar op de kamer gaat slapen.
We hebben nieuwe gordijnen (rustige) gehangen.
Een slaapwekker geprobeerd.
Lampje op haar kamer.
Muziekje op haar kamer.
Ik heb een maand op een luchtbed bij haar geslapen toen mijn man met een depressie/ burn-out thuis kwam te zitten.
Sticker plakken voor een cadeautje.
Plasebo slaaptabletjes gegeven.
Rustig zonder iets te zeggen terug naar eigen bed gebracht.
Boos geworden. Niets maar dan ook niets helpt. Ik ben stuk.
Wij hebben ook een zoon van 4 met ASS en hij staat iedere dag steevast om 06:00 naast ons bed.
Zo ik ben wakker!!!
Onze dochter geeft aan bang te zijn. Geluidjes, gedachtes. Van alles gaat er door dat koppie heen.
Ik had al bedacht om een hond in huis te halen zodat ze weet dat er iemand of iets over haar waakt.
Als zij nog niet slaapt wil ze dat papa beneden blijft tot ze slaapt.
Als ze snachts wakker wordt weet ze dus dat er niemand beneden is. We hebben overal rolluiken hangen dus alles is goed afgesloten. We hebben maar 1 Oma dus wat vaker uit logeren is ook geen optie.
Iemand hier ervaring mee? En of tips die ons zouden kunnen helpen. Vanmorgen werdt ik zo radeloos wakker dat ik mij zelf wel pijn zou kunnen doen. Niet de kinderen maar mijzelf.

Jasmijn

Jasmijn

14-02-2018 om 09:19

poeh

Jeetje Radeloos, daar zou ik inderdaad ook radeloos van worden. Kan je niet een extra matrasje bij jullie op de kamer leggen, zodat ze daar stilletjes kan gaan liggen als het in haar eigen bed niet gaat? Over het algemeen is dit een fase en zal ze echt niet tot haar 18e naar jullie kamer toekomen.

Pirata

Pirata

14-02-2018 om 09:47

Dier

Een hond zonder toezicht op de kamer van een 8-jarige laten verblijven lijkt me niet zo'n goed idee. Maar misschien beneden wel een "waak"hond?
En mijn jongste slaapt met de kat op zijn bed. Nooit alleen dus (al heeft hij geen slaapprobleem, maar het is heel knus met zo'n warm bolletje wol op je deken).

Mijntje

Mijntje

14-02-2018 om 11:44

Radeloos

Is de melatomine op doktersadvies? Soms werkt melatomine averechts en vergroot het de slaapproblemen, als de dosis te hoog is. En je hebt twee soorten melatomine, een voor alleen inslapen en een voor in- en doorslapen.
Het kan goed zijn dat de slaapproblemen komen door haar medicatie (de melatomine en/of de adhd medicatie) en anders omdat ze wel merkt dat het met haar vader niet goed gaat. Ik zou toch met je dochter weer naar de behandelend arts gaan, die dit heeft voorgeschreven.
Als ze kan verwoorden waarvoor ze bang is kan je elke avond een gesprekje hierover houden en/of geef een dagboekje en laat haar elke dag in schrijven. Misschien helpt dit.
Sterkte, dit is slopend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.