Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Nic86

Nic86

28-01-2017 om 00:42

Zwemfeestje kleuterklas

Mijn zoontje (4 jaar) is uitgenodigd voor een zwemfeestje van een meisje uit zijn klas. Het is zijn allereerste kinderfeestje...
Ze wordt 6 en haar broertje wordt 5, beide hebben ze hun hele klas uitgenodigd. Dus 2 kleuterklassen samen.
Ouders hebben het dorpszwembad afgehuurd, klein zwembad zonder poespas.

Is het normaal om op deze leeftijd al zulke grote feestjes te geven, ik vind het nogal een verantwoording om te gaan zwemmen met 30-40 kinderen waarvan een heleboel hun zwemdiploma nog niet hebben waaronder mijn zoon.
Er zijn 5 of 6 begeleiders bij waarvan er 2 zweminstructeur zijn.

Ik twijfel enorm of ik hem zal laten gaan omdat hij nog maar sinds eind september op zwemles zit en hem eigenlijk veel te klein vind. Is het veilig en verantwoord, hoe moet dat met omkleden/afdrogen hij kan best zelf aankleden maar afdrogen is echt een uitdaging.
daarnaast vind ik het vreemd dat het gelijk zo groots moet, volstaat een feestje thuis met speurtocht en cake versieren niet meer tegenwoordig?

Ik hoor graag jullie mening?!


Nic86

Nic86

28-01-2017 om 00:44

Twijfel

Ps reden van twijfel is dat ik hem niet te kort wil doen, vind het ook sneu als de hele klas gaat en hij mag niet mee--

Verzin iets anders

Het zou mij ook helemaal niet aanstaan. Vooral om de bezwaren die je zelf ook al ziet. Nog niet zelfstandig met aan- en uit- en omkleden, niet kunnen zwemmen, grote groep kleine kinderen waar je allemaal toezicht op moet houden. Ik kan me ook eigenlijk niet goed voorstellen dat je alle andere ouders daarin meekrijgt.
Misschien kun je op de dag van het feestje zelf iets heel leuks doen met je zoon?
Of vragen of je zelf ook mee mag.

No way.

Met 30-40 kleuters gaan zwemmen, jeetje. Wat ouders verzinnen.

Nee, mijn kleuter zou niet mee mogen om alle redenen die jij opnoemt.

Nic86

Nic86

28-01-2017 om 02:45

Vragen of ik mee mag.

Ik heb aan de desbetreffende moeder gevraagd of ik eventueel erbij mocht blijven, maar dit was niet de bedoeling want dan werd het te druk.
Zij zag ook niet echt in waar ik mij druk over maakte en had volgens eigen zeggen nog niet zulke vragen van andere ouders gehad.
Terwijl ik van veel ouders juist wel twijfel hoor.....

Eline

Eline

28-01-2017 om 05:50

Oeps

Ik ben allerminst een bangig type. Maar mijn mening: idioot en onverantwoord.

Ik zou erop staan om toch mee te gaan om te helpen met omkleden en aan de kant jouw kind in de gaten te houden.

En als de ouders het echt niet willen, dan maar niet. Leuk idee om zelf dan iets leuks te doen om de pijn te verzachten, misschien met de ouders van de andere kinderen die ook twijfel hebben?

Te groot risico (verdrinking is toch doodsoorzaak nummer 1 onder jonge kinderen?).

@Emma

@Emma

28-01-2017 om 06:29

Echt?

5 of 6 begeleiders op zoveel kleuters in een zwembad is echt veel te weinig. Zitten daar echt instructeurs bij? En de ouders huren een zwembad af? Wat is dat voor zwembad? Is dit echt? Ik vind het hele verhaal weinig geloofwaardig.

Nic86

Nic86

28-01-2017 om 06:55

Begrijpelijk

Ik snap dat het weinig geloof waardig is.
Het betreft een klein zwembad, alleen een 25meterbad en overal gelijk diep
Het hoort bij de organisatie RA-Sports en blijkbaar kun je dus voor kinderfeestjes het bad huren.
Er zijn 2 bad instructeurs die werken voor het zwembad die gaan begeleiden en verder de ouders van hett meisje en jongetje en de vaste oppas en misschien dan nog iemand aldus de moeder.
Het verbaasd mij eerlijk gezegd ook dat de instructeurs zelf het oke vinden.

Maar mijn keuze is gemaakt, kind mag niet!

Morgaine

Morgaine

28-01-2017 om 07:48

Groot gelijk

dat je kind niet mag. Wat een idioot en gevaarlijk idee van die ouders!!

Leeftijd

Een zwemfeestje op deze leeftijd is zeker niet normaal. Meestal komt zoiets vanaf een jaar of 7 a 8 en dan moet je wel zeker weten dat alle kinderen die worden uitgenodigd een diploma hebben.

Niet alleen de leeftijd, maar ook de hoeveelheid kinderen die worden uitgenodigd lijkt mij onverantwoordelijk. Zulke jonge kinderen en dan ook nog zoveel, dat is volgens mij vragen om problemen. Het is onmogelijk om ze echt goed in de gaten te houden.

Heb je er al met andere ouders over gehad? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat alle andere ouders hun kind gewoon meegeven.

Nee

Groot gelijk. Ik zou mijn kind ook niet mee laten gaan. Nooit van gehoord ook, zo'n grote groep op zo'n jonge leeftijd. En ook nog nooit gehoord van mensen die voor kleuters een zwemfeestje geven. Echt onverantwoord. Dat gebeurt pas als iedereen een zwemdiploma heeft (liefst twee).

Tango

Tango

28-01-2017 om 12:16

Bellen

Ik zou eens bellen met het zwembad en vragen of dit echt wel mag op deze manier. Misschien hebben zij het ook niet goed begrepen.
En verder schrijf je dat het alleen een 25 meter bad is en overal diep. Wat hebben de kinderen daar dan aan? Daar kunnen ze toch helemaal niet in spelen?
Ik zou inderdaad of meegaan of je kind niet laten gaan. En inderdaad meer ouders vragen wat ze ervan vinden. Misschien zeggen zij uiteindelijk wel hetzelfde maar hebben dit nog niet gedurfd.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-01-2017 om 13:03

Die zijn gek

Nee, dit zou van mij niet mogen. Sowieso mogen ze van mij pas naar een zwemfeestje vanaf een jaar of 9, mits ze een diploma hebben.

Idioot!

Mijn advies: gewoon vandaag afmelden dat je kind niet komt, en dat daarna op het schoolplein ook terloops melden aan een paar andere ouders. Zonder drama of ophef, maar gewoon dat je kind niet komt omdat je het niet verantwoord vindt. Wedden dat je in no time niet meer de enige afmelden bent? Om een of andere reden zijn sommige ouders toch vask bang als spelbreker te worden gezien, en denken ze dat ( als niemand anders steigert) dat zij misschien te voorzichtig van aard zijn. Maar als er 1 schaap over de dam is.....ik heb zo'n vermoeden dat het hele feestje wel eens gecancelled kon worden.

Gewoon doen. En gebruik de feedback die je hier krijgt maar om je zekerder te voelen dat je niet gek bent....

Ingrid

V@@s

V@@s

28-01-2017 om 13:42

vindt dit toch anders dan een standaard zwemfeestje

http://www.ra-sports.nl/swimming/activiteiten/zwemfeestje

Hier hoef je geen kleuters tussen andere zwemmers in de gaten te houden, maar gaat het alleen om de jarige en de gasten zelf. Ik denk dat de hoeveelheid begeleiding dan ook voldoende is.

(de ratio kind/begeleiders is bij zwemles echt niet groter, en daar stellen we toch ook massaal onze kinderen aan bloot).

In een gewoon zwembad, gelijktijdig met andere zwemmers zou het trouwens beslist nee zijn, dat is alleen geschikt voor kinderen met een zwemdiploma.

schaal

30-40 kinderen met 6 begeleiders is toch wel wat anders dan de voorgestelde kleine groepen en kleinschaligheid van de website.
Zwemles heeft een voorspelbare routine die kinderen snel overnemen itt. tot dit soort feestjes.

Het hoeft maar een keer fout te gaan, niet alleen met het risico op verdrinken maar ook met struikelen en lelijk op je tanden terecht komen, en de hype is weer over.

Neeee

Nee, dat zou ik niet durven. Ik ben sowieso niet van de zwemfeestjes, wel van zwemmen. Ben altijd blij als ze weer thuis zijn, mijn dochter valt zich regelmatig bijna te pletter in een zwembad.
Ik denk dat er van die 30-40 kinderen meer zijn die niet mee mogen. Als je de reacties hier al leest, neem ik aan dat er meer ouders zo over denken. Sneu voor de kinderen maar is niet anders.

Pien

Pien

28-01-2017 om 14:27

Belachelijk idee

Geen haar op m'n hoofd die eraan zou denken mijn kind van 4 naar zo'n feestje te laten gaan. Wat Tango zegt, vroeg ik me ook meteen af: weet het zwembad wel om hoeveel kinderen het gaat en dat dit kleuters zijn? Het lijkt mij dat dat zwembad deze verantwoordelijkheid toch helemaal niet gaat nemen!

Pien

Pien

28-01-2017 om 14:29

Diep

En: overal meteen diep. Geen pierenbadje of ondiep bad dus? Wat gaan die kinderen daar dan doen? Met hun bandjes om ronddobberen? Ze kunnen dan zelf niet eens in (durven ze vaak niet) of uit (lukt niet) het bad.

Oei nee hoor

Dat zou ik ook niet durven. Dit is precies de reden waarom wij op de bso met jonge kinderen juist niet gaan zwemmen. Er zal maar iets gebeuren. Ik geef je groot gelijk.

Milcham

Milcham

28-01-2017 om 21:53

Absoluut niet

Begeleiding van maximaal twee kinderen per begeleider waarbij is afgesproken wie op welke kinderen let en dan nog vind ik ze nog jaren te jong voor dit. Echt gewoon niet dat mijn kind dat zou mogen. Met kleuters is een speurtochtje toch al spannend genoeg? Kinderen kunnen verdrinken in een bakje water, ik vind een zwemfeestje op die leeftijd echt onverantwoord.

Ik heb drie keer iets met water gedaan: een keer toen kind 7 werd. Er waren wel drie kinderen uitgenodigd die allemaal hun diploma hadden. We gingen varen en ze hadden een reddingsvest aan. Een keer in groep 5 in een rustig zwembad, ik vond het het meest stressvolle feestje ooit, ondanks dat alle kinderen drie diploma's hadden. Een andere keer in groep 7 naar een natuurspeeltuin waar water was en waar in gespeeld werd.

Li

Li

28-01-2017 om 22:12

nee

een ongeluk zit in een klein hoekje, no way dat mijn kind zonder mij ook maar in de buurt van water mag komen op die leeftijd. Dan mist het maar een feestje, pech. Er komen vast wel meer feestjes.

Vesta

Vesta

28-01-2017 om 22:25

nee!

Zwemfeestjes zijn alleen een feestje met ervaren zwemmers. Met diploma's waarvan je zelf weet van allemaal hoe goed ze zwemmen.

Eens met V@@s,

Een gewone zwemles heeft net zoveel toezichthouders. Het hoeven geen gediplomeerde instructeurs te zijn, als ze maar hun ogen gebruiken. Je zoon zit sinds een half jaar op zwemles, als je op de tribune zit, houd je dan je kind de hele tijd in de gaten? Ik niet, ik ging ervan uit dat de badmeester dat deed.

Eens ging ik met kind toen net 4 jaar naar zwembad. Kind had zelfs een zwemvest aan. Op een onoplettend moment heeft kind dit uitgetrokken. Ik zat even te praten met een andere ouder tot ik het vest op de rand zag liggen. Even verder zag ik kind steeds met koppie boven water komen. Kind bleek zich steeds af te zetten van de bodem. Het water was te diep. Snel kind gered. Toezicht had niets in de gaten gehad.

Het groepje zijn allemaal kleine kinderen. Ze hebben onderling nog niet zo veel krachtverschil als de bezoekers op reguliere tijden waar grote en kleine zwemmers door elkaar heen zwemmen.
Als het waterniveau voor dit feest is aangepast aan de lengte van de kinderen, en de kinderen zwemvesten of kurkenbanden dragen, zou ik geen bezwaar hebben.

Wat het afdrogen betreft. Dat loopt meestal wel los. En al heeft hij zich die ene keer niet goed afgedroogd. Dat zou ik geen reden vinden om niet te gaan.

Baantjes trekken

Ze gaan er heus geen baantjes trekken. Maar eerder bordjes van de grond rapen of met plankje voor estafette of balspelen.

lieverdje

lieverdje

30-01-2017 om 09:14

eerder druk dan gevaarlijk

hoe diep is het zwembad, vraag ik mij af? Misschien kunnen ze wel staan? Of worden kinderen zonder diploma wel helemaal ingepakt met kurkjes en zwemvleugeltjes? Het ziet er op de foto van de website niet uit als een 25-meter bad zoals hier, met aan de ene kant 1.40 diep en de andere kant 2.50 m.

Met zwemles is het inderdaad niet minder druk (eerder drukker, zou ik zeggen... tenminste hier wel), met een vergelijkbaar aantal begeleiders. Ze organiseren allerlei spelletjes, dus qua begeleiding in het zwembad zal het wel goed zitten.

Het zou voor een 4-jarige wel druk zijn, lijkt me. En ik zou mijn wurmpie op die leeftijd nog niet aan zijn lot willen overlaten in de kleedzaal enzo

Hier binnenkort ook een zwemfeestje trouwens, maar dan met 8 kinderen (7 en 8 jaar), in een heel rustig zwembad. Volgens mij heeft iedereen een zwemdiploma, en in het recreatiegedeelte kunnen de kinderen overal staan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2017 om 10:20

Ook wel eens met V@@s

Hoewel ik het ook erg eng zou vinden.

Ik zou denk ik RA sports benaderen en eens uitvragen hoe het nu precies gaat tijdens zo'n mega zwemfestijn.
Met spelletjes in het ondiepe en een verder gesloten zwembad zou ik ook wat minder moeite hebben.

Ik denk dat ik mijn kind zou laten gaan mits ik zelf toch echt van een afstandje erbij zou mogen zijn. Dat zou ik toch nog een keertje proberen te bewerkstelligen bij de ouders. Die van jou is immers pas 4 en pas net bezig met zwemles. Dat is heel anders dan eentje van 6 die bijna tegen A aanzit.

Milcham

Milcham

30-01-2017 om 10:34

twee kleuterklassen

Het gaat om het kinderfeest van broer en zus en er beide hebben de hele klas uitgenodigd. Dit betekent dat er zo om en nabij 50 kinderen in het water zitten, misschien wel meer. Als je kijkt naar de opbouw van een kleuterklas, van twee groepen kleuters wordt één groep 3 gemaakt, zullen er ongeveer 25 kinderen zijn van bijna 6 of net 6 van wie sommigen een diploma hebben maar de meesten niet. Hou je 25 vierjarigen over. Dit is echt beduidend meer dan in een zwemles.

Vesta

Vesta

30-01-2017 om 10:45

Meer en ongecontroleerd

Bij een zwemles zijn ze gecontroleerd met iets bezig. Ze doen allemaal dezelfde oefening, meestal achter elkaar. Je weet als docent welk niveau je in je groep hebt. Het is geen mengelmoes van absolute beginners tot semi gevorderden. Die kinderen weten ook dat ze les hebben en dat ze dus moeten opletten.

Bij een feestje is dat toch heel anders. Daarbij zijn er maar 2 min of meer opgeleide mensen bij.

Bij ons in het zwembad kom je zo lang je bandjes draagt niet in het diepe bad. Ook niet als je al bijna af mag zwemmen. Daar wordt strikt op gelet. Je mag ook niet even oefenen tijdens het vrijzwemmen.

Je hebt dus 50 ongeoefende zwemmertjes, en ongeveer 10 kinderen per begeleider. In een setting die anders is dan bij een zwemles omdat je de vaardigheid van elk kind niet weet.

En het zwembad is niet verantwoordelijk want de accomodatie wordt zonder begeleiding verhuurd, dat is gebruikelijk om de kosten van de zwembadexploitatie te drukken.

Ik zou idd ook op het schoolplein al duidelijk laten horen dat mijn kind niet mag. Dan maar spelbreker, maar veiligheid is belangrijker.

Ik vind het erg ondoordacht van de ouders.

vlinder72

vlinder72

30-01-2017 om 10:55

kleedkamer

Ik denk dat deze ouders zich ook nog niet realiseren wat een klus het is om 50 kleuters aan en uitgekleed te krijgen

Nee, ik zou mijn kind afmelden. Ik zou niet het zwembad gaan bellen ter controle. Mijn kind kan helaas niet komen, is wel voldoende. Je zal heus niet de enige zijn die zijn of haar kind afmeldt.

Triva

Triva

30-01-2017 om 10:58

vesta

volgens de link die hierboven werd gegeven (weet niet of dat van hetzelfde zwembad is) komt er juist WEL begeleiding bij: http://www.ra-sports.nl/swimming/activiteiten/zwemfeestje

In de beginposting wordt gesproken over twee zweminstructeurs.

Dat doet er niets aan af dat ik het belachelijk vind om met zulke jonge kinderen met twee hele klassen te gaan. Waarom doen ouders dat? Omdat hun kind dan zoveel zooi en meuk kado gaat krijgen? Dat het kind populair wordt in de klas? Waarom moeten broer en zus überhaupt tegelijk hun feestje vieren (zou ik nog niet eens in mijn hoofd halen bij een tweeling).

Maar goed, om een advies te geven: mijn kind mag alleen mee als ik mee mag. Zeggen dat het te druk wordt als er (mijn hemel) nog 1 ouder meer mee gaat? Dan heb je het niet begrepen. Met zo'n grote jonge groep ben je al een uur bezig met alleen uit- en aankleden en afdrogen (zes begeleiders).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.