Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pyn

Pyn

21-01-2015 om 11:45

Nieuw (voor)leesvoer gezocht

Als ik eind deze week de laatste bladzijde van Donderkat deel 3 voorlees, hebben we echt alles gelezen van Thijs Goverde.
Wat kan ik nu eens gaan voorlezen wat hier ook maar een beetje bij in de buurt komt? De boeken van Goverde zijn ideaal voor ons: het spreekt al mijn kinderen aan (8,9 en 11 jaar), ze zijn grappig én spannend en soms ontroerend. Ik hoor steeds weer allerlei hilarische citaten terugkomen bij de kinderen.

Biegel hebben we ook al helemaal gehad.
Wat lezen jullie voor?

Titels

Ik lees niet meer voor, maar dochter van 9 'vreet' alles van dummie de mummie, mijn leven als loser en mees Kees. Als losse boeken het geheim van Knor en haar favoriet De verschrikkelijke badmeester. En Roald Dahl natuurlijk.
Loes

Pyn

Pyn

22-01-2015 om 10:20

Nog meer ideeën? Leest niemand meer voor hier?

Dank je, Loes, voor je tips. Dummie de Mummie, Loser, Mees en Dahl zijn al volledig geconsumeerd (hebben ze grotendeels zelf gelezen). Die twee andere titels ken ik niet, ga ik bekijken!

Nog meer tips? Jongens, er wordt toch nog wel (voor)gelezen?

Thursday Next

Thursday Next

22-01-2015 om 10:50

nou,

ik ken Goverde eigenlijk niet. Ja wel van naam maar heb de boeken nooit gelezen.
Heb je jongens of meiden?
Wat hier gelezen wordt:
Jongste van 8 verslindt de boeken van het Kleine Huis, heeft ze zeker al 8 keer gelezen. Verder leest ze van alles over paarden en clubs, Lena Lijstje. Araminta Spokie van Angie Sage (is ook een leuke serie trouwens), Harry Potter.
Oudste van 12 leest de ellendige avonturen van Lemony Snicket, ik weet alleen niet of alle delen al vertaald zijn (zij leest het in het engels) en Dagboek van een loser, de aardkinderen van Thea Beckman, boeken van Cornelia Funke.
Angie Sage heeft ook een mooie serie geschreven over Septimus Heap, maar daar is je jongste misschien nog wat te jong voor.
Heb je Koning van Katoren al gehad?
Of misschien de Tillerman-serie van Cynthia Voight?

Pyn

Pyn

22-01-2015 om 11:11

Ha, meer input

"Heb je jongens of meiden?" Vanalles wat Jongste is een meisje.
Koning van Katoren! Natuurlijk! Die wordt de eerstvolgende. Alleen jammer dat het (meen ik me te herinneren) niet grappig is. Verder wel heel geschikt.

En dát is nu juist zo fantastisch aan Goverde. Thursday, die móét je echt gaan lezen hoor, die boeken zijn zo leuk. Heb je nog kinderen om aan voor te lezen? Vooral Donderkat, en de trilogie over de Meesterdief, maar ook Het Teken van de Heksenjagers (Een van de muizen, van het roekeloze type: "Oeoeoeoeh spannend, we gaan verzuipen!! Zouden we nog gered worden?!", en dit hoor ik de kinderen nog steeds roepen als er iets spannends aan de hand is), nou ja, lees alles maar gewoon. Het is beslist de nieuwe Biegel, maar dan iets hilarischer. Biegels humor is soms wat meer droog, of onderkoeld, maar Goverde zet het vet aan en dat werkt erg op de lachspieren van mijn kinderen.

Kleine Huis wordt al voorgelezen door een tante, dus daar is in voorzien, Lena Lijstje mag ze zelf gaan lezen. Lemony Snicket heb ik eerder al eens geprobeerd op jouw aanraden, vonden ze hier te zielig. Dochter is te jong voor de ironie en oudste zag het wel, maar vond het tóch te erg allemaal. Funke zijn we ook al doorheen.
Voight ken ik niet, ga ik achteraan. Dank!

Pyn

Pyn

22-01-2015 om 11:21

Alle3

Ik zoek vooral boeken die ik aan alledrie tegelijk kan voorlezen. Dat scheelt tijd , maar vooral is het ook erg leuk om met zijn vieren op bed te genieten van een goed verhaal. De Scheepsjongens van Bontekoe vond ik ook zo geweldig. Ik zou ook heel graag Kruistocht in spijkerbroek aan de twee jongsten voorlezen (oudste heb ik al gedaan), maar sommige scènes vinden ze gewoon te erg, dat weet ik nu al. Watjes

Thursday Next

Thursday Next

22-01-2015 om 11:33

oja

de meesterdief heb ik wel gelezen! Ken ik tenminste toch nog wat .
Misschien ook nog "Gaten" van Louis Sachar dan. Of de vampier-boeken van Darren Shan, of andere series van hem maar die ken ik niet.
Ook superleuk trouwens zijn de boeken van Horrid Henry, Stoute Hendrik, door Francesca Simons.
Of, oubollig en ouderwets, maar vol humor, de Bob Evers serie van Willy van der Heide.

De brief voor de koning

De brief voor de koning van Tonke Dragt (plus het vervolg Geheimen van het wilde woud) en andere boeken van haar. Ook Thea Beckman heeft veel goede en mooie boeken geschreven.
Meester van de zwarte molen door O. Preusler is leuk en spannend.

Evanlyn

Evanlyn

22-01-2015 om 14:05

en natuurlijk...

De Grijze Jager van John Flanagan. Misschien wat heftig voor de jongste. Ik las altijd zelf even vooruit, je kon de heftige passages best overslaan. Dat is het voordel van voorlezen. Het is ook vaak erg grappig. En vanaf deel twee kom ik erin voor!

Thursday Next

Thursday Next

22-01-2015 om 14:37

Leonie Kooiker

Haar boeken zijn ook erg leuk. De serie De Heksensteen, het Oerlanderboek, het woekerkoraal, het neveneffect. Of het malle ding van bobbistiek.

En met wat meer magie, de boeken van Diana Wynne Jones. Ze zijn alleen niet allemaal vertaald.

lisbeth

lisbeth

23-01-2015 om 09:07

voorlezen en oudere kinderen

ik heb een meid van 10 en eentje van 7 maar vooral die oudste hoef ik echt niet meer voor te lezen. het gaat te langzaam ze leest mee en is dan allang klaar met een blz voordat ik halverwege ben. Nee dat voorlezen stopte toen ze zelf konden lezen

guera

guera

23-01-2015 om 09:31

ja hoor

Onze twaalfjarige wordt ook graag voorgelezen. Die ligt heerlijk te soezen als ik lees. Zoveel relaxter dan zelf lezen
Hij is meer van de spannende. Zoals grijze jager, alle terlouw en hartman boeken....knap en tragisch hoe tijdloos die blijven. Net gegijzeld uit.

Jongste van 9 is nu bezig in de Drakeneiland serie van Lydia Rood. Had oudste al uit.

Boeken als harry potter ed vinden ze allebei niks.

Hanne.

Hanne.

23-01-2015 om 11:48

hier ook

Ik mag mijn 10 jarige ook nog voorlezen. Die komt er zelfs om vragen! Favoriet is momenteel de 'Gladiator' serie (ben de auteur even kwijt). Ook de broederband serie van John Flanagan bevalt goed.

Mijn 8 jarige leest momenteel de griezelbus. Is spannend genoeg om tot 10 uur 's avonds te blijven lezen. En daarna alleen met een lichtje op de gang te durven slapen . Leest ook lekker voor (ik kan helemaal los gaan met griezelige stemmen).

De griezelbus mag ik aan mijn 10 jarige ook voorlezen.

Thursday Next

Leonie Kooiker! Wat grappig dat je die noemt, ik was die naam vergeten maar die boeken heb ik ook gelezen, meer dan eens zelfs. Gek genoeg weet ik niet meer precies waar ze over gingen, maar De Heksensteen was een van mijn favorieten. Tekeningen van Carl Hollander, dat weet ik ook nog.

En ook Diana Wynne Jones was een van mijn favorieten, heb ik nog een boek van liggen maar mijn zoon weigert eraan te beginnen. Nu is het allemaal magie wat de klok slaat in kinderboekenland, maar dat was 35-40 jaar geleden wel anders.

Meester van de Zwarte Molen was ook een favoriet van me, maar mens, wat was dat spannend. En donker. In mijn herinnering stukken enger dan Harry Potter, maar ja, die laatste heb ik pas gelezen toen ik al volwassen was dus dat is lastig vergelijken.

Zelf ga ik nu maar eens op zoek naar die Goverde.

O ja, wat ik nog niet heb zien langskomen zijn de "Hoe tem je een draak" boeken. Ben de naam van de schrijfster even kwijt. Zoon van 9 is er dol op.

Groeten,

Temet

Vogel

Vogel

23-01-2015 om 21:29

Klassiek en modern

Alles van Paul Biegel, veel van Jacques Vriens, Jan Terlouw. Beckman heb ik als kind verslonden, maar vind ik niet prettig voorlezen.

Mia9

Mia9

23-01-2015 om 21:45

Cressida Cowell

is de auteur van hoe tem je een draak, zijn zeker 4 delen van, mijn zoon (bijna 9) vindt het erg leuk om hieruit voorgelezen te worden, en dochter (11) luistert voor de gezelligheid mee
Jozua Douglas heb ik klaarliggen voor erna (de verschrikkelijke badmeester en de vreselijke tweeling). Bij de kinderboekenwinkel werden mij de boeken van David Walliams aangeraden, bvb deze:
http://www.bol.com/nl/p/joe-biljoen/9200000010509372/

Thursday Next

Thursday Next

24-01-2015 om 00:37

Temet, leuk!

Ja Kooiker is echt een van mijn favoriete schrijfsters, ze heeft een heel eigen stijl die me aanspreekt. k heb zelf de heksensteen-serie helemaal, het is nu veel lastiger dan vroeger om aan haar boeken te komen.

Jo Hanna

Jo Hanna

24-01-2015 om 11:49

Veel 'Non fictie' maar dan in verhaalvorm

Ik lees mijn twee kinderen van 11 en 8 nog dagelijks voor. Op dit moment lezen we Helden van Jannie van der Molen. We hebben ook haar boek over de wereldgodsdiensten gedaan. Ik heb veel boeken van Arend van Dam voorgelezen. Verhalen over landen, geschiedenis, kunst, kinderrechten etc. Momo en de tijdspaarders heb ik gedaan. Bijbelverhalen (met God onderweg en Christuslegenden) en nog een heleboel meer maar dat heb ik nou even niet paraat.

Groet,
Jo Hanna

tonny

tonny

24-01-2015 om 12:07

en beluisteren jullie zelf weleens 'luisterboeken'?

Een van jullie schrijft dat dochter het voorlezen te langzaam vindt gaan - ze leest mee en is dan al verder. Ik las nooit voor met het boek onder hun neus, geloof ik. Hoe zitten jullie dan, met voorlezen?

Vriendin van mij was dol op luisterboeken, lekker in de auto. Zelf nog niet geprobeerd, ik fiets veelal, maar tijdens andere bezigheden kan het natuurlijk ook.

Voorlezen hoeft niet te eindigen als kinderen zelf kunnen lezen. Ik herinner me dat mijn ouders soms met Kerst voorlazen - en toen waren we toch ruimschoots tien plus en het was heel plezierig.

Barvaux

Barvaux

24-01-2015 om 12:18

Tonny

Heerlijk die voorleesboeken, die gaan al een paar jaar mee op lange ritten en op vakantie. Het is soms bijna jammer dat we er al zijn Alle Harry Potters zijn er zo doorheen gegaan en daarna nog vele andere boeken. Tegenwoordig ook columms van Youp of Paulien Cornelisse maar ook veel jeugdboeken zoals kruistocht in spijkerbroek en vorig jaar ook: 'misschien wel echt gebeurd'.

Ideaal!

Thuis luisteren we er niet naar maar dus wel in de auto.

Thursday Next

Thursday Next

24-01-2015 om 12:21

luisterboeken

hier ook in de auto inderdaad, jongste is heel erg wagenziek en kan dus echt niet lezen of DS-en. Listerboeken zijn dan de uitkomst.
Ik heb zelf ook geregeld luisterboeken aan als ik fiets (18 km) naar mijn werk.

Barvaux

Barvaux

24-01-2015 om 12:24

oja

Wij halen ze allemaal uit de bieb.

Pirata

Pirata

24-01-2015 om 12:29

non-fictie tip

"Botjes" van Midas Dekkers. Dit boek is hier verslonden en staat vol grappige tekeningen over hoe je er uit zou zien zonder botjes of met de verkeerde botjes.

Pyn

Pyn

25-01-2015 om 17:10

Hoe we zitten

Hoe we zitten? Ik zit, op ons grote bed, en de kinderen liggen om en over me heen. Heel knus hoor Ze kijken in elk geval niet mee in het boek.
Luisterboeken zijn ook erg fijn idd, gebruiken we op lange ritten. Maar zo lang ze het nog leuk vinden, lees ik thuis heel graag voor.

Jo Hanna

Jo Hanna

26-01-2015 om 06:41

Luisterboekentip

Wij luisteren ook boeken in de auto. De vader van mijn kinderen woont een eindje weg dus als ik ze na hun weekend bij hem ga ophalen, luisteren we ook regelmatig een boek. De Action heeft altijd een stapeltje luisterboeken liggen voor 1,99 euro en daar zitten hele leuke bij. Op het moment liggen er bij onze Action geen kinderboeken trouwens maar dat komt vast wel weer. Ik kijk gewoon altijd even en heb nu een voorraadje.

Groet,
Jo Hanna

Blijven voorlezen

Blijf zo lang mogelijk voorlezen http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ouder-en-gezin/114808-voorlezen-is-belangrijk-voor-de-taalvaardigheid-van-kinderen.html
Jacques Vriends las nog voor aan zijn zoon van 17 jaar. Het was echt hun moment (gelezen in interview).

Leuk trouwens om alle aanbevolen boeken/schrijvers te lezen en dat veel kinderen voorgelezen worden uit de boeken( en deze ook leuk en/of spannend vinden) die hun eigen ouders als kind lazen.

Evanlyn

Evanlyn

26-01-2015 om 13:09

Bint

Ter voorbereiding op de middelbare school heb ik een stuk uit Bint van Bordewijk voorgelezen. In het echt is het erger, zeggen ze...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.