Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Fox

Fox

20-04-2013 om 22:06

Meedoen met ramadan?

Zoon van 11 heeft een beste vriend. Ze zijn onafscheidelijk en hebben het heel erg leuk samen. Het jochie is islamitisch en Marokkaans. Nu hebben de jongens samen bedacht dat ze dit jaar aan de Ramadan mee gaan doen. Vriendje mag het namelijk proberen, er wordt van hem nog niet verwacht dat hij het serieus vol gaat houden. En nu wil mijn zoon het ook proberen. Vriendje kan namelijk nogal enthousiast vertellen over hoe je dan meemaakt wat arme mensen meemaken etc. En bovendien doen ze alles samen, dus ook dit.
En nu weet ik het dus niet meer. Het duurt nog wel even voor het zover is, maar ze hebben het er nu al weken over. En ik wil het niet, ik vind het echt niet leuk. Aan andere kant moet vriendje natuurlijk ook paasontbijten en kerstvieringen op school doorstaan. Misschien vinden zijn ouders dat wel net zo erg. Wat vinden jullie? Moet ik er geen aandacht aan besteden, het juist toejuichen of iets anders. Ik weet het echt niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Doen! maar...

Ik zou het toejuichen. Vanwege de vrienschap, maar ook vanwege de betekenis. Vasten is pas kort geen onderdeel meer van 'onze' cultuur, terwijl de gedachte erachter: verdieping, denken aan anderen, waarderen wat je hebt, zo leerzaam kan zijn.
Maar, ik zou er gern weken mijn ritme op aanpassen (ik neem aan dat jullie niet als gezin mee gaan doen), dus ik zou enthousiast een compromis voorstellen van bijvoorbeeld één week of alle weekenden.
En laat hem (bijvoorbeeld met vriendje) uitzoeken hoe de christelijke/westerse traditie van vasten was. Dan staat het wat meer los van de islam (dat zou ik wel prettig vinden).
Loes

Tijgeroog

Tijgeroog

20-04-2013 om 22:29

Een paar dagen

Laat hem een of enkele dagen meedoen. Je kan bij jullie thuis namelijk niet alles doen wat het voor het vriendje voor leuk maakt, namelijk het 's ochtends en 's avonds met z'n allen uitgebreid eten. Dus lekker bij het vriendje logeren en dan meedoen, verder niet.
Houd er ook rekening mee dat de ramadan midden in de zomer valt dit jaar, dus heel vroeg beginnen en heel laat weer stoppen. En dan moet je dus wel wakker zijn om te kunnen eten en drinken.

Maylise

Maylise

20-04-2013 om 22:51

Nou

Ik zou er geen aandacht aan besteden verder. Hij zal het vast niet heel lang volhouden. Waarschijnlijk is het na een halve dag of zo al voldoende geweest en hebben ze er geen zin meer in. Zeker als het warm weer is zal de lol er vlug af zijn.

Overigens als hij het wel volhoudt zou ik het niet al te lang toestaan. Het zijn echt lange dagen dit jaar (zeker zo van 04:00 tot 22:00) en het is gewoon niet zo gezond voor een jong kind om zo lang niet te eten en drinken. Zeker gezien hij overdag natuurlijk ook actief is.
Bovendien dan moet hij dus pas 's avonds laat eten/drinken, dan naar bed, dan eventueel heel vroeg op om weer wat te eten/drinken en dan weer slapen. Hij zal dan waarschijnlijk wel vakantie hebben dus dan kan hij wel uitslapen maar het is niet echt een heel gezond schema voor een kind en ook niet erg praktisch als jullie ander verplichtingen hebben gedurende de dag.

Dus als hij toch zo enorm veel zelf discipline blijkt te hebben dat hij het vol kan houden zou ik toch na een paar dagen zeggen dat het zo wel mooi is geweest. Ik zou hem dan uitleggen dat het gewoon niet gezond is voor een kind in de groei en dat het daarom nu niet zo verstandig is om mee te doen maar dat als alternatief hij bijvoorbeeld halve dagen kan vasten mocht hij dat perse willen.

Jesse_1

Jesse_1

20-04-2013 om 23:09

Hoe wil je dat doen?

Elke dag dat hij zo vroeg en zo laat moet eten? Heeft hij daar al ideeën over (en jullie ook)?

Ooit ook wel gedacht het eens te proberen

Dus heel vreemd gedacht vind ik het niet. Wij hebben wel eens wat oudere pleegkinderen gehad die moslim waren. Zij deden binnen ons gezin ook aan de ramadan. Op zich is vasten niet zo verkeerd als je de reden ervan ook goed uitlegt heeft het een toegevoegde waarde. Misschien kun je een soort compromis sluiten tussen het ontbijt en avond eten laten vasten. Dat lijkt me voor hem ook al een opgave. En verder misschien in het weekend bij zijn vriendje een keer laten ervaren hoe dat gaat in zijn cultuur. Leerzaam!

Ik zou er niet te veel drama van maken. Dat werkt altij averechts.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

21-04-2013 om 09:16

Tja

Als dat vriendje wil weten hoe pasen en kerst gaat zal hij bij jullie moeten logeren. Thuis kunnen en willen ze hem dat niet geven. Jij hebt ook een probleem: jij kan en wil niet heel laat nog eten maken en heel vroeg voor zonsopkomst weer.

Dus: je zoontje kan meedoen maar alleen in het weekend en dan daar logeren, je moet dan wel afspreken dat je hem ophaalt als hij het zat is. Dit zou ik niet toelaten omdat de dagen in Nederland gewoon te lang zijn. Er zijn ook moslims die de dag/nacht tijden van hun eigen land aanhouden, dat maakt het wel anders.

P

P

21-04-2013 om 09:18

Oja

Het is vakantie dan (tenminste dat neem ik aan, anders geldt het weekend van mijn vorige antwoord) en dan mag hij natuurlijk ook doordeweeks logeren. Ik zou er inderdaad niet te zwaar aan tillen maar hem eerst 1 nachtje laten logeren en kijken hoe dat ging. Dan weer even een dag gewoon eten en als hij dan echt zin heeft en het mag daar dan zou hij wel langer mogen logeren maar bij een hittegolf geen drinken? Noway.

Hier heeft ooit oudste

Hier heeft oudste ooit 10 dagen gevast. Ze was toen volgens mij 14 (of 15?) nou ja dat doet er niet zo toe. Bij man thuis zijn ze ook 'officieel' moslim. Maar ze doen er (in praktijk) amper iets aan... Ze eten geen varkensvlees (nou ja, soms ook wel . Mijn schoonzus is de enige die iets in praktijk brengt. Die bid soms en houd zich b.v. aan rouwregels...Maar zelfs zij vast niet (onder het mom van: 'ik ben ziek'). Niets bijzonders want in de omgeving van mijn man zijn ze allemaal zo moslim (moderne variant denk ik, net zoals wij alleen met kerst naar de kerk gaan). Ze houden dan nog wel de feestdagen aan, dus suikerdag is wel een groot feest
Maar hier in Ned. heb je van die ouderwetse moslims (tot afschuw van mijn man die dat uit de vorige eeuw noemt en oudste met haar enigzins moslim-roots moest zo nodig met een vriendin meedoen waarvan de opa en oma uit hetzelfde land als man komen. Die zeg maar de ouderwetse variant aanhangen. Man was er niet mee eens...maar we hebben het 'laten gaan'. Ze zou het zelf allemaal wel 'regelen' en inderdaad deed ze dat met regelmaat at ze dus bij die vriendin (wel leuk meisje hoor!) 's avonds. Stond zelf op en at dan zelf brood. Voor de zekerheid had ik een grote pan soep staan zodat ze dat eventueel kon eten. Thuis at ze eventueel wat er over was van onze avondmaaltijd.
Het sloeg allemaal nergens op want de rest van het jaar eet oudste met plezier een frikandel ofzo dus in principe heeft dat 'vasten' qua geloof helemaal geen enkel nut. Maar ze wilde het zo graag ervaren. Nou zo is het gebeurd en ze heeft het 10 dagen volgehouden. Toen was het genoeg. Had ze een intensieve sportdag en vond ook zelf dat het zo genoeg was.
Maar toen was het niét warm....En in een periode dat ze niet op gigantisch late tijden hoefde te eten. Met die 2 dingen zou ik toch denk ik problemen hebben met een opgroeiend kind.

Fox

Fox

21-04-2013 om 17:40

Goede ideeën

Ok, jullie hebben me wel overtuigd om niet dwars te gaan liggen. Dus dat zal ik niet doen, behalve wat drinken betreft. Hij moet wel water drinken. Maar dat geldt geloof ik ook voor het vriendje, die mag van z'n ouders ook niet volledig meedoen hoor. Hij mag het gewoon proberen, zoals hij zelf zegt.
Ik denk dat het een goed idee van jullie is om het een dag te laten doen, in het weekend. En dan daarna bij vriendje logeren, ze logeren vaak genoeg bij elkaar dus dat kan prima. Ik denk om eerlijk te zijn dat hij het nooit volhoudt. Misschien net tot na de lunch.
En dan nodig ik vriendje eens uit met Pasen of tweede kerstdag. Wat een goed plan. Daar ben ik nou zelf nooit opgekomen.

Laten gaan

Bij moslims beginnen kinderen tussen de 10-12 jaar enkele dagen mee te doen met de ramadan. De volgende ramadan is in de zomervakantie en hij zou het van mij mogen proberen. Weet hij dat hij dan zijn wekker vroeg moet zetten om flink te eten voor de hele dag? Ik zou het al knap vinden als hij na het ontbijt de hele dag niets eet en wel alleen water drinkt.
Mijn zoon wilde op die leeftijd vegetariër worden. Ik vond het prima en gaf aan dat hij dan andere dingen wel meer moest gaan eten. Laten dat nu net de dingen zijn die hij niet bijzonder lekker vindt. En een vegetariër eet ook geen hamburger na een dagje uit bij de Mac
Op deze leeftijd zijn er vaak goede plannen maar de praktijk valt soms wat tegen.
Ik zou er niet te veel aandacht aan besteden en de jongens lekker plannen laten maken. In het moslim gezin gaat dit met vriendje ook ongeveer zo. Een 11 jarige moet nog niet mee doen met de ramadan maar mag het proberen.

Overigens

hebben moslims mij uitgelegd dat (jonge) kinderen ook op een andere manier al kunnen meedoen met de ramadan als ze dat willen. Hun manier van vasten (en daardoor zich bezinnen, want daar gaat het uiteindelijk om) kan ook bestaan uit geen televisiekijken en niet gamen en niet snoepen, zoals de volwassenen ook van roken af moeten zien. Het is niet meteen helemaal niet eten.

Precies

Dat hoor ik ook altijd. Die kleintjes laten de snoepjes staan, de grotere beginnen met af en toe een dag niet te eten, en pas als ze ver in de tienerleeftijd zijn gaan ze meedoen voor 't echie. Wat is vriend van zoon precies van plan?

groeten,

Temet

Ik

Ik

22-04-2013 om 07:56

Zomervakantie

De ramadan is toch in de zomervakantie? Zitten zij dan niet in marokko (of ander land). Dan is jouw probleem opgelost lijkt mij. Als jij je er nu al negatief over gaat uitlaten naar zoon toe en blijkt dat straks helemaal niet nodig te zijn geweest.

Zomervakantie

Ik heb even gekeken, maar de ramadan begint dit jaar op 9 juli. Wie de late schoolvakantie heeft, is dan nog met school bezig.

Groeten,

Temet

Fox

Fox

24-04-2013 om 12:19

Ik ga het navragen

Ja hier nog school op 9 juli. Ik zal eens vragen aan vriendje wat hij precies bedoelt met 'proberen'. Misschien is het inderdaad alleen niet snoepen en wel water drinken of zoiets. Ik kan het natuurlijk ook even aan z'n moeder vragen, bedenk ik me nu. Ik had me bij 'proberen' voorgesteld dat hij zo lang mogelijk niks at of dronk, maar dat kan heel wel iets heel anders betekenen. Het is sowieso wel handig om tegen die tijd te weten wat er speelt aangezien de jongens zo veel samen zijn. En ik wil ook vriendje niet op het slechte pad brengen door met waterijsjes te gaan zwaaien als hij dat helemaal niet mag. Binnenkort komt het hele gezin hier bbqen (kip en vis, dacht ik zo) en dan kan ik het onderwerp wel eens aansnijden.

"huisregels" hier

Ken je de ouders van vriendje? Bespreek het dan eens met hen, de kans is groot dat "proberen" lang zo heftig niet is als je nu vreest. Ik denk dat de meeste moslims van die leeftijd in de zomer hooguit halve dagen vasten, of niet eten, maar wel drinken.
Van mijn kinderen (varierend van 10 tot 18 jaar) vasten alleen de oudste twee volledig mee. En ook zij mogen op dagen met "verplichte" grote lichamelijke inspanning (sportwedstrijden etc.) van ons niet volledig vasten. Dan eten ze niet, maar drinken wel. Een basisregel in de islam is namelijk dat je je gezondheid niet in gevaar mag brengen.
Tot de puberteit vasten ze hier gedeeltelijk, zeker nu het zulke lange dagen zijn. Dat begint (al heel jong) met de hele dag niet snoepen, vervolgens een halve dag vasten, en dat geleidelijk opvoeren. Vanaf een jaar of twaalf/dertien proberen ze hier hele dagen te vasten, met af en toe een smokkeldag als het lichamelijk te zwaar wordt. Op zo'n smokkeldag drinken ze dan bv 's middags wel.
Ik ben benieuwd hoe je zoontje het zal vinden. Misschien dat hij het de eerste ochtend al voor gezien houdt zodra hij zich realiseert dat hij om 3 uur 's nachts moet opstaan voor het ontbijt

bibi63

bibi63

24-04-2013 om 21:30

Hee emel

Wat leuk en interessant om te lezen hoe dat nou werkelijk gaat in een "Hollands Moslim gezin". Dank je.
Gr. Bibi

Emel

Het duurt nog wel even, zag ik, maar er komt een moment dat de eindexamens midden in de ramadan vallen. Het zou toch wel erg cru zijn als hordes moslimscholieren fors onder hun kunnen presteren omdat ze vasten. Hoe zal dat in de praktijk gaan, denk je? Krijgen/geven die zichzelf ontheffing? Valt het in de praktijk wel mee als je je niet lichamelijk hoeft in te spannen? Eten ze gewoon stiekem en doet iedereen dan of ze niks gezien hebben? Hoe kijk jij daar tegenaan?

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.