Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

binnen een weekend afscheid kdv, verhuizing en naar school

Binnenkort gaan wij verhuizen (naar een huis met tuin jawel) naar een plaats 12 kilometer verderop. 1 oktober gaan we uit onze huidige woning.

Dat betekent dat mijn oudste van 5 van school moet wisselen. Eind september wordt de jongste ook 4 jaar en gaat vanuit het huidige kdv naar de school in de nieuwe woonplaats. Dat betekent dat hij na het afscheid van het kinderdagverblijf op vrijdag, een verhuizing in het weekend meteen daarop op maandag al naar de nieuwe school gaat met de oudste. Ik denk dat dit wat veel is in vier dagen.

Is het slimmer om eerst alleen te verhuizen, en vanuit de nieuwe woning nog de laatste week van september te forenzen met beide kinderen naar de oude school/kdv? Of schept dit onduidelijkheid?
Of vlak voor de verhuizing wel afscheid nemen maar nog een paar dagen wachten met school? De oudste moet dan alleen naar de nieuwe school. Is ook niet leuk.

Bijkomend voordeel van de laatste week van september naar de oude school/bso en kdv gaan is dat dit nog vertrouwd is en ons tijdens de verhuizing meer tijd geeft (op de nieuwe school is geen continurooster en gaan ze nog niet naar de bso) wat heel handig is tijdens een verhuizing.

Als iemand nog andere tips heeft voor verhuizen met kleuters, graag!
Bedankt Viridantia

En eerder naar nieuwe school?

Kunnen z niet eerder op de nieuwe school beginnen? Je oudste helemaal en je jongste een paar wenochtendjes?

Bij ons op school starten sommige kinderen met bijna 4, die worden dan bijvoorbeeld in de derde week van september 4 en mogen dan eerder starten.

Dalarna

Dalarna

08-09-2013 om 10:09

Gewoon brengen als een vaststaand feit

Bedenken wat JIJ het makkelijkste vindt en dat brengen als een vaststaand feit. Werk desnoods met een kalender voor beide kinderen waar je vanaf nu per dag opzet wat de bedoeling is. Elke avond een kruisje door de voorbijgaande dag en samen even kijken wat er aanstaande is. Dus over x dagen gaan we verhuizen, over y dagen neem je afscheid op... en over z dagen ga je naar de nieuwe school.

Hoe meer jij laat blijken dat het wel lastig of moeilijk zal worden hoe meer last ze er van gaan hebben.

marie

marie

08-09-2013 om 12:51

jongste eerder wennen op school?

Hoi,
Je schrijft niet hoeveel dagen jullie kinderen naar kdv/bso gaan.
Want het is wellicht ook nog een idee dat de jongste op de dagen dat hij niet naar het kdv gaat een paar dagdelen gaat wennen op de nieuwe school. Ik neem aan dat de oudste dat destijds ook heeft gedaan? Trouwens oudste zou zo ook alvast een paar dagdelen kunnen wennen in nieuwe groep.
Je hebt het over geen continurooster hebben op nieuwe school, maar daar is neem ik aan wel overblijf? Dus dat probleem begrijp ik niet zo goed. Beide keren eten ze op school, alleen zal de pauze bij de overblijf langer duren.
Trouwens "vroeger" gingen wij ook niet wennen toen we voor het eerst naar school gingen. Kan me niet herinneren daar een trauma van opgelopen te hebben.
Ik ben het helemaal met Dalarna eens. Hoe relaxter en duidelijk jij over alles bent, hoe "gewoner" de kinderen het gaan vinden en hoe gemakkelijker de overstap zal zijn. Kleuters zijn echt heel flexibel wat dat betreft. Eigenlijk de ideale leeftijd om zoiets te doen.
Succes

Tijgeroog

Tijgeroog

08-09-2013 om 21:31

Wel handig

Ik vind het juist wel handig. Inderdaad lastig dat die verhuizing ertussen zit, maar ondanks de verhuizing heeft je kind maar een overgang, dus niet eerst naar de ene school en dan naar de volgende school en daar weer wennen. En het is een duidelijke overgang, nieuw huis en nieuwe school. Nieuwe kindjes in de buurt leren kennen. En als je merkt dat je te veel wordt kun je hem afentoe nog een dag of een middag thuis houden.
Ik zou niet heen en weer gaan tijdens, ik denk dat dat de spanning alleen maar groter maakt.

Adinda

Adinda

09-09-2013 om 17:24

niet te moeilijk doen

Niet zo moeilijk doen, dat nemen ze alleen maar over. Gewoon zeggen hoe het gaat gebeuren. Kinderen zijn flexibel. Na een week basisschool zijn ze het kdv al vergeten. Al die nieuwe indrukken, al die nieuwe mogelijkheden! Breng het als iets leuks.

viridantia

viridantia

09-09-2013 om 22:32 Topicstarter

overblijf en bso

Daar gaan ze de eerste 2 weken nog niet naar toe, eerst even wennen aan (de nieuwe) school. Ik denk dat ik meteen zodra we slapen in het nieuwe huis hun daar naar school laat gaan, dan is het tenminste duidelijk.
Bedankt voor alle tips! Viridantia

Viridantia, geheel ot

Viridantia, geheel ot: waarheen ben je verhuisd? Als ik me wel herinner woonde je in Amsterdam en wilde je eigenlijk meer groen. Ben je in Amsterdam blijven wonen?

Of heb ik het helemaal mis? In dat geval: excuses!

Overigens ben ik het eens met het idee van gewoon pats boem de overgang, maar dan wel rekening houden met moe/lastig kind en zo weinig mogelijk andere activiteiten in die weken (maar goed, je bent net verhuisd dan, daar zit je dan zelf ook niet op te wachten lijkt me).

Hier zijn wij een aantal jaren geleden eind augustus verhuisd naar de andere kant van de stad terwijl zoon per zes weken later op school kon beginnen. Toen moest er noodgedwongen zes weken naar de oude creche gependeld worden met zoon (mijn partner had speciaal uren ouderschapsverlof ervoor opgenomen). Het gat was te groot om m thuis te houden, en zes weken naar een ander kdv leek me ook geen doen. Babyzusje is toen wel per direct naar een ander kdv gegaan, die had immers toch nog jaren voor de boeg.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.