Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

14 jarige met drank

Mijn zoon (14) vindt het lastig om zich van drank tehouden
Ik zelf heb de laaste tijd nogal gemerkt dat hij met oudere vrienden weg gaat
Pas kwam hij rond 1 savond thuis met vrienden heel lacherig aan het doen
Kom ik binnen de woon kamer staat hij daar zo lam als ik weet niet wat
Wat kan ik het best doen, hem laten heen doen??

consequenties / afspraken

Wat zijn de afspraken die je hierover met hem hebt gemaakt? En welke consequenties volgen dan? Als ik zou merken dat mijn zoon lam zou thuis komen als hij 14 is, dan zou hij voorlopig niet weg mogen.

Gesprekjes opvoeren

https://www.jellinek.nl/familie-en-omgeving/ouders-en-opvoeders/drugsinfo-voor-ouders-opvoeders/alcohol/

Informeer jezelf goed en probeer in te spelen op de innerlijke motivatie van je zoon om het goed te doen en niet in de problemen te raken.

Niet te zorgelijk maar wel coachend en informerend. Straf of korthouden heeft uiteindelijk weinig zin. Dan kunnen ze zich aan je gaan onttrekken en het eventuele gebruik voor jou verhullen. Maar dan komen ze ook niet bij jou als er een vraag of een probleem is.

Kun je je zoon misschien nog motiveren om wat terug te gaan in gebruik? Bespreek in elk geval de alternatieven, er is alcoholvrij bier, frisdrank is ook echt wel lekker, en niet drinken is ook echt helemaal cool. Je kunt er ook gezellig bijblijven zonder te drinken.
Je weet nu dat het best lekker is en dat je er je wat prettig maar ook ontremd bij kan gaan voelen. Daardoor heb je ook minder controle over je gedrag als je boos wordt of je komt in een lastige situatie, bijvoorbeeld onderweg naar huis.

Mijn zoon kreeg in die tijd een blikje alcoholvrij bier in het weekend. Maar ik weet niet of je zoon daar nog naar terug kan. Je kunt het aanbieden.

Bespreek ook hoe en waar het strafbaar is. Jongeren worden geacht niet te drinken tot ze 18 jaar zijn.

Anjatje (haha)

Anjatje (haha)

18-02-2019 om 11:21

Dit is toch niet normaal? Dit kan niet door de beugel.

Ach, dit gebeurd bij iedereen wel eens. Zeg dat je dit niet wilt. Geef een kleine straf en drink daarna, wanneer jij vind dat hij klaar is volgens jou voor alcohol samen een biertje. Ga lekker lam, zuip jezelf lekker de kloten in. Dan kan jou zoon zien hoe jij je gedraagt als lokale sloerie en daarna denk ik dat hij even geen zin meer in alcohol heeft, heb ik ook gedaan. haha heb er door die avond wel een kind van een vreemde man bij gekregen. KAN GEBEUREN ZEG IK ALTIJD MAAR HE.

Groet Anja (anjatje, haha)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.