Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

"Goede tijden slechte tijden" ;-) in groep 3. Wie schrijft er mee?

Maandag begint mijn zoontje van 6 in groep 3. Wie heeft ook een kind dat in groep 3 begint en heeft zin om mee te schrijven?

Mijn zoontje vindt het best wel spannend! Maar is er ook echt aan toe. Hij heeft nog wel eens de neiging om als hij het spannend vindt niet naar binnen te willen gaan dus ik hoop dat de juf buiten staat of anders dat ik hem even binnen mag brengen .

Hoe is dat bij jullie kinderen? Hebben ze er zin in? Vinden ze het misschien ook een beetje spannend? Al echt aan toe of nog even aankijken hoe het gaat?

Ik ben benieuwd 


Mijn dochter gaat ook naar groep drie. We hebben wel nog twee weken vakantie. Ze heeft er zin in en is er aan toe. Beetje spannend is het natuurlijk wel maar ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt. Ze hebben hier altijd voor de vakantie een 'wisselmiddag' waarbij ze een middag gaan wennen in de nieuwe groep met de nieuwe samenstelling van de klas en de nieuwe juf of meester. En ze kent haar klasgenootjes van groep 2 natuurlijk al. Bovendien is de school vrij klein dus veel kinderen kennen elkaar al min of meer van de buurt, dorpsclubje etc.

Het duurt nog ruim twee weken, maar dan gaat onze dochter van 5 ook starten in groep 3. Ik vind het best wel spannend. Ze is nog zo jong. En dan zit ze ook nog op een Jenaplan school waarbij ze een 'middenbouw' groep hebben, dus groep 3/4/5 bij elkaar. 

Ze heeft er zelf heel veel zin in en is er helemaal aan toe. Ze blijft gelukkig samen met haar beste vriendinnetje en verder met vrijwel alle jongens uit haar oude klas. De andere meiden van haar oude klas gaan naar de andere middenbouwgroep, maar de meiden waar ze bij komt kent ze ook al (er wordt veel samengewerkt in de kleuterklassen). En ze heeft eigenlijk toch meer met de jongens, dus ach...

Ik ben wel heel erg benieuwd wat de nieuwe groep met haar gaat doen. Het is nogal een meisje dat alles meteen wil kunnen en perfect wil doen en dat kan straks natuurlijk niet meer. Tot nu toe komt dat er dan thuis uit in de vorm van boze buien, korte lontjes en eindeloos piekeren (vooral om 22:00 's avonds). Hopelijk vindt ze snel haar plekje en blijft ze genieten van school zoals ze dat afgelopen jaar ook heeft gedaan. Eindelijk 'echt leren'. Ik ben benieuwd!

Elmie

Elmie

19-08-2021 om 19:55 Topicstarter

MamaE, dat hebben ze hier ook gehad. En zijn beste vriendinnetje gaat ook mee dus het is vast al snel goed. Hier trouwens een wat grotere school maar ze spelen volgens mij wel vaker met andere kleutergroepen buiten dus helemaal onbekend zijn ze niet voor elkaar.

Gesleuteld, dat herken ik ook wel bij mijn zoontje, alles gelijk helemaal goed willen doen. Gelukkig pikt hij dingen snel op maar het gaat natuurlijk zeker voorkomen dat iets niet meteen lukt maar daar leert hij alleen maar van Maar rustig blijven op zo'n moment, is voor mijn zoontje wel een dingetje.

Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat in groep 3 qua leren.

Mijn dochter begint aanstaande maandag ook in groep 3. Ze is nog jong, maar geen twijfel of ze er aan toe is of niet. Ze heeft zichzelf al wat leren lezen en rekenen gaat ook al erg goed.
Wel laat ze een aantal vriendinnetjes achter in groep 2. Daar had ze wel wat moeite mee, maar denk dat het wel goed zal komen. Ze heeft er erg veel zin in!

Elmie

Elmie

19-08-2021 om 20:10 Topicstarter

Leuk miss Monneypenny. Mijn zoontje kan ook al een beetje lezen en rekenen dus dat scheelt in het begin zeker denk ik. En hij vindt het ook leuk.
Het is geen stilzitter dus daar ben ik wel benieuwd naar hoe hij dat in groep 3 ervaart.

Mijn dochter start over twee weken ook in groep 3.
Ze vind het heel spannend. 
Soms is ze heel trots dat ze nu geen kleuter meer is, maar elke dag alleen maar werken ziet ze ook nog niet echt zitten. 
Ze is zelf nog niet echt bezig met lezen en schrijven, verder dan haar naam en papa mama is ze echt nog niet. 
dus ik ben wel heel benieuwd hoe de eerste weken gaan verlopen.
Plannen bewust na schooltijd maar even niets in.

Elmie

Elmie

20-08-2021 om 11:09 Topicstarter

lalize, ja dat ben ik ook van plan. Even rustig laten wennen.

Mijn dochter wordt vrijdag 6 en gaat de maandag erop naar groep 3. Ze is er helemaal klaar voor. Als we in de buurt van school komen zegt ze hallo school. Het is echt een meisje van de werkopdrachtjes, zet dr aan een bureau en ze is blij. Al ben ik wel benieuwd of ze de kleuterklas achteraf toch gaat missen. Ze vind het fijn soms even alleen te spelen en straks is het vooral met elkaar leren. Ze is gek op lezen en schrijven en kent de letters van het alfabet. Schrijft ook al wat en de hele dag door wil ze van alles weten hoe je het schrijft. Rekenen doet ze vooral als het om geld gaat haha. Als ze wat wil en het moet van dr eigen centjes, hoeveel houdt ze dan over haha. Denk dat het vooral een lezen en schrijven meisje wordt. Haar vriendinnen uit groep 2 gaan ook mee denk dat dat ook scheelt. Maandag komt er een klasgenootje spelen maakt t die week erop ook weer iets makkelijker te starten op school. Misschien is dat een idee voor je zoontje? En dan voor de deur afspreken dat hij met iemand tegelijk maar binnen kan

Elmie

Elmie

21-08-2021 om 09:47 Topicstarter

Een goede tip Klavertje vier. Helaas werkt die niet voor mijn zoontje. Hij gaat dan alsnog niet mee.
Maar ik heb hem gevraagd wat hem zou helpen en hij wil wel graag dat ik met hem mee naar de juf loop dus als ze er staat - wat ik wel verwacht -, ga ik dat doen.

Elmie

Elmie

21-08-2021 om 13:42 Topicstarter

We krijgen net in de app dat zijn juf buiten staat en de kinderen naar de klas brengt. Zoontje is gerust gesteld 😃

oh fijn! 
Ik denk dat het bij ons op school ook wel zo zou gaan. 
In ieder geval voor de onderbouw. 
Ik vraag mij ook af of ze anders haar eigen klas wel vinden kam  

Hoe is bij jullie de start van groep 3 verlopen? 
Beetje ritme weer gevonden? 

Hier ook een zoontje in groep 3. Hij geniet echt van het schoolse en de nieuwe kindjes. Wij waren blij dat hij in de klas kwam met veel vriendjes (2 groepen 3 hier) maar ik hoor alleen verhalen over andere, voor mij nieuwe, kindjes. De speeldates zijn al geregeld en de eerste vriendenboekjes mee. Hij is maandag gestart.

Hij heeft wel een kort lontje direct na thuiskomst. Moet echt ff ontladen. 

Zoontje kan al goed lezen (leest Gorgels vloeiend) en rekenen dus we dachten wel hoe moet dat, maar hij geniet van t leren schrijven van lusletters en letters kleien. Het werken in de werkboekjes. En zijn juf straalt zoveel enthousiasme uit. 

Elmie

Elmie

04-09-2021 om 16:35 Topicstarter

Wat leuk Lydia!

Ja het gaat goed hier in groep 3! Hij geniet er echt van. Wel vindt hij het nog spannend om alleen over het schoolplein naar de ingang te lopen dus ik loop met hem mee naar de deur.

Het moe zijn valt me ook alles mee. Maar hij leert makkelijk en kon al een beetje lezen en rekenen dus dat zal ook wel meehelpen.

Elmie

Elmie

04-09-2021 om 16:36 Topicstarter

Hoe is het met de anderen gegaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.