Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mother

Mother

30-03-2015 om 14:25

16 en alcohol.

Mijn zoon van 16 wil voor zijn 17e verjaardag een feestje geven met de vraag of er ook wat gedronken mag worden.Nu moet ik erbij zeggen dat ik hier normaal gesproken nooit geen vrienden zie thuis. Dat heeft er grotendeels mee te maken denk ik dat wij geen alcohol willen schenken aan kinderen onder de 18. Ook mag er niet gerookt worden in huis hier, wij roken zelf ook niet, en wijdenken dus dat dat een grote rol speelt in het niet meenemen van vrienden hier thuis. Wij hebben wel eerder al gezegd dat er vrienden hier welkom zijn maar dat er nu eenmaal niet gedronken en gerookt mag worden.Aangezien er blijkbaar bepaalde ouders zijn waarbij dat wel mag zitten ze dus vaak daar.In die vriendenclub zitten ook jongens van 14 en 15 die dus blijkbaar dat mogen van hun ouders. Wat ik zo jammer vind nu is dat onze zoon op deze manier mee getrokken word door jongens die dus al heel jong alcohol drinken en ookal roken. De jongen waar ze vaak bij thuis zitten zijn ouders roken ook en in huis ook en daar mag dus ook gerookt worden op de kamer van die jongen.Hij zit daar tussen, komt stinkend van de rook thuis dan ( moet gelijk douchen van ons) en heeft denk ik dan ook wel eens wat gedronken. Hij is nooit dronken thuis gekomen overigens en houd zich wel redelijk goed aan onze grenzen.Toch vind ik het jammer dat hij zich laat beinvloeden door deze jongens en dat sommige ouders daar zelfs in meegaan. Ik kan hem ook niet verbieden met ze om te gaan want dat zou averechts werken en denk ook niet dat dat een goede keus is. Ben zelfs een keer een ouder tegengekomen en eens een beetje gepolst wat zij er nu eigenlijk van vinden..maar er word schijnheilig gereageerd en ze weten nergens van. Nou mijn zoon verteld ons andere dingen en dus word erover gelogen..kan dus ook niks met dit soort ouders. Nu komt zijn vejaardag eraan en komt hij dus met de vraag of er wat gedronken mag worden. Ik heb al min of meer gezegd dat er dan toestemming moet komen van ouders of zoiets maar dat ik niet op eigen houtje alcohol ga toestaan onder de 18. Dat vind hij dus stom. Maar wettelijk zijn wij wel aansprakelijk als er iets mis zou gaan. Tja het is zo dubbel allemaal...mijn kind zit daar wel en aan ons word niet gevraagd of wij het okee vinden dat er alcohol geschonken word maar ik wil me verantwoordelijk op stellen...zit me dwars dit.


Okie Dokie

Okie Dokie

30-03-2015 om 15:43

tja....

In feite heeft je zoon foute vrienden en sta je voor het punt om er in mee te gaan of niet, met als alternatief dat je zoon steeds meer uithuizig wordt.
En toch denk ik dat het goed is je eigen waarden en normen aan te houden. Jij moet een boodschap mee geven, dat is wat opvoeden is. En als je overal in meegaat wat vriendjes mogen omdat hij anders geen vrienden meer heeft, dan raak je je zelf helemaal kwijt in de opvoeding. Dat is lastig, dat snap ik. Maar toch is het zo dat kinderen die een verbod hebben van hun ouders op die dingen , dit verbod met zich meenemen in het achtrhoofd. Wel die dingen zullen doen, maar minder dan de vrienden die toestemming hebben.
Aan jou de keus hoe standvastig jij je opstelt...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-03-2015 om 16:54

Verantwoordelijk

Ik ben het eens met Okie Dokie. Nu is mijn zoon "pas" 14 maar hij heeft veel oudere klasgenoten en vrienden. De meesten roken en drinken gelukkig niet. Zoon moet daar ook niets van hebben. En ook hier komt er geen sigaret of drank de deur in. Zeker niet voor zijn 18e (ben je mal!) en als het aan mij ligt, helemaal nooit. Jammer dan voor vrienden die wel roken en/of drinken maar dat hebben ze maar te accepteren. Onze familie, vrienden en kennissen weten dat hier niet gerookt en gedronken wordt en dat is ook prima. Dat moeten die jongelui ook maar leren. Jammer dan dat ze niet bij je thuis willen komen. Jij gaat natuurlijk niet jouw normen, waarden en regels overboord gooien omdat er kennelijk een aantal andere ouders zijn die het een biet zou zijn wat hun (minderjarige) kinderen uitspoken. Als jij nu toegeeft, geef je het verkeerde voorbeeld. Als iedereen in de sloot springt, spring jij dus ook.
Ik zou dit heel open en eerlijk met je zoon bespreken. Blijven uitleggen wat de gevaren zijn van alcohol, roken en drugs en zeker voor adolescenten. Hoe je om moet gaan met groepsdruk. Dat een beetje vriend het niet zou uitmaken of er nu wel of niet gedronken wordt op een feestje. Dat het goed is van hem dat hij zo eerlijk is en dat je hoopt dat het zo blijft. Maar ook dat jij verantwoordelijk bent en blijft totdat hij 18 is en dat tot dan jouw regels worden gevolgd in huis.

Mother

Mother

31-03-2015 om 12:43

Middenweg

Mijn zoon word idd best beinvloed door dat groepje maar het is niet zo dat hij altijd maar daar is. Hij is ook best graag en veel thuis en komt zelf eigenlijk helemaal niet met het initiatief om wat met ze te gaan doen. Er is natuurlijk een groepsapp en daar ontstaat vaak het idee om bij elkaar te komen of iets te ondernemen. Daar is hij wel gevoelig voor plus dat hij het ook best leuk vind natuurlijk.Waar ik van baal is dat je zelf een hoop doet om te voorkomen dat je kind b.v. gaat roken... we roken zelf niet, we blijven erop wijzen hoe ongezond het is etc. We drinken hier thuis heus wel eens een drankje, een wijntje dan, maar ook alleen in het weekend of bij een etentje...en nooit veel, puur voor de smaak. En bij een ander word het alsnog voor je gevoel naar de maan geholpen. Toch weet ik wel dat hij ons hoog heeft staan,het is meer dat er in die groep met name 1 of 2 jongens zitten die een soort van leider/voorbeeld zijn.Die bedenken van alles en ook hoe het gaat enzo. Dat is wat ik er een beetje erop uit maak.Ik denk dat die jongens het nodig hebben om op die manier bevestiging te krijgen maar de rest van dat groepje ziet dat natuurlijk niet zo..zijn nog iets onzekerder. Tja...vind het gewoon jammer maar het zal wel een fase zijn, wij houden onze regels en de rest is aan hem.

Mother

Mother

31-03-2015 om 12:54

Middenweg

Oh en met middenweg bedoel ik dat je soms een compromis moet sluiten. Je kunt niet alleen maar verbieden en zeggen hoe jij het wilt. B.v drinken...Elisa, jij zegt als het aan mij ligt helemaal nooit. Ik proef daar een anti-alcohol houding in...misschien ook niet heel handig want ik denk dat ze juist daardoor meer de neiging hebben om dingen uit te proberen en zelfs door te slaan. Mijn zoon mag soms een drankje onder onze toezicht en bij het uitgaan mag hij dat ook. Alleen is daar geen toezicht en moet ik hopen dat hij zich kan beheersen. Maar ook dat is iets wat ze moeten leren. Wij hebben de afspraak dat hij 1 keer per maand uit mag gaan ( jongerenuitgaansgelegenheid) en ook alleen als hij goede schoolprestaties blijft houden en zich aan onze regel houd wat betreft drank.Als hij dronken thuis zou komen dan is dat klaar voor een maand.Ik check dat ook bij het thuis komen. Ik denk als ze ineens "losgelaten" worden op hun 18e dat dat misschien nog wel risicovoller is, als ze dat al niet deden voorheen. Alles wat niet mag is aantrekkelijker, dus voor ons daarom een middenweg maar wel een verantwoorde.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-03-2015 om 14:24

Middenweg

Natuurlijk is het lastig om je als puber niet te laten beïnvloeden door je vrienden. Dat begrijp ik best.
Ja, ik ben anti-alcohol omdat ik zelf van heel dichtbij alcoholmisbruik en de afschuwelijke gevolgen daarvan heb meegemaakt. Betekent niet dat ik mijn zoon verbied om alcohol te drinken als hij wat ouder is maar hij heeft ook de gevolgen van alcoholmisbruik meegemaakt en hij weet dat hij zelf zeer verslavingsgevoelig is door genen (zijn vader, tante en zijn opa) en ADHD. Daarom moet hij zelf ook niets van alcohol hebben. Hij weet ook dat hoe jonger je bent en hoe eerder je begint met alcohol drinken, hoe slechter het is en hoe groter de kans dat je je er te buiten aan gaat. Ik heb hem gezegd dat hij als hij 18 is best eens een slok bier mag proberen maar dat ik hoop dat hij dat wel bewust doet, zich niet laat beïnvloeden door "vrienden" en dat hij hierin eerlijk is naar mij toe; zeker als hij te veel zou gaan drinken.
Het is gebleken dat jongeren minder snel en minder vaak/veel drinken als ouders alcoholgebruik door kinderen thuis en/of onder toezicht gewoonweg niet aan de orde stellen. En waarom zou je nu wel een drankje toestaan en geen sigaret? Ik geloof in tijdige en goede voorlichting. En kinderen en alcohol of welke andere drugs/genotsmiddelen gaan niet samen. Klaar.

Ulla

Ulla

31-03-2015 om 16:13

Inderdaad Elisa

Het is een fabel dat kinderen die het drinken hebben mogen opbouwen later minder snel drank zullen misbruiken. Vandaag nog gelezen dat kinderen die wel eens een slokje van alcoholische drank mogen, juist sneller alcohol zullen misbruiken. Het beste is om gewoon te verbieden tot hun 18e.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-03-2015 om 17:14

Ulla

Dat klopt Ulla. En bovendien is alcohol veel schadelijker voor jongeren dan voor volwassenen. Mijn zoon grapt (maar wel serieus) dat hij zijn goede hersenen liever intact laat dan dat hij zijn kostbare hersencellen kapot laat gaan door alcohol. De (oudere) jongens die hij kent en (weleens) drinken vindt hij dom bezig. En natuurlijk heeft hij al weleens een slokje bier geprobeerd uit nieuwsgierigheid maar hij vindt het ongelooflijk smerig. Hij wil in ieder geval tot zijn 21e en liever totdat zijn hersenen helemaal "klaar" zijn helemaal niet drinken en ook daarna weet hij donders goed dat hij enorm veel risico loopt op afhankelijkheid en de nare gevolgen daarvan dus hij is extreem terughoudend. Roken is al helemaal uitgesloten want hij heeft meegemaakt hoe mensen die hem dierbaar waren daaraan overleden zijn.
http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-alcohol-extra-slecht-voor-jongeren/
Je kind "laten wennen" door hem/haar onder toezicht te laten drinken is onzin. En waarom wel een glas drank en geen joint of sigaret? Omdat alcohol drinken meer sociaal aanvaard is??
Ik sta er nog steeds versteld van hoe alcoholgebruik gebagatelliseerd wordt en dat zoveel mensen enorme oogkleppen op hebben als het gaat om alcoholgebruik en -misbruik. Lees de draadjes maar in de rubriek "Gezondheid". Triest.

Barvaux

Barvaux

31-03-2015 om 17:44

Elisa

'Mijn zoon grapt (maar wel serieus) dat hij zijn goede hersenen liever intact laat dan dat hij zijn kostbare hersencellen kapot laat gaan door alcohol. De (oudere) jongens die hij kent en (weleens) drinken vindt hij dom bezig. En natuurlijk heeft hij al weleens een slokje bier geprobeerd uit nieuwsgierigheid maar hij vindt het ongelooflijk smerig. Hij wil in ieder geval tot zijn 21e en liever totdat zijn hersenen helemaal "klaar" zijn helemaal niet drinken '

Ach dat roept 9 van de 10 veertienjarigen op havo/vwo over alcohol en roken en een nog hoger percentage van alle kinderen in groep 8, dat zegt helemaal niets (die laatste groep kan zich vaak ook niet voorstellen dat ze ooit gaan zoenen of seks hebben).

Barvaux

Barvaux

31-03-2015 om 17:44

en ja

Mijn zestienjarige roept dat dus ook nog en hij heeft helemaal geen negatieve ervaringen meegemaakt met alcohol (wel vindt hij nog steeds dat roken stinkt).

tja..

Ik hoop ook dat mijn kinderen tot hun 18e niet drinken (i.t.t. onze generatie!), maar tegelijkertijd wil je ook niet dat ze op hun 18e volledig bleu in het studentenleven stappen waar alle remmen los gaan. Dan kan je je kind zo maar ophalen bij de S.H. post in het ziekenhuis. Dan zou ik ze liever, thuis onder toezicht, bij speciale gelegenheden af en toe een biertje laten drinken (als ze 17 zijn).

Eigenlijk hoop ik vooral dat ze het heel lang niet lekker vinden.

Ulla

Ulla

31-03-2015 om 19:34

Meisje Klein

Daar zeg jij dus ook weer dat de jeugd eerst langzaam aan drank moet wennen, omdat het anders fout gaat wanneer ze eigenlijk mogen drinken en dat is niet waar.

Manja

Manja

31-03-2015 om 20:10

Gezeur

Ik vind dat er erg wordt gezeurd over alcohol bij 17 jarigen. Van mij mogen ze best wat hebben. Mijn jongens drinken in het weekend een biertje. Geen probleem. Nu krijg ik vast het halve forum over mij heen, maar ik vind dat het merendeel van de 17 jarigen prima met alcohol omgaat. Im wlk geval die ik ken.
En altijd maar dat brave verantwoord past niet bjj een puber. Ik was vroeger ook onderzoekend en dronk samen met mijn vrienden ook op mijn 16e. En we zijn allemaal prima terecht gekomen. Umiversitair geschoold en wel.
Kom maar op met jullie commentaar .

Mother

Mother

31-03-2015 om 20:34

verbieden

Verbieden werkt averechts..dat is ook algemeen bekend. Daarbij..Hier word net gedaan alsof ik zelf mijn zoon wil laten wennen aan alcohol. Ook hij moest er eerder nooit wat van weten..vond het vies idd..roken zelfde verhaal..ging hij nooit doen. Intussen vond de sisha-pen rage plaats op school,ik alles wat ik kon vinden op Internet daarover..dat het wel schadelijk was..aan hem laten lezen. Op zich was hij wel onder de indruk maar de jeugd wil nu eenmaal dingen uitproberen dus heeft ook hij dat vast gedaan. Hij is zelf met de vraag gekomen of hij af en toe wat mag drinken..dat vond ik op zich heel netjes. Ik vind ook dat je vertrouwen in je kind moet hebben..En als ze laten zien dat ze er niet mee om kunnen gaan dan houd het natuurlijk op. Qua gezondheid is er ook een onderzoek geweest nog niet zo lang geleden dat het niet aantoonbaar is dat het schadelijker is om vanaf 16 wat te drinken of vanaf 18. Ik denk dat het voorbeeld van de ouders toch ook heel belangrijk is of je kind uiteindelijk veel gaat drinken. En laten we niet vergeten dat een hoop mensen drinken omaar zij problemen hebben waar ze blijkbaar bij niemand mee terrecht kunnen. Kun je net zoveel goede voorlichting geven en zelfs het verbieden maar als je een emotioneel onbereikbare ouder bent heb je denk ik sowieso een probleem.

Lusithania

Lusithania

31-03-2015 om 20:48

Trots

Mijn zoon van 17 is vaste kracht bij een senioren voetbalteam (naast zijn eigen A team).
Afgelopen zondag werden ze kampioen en dat zou gevierd worden met veel bier, de Chinees, nog meer bier en vuurwerk plus een kampioensschaal.
Van te voren heb ik het er uitgebreid over onbewuste groepsdruk gehad en dat hij toch echt midden in de proefwerkweek zit.
Ook gezegd dat ik de Cola wel voor hem wilde kopen.
Hij kwam begin van de avond thuis en vertelde dat hij twee pilsjes had gedronken. Ik heb hem gezegd dat ik dat heel goed van hem vond.
In de rust hadden ze al vier sixpacks bier in de kleedkamer........
Er was ook bewuste groepsdruk, ze (20-22 jarigen) dat hij best kon gaan drinken.

Mag niet

Ik vind het langzamerhand ook een vermoeiende discussie. Gelukkig is zoon 18. Die heb ik niet aangezet tot drinken, maar het ook niet tegengehouden toen hij er zelf over begon. Inmiddels is hij een matige drinker, drinkt af en toe met medestudenten of vrienden of bij een optreden, maar vraagt er nooit om en we hebben het dan ook niet in huis.
Ik denk dat steeds meer ouders er het zwijgen toe gaan doen want blijkbaar ben je een slechte ouder als je er anders over denkt.
Dus ja, publiek zijn we allemaal voor het handhaven van de leeftijdsgrens van 18 jaar of we houden onze mond maar verder gaan we gewoon onze eigen gang. Abgesprochen?

Manja

Manja

31-03-2015 om 22:42

Luhsitania en Anne

Helemaal eens. Heel krampachtig een 17 jarige verbieden een pilsje te drinken bij een kampioenschap gaat niet werken. Wel het waarderen dat hij er 2 heeft gehad. Verstandige jongen.
En inderdaad, veel ouders zien hun pubers gewoon met mate een keer wat drinken. Die pubers zijn er ook gewoon echt. En misschien een keertje wat te veel, maar de meeste zal dat echt niet regelmatig overkomen.
Ik heb geen brave boys maar wel verantwoordelijke jongens die af en toe na kroegbezoek wat extra vroljjk thuis komen. Vind ik niet dramatisch.

Okie Dokie

Okie Dokie

01-04-2015 om 00:01

nou mother....

Soort dat ik zo zeg maar die hele beginpost van jou strookt dus niet met de waarheid. Daarin beweer je doodleuk dat je niet schenkt aan 18minners en vervolgens schrijft je in je laatste post dat hij allang van jou heeft mogen proberen en dat je blij bent dat hij er niet meer drinkt.

En dan gaan we ineens een bondje vormen van ouders die het allemaal maar gezeur vinden dat gedoe over alcohol, en we mogen het toch zeker zelf weten...

Natuurlijk mag je het zelf weten maar begin dan niet schijnheilig een draadje over wat je nu toch zal doen, want je bent allang die grens overgegaan. Laat dan niet ons zogenaamd met je meedenken, als je allang weet dat je het allemaal wel best vind. Giet hem lekker vol en laat ons met rust dan he!

Mother

Mother

01-04-2015 om 08:54

lezen

Ik heb moeite met alcohol schenken aan andermans kinderen die onder de 18 zijn. In mij 2e post geef ik aan dat mijn zoon onder onze toezicht van ons en als hij uitgaat 1x in de maand wat mag drinken. Mijn vraag/zorg was dan ook dat zijn 17e verjaardag er binnenkort aan komt en hij vroeg om wat biertjes/mixes te mogen schenken. Als mijn zoon bij andere zit dan hebben die ouders er blijkbaar niet zo probleem mee om alcohol aan andermans minderjarigen te schenken. Ik heb heb dat wel. Ik vind het niet kunnen om een kind van een ander zonder toestemming bij mij thuis alcohol te geven of te laten drinken. En onder de 16 zelfs niet met toestemming van ouders. Dat is onze persoonlijke grens. Je kunt het raar of hypocriet vinden maar mijn dilemma draait vooral om wat et bij anderen gebeurd waar je niet bij bent...daarbij tijdens het neerschrijven en lezen van diverse post hier kom je soms tot andere of meer passende inzichten...niks mis mee.

Barvaux

Barvaux

01-04-2015 om 08:58

Mother

Waar gaat jouw zoon uit dat hij bij uitgaan alcohol drinkt?

Mother

Mother

01-04-2015 om 09:15

2e post

Moet 3e post zijn. Ja misschien niet helemaal duidelijk vanaf begin..maar zoals ik al zei het gaat me vooral om de onverschilligheid van ouders die zich niet druk maken om andermans kinderen. Als ik mijn zoon toesta om twee drankjes te drinken hier thuis dan wil dat nog niet zeggen dat ik aaneen dat een vriend dat ook wel mag. Mijn zoon is weleens gekomen met de vraag..er is dan daar bij die thuis een feestje..er word wel alcohol geschonken, mag ik daar heen? Dan zeg ik geen nee en vertrouw op hem dat hij het bij onze limiet laat. Wat hij ook doet tot nu toe. Er word op die feestjes dus niet gevraagd vanuit ouders dat ze toestemming willen of iets. Dat zijn heel lastige dingen. Op die manier wil ik straks geen feestje hier. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe of wat..daarom ook dat ik op dit forum zit..het is goed denk ik om ook andere inzichten te onderzoeken en daar iets uit te halen wat bij je past. Soms kan een inzicht/mening van een ander net dat stukje twijfel bij je wegnemen of juist bevestigen wat je al dacht. Ik sta open voor andermans mening en maak uiteindelijk zelf een beslissing waarbij wij ons goed voelen..als gezin ook.

Mother

Mother

01-04-2015 om 09:24

Barvaux

Hij mag 1 keer in de maand naar een avond speciaal voor jongeren vanaf 13 tot 21. Daar begint het gekkenhuis al mee. Vind ik dat fijn? Nee..Want uiteindelijk is het leeftijdsverschil te groot en mag er gedronken worden vanaf 18 met een speciaal bandje verkregen met legitimatie. Hij en zijn vrienden mogen dus niet drinken daar. Vandaar dat ze eerst bij iemand thuis gaan zitten en daar wat drinken. Officieel dus twee drankjes vanuit onze grens..maar ben ik niet bij natuurlijk. Hij komt nooit dronken of aangeschoten daarvan thuis trouwens. Maar hem als enig van die groep verbieden om daar heen te gaan..Want de rest gaat allemaal..is geen optie voor ons. Wij hebben gekozen voor deze middenweg en zo zullen er nog vele middenwegen komen waarbij iedereen zich op een verantwoorde manier happy bij voelt.

Barvaux

Barvaux

01-04-2015 om 09:27

aha

Ja, ik begreep dat hij van jullie mag drinken als hij uit gaat maar je bedoelt dus dat hij mag indrinken...!

Mother

Mother

01-04-2015 om 10:01

Barvaux

Ja zo kun je het dan ook zien idd. Toch heeft hij van ons alleen toestemming om twee drankjes te drinken daar. En dat is dan waar hij aan moet denken als hij daar over heen gaat. Maar stel dat hij daar wel zou kunnen drinken..in die uitgaansgelegenheid..dan is het opeens geen indrinken meer maar bewust drinken? Het zou er dus op neer komen dan uiteindelijk dat ik hem toch moet verbieden met die jongens uit te gaan..Niet meer daar thuis te komen. Dat is eigenlijk het enige juiste en het beste om te voorkomen dat hij überhaupt drinkt. Hij gaat nu 1 keer in de maand uit en heel af en toe een gelegenheid of feestje van iets. Daar drinkt hij dan idd wat hij mag en thuis vraagt hij er niet naar..ook niet in het weekend als hij gewoon thuis is. Daar maak ik uit op dat het geen probleem is of dat zich aan het vormen is. Nogmaals ook ik zou het liefst zien dat hij zich als een keurig luisterend en adviesopvolgend kind zou gedragen..welke ouder niet...maar dat is gewoon niet realistisch en misschien ook wel niet zo gezond eigenlijk. Dus ja...you've got me Barveaux...maar heb ook nooit beweerd dat ik een perfecte ouder ben..ben ook zoekende en heb het eigenlijk niet zo op mensen die alles denken te weten en op die manier stevig in hun schoenen te lijken staan.

Barvaux

Barvaux

01-04-2015 om 10:07

mother

Geen idee waar je het over hebt maar ik vind het vreemd dat er locaties bestaan waar 13-21 jarigen rond lopen. Mijn 13jarige zou daar in ieder geval nooit heen mogen en zo'n tent lukt het nooit om aan de regels te voldoen (onder de 18 geen alcohol).

Mother

Mother

01-04-2015 om 10:28

klopt

Idd mijn zoon mag daar pas sinds een maand of drie naartoe van ons. Eerder hebben wij dat ook nooit toegestaan. En vanaf dat moment begon ook de vraag van wat te mogen drinken bij die vrienden thuis. Eerder niet. Ik ken mensen die keurige banen hebben..in het onderwijs zelfs..en die hun Kids verbieden om te drinken..maar die op Internet staan te dansen met de fles aan de mond. Het zegt allemaal niks. Waarden en normen..met je kind kunnen praten..Het gevoel dat ze bij je terrecht kunnen met dingen zonder gelijk een oordeel te hebben dat is wat denk ik bepaald of je kinderen uiteindelijk probleemdrinker worden later.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

01-04-2015 om 11:06

Andere ouders om toestemming vragen

Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. En wat ik ook absoluut niet ga doen.

Mijn 17-jarige puber mocht toen hij 16 was drinken en daarna wettelijk gezien niet meer. (de hele manier waarop dat is ingevoerd heb ik ook geen goed woord voor over).

En dat hij op zijn 16 mocht drinken, houdt voor mij als ouder niet in dat hij dan ook maar automatisch elk weekend moet drinken.
Goed voorbeeld doet goed volgen, laten we het daar maar op hebben. Wij als ouders zijn heel matig in ons alcohol gebruik, regelmatig moet ik hier bier weggooien omdat het over datum is.

En wat betreft de schade die alcohol aan kan richten: Zoonlief weet heel goed wat alcohol kan doen met je hersenen en ook is hij heel goed op de hoogte wat de gevolgen kunnen zijn van hersenletsel. Dat kan ook haast niet anders, want hij woont tenslotte in een gezin met een inwonende opa met hersenletsel.

Een voordat ik het verwijt krijg dat ik onverschillig ben voor andere kinderen: Dat ben ik niet. Ik vind alleen wel dat ouders hun eigen kinderen ~vooral als ze tussen de 16 en 18 jaar oud zijn~ zelf zover opgevoed moeten hebben dat die kinderen weten wat ze wel of niet kunnen en mogen doen.
Voor een 6 jarige wil ik wel de verantwoording nemen wat ze mogen eten en drinken als ze bij ons komen spelen, maar voor een 17 3/4 jarige echt niet. Als daar op die leeftijd de normen niet inzitten in wat ze wel of niet kunnen doen, dan hoef ik die er niet in te drillen.

Als mijn zoon hier graag een nacht wil zitten gamen met zijn maten, dan kan dat. En dan heb ik geen probleem met een flesje of blikje bier, en wil ik ook prima voor de jeugd 2 flesjes of blikjes per persoon halen. Op = Op.
En ik maak me ook geen zorgen dat dat niet "genoeg" is, en dat ze zelf bij gaan halen. Dat kan namelijk niet , d'r zijn geen winkels hier in het dorp.

Barvaux

Barvaux

01-04-2015 om 14:00

sinbads vrouw

'Mijn 17-jarige puber mocht toen hij 16 was drinken en daarna wettelijk gezien niet meer. (de hele manier waarop dat is ingevoerd heb ik ook geen goed woord voor over).'

Voor de duidelijkheid: NIEMAND verbiedt jou het geven van alcohol aan je kind noch andermans kinderen in jouw huis. Het is alleen verboden om het op straat of in de horeca in je bezit te hebben en om het te kopen als je nog geen 18 bent.

Mother

Mother

01-04-2015 om 14:07

Wist ik niet

Dacht dat het ook strafbaar was als je alcohol verschaft aan andermans kinderen bij jouw thuis. Stel..je schenkt alcohol..en dat kind krijgt een ongeluk onderweg naar zijn/haar huis..Kunnen die ouders jou dan niet aansprakelijk stellen? En waar kan je deze informatie precies vinden?

Barvaux

Barvaux

01-04-2015 om 15:00

mother

http://www.alcoholinfo.nl/publiek/veelgesteldevragen/resultaten/antwoord/?vraag=30157

Waarom zou je niet aansprakelijk zijn als iemand 18 jaar is en wel als iemand morgen 18 wordt? Het is gewoon een stukje wet wat gaat over de verkoop en het in bezit hebben wat veranderd is. Er is verder niets veranderd dus als je anderhalf jaar geleden een 17jarige alcohol geeft in jouw huis en dat mocht dan mag dat nog steeds.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.