Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Gerdien

Gerdien

03-02-2010 om 19:20

Droogbed training


Gerdien

Gerdien

11-02-2010 om 19:20

Straf?

Maxime en Puck, jullie begrijpen niet wat ik bedoel. Ik heb het nooit over straffen gehad. Het gaat om conditionering, Kari heeft dat gelukkig wel begrepen. Ik heb in een van mijn eerste reacties al geschreven dat mijn zoon zélf deze training wil volgen en dat hij heel goed begrijpt dat het verschonen van zijn bed e.d. een onderdeel is van de training. Maxime's zoon is niet gemotiveerd om er van af te komen, dan heeft deze training inderdaad geen zin.
Mijn zoon krijgt geen luier meer omdat hij dat a. kinderachtig vindt en het b. totaal geen verschil maakt, het bed was (zoals ik al eerder schreef) zelfs met luier altijd nat.
Verder staat er in dat goede artikel over bedplassen dat het op zijn beloop laten slecht is voor het zelfvertrouwen, dat wordt door 1 van jullie ook geciteerd. Dus waar heb ik het verkeerd begrepen?
Verder staat deze methode heel goed aangeschreven, al lijkt de 20x50 oefening overdreven het is echt niet bedoeld om ouders en kinderen te pesten.
De benadering is mede door het grote aantal beloningen dat er bij de training hoort, juist positief en gaat uit van de kracht van het kind.

Gerdien

Gerdien

11-02-2010 om 19:36

Puck

Lees nou je eigen reactie eens terug:

"Dat heeft niets met verschillende opvattingen te maken maar met het verkeerd interpreteren van wat er nu eigenlijk staat. En verder vertelt Gerdien wel meer dingen die ze gelezen heeft maar niet goed heeft geinterpreteerd in mijn mening."

Over interpretatie gesproken....ik heb het nooit over straf gehad en waar haal jij bovendien het lef en overtuiging vandaan met zoveel arrogantie over mijn reacties te schrijven?

Gerdien

Gerdien

11-02-2010 om 19:49

Maxime

In je eerste reactie leek het alsof je zoon het allemaal niet zoveel kan schelen maar dat is dus helemaal niet zo. Wel sneu voor hem dat het niet wil lukken maar ik snap nu wel beter dat het op zijn beloop laten in dit geval het enige is dat je nog kunt doen. Blijkbaar heb ik de indruk gewekt dat ik het allemaal heel belangrijk vindt en dat ik bloedfanatiek mijn kind sta te drillen om droog te worden. Ik ben serieus aan de slag gegaan mijn zoontje te helpen met droog worden.
Dat kost een hoop energie, maar we doen het omdat hij dat wil, niet omdat ik er voordeel bij zou hebben.

Puck

Puck

11-02-2010 om 20:07

Pardon gerdien

Ik zeg heel duidelijk dat het mijn mening is. Dat heeft verder helemaal niets met arrogant te maken en al helemaal niets met lef. En waar ik mijn overtuiging vandaan haal: ruime ervaring met bedplassende kinderen en veel over gelezen. Dat het niet in jouw straatje past wil nog niet zeggen dat je mij de mantel uit kunt vegen omdat ik er anders over denk. Over lef gesproken... Als je geen andere meningen wilt horen dan waar je zelf voor staat dan moet je er geen draadje van maken.
En verder heb ik straf niet genoemd, ik heb gesproken over " een soort van straf" met straf nog eens tussen haakjes. Wederom een bevestiging dat jij dingen anders interpreteert dan wat er daadwerkelijk staat.
En ik ben met je eens dat het om bewustwording gaat, maar naar mijn mening (let op MIJN mening!!) krijg je geen betere bewustwording of je een kind het wat makkelijker maakt door zijn bed alvast dubbel op te maken of dat je je kind 's nachts een heel bed laat opmaken.

Kari1

Kari1

11-02-2010 om 21:07

Maxime, dat is iets anders

Maxime, ik hoop dat jullie met de aanpak van de GGD nu succes kunnen gaan boeken!
Nog even wat zout op een paar slakken: je schrijft "maar tokens werkte ook niet (hier hadden we een kruisjeslijst en die kwam maar niet vol)". Een kruisjeslijst is iets anders dan het werken met tokens. Tokens zijn beloningen die meehelpen bij de conditionering. Een kruisje op een lijst is géén beloning. Op de langere termijn misschien, zo van als je lijstje vol is dan krijg je iets. Maar zoals gezegd, bij conditioneren gaat het om lik op stuk, om meteen. Je kunt een hond ook niet iets leren als je zegt, geef nu braaf poot, dan krijg je vanavond een kluifje.
Kinderen kunnen ook op andere manieren leren dan via conditionering. Een kruisjeslijst hoort bij zo'n andere leermanier. Bij een plaswekker draait het om conditionering, en werken met een directe lik op stuk beloning kan dat conditioneren ondersteunen.
Als hij niet, nooit wakker wordt van een wekker, hoe doen jullie dat dan 's morgens? Schud jij hem altijd wakker? Dat wordt nog een leuke taak als hij naar de middelbare school gaat en hele onregelmatige roosters krijgt ben ik bang.
Kari

Maxime.M

Maxime.M

11-02-2010 om 21:32

Wakker worden

Hoi,

Om 7.00 uur wordt hij wel wakker (van de wekker of uitzichzelf ook wel), ik denk omdat hij dan lichter slaapt/bijna uitgeslapen is? Bij de kruisjes lijst, kreeg hij na 5 kruisjes een kadootje, het duurde inderdaad te lang voordat hij wat kreeg. Maar ik zit te denken, als ik zoals jou, andersom hem een bak vol dubbeltjes geef, dan is die bak zo leeg, is dat dan niet enorm fustrerend als je met iets bezig bent wat hij zelf niet kan beinvloeden? Nu bijvoorbeeld is zijn beloning wanneer hij een droog bed heeft, dat hij niet zijn bed hoeft af te halen, niet te wassen enz enz.., dat scheelt hem een werkje, maar ook nu heeft hij nog steeds heel vaak natte bedden, dus die stimulans werkt ook niet echt.
Conditionering werkt naar mijn idee alleen als een kind in staat is zijn gedrag te sturen, hij plast niet expres in bed, hij weet zelf ook niet wat hij eraan moet doen om dit te sturen.

Maxime

Oh en de minrin werkte hier ook niet helaas.

Puck

Puck

11-02-2010 om 21:33

Kari

midden in de nacht niet wakker worden van een plaswekker is toch nog heel wat anders dan 's morgens wakker worden om op te staan. Een mens heeft nu eenmaal een dag-nachtritme en uiteindelijk wordt je 's morgens vanzelf wakker. Deels hormoongestuurd en deels door geluiden, licht, etc. Dat is 's nachts natuurlijk niet aan de orde. Het is dan idd voor Maxime te hopen dat dat niet om 10 uur pas is, dan geeft het wel problemen, maar ze geeft aan dat hij 's morgens wakker wordt in een nat bed, dus er zal vast wel íets zijn waarvan hij wakker wordt.

Kari1

Kari1

12-02-2010 om 11:28

Puck en maxime

Ja, gelukkig is 's morgens wakker worden minder moeilijk dan 's nachts wakker worden. Maar mijn pubers werden niet 's morgens om 7 uur netjes vanzelf wakker, daar hadden ze echt een wekker voor nodig anders kon het gerust 10 uur worden. . En eentje moest die wekker dan aan het andere eind van de kamer zetten anders zette hij nog slapend de wekker af.
Maar 't zou natuurlijk best kunnen dat wekkergeluiden 's morgens wel werken. Dat zou je dan ook nog kunnen gebruiken (nu voor jullie denk ik gepasseerd station, niet meer aan beginnen) als kinderen 's nachts niet wakker worden van een wekker. Begin 's morgens, zet de wekker b.v. een klein halfuurtje voor de normale tijd van wakker worden. Grote kans dat de slaap dan licht genoeg is om wél wakker te worden van de wekker. Houdt dat een tijd vol, dan gaat de conditionering wekker = wakker worden plaatsvinden. Ga dan de wekker 's nachts laten afgaan. Wakker worden, wekker afzetten, naar de wc gaan, verder slapen. Lukt dat, dan wekker weer aan plassysteem aankoppelen. Moet je alleen een manier vinden om de plaswekker niet alleen op vocht maar ook op tijd te kunnen zetten, want je moet natuurlijk wel hetzelfde geluid gebruiken, daarop is immers geconditioneerd. (Ik zie het al voor me, tijdklok naar een of ander hefboompje dat kopje water op plaswekker gooit ofzo, voer voor knutselaars! )
"hem een bak vol dubbeltjes geef, dan is die bak zo leeg, is dat dan niet enorm fustrerend als je met iets bezig bent wat hij zelf niet kan beinvloeden?" Als je uitgangspunt is dat hij het zelf niet kan beïnvloeden dan begrijp ik al je moeite niet. Dan moet je helemaal niks doen want dan gaat er niks werken, hij kan het immer niet beïnvloeden? (Begrijp me goed, zelf iets kunnen beïnvloeden is nog iets heel anders dan iets expres doen!) Je begint met een grote bak vol. En mocht die bak toch leeg raken, dan kan dat frustrerend zijn ja. Net zo frustrerend als een kruisjeslijst die leeg blijft. Met dit verschil dat zo'n kruisjeslijst zeker de conditionering niet helpt en tokens daar wel een redelijke kans op hebben.
"Nu bijvoorbeeld is zijn beloning wanneer hij een droog bed heeft, dat hij niet zijn bed hoeft af te halen, niet te wassen enz enz..," Dat is geen beloning. Leren mbv conditionering gaat uit van positieve bekrachtiging, niet van het ontbreken van negatieve bekrachtiging. Een hond leer je ook geen poot geven door hem geen slaag te geven als een poot geeft en wel als hij dan niet doet.
"Conditionering werkt naar mijn idee alleen als een kind in staat is zijn gedrag te sturen, hij plast niet expres in bed, hij weet zelf ook niet wat hij eraan moet doen om dit te sturen." Weer hetzelfde als boven. Als dat jullie overtuiging is (hij kan er zelf niets aan doen, hij kan het niet sturen), houdt er dan mee op.
Conditionering werkt op onbewuste stuur-reflexen. Op onbewuste koppelingen. Die moet je inslijten. Daarom gingen de honden van Pavlov kwijlen als ze een bel hoorden. Dat stuurden ze niet, dat gebeurde onbewust door de door conditionering tot stand gebrachte koppeling. Conditionering heeft niks te maken met in staat te zijn om gedrag te sturen.
Kinderen kunnen worden geconditioneerd om te stoppen met plassen als ze een bel horen, en daarna om al niet meer te gaan plassen maar wakker te worden van een volle blaas alleen.
Kari

Maxime.M

Maxime.M

12-02-2010 om 12:15

Kari

Citaat: Als je uitgangspunt is dat hij het zelf niet kan beïnvloeden dan begrijp ik al je moeite niet.
Na 4 jaar af en aan proberen ben ik er inmiddels achter dat hij het niet kan beinvloeden, hoe graag we dat ook willen.(dat wist ik 4 jaar geleden nog niet natuurlijk) Als hij tot huilens toe in bed lag, verdrietig dat het iedere keer niet lukte, houdt het wel een keertje op hoor.
En mijn zoon is wel blij 's ochtends als hij zijn bed niet hoeft te verschonen, dat is toch een positief gevoel (blij zijn) Dit moet je niet verwarren met een heel ander voorbeeld: Een hond leer je ook geen poot geven door hem geen slaag te geven als een poot geeft en wel als hij dan niet doet.

En inmiddels zijn we er ook allang mee opgehouden, alleen het bed -ritueel mag hij zelf blijven doen, hij is inmiddels 11 dus kan hij dat prima zelf.

Maxime

Puck

Puck

12-02-2010 om 13:47

Maxime,

Heb je mijn posting over desmopressine gelezen, wat vind je daarvan of hebben jullie dat ook al geprobeerd.

Maxime.M

Maxime.M

12-02-2010 om 15:42

Puck

Minrin bedoel je? Dat werkte hier helaas niet. ( ik had dat in het stukje 'wakker worden' ook geschreven )

Maxime

Puck

Puck

12-02-2010 om 16:56

Maxime

Jammer dat de Minrin niet werkt bij jullie, dat had je zoon een stukje zelfvertrouwen kunnen geven. Is er wel eens onderzocht of er mogelijk een lichamelijke oorzaak achter zijn bedplassen zit?

Gerdien Wenting

Gerdien Wenting

12-02-2010 om 17:44

Puck (slot)

Nee, je zegt niet heel duidelijk dat het jouw mening is. Je moet je verschuilen achter de woordjes 'mijn mening' Je toon was bijzonder arrogant. Als ik zeg "naar mijn mening is Puck een arrogante muts" klinkt dat minstens net zo vervelend als "Puck is een arrogante muts"
Maar ik hou er over op, ik had een vraag over droogbedtraining en dat draait uit op een heel onverdraagzaam welles nietes.

Kari1

Kari1

12-02-2010 om 18:45

Maxime

Ik reageerde op jouw verkeerde veronderstellingen wat betreft conditioneren. Natuurlijk is het fijn als hij zijn bed niet hoeft te verschonen 's ochtends en natuurlijk is hij dan blij. Maar met conditioneren heeft dat niets te maken.
"Nu hebben we dus (in overleg met de GGD schoolarts) ingevoerd dat hij alles zelf moet doen, hij doet dit braaf, heb niet het idee dat hij dit als een enorme straf ervaart, maar meer als logisch vervolg als je je bed natplast. Nu maar hopen dat het ooit gaat werken,"
Je lijkt op 2 gedachten te hinken. Eén, er kan ergens iets te vinden zijn dat werkt/helpt (nu is de hoop gevestigd op de aanpak volgens de GGD schoolarts), en twee, "dat hij het niet kan beïnvloeden, hoe graag we dat ook willen." Dat betekent dat dat iets dat moet gaan werken/helpen buiten je zoon zal moeten liggen. Dat is een andere kijk op kinderen helpen om 's nachts droog te worden dan algemeen.
Het bedplassen bij je zoon kan best nog verdwijnen (dus houdt moed!), er zijn er wel meer bij wie dat pas met 16 gebeurt. Ondanks of dankzij een dan op dat moment gehanteerde aanpak.
Kari

Boek: 'Trrring ... de plaswekker gaat af'.

Ook wij hebben met de droogbed training met de plaswekker te maken gehad. Onze dochter van toen 10 jaar heeft gedurende 3 maanden de plaswekker gebruikt. En ondanks dat iedereen in huis wakker werd van het harde geluid van de wekker werd dochterlief net niet wakker. Tijdens de training heb ik een dagboekje bij gehouden. En nu een paar jaar later leek het mij en mijn dochter een goed idee om deze ervaring te delen. We hebben er een boek van gemaakt en dit uitgegeven. Het is sinds kort te koop via bol.com.

http://www.bol.com/nl/p/trrring-de-plaswekker-gaat-af/9200000024655756/

Nieuwtje rondom het uitbrengen van dit boek kun je volgen op:

http:///www.bravenewbooks.nl/ninasmit

en via:

https://www.facebook.com/pages/Nina-Smit/1437049623197152

Wat hier werkte

Ik heb niet alle reacties even goed gelezen, maar hoe het mijn dochter verging: zij is ruim 7 en droeg tot 3-4 maanden terug s nachts nog een luier, want geen enkele nacht droog. Het boeide haar ook niet echt en ik maakte me er ook niet druk om. Op een gegeven moment wilde ze toch wel graag droog wakker worden s morgens. Dus afgesproken bij 7 nachten droge luier mocht de luier wegblijven.
Nul resultaat, want tussen 11 en 12 uur steevast een nat bed. Toen afgesproken dat ik haar wakker zou maken om te plassen rond elf uur. Wel iedere avond een codewoord bedacht die ze moest zeggen zodat ik wist dat ze wakker was en bewust ging plassen. Wel luier aan s nachts, voor de zekerheid. Langzaam maar zeker was de luier s morgens steeds vaker droog en na 7 nachten mocht ze het zonder luier proberen. Sindsdien alle nachten droog!! De eerste weken werd ze zelf wakker en ging ze plassen maar nu haalt ze de hele nacht zonder naar de wc te gaan.

mama2

mama2

20-02-2014 om 11:58

Droogbed training

Ik neem aan dat bij alle kinderen medische afwijkingen zijn uitgesloten?

Hier via het JKZ ook een droogbed training gehad, maar echt in een hele andere vorm. Hier hebben ze de kinderen bewust gemaakt wat je lichaam nou doet en wat dus niet. Ondertussen een dagboekje bijhouden en adviezen wat wel, wanneer en zeker niet te drinken. Bijvoorbeeld chocolade...zet de nieren aan en dus meer urine. Wisten wij niet, maar zoon dronk wel graag een kopje warme chocolademelk in de avond. In bepaalde houding plassen, je bewust worden van het plassen. Veel kinderen plassen niet goed uit waardoor je sneller weer een volle blaas hebt. Ons is wel duidelijk verteld dat het kind aan de training toe moet zijn, maar dat kinderen die zoiets hebben van " het lukt mij toch nooit" juist moeten gaan zodat uitgelegd kan worden wat het lichaam precies doet zodat de bewustwoording groter wordt.

Ik vraag mij af Maxime, waarom ben jij nooit (dat begrijp ik tenminste) hiermee naar de huisarts gegaan? Niets verwijtend hoor, maar als het hem zelf niet lukt is hulp toch welkom?

Straffen heeft geen enkel nut. En waarom ook, is de straf al niet groot genoeg dat het bed weer nat is?

Maxime.M

Maxime.M

20-02-2014 om 12:10

mama2

Hoi mama 2, dit stukje waar je op reageert is heel oud, al uit 2010. Toen was zoon 12 jaar en inderdaad nog niet zindelijk. Uiteraard zijn we hiermee naar de huisarts gegaan. We kregen een verwijzing voor een plaswekker en toen dit niet hielp (hij werd gewoon totaal niet wakker) hebben we Minrin (desmopressine). geprobeerd. Dit hielp soms wel soms niet. Uiteindelijk kreeg hij twee pillen per keer, dat werkte wel.

Omdat zoon het niet op tijd aangaf dat de pillen op waren moest hij zo nu en dan zonder pillen gaan slapen, dan was hij vaak meteen weer nat. Tot er weer eens zo'n pil-loze nacht was en ik de dag erop de pillen zou gaan halen bij de apotheek en hij droog bleef (hij was toen ruim 13, bijna 14) dus we spraken af dat ik pas pillen ging halen zodra hij weer een nat bed had.....en die heeft hij sindsdien niet meer gehad. Assistente van de huisarts was altijd heel relaxed en geruststellend naar ons, haar zoon was ook een late en ze zei altijd, het gaat echt op een dag goed, maak je niet druk..en zo was het ook.

mama2

mama2

21-02-2014 om 10:39

Maxime.M

Oh haha, zie het nu pas! Omdat er nieuwe reacties waren heb ik verder niet op de datum gelet

Maar wat fijn zeg! Helemaal opgelost dus! Super!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.