Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
maxi

maxi

06-11-2009 om 14:22

Geen vrouwen in de kleedkamer?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar-ank

mar-ank

09-11-2009 om 09:26

Zwembad

Bij ons in het zwembad was het met de zwemles al zo dat er vier kleedkamers waren; één voor moeders met dochters, één voor moeders met zonen, één voor vaders met dochter en één voor vaders met zonen. Met als gevolg dat die eerste twee kleedkamers altijd tjokvol zaten (want ja, het zijn toch meestal de moeders die met de kinderen naar zwemles gaan), en de laatste twee bijna leeg waren. Ik ging dan ook altijd met mijn dochter in de kleedkamer voor vaders en dochters. Daar zat ik vaak alleen of hooguit met één of twee andere moeders en heel soms een vader. Maar ik moet zeggen; als er ooit iemand moeilijk over had gedaan was ik wel verhuisd naar de moeders/dochters kleedkamer.

Vanaf dat mijn dochter (net 8 jaar toen) op zwemclub ging deed ze het allemaal zelf (inclusief douchen en lange haren wassen, drogen en kammen!). Er kwamen gewoon geen ouders meer in de kleedkamers. En ja, dan duurt het soms wat langer. Maar meer dan 5-10 minuten extra is dat eigenlijk nooit. Tja, en als die paar minuten er al niet meer af kunnen in je vrije weekend...

an200

an200

09-11-2009 om 19:16

Ook verbaasd

Ik ben ook verbaasd, maar eerder hoe ouder kennelijk heel makkelijk hun kind aan hun lot over laten. Zeker 's winters wanneer de kinderen van een ijskoud veld komen en de veters door de koude handen niet los kunnen krijgen, de kniebeschermers niet afkrijgen en soms huilend van de kou de kleedkamers in vliegen is het toch echt goed dat de ouders helpen en aanwezig zijn. Verder ken ik ook nog de regenachtige dagen waarop gevoetbald moet worden. Kinderen onder de modder, en iedereen mag het ontkennen maar kinderen letten vaak niet op met douchen waardoor ze onder de modder blijven.

Ik verbaas me hoe de moeders op dit forum zo makkelijk hun mening neerleggen alsof we in een andere maatschappij leven. Er zijn zo vele redenen waarom het gewoon voor kinderen fijn is dat hun ouders juist meegaan in de kleedkamer dat ik juist denk wat bezielt die ouder die hier roepen dat hun kinderen het allemaal wel zelf af kan.

Overigens het argument de de leiders wel aanwezig zijn gaat ook niet op, die zijn druk met het halen van ranja en daarna de papieren tekenen. Verder is er niets vreemds aan dat de kinderen samen bloot douchen en dat er toezicht is van de ouders zodat het douchen goed gebeurd. Het argument dat de ouders de andere kinderen dan ook bloot zien...... dan denk ik is dat nu iets wat de moeders op dit forum zelf verzinnen of echt iets dat kinderen niet leuk vinden. Elk jongetje heeft een zelfde piemeltje , dus als een moeder haar zoontje bloot ziet wat is er dan opeens mis mee dat diezelfde moeder de medevoetballertjes ook bloot ziet???

Het lijkt wel of alles heel overtrokken wordt....

Marjoleine64

Marjoleine64

09-11-2009 om 20:02

Helemaal mee eens an!

ik denk dat alle ouders die een zwembad-kleedkamer vergelijken met een voetbal-kleedkamer niet weten waar ze over praten. De jongens zijn inderdaad soms erg vies, erg koud en zijn wat blij als er hulp is, is mijn ervaring van 'ons' E1 team van 10-jarigen. De meeste ouders gaan toch nog wel mee de kleedkamer in, niet allemaal en niet iedere keer, maar zeker als het vies/koud is wel. Een ander argument voor ouders in de kleedkamer is dat er onderling nog wel eens flink gepest kan worden... Dat heb ik met het team van oudste meegemaakt in de F-jes. Blij dat ik (of manlief) daarbij was, want zoon werd vaak tot huilens toe gepest (en de vader van de hoofd-dader zag nooit iets, en was mede-coach).
Marjoleine

Maylise

Maylise

09-11-2009 om 20:34

Wel ervaring

Twee van mijn zoons hebben op voetbal gezeten dus heb heus wel wat veldsport ervaring. Overigens wel meer mensen uit dit draadje dus echt niet alleen maar zwembadouders hier.

In al die jaren dat ik wel eens op een voetbal veld kwam heb ik overigens nog nooit kinderen meegemaakt die huilend van de kou de kleedkamer in renden.

Zelf ging ik de eerste jaren uiteraard mee om te helpen maar vanaf een jaar of 8 mochten ze het zelf doen. Sterker nog ik was er (schande) niet eens altijd bij. Ik zette zoontje vaak af bij het voetbalveld en kwam hem dan na de training/wedstrijd weer ophalen. Dan controleerde ik of hij zijn spullen bij zich had, stuurde hem terug om de vergeten spullen op te halen en dan gingen we weg. Thuis liet ik hem nog een keer douchen als dat nodig was want inderdaad schoon was hij niet altijd na de douche partij op de club. Te veel afleiding en zo.

Ik vond en vind het absoluut niet nodig om kinderen van een jaar of 10 nog te helpen met omkleden en douchen. Ik had zelf geen bezwaar tegen ouders in de kleedkamer maar ik vind dat als een van de spelers daar wel bezwaar tegen heeft dat gerespecteerd moet worden. Ik kan me namelijk best voorstellen dat een jochie van die leeftijd daar moeite mee heeft.

Maylise

Annet

Annet

09-11-2009 om 22:12

Schoon gaat niet voor privacy

Mijn zoon van 7 wil zich niet meer overal omkleden. Hij wil niet dat iedereen hem ziet.
Als hij niet wil dat andere ouders hem bloot zien(vaders of moeders, ik geloof niet dat hij al verschil maakt in het geslacht), dan mag hij dat zo vinden. Hoe kan ik hem anders leren dat hij de baas is over zijn lichaam.
Dus als mijn zoon zich niet wilt omkleden in aanwezigheid van andere ouders, dan respecteer ik dat. Als hij de enige zou zijn die daar last van heeft (zoals in het voorbeeld) dan zou ik hem direct na de training mee naar huis nemen (met opgeven van reden aan de coach). Voor zo'n reden hoef je echt geen Iraaks jongetje te zijn. Een nederlands jongetjes kan zich net zo voelen.
Moeilijke veters kun je ook buiten de kleedkamer losmaken. Met de scheenbeschermers kan ook één begeleider voor het hele team helpen. En nog vies zijn na het douchen, tja, dat lijkt me niet echt een probleem. Ze zijn in ieder geval schoon genoeg om in de auto mee te mogen.

Puck2

Puck2

10-11-2009 om 08:19

Tja an200, ik ben zo'n ontaarde moeder

An, je vind dat alles vreselijk overtrokken wordt. Dat kan ik net zo goed van jou zeggen. Ook ik ben zo'n ontaarde moeder die vind dat zoonlief het met een jaar of 9 prima zelf kon. En dan heb ik het ook over voetbal en niet over zwemles, 3x trainen in de week en 1 keer wedstrijd dus ook ik weet heel goed waar ik het over heb denk ik zo. En zoals Pelle al aangeeft: je kunt je kind best even helpen met zijn veters en daarna alsnog de kleedkamer verlaten. Om dan te zeggen: wat bezielt die ouders... vind ik wel erg veroordelend en niet echt getuigen van respect voor mensen die er anders over denken. En je kunt wel zelf vinden dat het niet uitmaakt of een ander jongetje dan je eigen kind poedeltje naakt door de kleedkamer huppelt, maar als dat kind dat niet prettig vind: waarom is het zo moeilijk om dat te respecteren? En hier zijn de leiders WEL aanwezig in de kleedkamer, dat papieren tekenen gaat gelijk met de ranja halen en dat is vlak na de wedstrijd en binnen een paar minuten gepiept. En dat speelt alleen bij de wedstrijden, de trainingen is het sowieso geen issue. En verder zal het mij worst zijn of mijn kind nog met modder in zijn oor of met wat bagger op zijn knie thuis komt, dat is zijn eigen verantwoordelijkheid en thuis kan daar echt nog wel een schoon lapje overheen. Dat vind ik prettiger dan dat een moeder zoals jij die dan "toezicht" houdt hem daarop zou aanspreken.

Hier achter

hier achter het huis is een voetbalveld. En wij hebben er redelijk 'zicht' op wie er naar binnen gaat. En alle jongetjes uit dochters klas gaan zeker al een jaartje of 3 zelfstandig zonder ouders. En ze zijn nu 10/11 jaar. Wát een ontaarde ouders hé? Gewoon op de fiets. Dat kan ook want de woonwijk ligt dus naast het voetbalveld. Fietspad langs de woonwijk en dan 1 keer oversteken op weg met tussenstuk (dus redelijk veilig). Wij zwaaien regelmatig naar ze...of ze roepen dochter+buurmeisje en zwaaien zelf. Trainingspak aan, tas achterop.
Dus vanaf een jaartje of 8 gaan ze al zelfstandig.
groeten albana

Pollewop

Pollewop

10-11-2009 om 13:55

Hier alleen helpen bij de f-jes

daarna alleen. Als het echt niet gaat is er altijd wel een leider in de kleedkamer die kan helpen. Toen ik leidster was zorgde ik ervoor dat de papieren voor de wedstrijd grotendeels ingevuld waren, hoefde alleen nog maar de einduitslag op. Zodoende had ik voldoende tijd en aandacht na de wedstrijd voor mijn team(meisjes in dit geval). Ook een kind heeft recht op privacy!

mee1977

mee1977

10-11-2009 om 14:21

An200

jij gooi een paar dingen door elkaar. Als een kind aangeeft dat hij het niet prettig vind dat er moeders in de kleedkamer komen. Wat heeft dat te maken met moeder die echt wel vaker een piemletje hebben gezien??

Jij doe appels met peren vergelijken. Mijn dochter speelt bij de F-jes, en ook nog gemengd, de eerste wedstrijd heb ik haar laten douche, dit wil ze niet meer. Nou prima dan toch niet, ga je lekker thuis onder de douche. Maar of ze nou daar omkleed of thuis. Ze zal zichzelf moeten uitkleden, ja ook de schoenen en ja ook de scheenbeschermers. En die van haar hebben ook zo'n vast voetstuk.
Hier gaan de trainers altijd mee de kleedkamer in, na de wedstrijd. Er is een meisje bij dat door haar moeder geholpen word. Prima, maar mijn meissie mag het zelf doen. Op school moeten ze het al vanaf groep 1 zelf doen.. Oke geen scheenbeschermers..

Nee ik zie nog mijn buurvrouw zien, waar oudste van 12 uit school gelopen kwam en zei "mam mijn veter is los" en mijn buurvrouw ging op haar hurken om zijn veters te doen. Nou sorry toen stond ik dus met open mond te kijken. Volgende dag kwam mijn dochter van 6 uit school, mam mijn veter is los, nou schat dan maak je hem eerst even vast.. en toen stond mijn buurvrouw dus met open mond te kijken..

Ik noem haar geen ontaarde moeder omdat haar zoon nog niet zelfstandig was toen hij naar het vo ging, en ik ben geen ontaarde moeder omdat mijn dochter het allemaal zelf moet doen.

Tirza G.

Tirza G.

11-11-2009 om 16:40

Dat is het wel an200

Je schrijft: Verder is er niets vreemds aan dat de kinderen samen bloot douchen en dat er toezicht is van de ouders zodat het douchen goed gebeurd.
////////
Dat is te stellig. Jij *vindt* het niet vreemd dat kinderen samen bloot douchen. Ík vind dat wel vreemd. Heel vreemd zelfs. Waarom zou jouw waarheid waarder zijn dan de mijne?

Tirza

Na laten kijken?

Ik vind het persoonlijk niet normaal dat ouders (vaders of moeders) bij de voebal van E'tjes in de kleedkamer aanwezig zijn. Thuis droog je ze toch ook de rug niet meer af op die leeftijd. Bij de E'tjes zitten kinderen van 10 jaar en die zitten niet te wachten op allerlei ouders die daar rondrennen en deuren open laten staan. Als bijna het hele team besluit dat het goed is dat de ouders aanwezig zijn bij het douchen, dan moet de uitzondering maar thuis douchen. Die beslissing ligt dan wel bij de leider en de kinderen en niet bij de ouders.

Puck2

Puck2

13-11-2009 om 09:10

Nou... yvonne

Yvonne: "Thuis droog je ze toch ook de rug niet meer af op die leeftijd."
Nouuuuuu, juist thuis vindt zoonlief het heerlijk dat ik zijn rug wel droogmaak als hij gedoucht heeft Helaas voor hem doucht hij niet veel thuis met 5x voetbal in de week. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt omdat in zo'n benauwde veel te volle, stinkende vieze kleedkamer te doen.

makakos

makakos

13-11-2009 om 12:13

Nog zo'n ontaarde moeder

Mijn zoon van 7 kleed zich, net als alle kinderen uit zijn team (iets ouder), gewoon alleen om. Moet er niet aan denken dat ik hem daar nog bij zou moeten helpen en hij zelf ook niet. Hij zou zich rotschamen als ik mee de kleedkamer in zou gaan.

Verder beginnen ze zich op deze leeftijd bewust te worden van hun eigen seksualiteit en vind ik dat je dat moet respecteren. Het ene kind is ook wat preutser dan het andere.

Heb overigens in het zwembad wel eens het tegenovergestelde meegemaakt. Daar liep ik met mijn zoon van net 6 de dameskleedkamer in waar op dat moment een paar vrouwen zich aan het omkleden/douchen waren. Die waren helemaal ontsteld dat mijn zoon ze zag. Dat arme ventje snapte er helemaal niets van dat hij werd weggestuurd door een paar boze vrouwen. Over preuts gesproken!

Puck2

Puck2

16-11-2009 om 08:25

Gisteren eens even een interessante observatie gedan

Gisteren (ja op zondag, klopt) had mijn kind een regiotraining waarbij veel kinderen (F-jes t/m C's)uit de wijde omtrek komen. Normaal ga ik nooit de kleedkamer in, maar nu moest ik heel nodig plassen en er zijn geen andere toiletten open. Tot mijn grote verbazing zag ik idd heel veel moeders in de kleedkamer. Niet alleen bij de jongste jongens, nee ok bij de binken van de D's en C's. Ik ben toen eens blijven hangen om nu eens te bekijken hoe het er aan toe ging. Vond het wel een interessant iets naar aanleiding van dit draadje. Wat mij opviel was dat er dus diverse moeders zijn die de coupe van de kinderen in model brengen als ze klaar zijn met aankleden. En dan heb ik het over jongens van 10-12 jaar. Moeders met mousse en gel in de weer en moeders die de haren van hun kind kammen. Wat me verder opviel was dat de meeste jongens zich toch wel onprettig voelden zo te zien. Ik zou geen andere reden weten waarom ze tot de douche met een handdoek om zich heen geslagen lopen, alleen de helft van de douche pakken waar geen "inkijk" vanuit de kleedkamer is, na het douchen zo snel mogelijk die handdoek weer omslaan en in de kleedkamer allemaal met hun gezicht naar de muur gaan afdrogen (of zich laten afdrogen). Dat geeft toch naar mijn beleving wel aan dat de jongens het toch niet zo prettig vonden en het sterkt mij in mijn mening dat je vanaf de E's eigenlijk niets meer te zoeken hebt in de kleedkamer. En de volgende keer na trainen ga ik na het toiletbezoek gewoon weer de kleedkamer uit.

Chantelle

Chantelle

16-11-2009 om 08:57

Beetje raar...

Okee, het zal wel een cultuurdingetje zijn wat je wat mij betreft niet 123 hoeft over te nemen. Maar wat ik ook raar vindt is dat jij je zoon van 9 (!) helpt met aankleden. Huh? Dat kan hij toch zelf? Dat doet hij met de gymles op school toch ook zelf? Hoe lang wil je dat blijven volhouden? En denk je dat puberende jongens het leuk vinden dat er moeders aanwezig zijn?

magdalena

magdalena

21-11-2009 om 22:30

Ben toch wel enigzins verbaasd

Wat is de moeite om niet in een kleedkamer te komen als een kind dit niet prettig vind? Dat lijkt me een kwestie van respect tonen voor het kind.En wat makt het uit dat hij Irakees is? Mijn dochter van 10 (in de pubertijd) vindt het ook niet prettig om door vaders bekeken te worden. Gelukkig voor mijn dochter is het bij onze sportschool zo dat vaders niet in de meisjeskleedkamer mogen komen, dat zou ze echt niet fijn vinden.

Amanda

Amanda

22-11-2009 om 10:28

En, maxi?

Hele draadje gelezen en nu ben ik wel benieuwd naar de reactie van maxi. Hebben de antwoorden je geholpen?

Volgens mij heb je je nietgerealiseerd dat jongens dit (nu al) vervelend kunnen gaan vinden en dat je ervan uitging dat het kwam omdat het een buitenlands ventje was. Nou, je ziet dat ook hollandse jochies en meiden dit hebben. Je hebt het vanuit je zelf bekeken. Ik ben een moeder en heb wel vaker piemeltjes gezien..Ja, maar zo werkt het voor die kinderen niet!

Dat heb ik nou met heel veel dingen, dat ik denk jemig wat worden die kinderen snel groot ik kan ze niet bijhouden!

Groet
Amanda

Echt niet

Hier gaan de ouders niet meer mee de kleedkamer in (E-tjes). De leiders en trainers (3) gaan mee.
Ik zelf ben al niet meer vanaf de f de kleedkamer in gegaan, vond dat ook onnodig, maar dat kwam vaak ook doordat mijn dochter er dan bij was. Op een bepaald moment vind ik dat je als moeder/zusje niet meer de kleedkamer bij de jongens in gaat als het niet perse hoeft.

Andersom als mijn dochter had gevoetbald gingen de vaders of trainer ook niet mee de kleedkamer in.
En als een jongetje (of hij nou irakees is of nederlands) durft te zeggen dat hij dat liever niet wil dan denk ik dat je daar wel rekening mee kan houden, misschien zijn er wel meer jongetjes die dat vinden, maar het niet durven zeggen....

En er wordt in dit draadje gepraat over dat het niets sexueels hoeft te zijn, klopt, maar veel jongetjes op die leeftijd beginnen zich bewust te worden van hun lichaam en de veranderingen daaraan of zelfs al aan het pre-puberen zijn, en dan kan ik het me erg goed voorstellen dat ze het niet leuk vinden als er vreemde moeders in de kleedkamer staan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.