Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Celine

Celine

27-03-2014 om 21:19

Bedtijd groep 8 (na Cito Eindtoets)

Zoon in groep 8 heeft alle toetsen achter de rug (net als de rest van Nederland), dus het maakt allemaal geen fluit meer uit wat hij nu nog doet (zeg maar qua overgaan of voor de middelbare schoolkeuze).

Heeft (dus) ook het gevoel dat hij al soort van vakantie heeft, in elk geval wel later naar bed kan.

Normaal ging hij zo half 9 a kwart voor 9 naar bed, in het weekend (veel) later. Slaapt door de week normaal tot ca half 7, in het weekend ietsjes later.

Nu gaat hij de laatste tijd (bijv. bij voetbalwedstrijden, maar ook als er een leuke film is) vaak (veel) later naar bed. Bijv. 10 uur, maar soms ook half 11 a 11 uur. Doordeweeks dus. Ik ben zelf momenteel nogal druk, en regelmatig ook weg als hij naar bed moet en mijn man vindt het allemaal wel prima. Ze kijken samen op ons bed voetbal of film en vaak valt man eerder in slaap dan onze zoon.

Zoon slaapt door de weeks nu vaak wel ietsjes langer (tot 7 uur a kwart over 7).

Is verder gezond, vrolijk, prima qua energie, geen problemen op school, sport lekker, eigenlijk niets aan de hand.

Wat denken jullie? Kan het kwaad dat hij nu regelmatig later naar bed gaat?

Of zouden jullie er toch meer een punt van maken dat hij vroeger naar bed gaat (voor zover het me lukt als ik er zelf niet ben)?

En zo ja, welke argumenten zouden jullie daarbij gebruiken?

Laatst (paar weken terug) was hij 1x een dagje niet lekker en had hoofdpijn. Toen is hij wel heel vroeg gaan slapen. Daarna weer kiplekker en gaat alles weer prima ondanks het regelmatig late naar bed gaan.

Celine

Celine

27-03-2014 om 21:41

Argumenten en bedtijden

Met argumenten bedoel ik natuurlijk: hoe kan ik mijn man ervan overtuigen dat het toch handig is dat we strenger zijn en dat hij (als ik er niet ben) zoon vroeger naar bed stuurt.

Als we als ouders er beiden achter staan kunnen we zoon natuurlijk gewoon naar bed sturen, maar het is wel handig als we dan allebei op een lijn zitten.

En overigens ben ik wel benieuwd hoe laat andere kinderen in groep 8 nu naar bed gaan nu alle toetsen geweest zijn (en dan m.n. kinderen die niet uit zichzelf al vroeg naar bed willen of die dat echt nodig hebben).

Hanne.

Hanne.

27-03-2014 om 21:53

omdraaien

Ik zou het denk ik omdraaien.

Waarom denk jij dat het niet goed is voor je zoon als hij later opblijft?

Uit je verhaal maak ik op dat hij er niet onder lijdt dus wat zou de noodzaak zijn om hem vroeger naar bed te sturen?

Ik zou eerder afspraken met hem maken over dat als hij wel negatieve gevolgen laat zien (niet meer uitgeslapen wakker worden oid) Hij geacht wordt vroeger naar bed te gaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-03-2014 om 22:01

half 9

Dochter moet hier om half 9 naar boven en rommelt daar nog wat tot iets van half 10.
Half 9 hebben wij bepaald, omdat wij ook graag nog een paar kinderloze uren willen hebben zolang dat nog kan

Het zal geen kwaad kunnen

Maar ik zou zeker regels stellen dat hij b.v. weltrusten zegt om 9 uur en dan nog wat eigen kamer tijd heeft.
Net als Dendy, graag nog wat kindervrije uren.
(nu gaat het hier natuurlijk de hele dag door met kinderen, ben gastouder)
Dus die laatste 2 uurtjes even rust, bescherm ik voor mezelf en stel ik zeer op prijs.

Dalarna

Dalarna

28-03-2014 om 07:05

ach

Als hij en zijn vader het gezellig hebben en als hij nog steeds zonder al te veel ellende uit bed komt zou ik het toestaan maar dan tot 10 uur. Mijn zoon is 12,5 in groep 8 en gaat nu vaak rond half 10 naar bed na zijn sport. Na tienen haalt hij niet en eigenlijk vind ik ook wel dat dat een eindtijd moet zijn.

Ik heb me in ieder geval vóór die toetsen ook niet druk gemaakt om bedtijden, toen had hij ook sport.

Tango

Tango

28-03-2014 om 14:50

Geen onderscheid

Hier hebben we niet opeens de bedtijden veranderd toen dochter vorig jaar in groep 8 zat. Ze had geen Cito maar Nio maar ook na de Nio ging ze gewoon dezelfde tijd naar bed. Ze moeten toch gewoon nog naar school? In het weekend is het prima als ze wat later gaan maar doordeweeks is half elf of elf uur wel erg laat.
Dochter ging vorig jaar om 21.00 u. naar bed en gaat nu om 21.30 u. Met het naar de middelbare school gaan is de tijd dus wel verschoven. Dochter hier heeft overigens wel veel last als ze laat naar bed gaat. Vindt ze natuurlijk zelf niet maar ze kan dan erg chagrijnig zijn.

waarom geen vaste bedtijd voor na de Cito?

Als moeder van een mede groep 8er begrijp ik niet zo goed waarom een ouder er nu voor zou kiezen om geen vaste bedtijd meer te hanteren. Als het nu na de Cito lang leve de lol wordt en de regelmaat helemaal zoek raakt hoe komt hij dan na de vakantie weer in een goed ritme?
De overgang van BO naar VO is volgens de verhalen al een hele verandering voor die kinderen waarin ze straks hun rust weer hard nodig gaan hebben.
Ik heb de bedtijd voor mijn dochter nog niet losgelaten, daarvoor moet ze nog teveel scoren op school. Ze moet haar spreekbeurt nog houden moet nog van een week kranten, journaal en andere nieuwsbronnen een presentatie maken van het nieuws. Alle leerlingen van haar klas moeten nog een portfolio maken waarin ze zichzelf presenteren deze portfolio's worden hier in de regio gebruikt bij de kennismakingsgesprekken op het VO.
Er zijn nog gewoon methode gebonden toetsen, dictees en pluswerk dat meetelt voor het laatste rapport.
Als ik nu de bedtijd los zou laten weet ik zeker dat het laatste rapport een ander kind laat zien dan de voorgaande rapporten.
Bovendien is voldoende slapen voor kinderen in de groei gewoon nodig.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

28-03-2014 om 17:21

wat nu niet goed gaat

is dat jullie hem zelf de regie hebben gegeven over zijn bedtijd. En dat lijkt me niet handig. Ik zou de regie terugpakken door bijv. af te spreken wanner hij minimaal klaar moet zijn(in pyama en gedoucht) ng eeven tv kijken en een uiterlijke bedtijd. Ik zou in het midden gaan zitten en er kwart voor tien van maken of zo. Loopt hij net zo te teuten als mijn zoon dan is het zo 10 uur voordat zijn tandjes gepoetst zijn het laatste plasje gedaa enzo....Een beetje structuur is nog wel belangrijk, ook een beetje afhankelijk van het soort kind wat je hebt.

Het argument naar hem teo kan zijn dat je toch merkt dat hij langzaam een slaaptekort opbouwt omdat hij een tijdje terug niet lekker was en dat over het algemeen op tijd naar bed echt belangrijk is. Ook voor de concentratie op school. Want Cito af betekent niet dat er niets meer te leren valt.

Of hij moet nog geloven in het fabeltje dat zijn hersentjes alleen maar groeien als hij slaapt en hij nu dus steeds dommer wordt. Dan kun je die gebruiken?☺

Jaina

Jaina

28-03-2014 om 18:22

Geen probleem

Zolang hij 's ochtends gewoon zijn bed uitkomt en niet de indruk wekt dat hij moe is dan zie ik niet in waarom hij niet later naar bed kan.
En dat hij zelf beslist wanneer hij naar bed gaat lijkt me ook geen probleem. Zolang hij gewoon naar bed gaat wanneer hij wel moe is en op tijd opstaat om naar school te gaan is er toch niks aan de hand verder?
En straks op de middelbare school is de situatie misschien anders. Het kan zijn dat hij dan vroeger op moet of gewoon eerder moe is. Dan past hij het wel aan. En mocht hij dat zelf niet doen en je merkt dan wel aan hem dat hij minder energie heeft dan kan je het altijd even met hem bespreken of weer een vaste tijd instellen mocht dat nodig zijn.

Jaina

Jaina

28-03-2014 om 18:22

Geen probleem

Zolang hij 's ochtends gewoon zijn bed uitkomt en niet de indruk wekt dat hij moe is dan zie ik niet in waarom hij niet later naar bed kan.
En dat hij zelf beslist wanneer hij naar bed gaat lijkt me ook geen probleem. Zolang hij gewoon naar bed gaat wanneer hij wel moe is en op tijd opstaat om naar school te gaan is er toch niks aan de hand verder?
En straks op de middelbare school is de situatie misschien anders. Het kan zijn dat hij dan vroeger op moet of gewoon eerder moe is. Dan past hij het wel aan. En mocht hij dat zelf niet doen en je merkt dan wel aan hem dat hij minder energie heeft dan kan je het altijd even met hem bespreken of weer een vaste tijd instellen mocht dat nodig zijn.

Niet alles gelezen

Maar als juf van een groep 8 vind ik het echt heel raar. Dit zijn de leukste maanden van je basisschool, tenminste, dat kan! En ik kan je vertellen dat met een stelletje lamlendige vermoeide kinderen het er in de klas niet leuker op wordt.

Maar goed. Ik zeg het volgende tegen mijn groep 8 leerlingen en het komt wel aan.

1) wij hebben als leerkrachten in mei/juni met alle mentoren van de nieuwe middelbare school een open gesprek waarin we vertellen hoe Pietje zich in de klas gedraagt, werkhouding, huiswerk. Fijne eerste indruk van de nieuwe school als Pietje zich de afgelopen maanden van een mindere ( vermoeide ) kant heeft laten zien.

2) middelbare scholen gaan uit van leerstof die behandeld is tot einde groep 8. Ze beginnen niet op niveau november/december groep 8 . Ik werk keihard door met mijn groep tot zo'n 3 weken voor het einde. Methode gebonden toetsen gaan door, rekenstof die ik nu behandel is echt wel van belang. Engels is heel belangrijk. Ontleden, spelling (werkwoorden!)

3) vermoeide kinderen voelen zich niet prettig. Er speelt zoveel in de laatste maanden van groep 8, zoveel emoties en spanningen, laat je kind alsjeblieft uitgerust de dag ingaan.

Als moeder kan ik toevoegen dat als je nu de teugels laat vieren, ik je heel veel succes toewens in september. Dat draai je niet meer terug.

Dus geen goed plan.

Hanne.

Hanne.

28-03-2014 om 18:54

maar doro

Celine geeft aan dat haar zoon overdag vrolijk en energiek is. Niet lamlendig en moe.

Wat zou dan het bezwaar zijn om hem later op te laten blijven? Omdat de cito afgelopen is vind ik ook een apart argument maar blijkbaar kan het kind met deze hoeveelheid slaap toe.

En dat je dit in september niet meer terug zou kunnen trekken
Waarom? Geef het kind een stukje eigen verantwoording. "Je zorgt dat je voldoende nachtrust krijgt. Zolang je dat doet leggen we als ouders geen bedtijd op. Zodra je dat niet doet sturen we je naar bed."

Jaina

Jaina

29-03-2014 om 00:28

Maar

Die jongen is helemaal niet vermoeid en lamlendig. Die heeft meer dan genoeg energie. Hij heeft alleen niet zo veel slaap (meer) nodig. Of althans nu deze maanden niet blijkbaar.
Waarom zou je hem dan eerder naar bed sturen als dat blijkbaar helemaal niet nodig is?
Je gaat op een bepaalde tijd naar bed zodat je voldoende slaap krijgt maar als je ook voldoende slaap krijgt als je op een later tijdstip gaat waarom zou je dan eerder gaan slapen?

Daarnaast kan je kinderen best hier zelf verantwoordelijkheid over geven. Ik laat zelfs de 10 jarige deels zelf beslissen wanneer ze gaat slapen. Als ik merk dat ze die verantwoordelijkheid niet aan kan dan beslis ik weer. Maar nu laat ik haar daarin redelijk vrij. Zolang ze 's ochtends niet moe is en gedurende de dag genoeg energie heeft vind ik het prima als ze 's avonds nog even wat wil zien of haar spel af wil maken of iets dergelijks.

Pandora

Pandora

29-03-2014 om 10:10

Doro

Nou nou, wat een stevige opmerking. Je schrijft dat je niet alles hebt gelezen. Heb je alleen de titel gelezen of heb je ook de moeite genomen om in ieder geval de vraag te lezen? Ik vind je nogal veroordelend. Is dat jouw standaard opstelling naar ouders?

Celine: ik zie absoluut het probleem niet. Persoonlijk vind ik 20.30 uur erg vroeg voor een kind in groep 8, vooral als je ook schrijft dat kind uit zichzelf om 6.30 is uitgeslapen. Je kind gaat nu vaak een een uur later naar slapen, en wordt ook iets later wakker. Helemaal prima toch? 's Avonds wat extra tijd lijkt mij een stuk leuker/nuttiger dan om 's ochtends om 6.30 in je eentje door het huis te lopen. Hier ook een groep 8 kind: die slaapt nooit voor 22 uur. Andere kind is al wat ouder, maar had een zelfde soort ritme. Blijkbaar leeft bij jou de overtuiging dat 20.30 uur De Groep 8 Bedtijd is?

"De teugels laten vieren" zegt Doro

Dat kan op zijn tijd toch heerlijk zijn? De maanden na de cito waren er hier ook een afscheidskamp, gezellige afscheidsavonden, kortom allerlei doodvermoeiende zaken georganiseerd door school. Gezellig! Je hebt 8 jaar lang in het gareel gelopen op de basisschool en de examens (cito) zitten erop. Er valt niets meer te winnen of te verliezen vinden de kinderen. Ik heb hier de teugels toen ook wat laten vieren hoor. Een ervaren leerkracht van groep 8 weet dat ook, het hoort er een beetje bij.
Gewoon kijken naar je eigen kind. Jou kind heeft nergens last van en is fris en vrolijk, ondanks het late naar bed gaan. De mannen hebben samen een gezellige avond, vader-zoon contact is minstens zo belangrijk toch? En met dat Engels komt het wel goed. De mannen kijken vast naar Engelstalige films

Hanne.

Hanne.

29-03-2014 om 21:20

cito geen examen

Cito is alleen geen examen. Ook na de cito moet er nog kennis worden opgedaan. De kinderen kunnen wel vinden dat er niets meer te winnen of verliezen valt maar dat is natuurlijk niet zo.

Maar als een kind met deze hoeveelheid slaap toe kan (los van de cito) lijkt het me prima om de bedtijd te verlaten.

Celine

Celine

29-03-2014 om 22:07

Dank - maar echte argumenten?

Dank voor al jullie reacties.

Grappig dat er zo verschillende meningen zijn.

Als gezegd, zoon heeft er geen probleem mee, energieniveau is goed(hadden sommigen niet goed gelezen zag ik), maar ik vroeg me inderdaad af of er goede argumenten zijn om hem toch beter niet te vaak laat naar bed te laten gaan.

Dus meer objectieve, medische redenen of zo om hem toch liever meer te laten slapen.

Lies schreef bijv. "Bovendien is voldoende slapen voor kinderen in de groei gewoon nodig." Zoiets bedoelde ik. Is dat nou waar of is dat maar iets wat ouders vaak zeggen (omdat het hen zelf goed uitkomt !)?

En Polletje schreef: "Het argument naar hem teo kan zijn dat je toch merkt dat hij langzaam een slaaptekort opbouwt ". Dat lijkt mij op zich wel waar, maar kan je dan niet zeggen: zodra hij merkt dat hij toch moe is, gaat hij gewoon wel weer vroeger naar bed?

Maar de opmerkingen van juf Doro (hoewel erg gericht op moeie kinderen, en dat is mijn zoon juist niet), waren ook wel goed. Ik zal de juf van mijn zoon eens vragen hoe het in de klas gaat. Als zij merkt dat hij minder geconcentreerd is, of moeier, of zijn werk/toetsen minder goed doet, is dat een reden om zoon toch vroeger naar bed te sturen, omdat het dan (wellicht) toch invloed heeft op zijn functioneren.

zoiets Celine?

Artikel van internet:
===
Kinderen slapen tegenwoordig een uur minder dan 30 jaar geleden. Met alle gevolgen vandien, want zelfs 'slechts' een uurtje minder slaap kan enorme gevolgen hebben. De helft van de Britse lagere schoolkinderen haalt amper de 7 uur slaap per nacht, eens ze tiener zijn zakt dit tot 6 uur.

Aan de basis hiervan ligt het 21ste eeuwse leven: drukke naschoolse schema's, huiselijke klusjes, lakse bedtijden en tv's en gsm's in de slaapkamer. Tel daarbij dat drukbezette ouders hun kinderen ook nog eens willen zien en uit schuldgevoel wordt er geen 'tirannesk' beduur opgelegd.

Invloed op de hersenen
De gevolgen zijn enorm, zo werd berekend met nieuwe technologische en statistische technieken. Omdat niet alleen slapen op zich, maar de effecten ervan tellen, zeker wat onze hersenen betreft. Hersenen ontwikkelen en groeien nog volop tot de 21ste verjaardag, vaak terwijl we slapen. Een verloren uur voor kinderen is dus schadelijker dan een verloren uur voor volwassenen.

Andere gevolven
Een vermoeid kind presteert slechter op school, is emotioneel onstabieler, heeft meer kans op overgewicht. Het slaaptekort zou mee aan de basis liggen van de stijging in het aantal kinderen met ADD (attention deficit disorder) of ADHD (attention deficit hyperactivity disorder).

Sommige wetenschappers trekken een lijn tussen slaaptekort en permanente veranderingen, 'beschadigingen' zo je wil, aan de nog groeiende hersenen. Ook de 'typische' tienerkarakeristieken (humeurigheid, depressie, alcoholmisbruik) zou te wijten zijn aan chronisch slaaptekort.

2 jaar verloren
Twee jaar cognitieve ontwikkeling gaat verloren door een uur te weinig te slapen, ontdekte de Israëlische wetenschapper Avi Sadeh. 77 leerlingen uit het derde en vijfde leerjaar werden in twee groepen gedeeld: de helft moest vroeger gaan slapen, de andere helft moest laat opblijven. De eerste groep kreeg een half uur meer slaap, de tweede groep 31 minuten minder.

Na drie nachten werd de kinderen een intelligentietest afgenomen. Daaruit bleek dat slaperige vijfdejaars even goed presteerden als uitgeslapen derdejaars. Met andere woorden: één uur slaap kost na drie dagen als twee jaar cognitieve ontwikkeling.

Verbanden leggen
Ook voor een goed geheugen is het nodig voldoende én goed te slapen. Vermoeide kinderen kunnen de nieuwe informatie minder goed opslaan omdat hun hersencellen er minder goed in slagen nieuwe verbanden te leggen, die nodig zijn om een herinnering 'vast te leggen'.

Bovendien kunnen ze zich minder goed concentreren, omdat een vermoeid lichaam moeilijker glucose uit de bloedstroom kan opnemen. Precies de brandstof die onze hersenen nodig hebben. Een slaperig brein kan dan ook 'vastlopen' op een fout antwoord en niet snel een creatieve oplossing bedenken.

Herinneringen maken
Tijdens de slaap worden de belevenissen en kennis van de dag naar een efficiëntere opslagplaats verhuisd. Elke slaapfase speelt zijn eigen specifieke rol in dat geheel van 'herinneringen maken'. Taal wordt bijvoorbeeld opgeslaan tijdens de trage slaapfase, emoties worden verwerkt tijdens de REM-slaap.

Negatief versus positief
Ook onze herinneringen zelf worden (deels) verwerkt tijdens de slaap. De negatieve worden onder handen genomen door de amygdala, de positieve en neutrale door de hippocampus.

Wie te weinig slaap krijgt, ziet vooral de positieve en neutrale herinneringen verdwijnen. Dat verklaart waarom vermoeide mensen moeilijker leuke herinneringen kunnen ophalen en vaker depressief zijn. Ze herinneren zich de negatieve herinneringen gewoon beter.

Overgewicht
Uit verschillende studies is ook al gebleken dat slaaptekort de kans op overgewicht verhoogt, en niet het tv kijken, gamen of internetten. Wie te weinig slaapt, maakt meer hongerhormoon en stresshormoon aan. Resultaat: meer 'honger', vooral naar calorie- en vetrijke voeding. Het stresshormoon zorgt er dan weer voor dat je lichaam meer vet aanmaakt.

Tegelijk onderdrukt het de productie van het hormoon leptine, dat de honger onderdrukt, en het groeihormoon, dat vet afbreekt
Een deel van het geheim om 'slank' te blijven ligt dus in voldoende slapen.

Ronde cirkel
Wie meer tijd in bed spendeert, eet vanzelf minder. Doordat je minder moe bent, heb je meer energie en kan je het vaker opbrengen om te sporten. Wie vaak sport, verbrandt dan weer meer tijdens het slapen. En zo is het cirkeltje rond
====

En nog een artikel:

===
De meeste kinderen tussen de 5 en 12 jaar slapen gemiddeld 9,5 uur per nacht. In Nederland geldt een advies van 10 tot 11 uur slaap per nacht (kleuters tussen 11 en 13 uur). Tot voor kort werd ervan uitgegaan dat 13- en 14 -jarigen nog zo’n 9 uur slaap nodig hebben, 16-jarigen acht uur moeten slapen en dat kinderen pas rond hun 18e toe kunnen met zeven uur slaap per nacht.

Recent onderzoek (januari 2012) heeft echter aangetoond dat te lang slapen voor pubers ook niet goed is. Zo presteren kinderen tussen de 10 en 12 jaar bijvoorbeeld optimaal na 9 tot 9,5 uur slaap. Van 12 tot 16 jaar zijn ze het best af met 8 tot 8,5 uur slaap, terwijl de schoolresultaten van 16- tot 18-jarigen juist weer het best blijken na ongeveer 7 uur slaap.

Volgens hoofdonderzoeker Eric Eide komt extra slaaptijd de prestaties en productiviteit van een kind niet ten goede. Hij benadrukt echter dat minder dan 7 uur slapen evenmin goed is. Ander onderzoek heeft zelfs aangetoond dat systematisch te weinig slapen de levensverwachting met enkele jaren bekort. “De gegevens laten zien dat 7 uur slaap simpelweg optimaal is voor kinderen van die leeftijd”, stelt Eide.

Wat is een normale bedtijd op welke leeftijd?

4-6 jaar: 18.30-19.15 uur;
7-8 jaar: 19.30-20.00 uur;
9-10 jaar: 20.00-20.30 uur;
11-12 jaar: 21.00 uur
12-13 jaar: 21.00-21.30 uur;
14-15 jaar: 21.30-22.00 uur.
Een veelgebruikt advies is:

Een kind van 6 jaar gaat om 19.00 uur naar bed. Per verjaardag wordt de bedtijd 15 tot 20 minuten later.
===

Celine

Celine

30-03-2014 om 14:18

Jippox

Ja, zoiets bedoelde ik .

Super, bedankt.

Kijk, hierdoor ben ik snel overtuigd! Denk dat zoon misschien ook wel eerder naar bed wil als hij dit hoort . Ga maar even met man in gesprek en vanaf nu weer een strakker bedregime hanteren! Waarbij uitzonderingen wel moeten kunnen - Champions League wedstrijden af en toe kijken, bijv.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.