Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

16 jaar en studeren in Amsterdam

Onze dochter is net 16 jaar, doet nu eindexamen Havo, en wil komend jaar in Amsterdam Sportkunde gaan studeren. Omdat ze relatief jong is, heeft het onze voorkeur dat ze het eerste jaar onderdak krijgt bij een gastgezin in de regio Amsterdam. Nu zijn er diverse sites voor het vinden van een kamer, echter voor het vinden van een gastgezin zijn er geen sites. Heeft iemand een suggestie op welke wijze wij in contact kunnen komen met een betrouwbaar gastgezin?

marie

marie

15-05-2018 om 11:36

via opleiding?

Al contact opgenomen met de opleiding? Wellicht dat zij tips hebben voor het vinden van een kostadres / gastgezin?

Indertijd

Het eerste gastgezin was via de opleiding, maar dat liep helemaal niet goed, in mijn ogen.
We hebben daarna een gastgezin gezocht via pleeggezinnen, met name mensen die afgehaakt waren, omdat ze wel een kind wilden opvangen, maar sommige kinderen te problematisch blijken te zijn. Ik geloof dat het via een pleegzorgmedewerker waar we kontakt mee hadden naar stichting Nidos is gegaan. We hebben toen een uitstekend gastgezin gevonden, waar nu, 20 jaar later, nog steeds goede kontakten mee zijn tussen zoon en hen.
Het grote verschil tussen pleegkinderen opvangen en een gastgezin zijn is, dat jouw kind geen specifieke problemen heeft, wel een vol dagprogramma, in weekenden en met vakanties naar huis kan gaan en dat jullie als ouders toch alle zorg voor je kind dragen, behalve dan de dagelijkse zorg voor eten en slapen. Er zijn mensen die graag een kind willen opvangen, maar zich soms verslikken in de problemen die dat met zich meebrengt.
Je kunt het via die weg eens proberen, waarbij je duidelijk moet maken dat het dus niet om een pleegadres gaat, maar om een gastgezin.

tsjor

Klooster

Toen ik op 17 jarige leeftijd aangenomen werd op de dansacademie in Rotterdam en uit een piepklein Limburgs dorpje kwam, moesten mijn ouders ook op zoek naar een gastgezin. Via via kwamen ze achter een zusterorde die elk jaar een studente een kamer bleef om betrokken te blijven bij de hedendaagse maatschappij. Ik was wel katholuek opgevoed maar streng gelovig waren ze niet. Het was een hele bijzondere tijd waarbij een klein kamertje in een giga monumentaal pand samen ging met 20 ‘moeders’ die het beste met me voor hadden. Wat hebben we gelachen en toen ik 19 was en in een andere stad verder ging studeren was ik verdrietig dat ik afscheid moest nemen. Jaren lang heb ik nog contact gehad. Tot we beiden verhuisden en de congregatie geen sociale media gebruikt naast de extreem hoge leeftijd van de zusters inmiddels, geen contact meer hebben...Ze zullen wel niet meer leven.
Kijk eens of er een kloosterorde is, al is het maar voor een jaar?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-05-2018 om 14:03

Wat verwacht je?

Wat verwacht je van een gastgezin? Moeten ze elke dag voor je kind koken, in de gaten houden of het kind niet teveel uitgaat, op tijd gaat slapen etc.?

J.

J.

21-05-2018 om 10:50

Tips gastgezin Amsterdam

Bedankt voor de bruikbare tips. Het "spoor" van pleeggezin hebben we inmiddels opgestart. De naam Nidos was voor ons nog onbekend, dus hier gaan we nu werk van maken. Ook hadden we wel al eens gedacht over een klooster, maar hadden deze gedachte terzijde geschoven. Na het lezen van de ervaring misschien toch wel een serieuze mogelijkheid.

Wat wij verwachten van het gastgezin? Wij zoeken een gezin waar onze dochter haar verhaal kwijt kan, en waar ze mee kan eten. Een stukje geborgenheid, een plek van waaruit ze haar studie kan gaan starten en haar grote hobby voetbal kan blijven beoefenen. Een gastgezin hoeft onze dochter niet in de gaten te houden of ze teveel uitgaat of op tijd naar bed gaat. Onze dochter is zelfstandig en kan goed haar eigen grenzen stellen.Opvoedkundig vragen wij niks van het gastgezin, wij zoeken puur en alleen een stukje geborgenheid en betrouwbare omgeving.

Marie

Marie

21-05-2018 om 11:54

Via voetbalclub?

Gaat ze daar ook voetballen?
Misschien kun je ook een oproepje bij de voetbalclub doen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.