Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
marina

marina

18-06-2013 om 16:41

16/17-jarigen alcohol

Wat vinden jullie 16/17-jarigen van het besluit van de senaat dat de leeftijd voor alcohol omhoog gaat naar 18 jaar?
Mijn (net) 16-jarige vindt het belachelijk. Zij drinkt heel af en toe, kan er toch wel aan komen (zegt zij) en vindt deze regel daarom onzin. Ook zegt zij dat haar leeftijdsgenoten dan eerder wat slikken of roken of de grens overgaan (wij wonen vlak bij de grens).


marina

marina

18-06-2013 om 16:44

Aanvulling

Zij heeft dus dan zo'n 3/4 jaar het recht gehad om in het openbaar te mogen drinken en moet dan voor ruim een jaar dat weer afstaan.

Lobby

De gezondheidslobby gaat het winnen. Het doet allemaal nogal fanatiek aan. En je kunt er eigenlijk niet goed tegen zijn dan ben je gelijk verdacht want wie vind het nou goed dat je kind ook weleens alcohol drinkt?
Ik vind het echt een teken van deze tijd. Fanatiek je wil opleggen aan anderen uit zogenaamd ideële motieven.
Ik denk dat hoe meer je aan banden legt des te meer er ondergronds geregeld gaat worden en dat je een terugslag krijgt tegen dit soort dwang. Verzet en depressie. Ik zou me meer richten op de economie, welvaart, eerlijke verdeling, goede gezondheidszorg en onderwijs. Kansen voor jongeren zodat de verleidingen van verslaving minder kans krijgen.

Sawo

Sawo

18-06-2013 om 17:59

Onzin

Hier vindt mijn 17 jarige het onzin. Eerst zou de wet worden ingevoerd voor kinderen die nog 16 moeten worden, Nu zou hij 3 maanden niet uit mogen gaan.

Wat een bemoeizucht, en volgens mij worden vooral de braven de dupe degene die echt willen drinken lukt het meestal toch wel.

Maylise

Maylise

18-06-2013 om 18:21

Prima

Ik vind het prima. Ik zie niet in waarom 16 jarigen zich al in het uitgaansleven en de drank moeten storten. Zeker omdat onderzoek steeds aannemelijker lijkt te maken dat ook een beperkte hoeveelheid drank op jonge leeftijd schadelijk kan zijn.
Overigens heb ik de overheid er niet voor nodig om drinken te verbieden. Dat kan ik zelf ook nog wel. Maar het signaal vind ik goed.

Best

Ik vind het wel een goed idee. En uitgaan kunnen ze echt nog wel,Sawo, alleen geen alcohol meer drinken in het openbaar.
Het is alleen jammer voor die 16-17 jarigen die er blijkbaar zo naar uitgekeken hebben en het nu dan niet meer zouden mogen. Maar ook zonder alcohol kan je je prima vermaken hoor, als dat niet zo is moet je je zorgen gaan maken.

marina

marina

18-06-2013 om 20:00

Privileges

Voor mijn dochter is het niet eens de alcohol want eigenlijk drinkt ze niet tot nauwelijks. Het zijn de privileges die er bij horen: je mag disco/kroeg in (en dus met je vrienden zijn)/naar popconcert(jes) en je mag achter de kassa want je mag alcohol vasthouden als je 16 bent. Dochter maakt zich daarom wat zorgen over haar baantje: mag ze nog wel achter de kassa want ja, alcohol.
Ikzelf denk dat deze maatregel niet bijdraagt aan het voorkomen van alcoholmisbruik. De matige of niet-drinkers blijven dat toch wel doen en de overmatige drinkers introduceren wel weer iets als drinkketen of laten iemand halen (als ze tenminste naar binnen mogen). Het heeft alleen maar nadelen vooral voor de pubers achter de kassa of in de bediening.

Merel

Merel

18-06-2013 om 20:24

Inderdaad

Ja mijn dochter zou dat ook niet leuk vinden. Want ook al drink je niet, je komt dus geen kroeg meer binnen voor je 18e, en dat is niet leuk. Mijn dochter ging al uit vanaf haar 16e (een keer per maand ofzo) en dat zou dan niet meer kunnen. Nu geldt het voor haar niet meer, ze is bijna 18 en zoon van 15 taalt niet naar drank en uitgaan voorlopig.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2013 om 00:15

Uitgaan

met uitgaan is er wel een puntje. Als je inderdaad geen café meer inkomt is dat niet leuk natuurlijk. Hier in de stad zijn er zeker al café's waar jonger dan 18 jaar niet in mag, maar dan is er altijd nog uit te wijken naar café's waar dat wel mag. En dat bepaalt de sfeer ook een beetje in zo'n café. Dus als die kroegbazen slim zijn, bedenken die een systeem waarmee de jongeren wel naar binnen mogen, maar geen drank krijgen. Ik weet niet of dat haalbaar is.
Maar dat de leeftijd naar 18 jaar wordt opgeschroefd vind ik op zich wel een goed signaal. Hoewel ik niet daar niet zo fanatiek mee ben dat ik vind dat die wet ook echt had moeten komen. Helaas zijn er jongeren die totaal geen maat kunnen houden, maar die vinden hun weg inderdaad ook wel buiten de gelegenheden waar controle is.

Fiorucci

Fiorucci

19-06-2013 om 07:12

Natuurlijk kun je uitgaan

In kroegen hebben ze ook cola hoor....mijn zoon gaat uit vanaf zijn 15e. Hij is ooit een keer de mist ingegaan met drank, en drinkt dus niet meer. En dat was niet in een kroeg....

Merel

Merel

19-06-2013 om 08:14

Nee je komt er niet in!

Natuurlijk kan je in de kroeg alleen cola drinken. Maar alleen bij de deur staat iemand die de leeftijd controleert. Eenmaal in de kroeg niet meer, dus je komt er dan gewoon niet meer in, ook als je alleen maar cola drinkt. Dat kan je n.l. plechtig beloven, maar dat geloven ze dan gewoon niet. Eenmaal in de kroeg zouden ze ook iedere keer je id kunnen vragen, maar dat is niet meer te controleren omdat de een dan ook een drankje kan halen voor de ander.
HIer is het centrum zo klein dat er geen 'andere wijken zijn' waar je naar de kroeg kan gaan. Maar ik vermoed dat de kroegen hier wel iets op gaan verzinnen (ze moeten wel) anders zijn ze een hoop klandizie kwijt.

Bijverschijnselen

In oudste vriendinnengroep zijn ook enkele 17 jarigen. Oudste heeft er zelf geen 'last' van (is 19) en het grootste gedeelte vriendengroep is zelfs nog ouder. Toch heeft de maatregel ook op hen effect. En niet dat ze geen alcohol mogen drinken, dat zal ze w*rst zijn, het zijn de bijverschijnselen die hen parten spelen.
Sinds het invoeren van de 18+maatregel hoor ik ze iedere keer erover discusiëren. De invoering heeft wel gevolgen gehad voor de 17jarigen. 2 zijn hun bijbaantje kwijt. Hiervan was 1 serveerster op een terras op zaterdag bij een 'koffiecafe'. Het koffiecafe heeft ook een drankvergunning en hoewel er maar minimaal drank geschonken wordt en alleen overdag open is, kon ze niet meer in dienst blijven als serveerster. Contract was afgelopen en ze functioneerde goed maar omdat per 1 januari dat niet meer mag werd het niet verlengd en er is een 18+er aangenomen.
En nog 1 stond achter de kassa en is omdat haar contract nog doorliep nu bij de broodafdeling geplaatst, wat ze lang zo leuk niet vind en ook nog maakt dat ze véél vroeger moet beginnen wat ook haar favoriete hobby niet is.
1 van de 17jarigen heeft ook nog verkering met 1 van de jongens die wel 18+ is.
Om de groep niet uit elkaar te laten vallen passen de 18+ers zich aan, afhankelijk van of de 17jarigen meegaan of niet. Ik hoor ze elke keer bellen en overleggen: "Gaat die en die mee? Nee dan kunnen we niet naar dat en dat....die controleren f*king streng, ja belachelijk hé? Snap jij dat nou? Die wet is nog niet eens aangenomen.."
Zulke gesprekken dus.
In de meeste gelegenheden waar zij uitgingen/uitgaan is de leeftijdsgrens opgeschoven van 16 naar 18.
Sommige gelegenheden houden dagen aan. Vrijdag voor iedereen, zaterdag alleen 18+.
De kroegen waar iedereen mag komen zijn niet écht hun ding/soort kroeg. Ik denk dat ze dan liever thuis blijven. Er zijn ook grotere gelegenheden, met meerdere zalen. En dan moet dus een gedeelte groep naar de 18- afdeling en een gedeelte mag overal lopen. Daar gaan ze dan maar heen als er geen alternatief is voor de 17 jarigen. Het meeste discussie is er bij grotere (jaarlijkse) evenementen. Dat willen ze niet missen. Ook niet voor de vriendengroepsgenoten die dan eventueel niet mee kunnen. Dan hebben ze pech, t/m oo...zielig, t/m ja doei, dan gaan ze volgend jaar maar weer mee en zelfs: "kunnen we ze niet droppen op de kinderweide?" paseren dan de revu.
Het is al met al wel erg sneu voor diegene die nu net tussen die 2 jaar overgang in zitten. Die móchten al drinken/overal naar binnen/bepaalde baantje hebben, waren 16+ en vonden een vriendengroep die ze accepteerde en nu zitten ze tussen wal en schip en horen er nog maar half/half bij en worden een beetje beschouwd als 'toch wel lastig'.
Gelukkig wordt 1 van hen in de vakantie 18 dus dat scheelt. O en ze konden ook niet mee op vakantie. Was ook alleen toegestaan als je 18+ was....(wat eerst wel het plan was).
Ze hadden die maatregel (waar ik op zich wel achter sta) beter 1 jaar vanaf 17 kunnen invoeren en pas in 2015 vanaf 18. Dan waren er niet zoveel bijverschijnselen geweest. Het verbaasd mij ook dat zoveel gelegenheden nu al de leeftijdsgrens heeft opgeschoven, misschien ook wel omdat die anders problemen verwachten als ze dat in 1 keer doen en dan meteen heel streng? Want wat dan te doen met vaste bezoekers die hun verkering van net 18- meenemen? (zoals die jongen van 19 met zijn vriendin van 17). Die komen daar al zeker een jaar...zijn dus bekend gezicht en nu mág het opeens niet meer. Dat zijn lastige kwesties, ook voor horecagelegenheden.
groeten albana

marina

marina

19-06-2013 om 09:01

Hier kom je er ook niet in

Hier in de regio kom je ook niet binnen als je niet 16 bent. Aan de deur wordt dan streng gecontroleerd, binnen mag dus iedereen wettelijk alcohol drinken en kan de eigenaar ook niet "gepakt" worden met drinkenden onder de 16. Bij een gelegenheid kun je je een paar keer op de gastenlijst laten zetten als je bijna 16 bent. Maar dat is een gedoe met toestemming ouders, id etc.
Dochter had gedacht dat er een soort overgangsregeling zou komen voor de 16/17-jarigen en dat de nieuwe regeling geldt voor iedereen die vanaf 1998 geboren is maar dat zit er niet in.

Maylise

Maylise

19-06-2013 om 12:25

Overgang

Het is inderdaad vervelend voor de groep die nu 17 is. Die zijn al gewend om uit te gaan en inderdaad hebben ze misschien een bijbaantje waarbij ze alcohol moeten serveren. Het is altijd veel vervelender om een vrijheid in te moeten leveren dan die vrijheid helemaal niet of pas later te krijgen. Wat dat betreft had ik het wel een goed idee gevonden om dit trapsgewijs te doen (vanaf volgend jaar met 17 en het jaar daarop met 18). Dan vallen de nu 17 jarigen er niet zo tussen in.

Het gedoe met vriendengroepen heb je nu natuurlijk ook al als die vriendengroep uit 15 en 16 jarigen bestaat. In de toekomst zal zich dat verleggen naar vriendengroepen met 17 en 18 jarigen. Het 'probleem' blijft hetzelfde maar dan een jaar later. Maar met een beetje goede wil kunnen ze daar hun weg wel in vinden. Mijn kinderen hebben ook vrienden die vanwege hun geloof niet in een gelegenheid willen komen waar alcohol wordt geschonken. In de vriendenkring gaan ze daar ook creatief mee om. Dan eens naar een kroeg/disco zonder die vrienden en dan weer een uitstapje met die vrienden; bijvoorbeeld naar een starbucks achtige gelegenheid, een thuis feest zonder alcohol of andere gelegenheden. Er worden sowieso ook wel feesten georganiseerd zonder alcohol en ik neem aan dat in de toekomst slimme marketeers zich wel gaan richten op de 16 en 17 jarigen door te zorgen voor meer feesten zonder alcohol. Kortom uitgaan zal echt nog wel kunnen; alleen wat anders dan het nu is. En als het niet meer kan lijkt het me ook niet zo'n punt. Je hebt nog een heel leven om uit te gaan. Dan vermaak je de komende twee jaar maar met andere dingen.

Voor de kinderen die nu hun bijbaantje kwijt raken is het wel heel vervelend. In de toekomst kun je er op anticperen en dus op zoek gaan naar ander werk maar voor de huidige 17 jarigen is dat inderdaad niet zo leuk. Aan de andere kant het is maar een bijbaantje. Ze hoeven er niet van te leven of zo en ze vinden vast wel weer wat anders.

Ik vind het dus op zich een prima wet maar ik zou wel voor een overgangsregeling hebben gekozen en de leeftijd met 1 jaar omhoog laten gaan per keer. Aan de andere kant als dat veel extra kosten en gedoe met zich meebrengt dan is het maar beter om het zo te doen. Het gaat uiteindelijk maar om non-issues zoals wanneer je uit mag gaan en wanneer je achter de kassa mag.

bibi63

bibi63

19-06-2013 om 13:13

Huh, is dat echt zo?

Dat er geen drank geschonken mag worden aan 16- (en straks 1 weet ik uiteraard. Maar ik wist werkelijk niet, dat je dan ook niet een café binnen mag. Mag je dan straks ook niet als je 16 of 17 bent samen met een vriendin naar een pizzaria (wordt toch ook drank geschonken....). Is dat echt waar? Bizar. En dan ook niet meer mogen serveren waar drank geschonken wordt. Dat vind ik wel heel erg zot (en sneu voor de betrokkenen).
Gr. Bibi

Maylise

Maylise

19-06-2013 om 13:37

Bibi

Pizzeria of andere restaurants lijken me geen probleem, daar mag een groepje 14 jarigen nu ook gaan eten tenslotte. Net zoals 14 jarigen ook naar voetbalstadiums en popconcerten mogen terwijl daar ook alcohol wordt geschonken.
Laatst was ik in Nederland nog in een kroeg met mijn jongste zoon en nichtjes die allemaal ruim onder de 16 zijn.
De wet zegt ook niet dat je onder de 18 niet naar het cafe mag. Het is meer dat veel cafes voor het gemak alleen maar mensen binennlaten boven de 16 (en straks 18) omdat zij aansprakelijk zijn mocht de minderjarige wel alcohol geschonken krijgen. Zeker in de drukke uitgaansleven met grote groepen jongeren hebben veel cafes geen zin in 'gedoe' en het is veel makkelijker om bij de ingang te controleren dan bij verkoop.

Fiorucci

Fiorucci

19-06-2013 om 15:39

Merel

Dat geldt niet voor elke kroeg. Mijn zoon gaat zelden, maar er is een punkkroeg in Den Haag waar hij gewoon naar binnen mocht met oudere vrienden. De eigenaresse houdt haar publiek goed in de smiezen, dus ze kwam even vragen hoe oud hij was. Hij kreeg een grote stempel op zijn hand, waar F*ck off op stond, zodat de barman hem niks zou schenken.
Los daarvan denk ik dat heel veel jongeren wel wat verzinnen om aan drank te komen, via oudere vrienden bijvoorbeeld.

bibi63

bibi63

19-06-2013 om 16:19

Oh gelukkig maylise

Dat lijkt mij een redelijker verhaal.
Gr. Bibi

Merel

Merel

19-06-2013 om 16:21

Kiezen

Als je in een grote stad woont, dan heb je natuurlijk veel meer keuze in naar welke kroeg je gaat. Wij wonen niet in een grote stad, dus ze heeft niet veel te kiezen. En het gaat ook een beetje om je muzieksmaak en je vriendengroep. Zij gaat graag naar een rock-cafe, waar een heel gemeleerd publiek komt, van jong tot oud, maar er is wel degelijk een streng deur beleid bij bijna alle kroegen hier.

P

P

19-06-2013 om 16:31

Albana

Hoe kom je er bij dat die regel allang ingevoerd is?
Het gaat pas 1 januari in.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/18/leeftijdsgrens-alcohol-verhoogd-naar-18-jaar/

Link

in de link die P geeft staat dat de leeftijd van het personeel niet verhoogd wordt tot 18. De bijbaantjes kunnen dan toch gewoon blijven? of hanteren supermarkten wel de 18 jaar grens voor de cassieres? (belachelijk eigenlijk, mogen vakkenvullers dan ook geen bier of wijnflessen bijvullen, alleen als ze boven de 18 zijn?)

P

P

19-06-2013 om 19:58

Goed gezien karin

Als je iets verkoopt is het namelijk nog niet in jouw bezit toch?

bibi63

bibi63

19-06-2013 om 21:46

Aan ministerie van gezondheid gevraagd

Antwoord: Jongeren mogen best komen waar alcohol geschonken wordt, is niet verboden. Wel kan kroegbaas dat zelf niet willen om risico uit te sluiten. Ook wat betreft serveer werk. Dus niet vanuit wet verboden, maar kroegen kunnen zelf hun beleid daar op aanpassen.
Gr. Bibi

Fiorucci

Fiorucci

20-06-2013 om 07:13

Merel ot

Door zijn muzieksmaak heeft zoon inderdaad niet veel te kiezen..)

Weet ik, toch al ingevoerd (p)

zie hier uit mijn vorige stukje:
"Ze hadden die maatregel (waar ik op zich wel achter sta) beter 1 jaar vanaf 17 kunnen invoeren en pas in 2015 vanaf 18. Dan waren er niet zoveel bijverschijnselen geweest. Het verbaasd mij ook dat zoveel gelegenheden nu al de leeftijdsgrens heeft opgeschoven, misschien ook wel omdat die anders problemen verwachten als ze dat in 1 keer doen?"

Geen idee waarom zoveel gelegenheden nu al die grens hanteren...misschien onderlinge afspraak??? Misschien zitten ze al aan hun tax qua aantal en willen geen gedoe in januari 2014? Heb het niet nagevraagd bij die gelegenheden. En ze werken wel veel samen, de gelegenheden die ik bedoel. Tenminste met andere aktiviteiten, organiseren vaak 'samen' wat. Momenteel is het vaak 1 avond mogen de 18-ers mee (krijgen een bandje), de andere avond niet. De andere avond is dan ook de drukste avond, die natuurlijk ook het gezelligste is Die festiviteiten waar ze graag naar toe gaan worden door diezelfde gelegenheden geörganiseerd, dus dezelfde regels. Er zijn er nu nog wel die het een beetje lapswansachtig doen, maar die waarschuwen wel. Die zijn dus nog niet zo streng. En dat weten ze precies. Maar dat zijn niet de meestgeliefden. Ik denk dat het anders zou zijn als ze het al 'gewend' waren. Nu zijn ze het niet gewend, kwamen als groep overal in en wennen nu langzaamaan. Dat roept dus ook de discussie op...Ze vergissen zich nog vaak automatisch én niet altijd kan iedereen uit de groep mee, die wisselt wel eens qua samenstelling. Dus de ene keer kan het wel (geen 17 jarigen) en de andere keer niet. En dan is het nét gewend en kunnen ze weer op oude voet verder...
De meest populaire uitgaansgelegenheden doen dit. De minder populaire (ongure kroegjes, punkkroegen, rockkroegen, 30+kroegen, niet zo drukke disco die bijna failliet is etc.) niet. Maar daar willen ze niet heen, dan blijven ze liever thuis.
Wat betreft kassawerkzaamheden....Je mag geen alcohol verkopen/afrekenen/controleren als je 18- bent. Wel inpakken. Ik dacht dat dat ging om de controle van diegene die je het verkoopt. Anders krijg je 18-er controleert of iemand wel 18+ is
In een pizzeria kun je iemand anders in laten schenken/controleren en afrekenen. Op een druk terras is diegene die serveert ook diegene die controleert en afrekent. Tenminste dáár wel. Daar hangt het dus vanaf.
Let maar eens op, sommige terassen hebben anderen(ouderen) voor de bestelling opnemen en controle en afrekenen. Zodat de 18- er kan uitserveren. Dat mag dan weer wel.
groeten albana

P

P

20-06-2013 om 13:18

Vreemd

Ik vind het maar vreemd dat ze zoiets invoeren alleen maar op basis van een kabinetsplan met een minderheid in de eerste kamer! Het zou wat zijn als men dat maar met alles gaat doen na de regeringsplannen en voor ze aangenomen zijn!

Deurbeleid

Nou volgens mij mogen gelegenheden hun deurbeleid helemaal zelf maken. Als ze maar aan de wettelijke eisen minimaal voldoen...(geen discriminatie, aantal volgens brandveiligheid etc.) en ook op elk moment aanpassen, wijzigen etc. en ook per dag laten verschillen, strenger, soepeler maken.
Het zou wat zijn als het kabinet zich over deurbeleid van kroegen en disco's zelfs moest buigen.
groeten albana

P

P

21-06-2013 om 10:05

Albana

het gaat mij om de mensen die hun baan kwijtraakten uit jouw voorbeeld

Dat is omdat contracten moeten worden vernieuwd. Je mag maar 3 contractverleningen krijgen, anders heb je een vaste baan. Als je nieuwe contract dus de 1 Januari gaat overschrijden kom je onder de nieuwe wetgeving te vallen. En als een baas je wil houden en het liefst een jaarcontract wil geven (je komt op tijd, bent punctueel etc.) moet ie daar dus nu al maatregelen, aanpassingen, contractwijzigingen voor doorvoeren áls je vorige contract afloopt. Dus zo wordt je contract gewijzigd van kassamedewerker naar bakkerijmedewerker, zodat je na 1 jauari nog kan blijven werken.
De serveerster mag terugkomen op de dag dat ze 18 wordt. En dan is ze er meer dan 3 maand uit geweest dus kan ze weer 3 contracten krijgen. Anders zou haar baas haar een tijdje moeten uitbetalen na Januarie zonder dat ie werk voor haar heeft/mag geven volgens de nieuwe wetgeving.
Lijkt me niet meer dan logisch dat werkgevers nu al rekening houden met die nieuwe wetgeving.
groeten albana

Verleningen=verlengingen


albana

P

P

22-06-2013 om 13:29

Albana

Dan geef je ze een half jaar contract maar dan nog: dit speelde allemaal VOOR het besloten werd deze week. En je kunt lezen in dit draadje dat je gewoon mag blijven werken. In bezit hebben is iets anders dan verkopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.