Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tante

Tante

04-02-2014 om 09:27

Kinderen breken de boel af tijdens familie feestje

Afgelopen zaterdag vierde mijn dochter haar grote mensen feest. Ze werd vorige week 10.
Op het feestje ook een aantal neefjes (en nichtjes) variërend in de leeftijd van 8-12.
Nu is het gebruikelijk dat de kinderen zich boven op de kamers van de kinderen zich vermaken. Dat ging tot nu toe altijd wel goed. Maar zaterdag dus niet.

Dochter kwam huilend naar beneden omdat de jongens niet wilden luisteren en aan haar spullen zaten. Toen is mijn man even naar boven gegaan, terwijl ik dochter troostte en de tweede ronde drinken ging doen.
En wat hij aantrof werd hij niet zo blij van.
Alle speelgoed was uit de kast getrokken, zonder dat ermee gespeeld werd (jongens spelen over het algemeen niet met barbie). Maar ze waren ook met eten aan het gooien.
En dat mogen ze al niet mee naar boven, maar een neefje had een bak met kaas en komkommer mee naar boven gesmokkeld. Bovendien kreeg mijn man een supergrote mond.

Omdat het beneden ook vrij druk was, en ik dit later pas hoorde heb ik dit pas na het feest vernomen. Ik vond ook met het naar beneden halen van onze eigen jassen allemaal komkommer tussen de jassen (en toen op nog meer plekken). En mijn oudste dochter vertelde ook dat ze twee neefjes betrapt had op het moment dat ze haar tekendoos wilde leeggooien. Daar zit een glazen potje inkt in dat wil je echt niet over de vloer! Gelukkig greep dochter in.

Dus hadden we zondag besloten de ouders (zus, broer en schoonzus) even te informeren over wat er gebeurd was. En of ze dan voortaan hun jongens iets beter in de gaten wilden houden.

Nou dat vond vooral mijn broer erg overdreven. Zo zijn jongens nu eenmaal! Onschuldig kattenkwaad.
Op zich worden deze jongens redelijk streng opgevoed; in mijn ogen helemaal prima, ze zoeken hun grenzen op en naar mijn idee krijgen ze die grenzen ook heel duidelijk. Dus ik was erg verbaasd over deze lauwe reacties.
En vanmorgen vond ik ook kaas (van die lekker la vache qui rit kaasjes zonder papier ) en chips in mij kledingkast, dus zo onschuldig vind ik dit niet. Ik kan wel twee wassen extra draaien nu. En ik vind het sowieso niet leuk dat ze daar überhaupt in zijn geweest!

Overdrijf ik nou als ik eigenlijk wil dat mijn broer, zus en schoonzus hun kinderen nog eens willen uitleggen dat dit echt niet kan?
Bij een volgende keer (mijn oudste is in maart jarig) mogen ze van mij echt niet meer naar boven duss...


...volgende keer...

....allemaal hun "schermpje" maar mee....?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-02-2014 om 09:52

Tante

Ik denk dat je de ouders niet hoeft uit te leggen dat dit echt niet kan. En dat je ze ook niet hoeft te vragen hun kroost de volgende keer beter in de gaten te houden. Ik veronderstel in ieder geval dat als de ouders hadden geweten wat zich op de bovenverdieping afspeelde, ze hadden ingegrepen. Maar ze zullen het niet hebben geweten, net zoals jij het op dat moment zelf ook niet doorhad. Ik zou de ouders dus niet ter verantwoording roepen, maar wel melden wat je na het feestje hebt aangetroffen en wat jouw dochter heeft verteld. Gewoon, om te even op de hoogte te brengen dat ze dus minder lief en braaf aan het spelen waren dan jullie allemaal dachten. En dat jullie de volgende keer samen maar even moeten kijken hoe de kids het beste bezig gehouden moeten worden.

Tante

Tante

04-02-2014 om 10:13

Daarom heb ik ze ook gebeld

Maar vooral mijn broer vond het normaal gedrag wat nu een maal bij jongens hoort (en ik dus niet begrijp, want ik heb geen zoon). Moeder was er overigens niet bij want gescheiden.

Overigens heeft mijn man de jongens wel direct naar beneden gestuurd, en daarna zijn ze naar buiten gegaan. En hij heeft ook gezegd dat hij in ieder geval meteen tegen zijn zus heeft gezegd wat hij boven aantrof.
En iedereen kon horen waarom mijn dochter zat te huilen, dus eigenlijk snap ik niet zo goed dat er niemand even bij zijn eigen kind ging kijken. Daarom stuurde ik mijn man maar.

En Jasam, schermpjes daar ga ik toch niet over. Mijn zus verbiedt dit bij haar kinderen. Bij mijn broer weet ik het eigenlijk niet, volgens mij zijn deze kinderen er niet zo in geïnteresseerd.

De was is net gedaan en de kaasvlek zit dus nog in mijn jurk. Baal!
Het lijkt verdorie wel of ze het er gewoon in hebben staan smeren. Hoe haal je dat in je hoofd!

Ik ben nu zo nijdig dat ik ze waarschijnlijk gewoon niet meer uitnodig. Zijn ze potver nu helemaal!

schade

Als er blijvende schade is (zoals aan je jurk) dan zou ik voorstellen dat die kinderen daar een oplossing voor moeten zoeken. En ook lijkt het me terecht dat ze pas weer welkom zijn nadat ze hun excuses hebben aangeboden. Dit zou mij ook echt veel te ver gaan.

Bijtjeblij

Bijtjeblij

04-02-2014 om 10:31

herkenbaar

Hier wordt bij ons thuis ook de boel afgebroken als alle neefjes en nichtjes er zijn. Dan zijn er totaal 7 kinderen. Ik baal ook elke keer weer dat er spullen sneuvelen. Geïrriteerd ontdek ik vlekken op mijn bankstel, neefje veegt zijn vieze handen altijd aan de stoelen en banken. Breekbare spullen leg ik weg. Mijn slaapkamer gaat op slot. Ha,ha het lijkt wel een slagveld als ze weg zijn. Laatst hebben we mijn verjaardag om die reden bij de chinees gevierd. Zo van dan gaat er tenminste niks stuk. De Chinees was minder blij en vond de kinderen ronduit vervelend en baldadig. Dus ja, nu was de Chinees weer de pineut......... Ik vind het wel leuk om ze te zien maar ze worden allemaal zo druk en luisteren dan zo slecht. Dus ja, ik begrijp hoe je je voelt. Overigens is het wel lastig om dit aan te kaarten bij je broer en zus. ze voelen zich dan aangevallen..... Dus erover klagen heb ik nooit gedurfd. Straks zit ik met een opgeruimd huis maar geen familie die nog durft langs te komen. De irritatie blijft wel bestaan....

Rafelkap

Rafelkap

04-02-2014 om 10:31

apart nemen

En als ze weer komen zou ik ze apart nemen en zeggen dat ze geen eten mee naar boven mogen nemen en het boven heel moeten laten. Als het weer gaat als de vorige keer zijn ze te klein om alleen gelaten te worden, dan moeten ze maar beneden blijven.
En je dochter instructies geven dat ze snel moet waarschuwen als ze over de scheef gaan. Ik zou ook regelmatig even om het hoekje kijken.Zie het maar als jouw verantwoordelijkheid nu, aangezien de ouders alles best vinden. Maar het is jouw huis.

Maar ik kan me wel voorstellen dat je ze even niet zonder toezicht wil laten, toch zou ik ze dan wel de reden vermelden.
Ze verveelden zich kennelijk, kijk of je daar wat mee kan (speelgoed beneden zetten).

ook zoiets gehad

en ik was héél boos. Voor mij was het feestje toen afgelopen. Hier hadden kinderen van buren verstoppertje gespeeld boven en waren op plaatsen geweest waar je normaal gesproken niet komt. Zand in ons bed, kledingkast door de war, maar het ergste was dat er een paar op zolder achter een schot waren gekropen en daar staat verf, gereedschap en dergelijke. Iemand had met een blik buitenbeits omgestoten en dat is toen op meerdere plaatsen terechtgekomen (inclusief de kleren van een van de kinderen). Heel fijn, alles schoonmaken met terpentine daarna

Ik nodig deze mensen met hun kinderen gewoon niet meer uit. Dat is voor ons wat makkelijker, want het gaat niet om familie, en voor mij was het helder wie de aanstichters waren. Er zijn wel vaker dingetjes geweest bij andere buren terwijl de kinderen allemaal boven waren en die (combinatie van) kinderen zijn gewoon niet zo betrouwbaar. Verhalen van kippenpootjes in bed, jonge kinderen naar Scream laten kijken op zolder, intimidatie van kleine kinderen, bah. Gewoon niet fijn. Andere mensen reageren daar vaak luchtig op, maar zij hebben het dan ook nooit gezien dus dan is niet duidelijk wie de schuldige is. Ik baal daar altijd wel van. Ook van kinderen die de hele tafel leegsnaaien zonder dat de ouders daar wat van zeggen en meer van die dingen.

Maar in jouw geval zou ik ze inderdaad niet meer naar boven sturen (dan maar naar buiten) en ik vind de reactie van je broer ook raar. Zoiets is toch volstrekt onacceptabel en heeft toch niks met kattekwaad te maken? Misschien had je hem beter even mee naar boven kunnen nemen om de ravage te laten zien (nouja, je kwam er zelf ook pas na het feest achter). En als het weer gebeurt, dan zijn ze voorlopig gewoon niet meer welkom.

Lucerna

Lucerna

04-02-2014 om 11:36

Jouw huis, jouw regels

Wat normaal is, staat er eigenlijk los van. Jij wilt dit niet in je huis. Ik heb wel jongens, maar ik vind dit ook niet normaal en ik tolereer het niet. Het moet vooral duidelijk zijn dat dit JULLIE huis is met JULLIE regels en normaliteit. Hier komt bijvoorbeeld wel een vriendje die thuis wel op ce bank mag staan en springen. Zijn ouders vinden dat dat bij zijn ontwikkeling hoort en dat het "normaal jongensgedrag" is. Hij weet echter heel goed dat het hier niet mag. Als hij hier wil blijven komen, mag hij de bank alleen gebruiken om op te zitten, anders mag hij niet meer komen. Mijn huis, mijn regel. En als hun vader graag bij jullie wil blijven komen, dan moet hij zorgen dat zijn zonen zich gedragen binnen jouw regels.

Verlies je niet in een discussie over wat "normaal gedrag" is, want dat is oeverloos. Stel je regels.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-02-2014 om 11:39

verkeerd gelezen

Ah, ik had niet goed gelezen merk ik nu. Het was je broer die aangaf het heel normaal gedrag te vinden. Ik dacht je man

Threeboys

Threeboys

04-02-2014 om 14:05

Heb er ook drie!

Ik heb drie zonen en ook zij kunnen wel eens druk doen. Zeker toen ze wat jonger waren. Maar wat jouw neefjes uitgespookt hebben zou bij mij niet door de beugel kunnen en zouden ze niet (meer) doen. Wij vieren hier oud en nieuw met 15 kinderen tussen 8 en 14 jaar en dat gaat hartstikke goed. Ze mogen boven spelen (niet op onze kamer, deur dicht) en op zolder kunnen ze eventueel tv kijken. Ik geef er echter de voorkeur aan dat ze buiten spelen op een verjaardag want een huis vol kids is natuurlijk heel druk.
Toen ze wat jonger waren zijn we gewoon heel duidelijk geweest tegen ze dus ze weten wat wel/niet kan. En als het nodig is zeg ik het ook tegen vreemde kinderen. Als we bij anderen zijn en ik zie dat het een bende is, dan moeten ze ook mee helpen met opruimen.
Speelgoed omkiepen, dat is echt kleutergedrag en kinderen die ouder zijn die horen echt beter te weten. Op een kinderverjaardag hebben we hier nog maar 1 kind waar we ons soms druk over maken. Maar zij is nog een kleuter en de ouders vinden het vrij normaal dat ze een tekening gaan maken op een witte stoel. Dus grijpen we zelf maar in dan, want zoals iemand al schreef:
in jouw huis gelden jouw regels!

jongensgezin

Ik denk dat het er in een jongensgezin anders kan toegaan dan in een gemengd gezin. Maar ook denk ik dat ouders in een jongensgezin toleranter zijn, je kunt nou eenmaal niet de hele tijd onderuit de zak geven dat helpt ook niet daar kom je wel snel achter, bovendien zijn jongens, vooral in groepjes, vaak wilder en ontdekkender en kunnen elkaar versterken daarin. Als jongensgezin vind je daarin op een vanzelfsprekender manier je weg denk ik. Je weet thuis ook vaak wel het ergste onheil te voorkomen, je ziet het aankomen en je hebt er de inrichting op aangepast.
Bij verjaardagen bij mij thuis sloot ik weg waarmee andere kinderen niet mochten spelen en ik maakte sowieso al rondjes omdat mijn eigen kinderen meer toezicht en bescherming nodig hebben, dan kon ik zelf zaken in goede banen leiden. Toch is het mij ook weleens ontkomen dat jongens zich uitgeleefd hadden op speelgoed op een minder fijne manier.
Het deed mij denken aan vroeger. Een jongensgezin in mijn familie logeerde bij ons en de jongens hadden alle armen, benen en hoofden van mijn barbies afgetrokken, nadat ze alle kleertjes en accesoires hadden uitgetrokken en over de kamer verspreid. Alle kastjes en doosjes waren onvindbaar achter, onder en in de bedden. Omdat mijn eigen broers een stuk jonger waren wist ik niet wat me overkwam. Ik ben dus naar die oom toegegaan en heb gevraagd wat daar de bedoeling van was. Die oom vond het ook maar een onnozele vraag van mij, waar maak je je nou druk over?
Verder echt niets mis met dat gezin. Al die jongens zijn dan ook goed terecht gekomen en vervullen verantwoordelijke en zelfs hoge leidinggevende posities.

jongensgezin

Nou, och, wij hebben 3 zoons en ons jongste kind is een dochter. Laat nou die dochter veruit de meest ondernemende, wildste, onbesuisde en ondeugendste zijn...
Overigens pas ik mijn inrichting niet aan op mijn kinderen (behalve toen ze dreumes.peuter waren natuurlijk), maar leer ik AL mijn kinderen hoe je je wel en niet hoort te gedragen, ik vind dingen kapot maken of zomaar overhoop halen, en dan al helemaal bij een ander thuis, nou niet iets 'typisch' voor jongens. Ik vind dat -zeker voor kinderen tussen 8 en 12 jaar waar het hier over gaat- echt niet normaal.

Jaina

Jaina

04-02-2014 om 15:06

Precies

Heeft niks te maken met dat het jongens zijn maar alles mee te maken dat de ouders niet ingrijpen op de juiste momenten.
Ik zou de volgende keer tegen de neefjes zeggen dat hoe het vorige keer is gegaan absoluut onacceptabel is en dat ze dus blijkbaar nog niet alleen boven kunnen spelen dus dat ze deze verjaardag alleen beneden en buiten mogen spelen. Ik zou dan beneden wat spullen klaarzetten waar ze wel mee mogen spelen. Als blijkt dat het goed gaat zou je na een uurtje kunnen zeggen dat ze het boven mogen proberen. En dan vervolgens om het kwartier gaan kijken. Bij vervelend gedrag of eten mee naar boven nemen is het gelijk voorbij en moeten ze weer naar beneden. Ik zou ook hopen dat de ouders ze even stevig toe zouden spreken om ze weer in het gareel te krijgen maar goed sommige ouders doen dat niet.

Tante

Tante

04-02-2014 om 16:18

Ik wist inderdaad niet wat me overkwam

Maar het gaat dus ook al jaren goed! Ik had geen idee dat kinderen dit überhaupt in hun koppies halen. Haha best naief..
Wat dat betreft heb ik wel erg brave kinderen zeg.
Maar wie weet wat ze nog gaan uitspoken ooit.

Volgens mijn schoonzus, die ik net sprak (kom ik tegen bij school) is haar zoon (net 9 jaar) echt in de meeloop fase (is dat een fase?) en heeft zich waarschijnlijk erg laten beïnvloeden door de grootste van het stel (van mijn broer). Die is 12 en maakt (logisch) veel indruk op hem.
Hij heeft naar ik begrijp behoorlijk op zijn donder gekregen, waarschijnlijk meer dan de aanstichter.
Gelukkig begreep schoonzus me nu beter dan door de telefoon. Ze was ook geschrokken van mijn kleding. En bood meteen aan om de schade te vergoeden. Wat van mij niet echt hoeft, want we weten niet wie van het stel het gedaan heeft.

Voor een volgende keer ga ik zeker wat van jullie tips gebruiken. Eerst even heel duidelijk de regels stellen (het is ons huis inderdaad!)
En blijven controleren. En anders dan maar niet naar boven.
Mijn kinderen vinden het ook niet leuk zo, hun spullen zijn de dupe.

We hebben hier geen sloten op de deuren, anders zou ik zeker onze slaapkamer en de werkkamer afsluiten.
Maar de regel dat je niet in de ouderslaapkamer of werkkamer en de zolder komt die was er altijd al. We zeggen ook altijd als ze naar boven gaan dat ze alleen op de kamers van de kinderen mogen komen, maar wie weet was het daarom spannend?

ook ooit 1 keer gehad

Ooit is ons dit ook een keer overkomen. Geen familie (hoewel 1 neefje was er ook bij) maar gewoon kinderen van vrienden enzo.
Altijd speelden ze boven...nooit problemen, idem dito hier...geen eten mee naar boven.
Wij wisten het pas toen bijna iedereen naar huis was. En, onze eigen dochter had het ook niet gemeld.
Wij snapten het ook niet, eigenlijk was het een heel leuk groepjes samengestelde kinderen, die het altijd best erg goed met elkaar konden vinden...
Dus waren ook verbaasd en ook wel teleurgesteld (?) en ook wel boos.
De ouders er van verteld in de loop der tijd. Zo vaak komen zulke momenten niet voor...en toen we nog boos waren leek me geen goed moment. De meesten voordat ze zélf hun verjaardagen vierden..zo van 'pas op want...'.
De keer erop wisten alle ouders het én hadden er met hun kroost over gepraat. En in eerste instantie hebben we ze verplicht beneden laten zitten. Nou dat hielden ze niet lang vol natuurlijk. Toen dus maar naar buiten. Maar het was slecht weer dus kwamen ze op een gegeven moment toch weer binnen. Toen dan toch maar naar boven, na 10talle waarschuwingen van zowel ouders als wij.
En controle momenten. En naderhand voordat er ook maar 1 wegging wederom controle van hun eigen ouders.
Nooit meer gebeurd....t ging weer zoals het altijd ging.
Geen idee waarom het die ene keer zo uit de hand liep...wisten ze zelf ook niet. Kwestie van 1tje begint stoer te doen en de volgende doet mee...en niemand weet wie er nu begon. Zoiets...
Ik denk ook wel een beetje dat zoiets kán gebeuren. Ze hadden er allemaal wel spijt van, baalden zelf ook, die bijeenkomsten waren altijd erg gezellig ook voor hun en nu hadden ze het zelf verprutst.
Geef het dus nog een kans...en wat tijd en spreek de ouders erop aan. Dat kan best...als je weer gekalmeerd bent
groeten albana

Hombre

Hombre

05-02-2014 om 10:22

Normaal gedrag

Is ook normaal gedrag, maar het is ook heel normaal om er heel boos over te worden.

Dalarna

Dalarna

05-02-2014 om 12:08

Hmm

Ik snap dat je verrast was omdat het de eerste keer was maar toch is dat jammer, zoiets gaat altijd een keer mis als er niemand komt controleren. Jammer ook dat je man het niet meteen goed aangekaart had zodat de betreffende ouders de ravage hadden kunnen zien.

Verder: inderdaad, ook al zou dit de normale manier van opvoeden zijn, dat hoef jij niet toe te laten in je huis. Ik zou iets meer moeite doen voor het vergoeden, niet het hele bedrag maar wel een deel uit de spaarpot of iets dergelijks.

De volgende keer vaker checken en van tevoren even ernstig toespreken en vertellen wat er de vorige keer is gebeurd (inclusief vlekken etc).

Tante

Tante

05-02-2014 om 13:03

Controleren

Nou ja we gaan toch regelmatig even kijken boven hoor. Maar in een half uurtje kan er veel misgaan zo blijkt.

Inmiddels wel met alle betrokken ouders een goed gesprek gehad.
Blijkt ook wel dat mijn broer niet helemaal op een lijn zit met zijn ex over dit soort dingen. Zijn ex belde me zelf!

Neef maakt een beetje zware periode mee, net in de brugklas, en moet echt een beetje zijn plekje vinden. Ook is de scheiding best nog vers.
En op zo'n feestje is hij ineens weer de grote knul waar iedereen tegenop kijkt. En dus liet hij zich een beetje erg gaan. Zijn moeder heeft hem behoorlijk op zijn donder gegeven.
Neef heeft me zelf ook even gesproken, en hij heeft spijt betuigd. Hij gaat ook zorgen dat de schade vergoed wordt, hij heeft toegegeven die kaas in de kast te doen. En hij komt van de week een keer meehelpen met schoonmaken.
Dat laatste was zijn eigen idee, en dat vond ik wel super van hem.

We gaan er de volgende keer gewoon weer positief in, en houden het nog beter in de gaten en we gaan nog duidelijker proberen te zijn.

Ook gaan we bedenken hoe we de kinderen meer bezig kunnen houden, nu verzinnen ze het zelf, maar een leuke film draaien op zolder, of bij mooi weer iets buiten...

Suze

Suze

05-02-2014 om 14:34

Fijn

Fijn dat ze het uiteindelijk goed opgepakt hebben, je familie en de oudste neef dan. Ik denk dat dat ook een (groot) deel van je frustratie was, dan zwager eerst zo laconiek reageerde.

Ach, dit draadje is vast nog wel ergens goed voor: allerlei mensen die nu voortaan iets vaker zullen controleren of het boven wel goed gaat .

ik

Ga meteen even kijken wat mijn dochter en haar vriendinnetje aan het doen zijn

Inderdaad fijn dat het nu zo opgepakt wordt. Shit happens, maar het gaat er net om hoe er vervolgens mee omgegaan wordt. Nu het wel serieus genomen wordt door betrokken krijg je er wel een heel ander gevoel bij.

ja nou, suze!

daar dacht ik ook al aan, dit weekend hebben wij hier weer een verjaardag met kindervisite erbij

Rafelkap

Rafelkap

06-02-2014 om 07:07

sportief

Bij sommige kinderen is het nodig om regelmatig te herhalen dat ze de boel niet moeten afbreken, de kleren in de kast laten liggen etc, voordat ze naar boven lopen. Kennelijk vergeten ze dat

Ik vind het wel heel sportief van Neef dat hij zelf aanbiedt om te helpen schoonmaken. Ik zou hem na afloop wat lekkers voorzetten. Laat hem maar voortaan op de jongere garde passen.

er zijn ook kinderen die dat leuk vinden

ik had vroeger ook eens een kind te spelen (toen was ik 12) en we zouden een keer een paar uurtjes alleen thuis zijn. Leek het haar helemaal geweldig om de boel overhoop te halen in de keuken, lekker kliederen want niemand ziet het.

Lucerna

Lucerna

06-02-2014 om 10:32

Heel sportief van neef

En ook heel sportief van jou om hem de kans te geven het goed te maken en zo de wrevel uit de lucht te halen.

Jasmijn

Jasmijn

06-02-2014 om 18:53

een keertje inderdaad

Ik heb inderdaad wel eens op feestjes boven gezet (bij vrienden dus) om de spelletjes weer in de kast te doen die een van de kinderen (weet niet wie, ook niet of het wel of niet mijn kind was) allemaal op de grond waren gekieperd. Als er eentje begint is vaak het einde zoek. Heb toen ook alle kinderen even aangesproken. Gelukkig is het over het algemeen alleen maar losse rommel (lego, puzzels etc) maar leuk is het niet (gelukkig geen eten hier naar boven) maar mijn zoontje is wel eens (toen was hij 3 of 4) op een geknutselde boot van vriendje gaan zitten. Ik denk niet uit baldadigheid want hij is niet het type wat dingen expres kapot maakt, maar ja...kapot was het wel. Ouders beetje boos, maar tja... heel even had ik wel zoiets van, had die boot even boven op de kast gelegd ofzo. (zelf was ik op dat moment nog niet boven geweest, anders had ik hem wel even op een veiliger plekje gezet)
Maar tja aan de andere kant, hier heeft een vriendinnetje wel eens het hoofd van een luxe (mooiere editie) barbie eraf getrokken omdat ze het jurkje niet uitkreeg (en het was niet meer te repareren) ...heel zonde maar ja, het zijn ook nog steeds kinderen, had ik die barbie maar even weg moeten halen.

wat een herkenning

Wat ben ik blij met deze reacties.Want wat een herkenning. Hier is het wel vaker dan 1 keer zo'n chaos, regelmatig heb ik situaties met spelen en verjaardagen vind ik een hel!
Met verjaardagen, probeer ik van te voren al duidelijk afspraken te maken met mijn boys (heb er 2).Niet achter de schotten, niet op ouders slaapkamer enz. En leg speelgoed, andere spullen die me dierbaar zijn weg. Beneden zet ik 2 manden/bakken op de grond voor de kleintjes en speelgoedkasten en laden blijven dicht!
Komen de kids dan hop in de gang schoenen uit en herhaal de regels die er boven gelden nogmaals voor de kids die op visite komen.
Dan nog gebeuren er dingen waar ik niet blij van wordt (laatst had mijn zoon, van alles in de wc pot gegooid) en is het altijd een mega bende qua speelgoed, waar niet echt mee gespeeld is maar gewoon mee gegooid is...maar goed hop in de speelgoedkisten en weg is het weer.

In jou geval zal ik het nu zo laten en inderdaad de volgende keer gewoon vertellen aan de kids wat wel en niet kan. Het is jou huis en zij moeten gewoon aan jou regels houden en gedragen. Verder spullen weghalen die je dierbaar zijn of waarvan je denkt dat het gewoon niet handig is met zoveel stuiterballen je kunt het dan maar beter voor zijn dan te laat zijn. En inderdaad ff een paar keer checken en wat ik ook doe is meteen als er iets is, de kinderen er op aanspreken en hop ook de ouder die er bij hoort.

regels

inderdaad.

Sinds ons voorvalletje met de buitenbeits zeggen wij altijd, als er kinderen naar boven gaan, heel duidelijk alléén op de kamers van de kinderen! Niet naar zolder, niet op de ouderslaapkamer.

En we zorgen er ook voor dat we geen 30 man visite meer in huis hebben, dan blijft het wat overzichtelijker.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2014 om 12:51

Voor mij is het simpel

Boven mogen spelen is een voorrecht. Bij een voorecht horen ook regels en plichten. Als ze niet of nog niet kunnen voldoen aan die regels en plichten vervalt het voorrecht. Die kinderen zouden wat mij betreft dus voorlopig niet meer zonder toezicht mogen spelen.

Astrid

Astrid

16-02-2014 om 15:11

tijd voorbij maar

wat vond ik dat altijd erg. Na een keer een enorme ontploffing boven te hebben gehad, waarbij niemand meehielp om de zooi op te ruimen en mijn make up aan het behang zat, heb ik de keer erna een groot lint voor de trap gehangen. Boven spelen was taboe, beneden was genoeg voor elke leeftijd.
En dan nog zeggen ouders tegen hun prinsjes en prinsesjes, als deze jengelen om toch naar boven te mogen: vraag maar aan Astrid.
En als ik dan zeg: nee, na de explosie van vorige keer is dat geen optie meer, dan zeggen ze: jammer joh, mag niet van Astrid.
Tja, houd je kinderen maar onder controle en help als ouder zijnde ook eens mee ipv alle verantwoording uit handen te geven en zelf achterover te leunen. 't Is onze feestdag, niet de jouwe toch?

Dalarna

Dalarna

16-02-2014 om 17:20

Astrid

Ik vind dat je in je eigen huis zelf verantwoordelijk is voor wat er boven gebeurt. Ik ga bij mijn zus of broer ook niet boven kijken hoe het gaat namelijk.

Verder: heb je gevraagd of ze even kwamen opruimen en ze zeiden gewoon botweg nee?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.