Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slaaptekort met humeurige dochter tot gevolg...

Hoi,
Dochter lief is vorige week verhuisd naar haar nieuwe slaapkamer op zolder.. een kamer waar ze al maanden naar uitkeek.
Nu had ik wel verwacht dat dat niet zonder slag of stoot zou gaan maar..
Nu heeft ze zodanig slaap tekort dat haar humeur er onder gaat lijden overdag..
Ik denk dat het een kwestie van wennen is maar.. hoe ga ik met dat humeur van haar om! Het liefst plak ik haar achter het behang! Der hele dag draait de wereld om haar en wanneer ik iets van haar wil geeft ze niet thuis...
Iemand suggesties? streng, lief, ik weet het niet meer..
Groet Tulpie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat is het probleem dan?

Waarom komt ze slaap tekort? Spookt ze nu 's avonds / 's nachts? Kan je haar helpen om meer te slapen, eventueel door er even bij te blijven of toch af en toe 's middags even een dutje te laten doen?

Verder, als je echt denkt dat dit tijdelijk is, misschien toch even de eisen relaxeren? Het heel rustig houden en je voorhouden dat het gedrag door de moeheid komt.

Heb ik ook wel eens met zoon, als hij heel moe is dan kan ik een meltdown voorspellen en ga ik er veel soepeler mee om.

Tango

Tango

03-01-2011 om 12:20

Vakantie?

Heeft haar gedrag ook niet te maken met dat het vakantie is, of speelt dat niet mee? Hier was met name de jongste ook erg claimend gedurende de kerstvakantie. Prima dat de school hier weer is begonnen, al viel het vanmorgen wel even tegen.
Als ze inderdaad erg spookt 's nachts en het slaaptekort echt daardoor lijkt te komen, dan zou ik zeker proberen het slapen wat gemakkelijker te maken voor haar. Wat langer in de buurt blijven, vaste ritueel aanhouden, lampje aandoen op de overloop etc.
Qua aanpak vind ik dit ook altijd lastig. Ik kan wel redelijk lang mijn geduld bewaren, maar na eindeloos zeuren wil ik weleens uit mijn slof schieten. Ik probeer dit altijd maar voor te zijn. Dan maar wat extra tv kijken, computeren etc. En vooral lekker dingen ondernemen. Dat gaat ook meestal prima.

Tulpie

Beetje negeren waar het kan met in jouw achterhoofd dat het tzt gewoon overgaat.. als het humeur is, is het geen kwestie van puur opvoeden maar heeft het een andere oorzaak en ze is nog zo jong. Eventueel kan je af en toe zeggen, goh, jij bent zo humeurig volgens mij omdat je slecht geslapen hebt. En de dingen die echt niet kunnen wel aan blijven pakken natuurlijk.

tulpie

tulpie

05-01-2011 om 08:08 Topicstarter

Het maakt niet uit...

Dank jullie wel voor de reacties.
Het slaaptekort wordt opgebouwd in de middag (niet willen slapen) in de avond (na een vast ritueel met alles erop en eraan) evengoed nog 3 keer naar beneden komen (checken of wij er echt wel zijn??) 's nachts 3 a 4 keer komen omdat... nou ja welke reden dan ook.. dat verschilt van lampje wat niet aangaat (gaat 's ochtends aan om aan te geven dat ze uit bed mag) ze geluiden hoorde, ze niet kan slapen, ze klaar is met slapen.. van alles..
In de ochtend begint het alweer om 5.00 5.30..

Vanochtend bedacht dat we wellicht wat aan de indeling van de kamer moeten gaan doen. In haar nieuwe kamer staat het allemaal anders dan in haar oude kamer. Misschien helpt dat.
Van 'terug naar haar oude kamer' wil ze niks weten. Dat kan zijn omdat ze niet wil 'falen' maar ook omdat ze het echt niet wil..

Nou ja, mochten mensen nog suggesties hebben. Alle tips zijn welkom!
Bedankt!
Oh ja.. mijn geduld.. ik doe mijn best..
Groetjes Tulpie

Hes@

Hes@

05-01-2011 om 10:32

Slapen in oude kamer

slapen in een nieuwe kamer is hartstikke spannend. Je merkt dat want ze komt niet echt tot rust. Daardoor slaapt ze niet door.

Ze heeft gewoon tijd nodig om te wennen. Misschien kun je haar in haar nieuwe kamer naar bed brengen. Als ze dan naar beneden komt, mag (moet maar niet als straf) ze verder slapen in haar oude kamer. Je wint daarmee twee dingen. Haar motivatie om in bed te blijven neemt toe want ze wil eigenlijk niet terug naar haar oude kamer. Komt ze toch in haar oude kamer terecht, zal ze wel doorslapen zodat iedereen meer rust krijgt. Wel goed uitleggen dat dit geen straf is maar een manier om haar te helpen wennen.

tulpie

tulpie

05-01-2011 om 19:50 Topicstarter

Klinkt goed!

Wat een goed idee!
Ik denk steeds bij mezelf.. waarom ben ik daar zelf niet op gekomen??
Maar dat gaan we zeker doen..
Moet alleen even de was weghalen van de kamer.. (haar oude kamer is inmiddels omgedoopt tot washok)

Maar die rust kunnen we wel gebruiken de komende dagen dus deze ga ik invoeren!
Met name het stukje 'geen straf' staat me aan. Dat vind ik wel heel belangrijk!
Dank je wel

tulpie

tulpie

06-01-2011 om 16:35 Topicstarter

Gelukkig

Afgelopen nacht geen problemen gehad en de hele nacht doorgeslapen terwijl ik al een bed had klaargemaakt in haar oude kamer!!
Hopenlijk gaat het de komende nacht ook weer goed..

Tango

Tango

07-01-2011 om 13:44

Alleen het idee

Dat ze weer in haar oude kamer kon slapen deed haar blijkbaar al goed. Fijn hoor dat op deze manier gelukt is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.