Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

01-04-2009 om 09:41

Glutenvrij dieet, weigert brood te eten

sinds een week is ayladochter op een glutenvrij dieet. Nu zitten we echter met het probleem dat ze geen enkel brood lekker vind, of misschien niet lekker wil vinden. Hoe dan ook. Ze weigert brood te eten., Wil niet proeven en het is nu iedere dag huilen en een drama aan tafel. we hebben al verschillende broodsoorten geprobeert, broodjes gebakken, brackers geprobeert maar ze wil het allemaal niet. Balen ervan is dat ze hiervoor een echte broodeter was en daar ook haar hele eetprogramma op niveau hield. Warm eten doet ze al niet veel namelijk. Gisteren heeft ze de hele dag op plakjes kaas en fruit geleefd en vorige week heeft ze op school helemaal niets gegeten. Heeft iemand een oplossing voor ons.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moeilijk

misschien rijstepap, glutenvrij knäckebröd,glutenvrije crackers, beschuit, toasts, rijst-of maïsrijstwafels of pannekoeken bakken met glutenvrij meel.
Bananen, daar zitten tenminste nog wat koolhydraten in.
sterkte ermee!

Yta Chalne

Yta Chalne

01-04-2009 om 15:12

Belonen

Stickerkaarten, kleine kadootjes? Vooral inzetten inderdaad op niet teveel variëren maar wennen. En pannenkoeken voor de lunch mee naar school (wel even oefenen, gv pannenkoeken)
De enige echt lekkere gv cracker naar mijn smaak is de Glutafin, niet de extra fibre maar de gewone. Verder is het ook echt wennen, niks aan.

ayla

ayla

01-04-2009 om 16:05

En hoera, ze heeft gegeten

poeh wat een opluchting, ben bang dat ik na afgelopen weken toch minder kan hebben dan ik dacht. Begon me al ernstig zorgen te maken over ene kleuter de niet wilde eten. Maar papa heeft haar vandaag zover gekregen dat ze een half zoet broodje met chocopasta heeft gegeten.
Nu kan ik me zorgen gaan maken over wat ik haar meegeef naar de overblijf morgen.

Yta, kun jij ook niet tegen gluten? Las het andere draadje in gezondheid terug en daar kon ik uithalen dat je ook GV eet?

Yta Chalne

Yta Chalne

01-04-2009 om 19:18

Klopt

Ook coeliakie. Ik zag je vraag ook al op het coeliakieforum Fijn dat ze heeft gegeten! Zelf neem ik ook nooit 'gewoon' gv brood mee naar m'n werk trouwens, wel salades, bkb's (check coeliakieforum voor recept), kwarkbroodjes, crackers, pizza e.d. Bkb's zijn het lekkerst, als ik ze hier bak dan staan alle kinderen te dringen om ze op te eten. Kost ook nauwelijks iets, de moeite waard om eens te proberen!

picobello

picobello

01-04-2009 om 20:49

Hier kind wat 7 jaar

suikervrij, lactose vrij en gist vrij moest gaan eten. Was ook lastig, alles smaakt anders, zeker niet allemaal lekker.
Ook de eerste dagen wat minder gegeten, veel uitleggen waarom iets wel of niet kan.
Kind had in onbewaakt/ tegendraads ogenblik toch iets verkeerds gegeten en was weer ziek. Dit gaf uiteindelijk voor haar de doorslag.
verkeerd eten = ziek, dus moet ik opletten.

suc6 met je dochter, het is even lastig maar daarna wennen ze er wel aan.

Wilma

Wilma

02-04-2009 om 10:57

't is ook niet lekker, eerlijk gezegd

Brood is en blijft gewoon het lastigst van alles, 't IS gewoon níet lekker. Ikzelf heb uit belgie (schoonouders wonen daar) nog wit brood dat te eten is. Verder doe ik 't brood in de broodrooster (dat schreef ik je ook al bij de tips voor Eurodisney, had je gezien?), dan is 't nog enigszins te eten. Maar met hartig beleg vind ik 't helemaal niks, met hagelslag gáát 't enigszins.

Yta, die bkb's hoe staat dat recept ergens of heb jij dat ?? En vries je die in ?? Ik heb een broodmachine trouwens, die zul je wel nodig hebben denk ik? (effe ot, ik vind 't forum daar bij het gv-forum zo onhandig, vind OOL véél fijner, maar als ik gericht iets zoek lukt 't wel denk ik).

Ayla, soms helpt 't ook om een keertje wat 'mee te mopperen', dat doe ik als volwassene zelfs ook nog wel eens. Manlief ook zo'n overheerlijke (NOT) boterham van mij en dan maar samen zeggen dat 't toch niet zo héél lekker is (maar dat 't beleg wél weer lekker is ofzo) en dan ondertussen sámen eten. Heb je 't zelf al geproefd trouwens?? Lust je dochter geen rijstwafels, die zijn er ook met chocola, ook handig om mee te nemen (Aldi, per drie verpakt en niet duur).

Succes!

Groetjes, WIlma (oh ja, gv-koekjes zelf bakken is ook héél lekker)

ayla

ayla

02-04-2009 om 11:09

Wilma

het recept van de BKB's kun je vinden op livaad.nl bij kokspraad. Daar staat het helemaal uitgelegd inclusief foto's.Ik heb ze vorige week gemaakt maar ik had mijn oven veel te hoog staan.

Ja ik had je reactie gelezen bij gezondheid. Eurodisney was trouwens heel gezellig maar op eten gebied een drama. Ik kreeg ze niet duidelijk gemaakt wat ik bedoelde met coeliak disease en gluten. Alleen bij het ontbijt was het goed geregeld en kwam er een heel dienblas vol brood en koejes te voorschijn. Maar ja toen gooide dochter roet in het eten door stelselmatig te weigeren een hap te nemen. Tja zou je ook niet als vierjarige die allerlei andere lekkere dingen ziet en jij moet dat vieze brood eten. Dus een heleboel tranen en geschreeuw verder heeft ze een halve cracker gegeten. De rest van het weekend heeft ze geleefd op frieten waarvan ik hoopte dat die glutenvrij zouden zijn en popcorn en chips. Erg gezond dus. Maar ze was al niet lekker want natuurlijk door al het gedoe afgelopen week volledig verstopt dus buikpijn.

Ja ik heb het zelf ook geproefd en eerlijk zeggen, sommige boterhammen zijn echt vies en sommige gaan nog. Ze had gisteren de zoete broodjes van Schar en die waren niet vies, mij zelfs wat te zoet naar mijn zin. Maar het verse brood wat ik deze week bij de reform had gekocht vond ik dus echt onsmakelijk.

gisteren is mijn eerste brood uit de bbm gelukt en dat brood vond ze vanochtend lekker, we komen er dus wel. De kwarkbroodjes heb ik ook nog gisteravond gemaakt maar die zijn wat raar uitgevallen.
Ben gisteravond tot ver in de avond bezig geweest met brood en broodjes bakken.

Tips

voor als ze thuis is:
- soep en glutenvrij brood erin soppen
- wentelteefjes van glutenvrij brood
- tosti van glutenvrij brood (hier zijn heel veel variaties op te verzinnen)

Wilma

Wilma

06-04-2009 om 19:46

Ayla

Als je nu weer eens naar het buitenland gaat, print je die kaartjes uit waar op staat wat coeliakie inhoudt, of je moet ze geloof ik bestellen voor één euro ofzo. Ik heb toen meteen zo'n vel gedaan met Engels, Duits en Frans en Spaans geloof ik. Die zijn zo groot als een pinpas en stop je dan in je beurs. Als je in een restaurant bent, laat je dat pasje zien, begrijpen ze 't meteen.

Jammer dat 't zo'n drama was in Eurodisney, 'k kan 't me zó goed voorstellen. Alles ziet er ook zó lekker uit, gewoon 't idee al dat je 't niet mag ...

Goed zeg, dat 't je al gelukt is met 't brood. Hier ben ik nog niet zo heel erg gedreven, moet weer even moed verzamelen. Naar die bkb's zal ik eens kijken, dankjewel voor je tips.

Enneh, heb je geroosterd brood inmiddels al geprobeerd?

Succes, groetjes,

Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.