Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
alleen

alleen

21-10-2015 om 12:48

16 jaar - kennissen/vrienden over de vloer

Mijn zoon van 16 jaar heeft een eigen ruimte in de schuur gemaakt met stoelen en tafels waar hij kan zitten.Er is ook muziek. Sinds een tijdje komen er ook meisjes en jongens van 14,15 en 16 jaar. Maar ook van 18 of 21 jaar.
Dit gebeurd meestal op vrijdag- of zaterdagavond.
Er zit ook jeugd bij die hun eigen drank meenemen, bier of sterke drank.
En dit is door kinderen onder de 16 jaar ook gedronken, sterke drank en en paar flesjes bier, waardoor ze dus dronken en ziek zijn geworden en gingen overgeven, buiten gelukkig.
Er zijn ook meisjes en jongens die roken, en ook wiet gebruiken.

(mijn zoon kent niet iedereen, omdat veel andere kinderen meenemen, soms zijn er wel 15 tot 20 jeugd)

Nu hebben wij sterke drank verboden, maar de jongens en meisjes onder de 18 jaar mogen wel bier drinken van hun ouders.

Hoe gaan jullie hiermee om.

En wat doen jullie kinderen van 16 jaar en ouder. Waar gaan zij heen om lekker met elkaar te chillen en muziek te luisteren.

Jaina

Jaina

21-10-2015 om 12:56

Geen drank

Onze regel is geen drank en ook geen drugs (dus ook geen wiet). Wij hebben een souterrain waar ze een televisie hebben staan, een spelcomputer, een flipperkast en een pingpong tafel dus daar hangen ze graag rond om te gamen en films te kijken. Is allemaal prima. Het is redelijk geisoleerd dus we hebben er geen last van als ze muziek draaien.Alleen in de zomer als alles open staat. Maar het blijft natuurlijk een woonhuis dus hele harde muziek is niet de bedoeling. Ze houden zich hier prima aan de regels.
Bij sommige vrienden gaan ze ook regelmatig heen om te hangen en ook van die ouders weet ik dat er geen drank mag worden gebruikt.
Dat er nooit stiekem een biertje naar binnen wordt gesmokkeld kan ik natuurlijk niet garanderen maar als ik het zou merken is het voorlopig uit met de lol.

Op straat hangen bij het voetbal veld of skate baan doen ze ook wel. Ik ben daar geen enorme fan van maar ik begrijp het wel want zeker in de zomer is het ook gewoon leuk om buiten wat te hangen en een beetje te skaten/voetballen/basketballen. In de zomer gaan ze ook vaak naar het strand de hele dag om daar wat rond te hangen en te zwemmen. Nu het kouder is hangen ze meer thuis rond.

dezelde post als 3 weken geleden?

Dus ik vermoed dat je ook weer dezelfde reacties gaat krijgen.

Ben altijd blij geweest dat dochter veel in de stad uitging en de lokale schuren en soos minder leuk vond. De paar keer dat ze naar de soos in het buurdorp ging kreeg ze als 15 jarige veel meer alcohol aangeboden dan in de stad bij het uitgaan. Ik ben niet naïef en weet dat er ook bij uitgaan van alles kan, maar ik heb hier in het dorp meer kinderen (13-15) dronken naar huis zien lopen na een soos avond dan in de stad. Ouders in ons dorp denken vaak ten onrechte dat de soos in het dorp veilig is.

Was trouwens in mijn jeugd al zo - kwam in vakanties heel bleu bij mijn nichtjes logeren. Had op mijn 13e in Amersfoort nog geen biertje van dichtbij gezien maar kreeg in de soos van Vlagtwedde altijd volop gelegenheid om flink te drinken.

Wij serveren thuis geen alcohol onder de 18 - gewoon niet. (Man werkt bij verslavingszorg en wordt dagelijks met een boel ellende geconfronteerd op dat gebied) Dat dochter af en toe wat drinkt (ze is inmiddels 18) weet ik ook. Maar de boodschap is bij haar gelukkig redelijk over gekomen en ze neemt met mate drinken serieus. Dat komt misschien maar gedeeltelijk door het thuis verbod maar het kon zeker geen kwaad.

Pug

Pug

21-10-2015 om 14:59

Vaag

Of je vindt het goed dat er onbekende jeugd komt roken en drinken.
Of je vindt het niet goed en grijpt in.

Het is immers jouw schuur. Daar heb je best iets over te zeggen.

Jamie

Jamie

21-10-2015 om 19:14

en daarbij

Waarom laat je zoon toe dat er vrienden zijn die onbekenden mee nemen? Dat zou ik nooit toelaten want dan weet je niet wie je in huis haalt en ze hebben geen binding met je zoon en de spullen dus zijn er ook niet zo voorzichtig mee.

Nimbo

Nimbo

21-10-2015 om 20:54

jij praat erover

alsof jouw zoon zijn gang maar gaat en je nauwelijks verantwoordelijkheid voelt. Overlegt jouw zoon niet over de schuur? Hier zou dit ondenkbaar zijn.

Krullevaar

Krullevaar

21-10-2015 om 21:13

jouw schuur, jouw regels

"Nu hebben wij sterke drank verboden, maar de jongens en meisjes onder de 18 jaar mogen wel bier drinken van hun ouders."

Het is jouw schuur dus daar gelden jouw regels. Wat die andere ouders denken of vinden doet er toch niet toe?

Ik zou trouwens paal en perk stellen aan het meebrengen van 'vreemden'. Voor je het weet ben je de plaatselijke soos en wie weet wat er allemaal plaatsvindt onder jouw verantwoordelijkheid.

Violetta

Violetta

22-10-2015 om 09:07

Zelfde vraag?

Hadden we het hier onlangs ook al niet over? Maar bij mij thuis (ook al is dat in een schuur) geen vreemde snuiters en zeker geen drank of drugs.

Elisabeth

Elisabeth

26-10-2015 om 10:42

uhm....

Chillen op haar eigen kamer en alleen met mensen die ze kent.
Zo'n schuurtje is natuurlijk geweldig en hoewel we erg vrij zijn met alcohol en ze eens een keer een jointje uit wil proberen, zou ik er niet voor kiezen om jongeren die ik niet ken en mijn dochter ook niet, in die schuur te laten 'zuipen'. Dat ze eens een biertje drinken, oke, maar geen sterke drank die meegenomen wordt door oudere jongens.
Ik zou echt samen met je zoon alles bespreken. Wat vind je wel goed en wat wil je absoluut niet. Kies een middenweg zou ik zeggen.
kan jij zien wat er gebeurd met die meiden in die schuur? Kan jij zien wat ze drinken? Of weet jij welke drugs ze gebruiken?
En voel jij je verantwoordelijk als het mis gaat? Zijn de ouders van die kinderen op de hoogte?
Hier kan en mag veel, maar in overleg en met mede weten van andere ouders. Dat werkt hier het beste tot nu toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.