Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

bril

Dag allen,

Onlangs wees de leraar van mijn zoon (10 jr) ons erop dat zoon het niet zo goed meer ziet op het bord. Goed, aan de bril dan maar.

Wat is de gebruikelijke route (je kan met een kind geloof ik niet zomaar naar de lokale opticien): huisarts-oogarts-opticien?

Alvast dank.

Groetjes LindaJ

Angela67

Angela67

15-06-2014 om 22:07

ja zo ongeveer

ik had de kinderen eerst eens meegenomen naar opticien om een ruwe eerste schatting te vragen (ik heb zelf een niet zo sterke bril, maar mijn vriend heeft -9).
Daar bleek uit dat beide kinderen inderdaad wel wat afwijkingen hadden (aan hun ogen tenminste ).
Met die mededeling de huisarts gebeld en ik kon toen verwijzing ophalen voor optometrist in z'huis. Daar worden ogen gedruppeld en uitgebreid gemeten. Daarna met recept naar opticien terug en bril (en voor oudste later lenzen) gekocht.
gr Angela
ps dat druppelen is tot 12 jr hier en was drama voor oudste . . jongste vond het niet zo erg

creabea

creabea

15-06-2014 om 22:07

dat zou ik wel denken.

Hier een brildragende zoon die al op het consultatiebureau bij de ogentest niet goed zag, dus was het consultatiebureau-oogarts/optometrist-opticien.

Katniss

Katniss

15-06-2014 om 22:08

Orthoptist

Hier twee kinderen met al jong een bril, via consultatiebureau, huisarts naar de orthoptist (en 5 minuten naar de oogarts).

huisarts inderdaad

Waarschijnlijk heeft de huisarts wel een voorkeur voor een oogarts of een oogkliniek. Anders kun je ook nog in je omgeving vragen naar de ervaringen van mensen.
Een opticien mag bij een kind jonger dan 12 jaar niet druppelen om beter in het oog te kunnen kijken.
Vanwege lange wachtlijsten in de regio ben ik met dochter indertijd wel als eerste naar een opticien geweest. In afwachting van de oogarts.

Minthe

Minthe

15-06-2014 om 22:12

Kan allebei

10 jaar is een beetje op de grens van wel of niet naar de oogarts moeten. Ik zou eens bij 'n (goede) opticien langsgaan en daar vragen wat zij adviseren. Of vraag het de huisarts.

Mijn oudste wordt vanaf z'n 8e bij de opticien gemeten, maar de eerste keer is hij wel naar de oogarts geweest.

Overigens

Ik weet niet hoe beweeglijk je zoon is, maar mijn zoon heeft nog lang een sportbril gehad naast zijn gewone bril, om te dragen bij judo en gymnastiek. Dan zit de bril goed vast om de oren met een soort leertje. Zonder bril zie hij namelijk bijna niets.

Thursday Next

Thursday Next

15-06-2014 om 22:22

hier

gingen we met dochter van toen 10, bijna 11, naar de opticien. Die wilde wel proberen de controle te doen, als ze ook maar enigzins twijfelden aan de uitslag wilden ze geen bril geven zonder dat ze naar de oogarts ging. 10, 11 jaar is inderdaad zo'n beetje de grens. Bij dochter was het heel duidelijk wat ze moest, ze hoefde dan ook niet naar de oogarts.
Je kan het dus proberen eerst bij de opticien, een goede optometrist geeft wel aan dat hij/zij het niet goed kan beoordelen.

Let op

Opticien is geen beschermd beroep. Iedere oetlul kan zich opticien noemen en ogen meten.
Een optometrist is geregistreerd in het Big-register voor paramedische en medische beroepen.
Sommige opticiens hebben optometristen in dienst. Het is dus niet altijd zo dat je kind door een optometrist gezien wordt als je bij de opticien langs gaat. Dat moet je dus even vragen.
Een opticien zal dus niet druppelen om de pupillen te verwijden om beter in het oog te kunnen kijken, een optometrist mag dat wel.

Maar een eerste check bij een opticien kan geen kwaad, als je maar wel kritisch bent.

Dalarna

Dalarna

16-06-2014 om 08:31

ziekenhuis

Toch eerst via de oogarts, wij zijn al twee keer geweest en beide keren was er geen bril nodig. Het is een vreemd verhaal want ik ZIE dat mijn oudste veel minder ziet dan ik op afstand, ook leerkrachten trekken nog wel eens aan de bel. Ik weet zeker dat hij wel een bril had gehad als we via de opticien waren gegaan (die moet toch ook geld verdienen).

willem

willem

09-07-2014 om 22:46

dan toch liever commercieel

Ik heb niet zo'n hoge pet opvan bureaucratische ziekenhuizen, waar je eindeloos wacht en je overal en nergens moet melden, liefst bij zoveel mogelijk loketjes, zodat er een hoge rekening naar de verzekeraar kan.
Hier ook een bezorgde leerkracht die vond dat kind het bord niet zo goed zag. De opticien slaagde niet in een goede meting, maar kon gelukkig doorverwijzen naar een filiaal in de naburige stad waar een optometrist werkt. Het lukte haar wel.
Kind heeft inmiddels zijn bril en ziet veel meer details op afstand. Ook vindt ie het geloof ik wel stoer, hij is in ieder geval erg blij met zijn bril.
Moraal: ik ben erg blij met onze werkwijze.

Tango

Tango

10-07-2014 om 22:06

Grens

Hier heeft dochter van 13 net een bril. Toen we ons meldden bij de opticien werd meteen gevraagd hoe oud ze was (ze is niet zo groot). Toen ik zei dat ze 13 was, werd me verteld dat dit net op de grens was. Als ze het niet goed zouden kunnen meten, zou ze naar de oogarts moeten. Gelukkig ging het meten prima, want ik zat niet echt te wachten op die oogarts, dan zou het nog veel langer duren tot ze eindelijk die bril had. Nu had ze hem binnen 1 1/2 week in huis.
Maar blijkbaar liggen de grenzen bij de opticiens dus ook verschillend omdat ik hierboven 10 jaar las. Dit was overigens bij de Pearle.

Thursday Next

Thursday Next

10-07-2014 om 23:29

Tango,

Hier was dochter dus 10 (bijna 11) en dat was ook bij de Pearle

Mijntje

Mijntje

11-07-2014 om 09:26

route

Hier een paar jaar geleden de route orthoptist in het ziekenhuis en daarna een brilletje bij een goedkope brillenboer. Zoon was bijna 8 (meen ik, of was het toch een jaar eerder??? waar is mijn geheugen?)
Hij ging een jaar later aan z'n tweede montuur. Z'n oude was wel wat beschadigd en intussen wat 'te klein'.

Wat ik zou doen

....in geval van lange wachtlijst maar kind dat slecht ziet: naar de Specsavers gaan, daar laten meten (ze zullen misschien bezwaar maken, maar je kunt gewoon zeggen dat het voor tijdelijk is), goedkope bril van 29 euro kopen. De kleinere modelletjes passen prima voor een kind.

Dan ziet hij iig in de tussentijd al beter. Ik zou nog niet aan cilinders beginnen op basis van wat de opticien meet, maar met gewone glazen.

Ik koop altijd van die 29-eurobrillen om te overbruggen en als reserve. Moet er niet aan denken dat er een bril kapot gaat en je een paar weken zonder zit.

Voor gewoon neem ik wel een wat duurdere, met krasvaste glazen en ontspiegeld enzo.

Fiorucci

Fiorucci

11-07-2014 om 21:01

Klopt Dalarna

Mij dochter heeft een sterkte van niks, maar toch maakt die bril erg veel uit, minder hoofdpijn,minder moeie ogen. De oogarts vond die sterkte de moeite van een bril niet waard, maar ik ben blij dat we toch een bril gekocht hebben.

amk

amk

12-07-2014 om 08:54

Dalarna

ik heb ook een sterkte van niks, mag zonder bril autorijden. Maar die bril maakt het leven zoveel prettiger. Ik zie borden weer op tijd zoals ik gewend ben.
Mijn zicht is zonder bril nog steeds veel meer dan gemiddeld, maar voor mij een stuk minder. Daarom hoef je geen bril, maar zelf ben je gewend aan veel beter zicht. En als je dat weer kunt bereiken door wel een bril te dragen waarom zou je dat dan niet doen. Juist omdat het relatief eenvoudige brillen zijn kost het ook nauwelijks iets. 30- 50 euro per bril. Daarom heb ik er ook heel veel zodat ik ze bij mijn kleding kan laten passen.

Nu dus ook minder hoofdpijn en moeie ogen.

Dalarna

Dalarna

12-07-2014 om 10:10

Huh?

Gaan jullie altijd tegen het advies van een arts in? De oogarts zei twee maal dat een bril niet nodig is. Hij zei absoluut niet dat het wel kan maar niet hoeft. Ik zou niet weten waarom ik dan een bril zou moeten gaan kopen.

Odile

Odile

13-07-2014 om 15:23

Niet altijd Dalarna, maar soms wel

De oogarts zei van mijn 12de tot mijn 20ste dat een bril niet kon. Het verschil tussen mijn twee ogen was (en is nog steeds) te groot. Ik moest een lens. Eentje, voor mijn linkeroog die -4 scoorde want mijn andere oog was goed en dat zou bij een bril beeldgrootte verschil geven.

Dus ik emmeren met een lens. Weet niet hoe het nu zit, maar toen had je nog van die zoutoplossingen waarmee je die lens schoon moest maken. Daarna goed afspoelen, lens weer in het oog waar bleek dat de zoutoplossing niet goed afgespoeld was en dan maar proberen die lens uit je zere oog te peuteren. Die lens ging uit en bleef uit.

Toen ging ik met mijn moeder mee naar de opticien. Ze moest een nieuwe bril. Ik verzuchtte tegen die man dat het me toch wel fijn leek als ik gewoon een bril zou kunnen. De opticien keek mijn ogen eens na en zei: een bril kan prima! Ik zocht een bril uit, zette um op m'n neus en heb um nooit meer afgezet.

Ik ga niet altijd tegen het advies van een arts in, maar soms bevalt het prima .

Minthe

Minthe

13-07-2014 om 15:34

Hier ook

Zoon had ook een kleine afwijking (-0.50 aan beide kanten). Oogarts vond een bril niet nodig, maar wij hebben het wel gedaan. Ik merkte nl dat mijn zoon minder zag (hij was toen 7), en als ik het al merkte zal hij er zelf ook echt wel last van hebben gehad. Daarnaast wordt een min-afwijking alleen maar erger in de groei en zou hij op termijn vrijwel zeker een bril moeten.

Driekwart jaar later had hij trouwens -1.00 en -1.25 (nu met 14 is het -2.00 en -3.00, bril is nu echt onmisbaar).

Dalarna

Dalarna

13-07-2014 om 17:05

jaja

Hij had zowel in groep 7 als in de brugklas ongeveer hetzelfde dus hij werd niet slechter. Ja, ik kan zie dat hij in de verte slechter ziet dan ik maar als de oogarts zegt dat hij geen bril nodig heeft ga ik echt niet naar een opticien. Omdat ze in de brugklas weer over een bril begonnen dacht ik ook dat hij wel achteruit gegaan zou zijn maar dat was dus niet zo.

amk

amk

13-07-2014 om 17:41

Dalarna

Ja, ik ga vooral in overleg met een arts en doe dus ook dingen waarvan zij zeggen dat het niet hoeft idd zeker als ze mij niet kunnen overtuigen waarom ik het echt niet moet doen. Ik ben erg blij met mijn bril -0,5 en -0,25. Ogen zijn al jaren hetzelfde.

Dalarna

Dalarna

13-07-2014 om 17:46

tja

Zoon heeft nergens last van, het valt alleen andere mensen op en ik zie echt niet in waarom ik hem dan een bril moet geven.

Odile

Odile

13-07-2014 om 17:49

zoals amk

En toen ik met mijn oudste naar de opticien ging, keerden we zonder bril weer huiswaarts. Opticien zei dat er wel een afwijking was, maar dat het niet nodig was die te corrigeren met een bril. Gelukkig hebben wij een opticien getroffen die ons niks aansmeert. Ze bestaan!

Mijntje

Mijntje

13-07-2014 om 19:30

niet voor niets

Ze doen het ook niet voor niets, een bril niet adviseren. Ik weet er het fijne niet van, maar soms is het beter voor je ogen om ze nog wat meer 'aan het werk' te zetten, omdat je juist slechtere ogen krijgt als je al begint te corrigeren.

LindaJ

LindaJ

05-08-2014 om 16:10 Topicstarter

het resultaat

Ik wil jullie nog even vertellen hoe een en ander is verlopen.

Ik heb, mede nav reacties, besloten naar de huisarts te gaan voor een verwijzing naar een oogarts. We zijn naar een kliniek geweest waar de ogen zijn gedruppeld en nagemeten, daarna heeft een oogarts nog naar zijn ogen gekeken. Overigens was dat druppelen hier ook een klein drama, maar goed, hoort erbij.

Resultaat: -2 en -1,5. Oef! Da's best veel. Hoewel oogarts zei dat hij daar niet persé al lang mee heeft gelopen, maar dat het op die leeftijd ineens heel hard kan gaan.

Daarna bril aangeschaft bij best wel dure winkel (mijn man laten shoppen met zoon, male bonding...zucht).

Zoon is blij met zijn bril want hij merkt het verschil. Hij zag wel op tegen alle reacties, maar die waren over het algemeen positief. Hij moet er nog wel een beetje aan wennen de bril de hele tijd op te zetten.

Mijntje

Mijntje

05-08-2014 om 16:59

Gefeliciteerd

Gefeliciteerd met de nieuwe bril! Leuk om nog te horen hoe het was gegaan.

Marie

Marie

05-08-2014 om 17:56

altijd dragen?

Waarom zet hij de bril niet gewoon na het opstaan 's morgens op en zet hij hem voor het slapen gaan weer af?
Is beter voor de bril en kan hij het ook niet vergeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.