Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tiepmiep

Tiepmiep

27-12-2014 om 19:30

Na het eten als een stuiterbal door het huis

Het valt me de laatste tijd op dat mijn kids na het eten als een stuiterbal door het huis heen gaan. Ze zijn door het dolle heen, heel druk. Vraag me af of dat komt door het stilzitten, of door iets in het eten...(dat hoor je tegenwoordig)
Hoe pakken jullie dat aan? Geven jullie ze een taak?
We worden er als ouders behoorlijk geirriteerd van. Ze kunnen ook niks normaals verzinnen om te gaan doen.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

27-12-2014 om 19:56

Tja.... Zo werkt dat nu eenmaal met kinderen

Er zit weer brandstof in, en dat moet gebruikt worden.
Mij klinkt het als een feest der herkenning in de oren.

En wat je er aan kunt doen? Weinig, behalve je eigen instelling veranderen.
Dit gaat voorbij.
Echt.m

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-12-2014 om 20:25

Tja

Laten racen dan. Met een bal de tuin in ofzo?
Herken het niet van hier, overigens.

Moni

Moni

27-12-2014 om 20:35

Daarom hebben wij een trampoline......

Werkt perfect, ook direct na het eten.

Als de trampoline nat is, gaan we over over tafeltennissen tegen de muur, een soort squash met een pingpongbal. Kan veilig in de huiskamer.

Katniss

Katniss

27-12-2014 om 21:45

Gedeeltelijke herkenning

Ik herken het deels, maar het is altijd al zo geweest. Ik heb een kind dat bij voorkeur op de bank vertoeft en rust wenst en eentje die bij voorkeur 24/7 door het huis stuitert. Ja, dat botst regelmatig dus ik ben inmiddels bedreven in het blussen van brandjes. Pappen, nathouden en uitzitten tot bedtijd. Ik neem jongste na het eten wel eens mee voor een wandeling. Dan gaan we ook langs de speeltuin en kan ze daar even wat energie kwijt. Die gewoonte is wat in het slop geraakt en dat merk ik wel. Mijn goede voornemen voor 2015 is dus om de avondwandeling in ere te herstellen

Barvaux

Barvaux

27-12-2014 om 22:44

katniss

Kan jouw jongste haar ei ook kwijt in een sport? Ja ik weet dat jij niets met sport heeft maar volgens mij zou het ideaal zijn in jullie gezin om jongste van half 7 tot een uur of 8 twee dagen in de week bezig te houden

Je kunt bijvoorbeeld voor 6 euro vrijspringen op grote trampolines bij jou en bij mij in het dorp maar je kunt ook lessen nemen.

herkenning!

Pfoei hier ook! Ik heb 2 jongens en echt als 2 wervelstormen gaan ze door het huis na het eten!
Inderdaad de trampoline is erg handig. Meestals springen ze dr op los maar nu met dit weer (regen, wind, koud) is het andere oplossingen. We hebben nu maar de regel: met goed eten mag je nog even 10 min op de playstation...dan hebben wij ff rust en de kids zijn ook rustig...niet echt de manier maar...wel ff fijn...hopen op beter weer, kunnen ze weer buiten rennen en springen!

Charis

Charis

28-01-2015 om 16:38

Iets in het eten

Ik geloof niet dat je bang hoeft te zijn dat er stoffen in het eten zitten die dit gedrag veroorzaken. Dat kinderen van suiker in snoep bijvoorbeeld hieper de pieper worden is een fabel, die allang is achterhaald.

Het zal idd wel de extra brandstof zijn

Ulla

Ulla

28-01-2015 om 21:22

thein

Nog even 10 minuten op de playstation niet de manier? Dat maakt toch niet uit. Het lijkt mij trouwens net niets, 10 minuten.

OT: Hier een hond die druk wordt na het eten, heeft gisteren alles er weer uitgekotst.

Half a twin

Half a twin

29-01-2015 om 08:28

Vermoeidheid?

Mijn beide kinderen hadden dat ook toen ze jonger waren. Door het huis stuiteren na het eten, niet normaal rustig kunnen zitten maar heel actief en dan alles willen doen maar dan heel kort. Effe met een bal in de tuin, op hun kop op de bank hangen, ik kon het niet verzinnen en zij hadden het al gedaan.
Dat stuitermoment is oudste inmiddels kwijt maar jongste heeft het opgeschoven naar wat later, Als hij begint te stuiteren is dat het moment om hem naar boven te sturen, rustig douchen, pyama aan, nog even lezen en dan slapen.

Mijntje

Mijntje

29-01-2015 om 09:29

trampoline

Na het eten meteen te enthousiast op de trampoline: daar gaaan ze hier van overgeven.

na het eten ritueel

Hier hadden we hetzelfde probleem. Nu gaat één van ons na het eten altijd een spelletje met ze doen (kwartet, set of iets anders) of met de één lezen of automatiseren en de ander gaat dan zelf een boekje lezen of tekenen.
Ik Moet wel toegeven dat er weinig (soms maar 10 minuten en hooguit een uur) tussen het eten en de start van het bedritueel zit.

normaal

Ik weet eigenlijk niet beter. Na het eten zijn ze wild, hoort dat niet gewoon zo? Hier gaan ze dan vaak stoeien, en dat loopt meestal zo af dat er (minstens) 1 zich bezeerd en/of huilt. Oók de honderdste keer... Maar ja, dat doen ze zelf, krijgen ze niets van toch?

Ik ben het ook wel eens zat hoor, maar ja als ik ze nu naar buiten stuur dan komen ze een half uur later alle vier nat en bemodderd weer terug en dan zit ik met een extra wasmand vol en schoenen waarvan je maar moet hopen dat ze de volgende dag weer droog zijn.
En dáár zit ik ook al niet altijd op te wachten.
Dus ga ik soms na het eten maar even boven een half uurtje wasvouwen. Kunnen de kinderen even uitrazen zonder dat ik er last van heb, en ben ik toch nuttig bezig

Om het nou een 'probleem' te noemen, mwah.

Suiker

Als er al iets in het eten zit, is het niet de suiker.
Een aantal jaar geleden kwam er een interessant artikel langs over gele en rode kleurstoffen in het eten, met name in snoep en chocoladeproductien (rode kleurstoffen). Zonder rode kleurstof schijnt chocoladevla er flets uit te zien. Op het schoolplein werd gekeken welk gedrag kinderen na het innemen van bepaalde drankjes met kleurstoffen vertoonden. De uitkomst was, als ik me niet vergis, bij gele kleurstof was er meer agressie en bij rode meer druk gedrag. Ondanks belovende resultaten van het onderzoek, is het van een vervolg (welke soorten gel en rode kleurstoffen) niet gekomen omdat de EU het niet wilde (om de chocolade- en snoep industrie ed te beschermen). De strekking was dat een verbod op het gebruik van rode kleurstoffen er niet van zou komen, dus verder onderzoek was niet nodig en dus niet wenselijk.

Ik ga er niet vanuit dat in het avondeten zoveel kleurstoffen zitten en/of dat die zo snel erna al zijn verteerd om effect te hebben. Ik wijt het drukke gedrag aan een energie die er uitmoet en een verminderde concentratie, inhibitie na een lange dag. En misschien moet na een lange dag er ook wat frustratie uit om erna lekker te kunnen dromen en slapen?

creabea

creabea

29-01-2015 om 12:34

ze zijn moe?

daar zat ik ook aan te denken. Als onze kinderen moe zijn/waren worden ze ook druk en vervelend. (inderdaad op iets jongere leeftijd: de 9-jarige heeft er haast geen last meer van, maar de 6-jarige hier wel).

Hier gaan we als het mooi weer is na het eten nog even naar buiten. Deze tijd van het jaar niet natuurlijk; als ze dan al te vervelend zijn moeten ze de pyjama aan (want moe en lezen we daarna nog voor. Ook lekker rustig

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.