Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
janneke

janneke

06-11-2009 om 19:04

17, opkamers, studie financiering enzo?

Dochter wordt volgend zomer 17.
Gaan morgen naar open dag( school) in Westen van land.
Wonen in het OOsten
Nu valt de term "op kamers" OV Jaarkaart, studiefinanciering

Ben al zover dat ik weet dat ze in okt. ov krijgt.
de studiefinanciering voor uitwonend kind is volgens mij zoiets van €220.
Hoe betalen mensen dan de kamer die je huurt van die 220??
WE hebben zelf niet zo veel geld te besteden, zijn allang blij dat we rond kunnen komen.Zal al blij zijn als we de studie op zich kunnen bekostigen, laat staan nog huur voor een kamer en bijkomende kosten

Hoe doen mensen dit??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Baantje

onze kinderen hebben een bijbaan naast hun studie,daarvan betalen ze kamerhuur e.d.
ze hebben de zomer voordat ze op kamers gingen extra veel gewerkt ,zodat ze een klein buffertje hadden om hun kamer in te richten en de eerste maanden door te komen.
op het moment dat ze een kamer hadden zijn ze direct op zoek gegaan naar een baantje in hun nieuwe woonplaats.
overigens krijgt je dochter vanaf haar 18e stufi ( als ik het goed heb),ze moet dan ook een eigen ziektekostenverzekering afsluiten.

reina

reina

06-11-2009 om 21:33

Ook baantje

Wij hebben alle studiekosten betaald, de rest, dus kamerhuur, huishoudgeld etc., werd door henzelf verdiend.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2009 om 22:37

Ik lees mee

Niet omdat ik mijn dochter binnenkort op straat zet, maar stel dat ze dat zelf wil. Net als Janneke zijn wij echt niet in staat om haar uit moeilijke situaties te redden. Geen geld voor de huur... niet bij ons aankloppen, dat kán eenvoudig niet. Ik maak me een beetje zorgen over de haalbaarheid van zelfstandigheid in combinatie met een opleiding met ouders zoals wij. Een vriendin van mijn dochter heeft het in dat opzicht 'beter'. Vader en moeder hebben een riant inkomen en ze mag voor van alles aankloppen.

janneke

janneke

06-11-2009 om 22:42

Hoe duur is een kamer gemiddeld?

ik denk dat een kamer toch al zo 250 is, en huishoudgeld zo'n 20 per week(?)
Dat is toch een kleine 350 per maand. En zoveel kunnen ze bijverdiene???.Dat is toch al gauw 90 per week, als die kinderen van 17, 4 in het uur hebben,zouden ze een bijbaan van 10 uur per week hebben

Of zitten kinderen ook "in kost"is dat goedkoper??

En anders neemt je kind een lening?? en waar?? bij de IB waar ook de studiefinanciering vandaan komt?

een lening kan je aanvragen bij de IB groep vanaf 18 jaar.

Kaaskopje

dat is nog maar de vraag,of de vriendin van je dochter het beter heeft,hoe leert zij ooit met geld om gaan als papa en mama altijd alles betalen?
en het is best haalbaar hoor,op kamers tijdens je studie.het is niet riant ,ze moeten zuinig leven,maar dat is allemaal maar tijdelijk,hooguit 5 of zes jaar,dus dat is te overzien.
bovendien kan je als ouders best wel wat bijdragen,met een tas boodschappen zijn ze al superblij.
en je kind redden uit moeilijke situaties?tjah ,als ze oud genoeg zijn om op kamers te gaan,zijn ze ook oud genoeg om te zorgen dat ze zichzelf kunnen redden.

Lietje

Lietje

07-11-2009 om 08:14

Beurs en kamer

Je kan al eerder een beurs aanvragen hoor. Dan krijg je die per oktober na aanvang van de studie. Gelukkig!
Voor een kamer (hangt natuurlijk van de stad af) kom je niet ver voor 250 euro. Dochter zit in een oud SSH pand voor dat bedrag, maar de meeste kamers zijn toch echt duurder. Bij haar zit inboedel/internet in de huur, maar vaak ook niet.
Lietje

Op kamers

Kijk op de site van de IBGroep dan krijg je duidelijkheid over wat ze krijgt aan studiefinanciering en een eventuele aanvullende beurs én een lening die ze kan nemen bij de IBGroep
Zolang ze nog 17 is zal je in aanmerking komen voor een tegeodkoming voor ouders, vanaf haar 18de krijgt ze studie financiëring.Maar dan moet ze ook zélf een ziektenkostenverzekering afsluiten, maar krijgt ze wel weer zorgtoeslag. Kortom een hele uitzoekerij....
Verder kan je je natuurlijk afvragen of het nodig is dat ze naar het westen gaat voor een opleiding, is er geen mogelijkheid om deze opleiding dichter bij huis te volgen? gr Nelly

Hier ook

altijd een baantje gehad. Voor 250 euro een kamer in het westen huren gaat echt niet lukken. Het wordt minimaal 300/350 euro per maand.
Afhankelijk van de inkomsten van de ouders wordt de stufie berekend. In het slechtste geval krijgt je dochter alleen de basisbeurs van rond de 84 euro per maand en thats it. Je zult dan als ouders behoorlijk bij moeten spijkeren.
Onze dochters verdienden altijd rond de 400/500 euro per maand zelf bij.

Nee nelly

Als je 17 bent en je doet een HBO studie krijg je ook al studiefinanciering.

Jaymza

Jaymza

07-11-2009 om 12:15

Lis@

Basisbeurs uitwonend is echt geen 84 euro, eerder iets van 260. En als ze zoals Janneke zegt weinig inkomen hebben krijgt dochter echt wel meer.

Jaymza

Ach ja uitwondend natuurlijk

Ik gaf de beurs voor thuiswonend :-0) Uitwonend is ongeveer 260 idd. Je kunt er nog geen kamer van huren

reina

reina

07-11-2009 om 13:35

Lening

Ja, er kan eenlening worden aangevraagd bij de IB-groep, die moet later uiteraard wel worden terugbetaald, de beurs niet (tenzij er geen diploma gehaald wordt). Hier is het gelukt zonder lening. Dochter verdiende veel bij, had dan ook nauwelijks vrije tijd, maar dat was haar keuze én ze kan van erg weinig rondkomen. Heel zuinig leven doet ze nog steeds, hoewel ze nu wel verdiend, daardoor kan ze nu erg veel reizen. Zoon had overigens wel een kamer voor rond de € 250,-, in Duivendrecht, via-via, zo gaat het meestal met de goedkope kamers, je moet eerst in 'het circuit' zitten en dan uitkijken naar iets goedkopers.

Aanvullende beurs

heeft je dochter geen recht op een aanvullende beurs?
Naast de basisbeurs van rond de 260 euro is een aanvullende beurs mogelijk afhankelijk van het inkomen van de ouders. Dit wordt per jaar door de IB groep bekeken. VOlgens mij is de aanvullende beurs nog een keer dat bedrag.
Mijn beide kinderen wonen allebei op kamers in Delft, begonnen op 247 euro voor een kamer in een studentenhuis van DUWO, ruime kamers (20 m2) incl internet, stookkosten ed. Na de laatste huurverhoging zitten ze op 270 euro.
Ze krijgen geen aanvullende beurs en de IB groep gaat er van uit dat wij per kind 250 euro betalen,
Wij betalen de huur van de kamer, een spaarpotje van oma is goed voor het collegeld en al het overige betalen ze van de basisbeurs en bijbaantje.
Zeker mijn dochter ziet kans om hier nog bij te sparen voor vakanties (met name naar vrienden die voor de studie in het buitenland zitten)

Juanna

Juanna

07-11-2009 om 18:23

Aanvullende beurs

Je dochter heeft inderdaad vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering. De Ov-kaart krijgt ze dan m.iv. 1 oktober en de studiefinanciering ook maar die wordt eind oktober uitbetaald.
Ze kan een basisbeurs en aanvullende beurs aanvragen. Voor de aanvullende beurs wordt gekeken naar het inkomen van de biologische ouders. Aan de hand daarvan wordt bepaald of de ouders kunnen bijdragen of niet. Als ze dat niet kunnen krijgt het kind ook aanvullende beurs.
En daarnaast kan ze inderdaad ook nog een rentedragende lening nemen bij de IB groep, dat is voor de kosten van het studiegeld en de boeken.

janneke

janneke

07-11-2009 om 21:26

Aanvullende beurs?

Bedankt voor al jullie reactie's
Maar een aanvullende beurs wordt je die geschonken??
En kan ik op de site van de IB al kijken of we hier evt. voor in aanmerking komen?
En nee die opleiding zit hier in het oosten niet, het is vrijetijdsmanagement, die zit misschien wel bij SAXION hoge scholen hier in de buurt, maar dan wordt vrijetijdsmanagement gegeven als een onderdeel van de opleiding toerisme, en tourisme vind ze niets. Dus als ze dit zou gaan doen, doet ze een studie van 4 jaar, en dan kan ze er nog niet veel mee, dat is jammer
tsonge ik lees dat iemand een bijbaantje heeft waar ze in de maand tegen de 500 euro verdienen, wat doen die kinderen dan voor een baan, en dat verdiend dan ws meer dan 4 per uur..

tonny

tonny

07-11-2009 om 22:13

Werk is op 't moment niet zo makkelijk te vinden

als een paar jaar geleden!

tonny

Valt mee tonny

bijbaantjes zijn er zat,oke,je krijgt geen wereldsalaris,en moet niet te kieskeurig zijn.maar voor studenten is best veel werk te vinden.
dochter hier kon laatst kiezen uit drie(!!) baantjes.

Beurs en uurloon

het ligt er natuurlijk aan wat je doet maar onze dochters werken in de catering/bar. Dit betaald gewoon het beste. Het uurloon waarmee ze begon was toen ze 18 was 6,50 euro en daar bovenop nog ongeveer 2 euro per uur fooi. Nu is ze 22 en zit rond de 10/11 euro per uur. Ze werkt meestal tussen de 14 en 18 uur, afhankelijk van haar dienst.

Het is echt jammer dat ze nooit een bijbaantje heeft gehad en geen ervaring heeft opgedaan. Nu gaat het haar eerste baantje worden en dan wordt het iets lastiger om een wat beter betaald bijbaantje te krijgen.

Zoals Reina al zei, je beurs en aanvullende beurs is een lening tot dat je je diploma kunt tonen, pas dan wordt alles kwijtgescholden. Dus als je na 2 jaar zegt ik heb er geen zin meer in zal ze alles terug moeten betalen. Uiteraard moet je de lening wel terugbetalen.
Of ja, het wordt geschonken mits je je opleiding afmaakt.

Oh ja, ik vergeet nog iets

Je mag er maximaal 10 jaar over doen om je studie af te ronden. Als je na die tijd geen diploma hebt moet je alles terugbetalen.

Janneke

Misschien is het verstandig om alle kosten en inkomsten van je kind gezamelijk op een rij te zetten. Dan heb je een veel meer inzicht over de mogelijkheden.

Inkomsten:
-De basisbeurs en de OV (basisbeurs is een vast bedrag afhankelijk van mbo/hoger onderwijs en thuis/uitwonend.
- De aanvullende beurs dit bedrag betaald de IB groep en is afhankelijk van de ouderbijdrage.
- De ouderbijdrage de IB groep vraagt de gegevens op van beide ouders bij de belastingdienst. Aan de hand van die gegevens maken ze voor beide ouders apart een ouderbijdrage op. De IB groep gaat ervan uit dat je als ouder(s) dit bedrag kunt betalen aan je kind voor zijn studie. Let wel dit mag het is niet verplicht en niet afdwingbaar (bij ouders die niet betalen). Je kunt als ouder ook kiezen om op een andere manier bij te dragen of dit niet te doen (om welke reden dan ook).
- Daarnaast kan je bij de IB groep een lening aanvragen. Doe dit niet zomaar maar alleen als het echt noodzakelijk is. De lening is stukken voordeliger dan bij een bank maar moet je kind natuurlijk wel weer terugbetalen (met rente)!
- Verder mag je van je kind verwachten dat ze een baantjes heeft/neemt.

Uitgaven
- Huur tussen 250 en 350 per maand (afhankelijk van de stad waar ze wil studeren. Kijk voor prijzen op kamernet.nl).
- College/schoolgeld ongeveer 1000 voor mbo en 1800 voor hoger onderwijs per jaar. Je kunt in termijnen betalen.
- Boeken, afhankelijk van het soort studie (1e jaar is altijd het duurste) vanaf 500 euro per jaar. Je kunt flink besparen door 2e hands te kopen via internet.
- ziektekostenverzekering vanaf 120 per maand (je kind moet nu wel zelf de zorgtoeslag aanvragen en krijgt als student waarschijnlijk het maximale bedrag rond de 50 euro).
- Inboedelverzekering en WA (informeer bij je eigen verzekeraar misschien kan ze bij jou op de polis) Ongeveer 30 euro per maand.
- En levensonderhoud. Kijk voor prijzen op de site van het Nibud. Denk aan boodschappen, kleding, mobiel, internetaansluiting, schoolbenodigheden etc.

En nog even ter info. De kinderbijslag voor de overige kinderen kan ook gaan veranderen omdat een ander kind gaat studeren. Informeer hier naar bij de SVB.

Daarbij moet de kamer nog worden ingericht en opgeknapt. Dat hoeft niet heel duur te zijn (denk aan kringloop, Ikea, leen bakker etc) maar kost natuurlijk wel geld. Ook heeft een student een computer met internetaansluiting en printer nodig op zijn kamer (veel studenten hebben laptops en die koop je vanaf 400 euro).

Ik zou dus eens een goed gesprek aangaan met je kind en deze zaken met hem/haar doornemen. Bekijk samen of deze wens realistisch en mogelijk is en hoeveel jullie kunnen en willen bijdragen. Verder mag je van hem verwachtne dat hij alvast gaat sparen of een baantje zoekt.

tonny

tonny

08-11-2009 om 16:24

Wij zijn altijd verwend geweest

met thuiswonende studerende kinderen, daardoor weet ik te weinig van de praktijk.

Het lijkt mij knap duur, op kamers. Ogenblikkelijk een baantje zoeken lijkt me - jij had toch die dochter die geen zin had in een baantje. Nou, dan is dit dé gelegenheid om gemotiveerd te zijn en aan de slag te gaan!

tonny

janneke

janneke

08-11-2009 om 17:07

Charlot, bedankt heb kopie gemaakt," in kost "gaan?

heb kopie gemaakt van je schrijven charlot, staat mooi op een rijtje nu voor me.

Nou ik zal inderdaad eens alles even op rijtje zettten voor mezelf en ook voor dochterlief.
Het zou er dan op neer komen, als je nu geen baantje wil , houdt dat misschien in, dan je dan een lening zou moeten nemen, en dat is dan haar keus. Toch??
allemaal tot dusver bedankt.

Gaan kinderen nog wel eens "in kost" bij mensen??? En zou dat goedkoper zijn??

Ellen Wouters

Ellen Wouters

09-11-2009 om 12:00

Aanvulling charlot

Goed overzicht van Charlot, twee aanvullingen op details:
- een eigen printer is vaak niet nodig, vaak kan er geprint worden op de opleiding
- een inboedelverzekering + AVP hoeft geen 30 euro te kosten, kan vaak goedkoper.

Wat betreft "in de kost" gaan: vziw gebeurt dat alleen nog wel eens bij bekenden, dat jongeren dan bijvoorbeeld bij een oom en tante gaan wonen. Ouderwets in de kost met een hospita die dagelijks kookt komt voorzover ik weet vrijwel niet meer voor.

Klara

Klara

10-11-2009 om 15:25

Doe ik het goed?

Ik ben blij met dit draadje want ik vind het allemaal vrij ingewikkeld.
Stel mijn zoon is 18 jaar en zit in de 1e klas van het MBO.
Als ik op de site van de IB-groep onze gegevens invul kom ik op het volgende:
Verzamelinkomen vader: 33000
Verzamelinkomen moeder: 7000
Onze zoon zou thuis wonen en heeft een zus tussen de 12 en de 18 jaar die nog naar het VO gaat.
Ik kom op het bedrag van 307,- euro in de maand wat mijn zoon als schenking krijgt als hij binnen 10 jaar zijn diploma haalt.
Wie zou dit even voor mij na willen kijken?

De kinderbijslag komt te vervallen. Wat moet er allemaal van dit bedrag betaald worden?
Schoolkosten 1000,- euro?
Boeken 500,- euro?
Schoolbenodigdheden? 200,- euro?
Ziekenfonds 70,- x 12 = 840,- euro

307, euro x 12 maanden = 3684,-
Als ik daar de kosten vanaf haal houdt hij 1144,- euro over. Klopt dat wel?
Ik snap er niets van. Wie kan mij vertellen of mijn berekeningen wel goed zijn?

Aanvulling

Een printer hoeft inderdaad niet maar mijn ervaring is dat veel studenten ook thuis aan opdrachten werken. Daarbij moet je op scholen vaak betalen (niet veel), kunnen printers kapot zijn of kan het erg druk zijn. Een printer hoeft trouwens niet heel duur te zijn.

Een lening is inderdaad haar eigen keuze maar als ouder zou ik wel duidelijk zijn (dus niet zomaar een lening). De lening moet je 2 jaar na het afstuderen terugbetalen (je ontvangt zelf bericht van de IB groep over de datum en het bedrag). De hoogte van het terug te betalen bedrag is de verhouding tussen 15 jaar en de totale studieschuld na 4 jaar. Je dochter kan op internet per maand de hoogte de lening aanpassen dat gaat erg makkelijk.

Verder werkt het onderwijs met een prestatiebeurs (hoger onderwijs en tegenwoordig ook niveau 3 en 4 mbo) dat betekend dat je dochter in 10 jaar haar diploma moet halen anders moet ze alles terugbetalen (lees dit kan oplopgen tot tienduizenden euro's voor de basisbeurs, aanvullende beurs en OV kaart).

In het hoger onderwijs mag je in het 1e jaar tot februari nog stoppen. Dan krijg je het overige schoolgeld terug en heb je geen schuld. Let op dit is alleen voor het 1e jaar van de studie en voor februari uitschrijven (is bedoeld voor mensen die een verkeerde keuze hebben gemaakt of doorkrijgen dat de studie te zwaar is). Je dochter kan dus redelijk probleemloos proberen of de studie wat voor haar is. Ik weet neit of eht mbo ook zo'n regelijk kent.

Let wel je krijgt in totaal 4 jaar studiebeurs (voor hoger onderwijs of mbo niveau 3/4, bij een overstap van mbo naar hoger onderwijs krijg je wel een nieuwe beurs). Studievertraging of overstappen naar een andere studie betekend extra betalen. Je beurs is dan als het ware al een beetje op (voorbeeld 1 jaar studie X dan overstap naar studie Y = 3 jaar studiebeurs voor Y omdat je al een jaar aan X hebt uitgegeven. Het laatste jaar van studie Y moet je zelf betalen). Uitzonderingen bij ziekte etc zijn er wel maar erg moeilijk te regelen. Gaan er dingen fout of gaat je dochter tijdelijk iets anders doen dan zsm beurs laten stopzetten (en OV kaart inleveren die zijn heel erg duur!).

Een laatste tip laat iedereen (collega's, familie, de buren etc) weten dat je dochter op kamers gaat. Je zult zien dat uit alle hoeken en gaten mensen met 2e hands spullen aankomen! (groot succes bij ons).

Klara

De bedragen van de IB groep wisselen per half jaar (daar ontvang je een brief over). Dit is oa afhankelijk van het verzamelinkomen van de ouders dat per jaar natuurlijk ook iets kan verschillen en broers/zussen die gaan studeren. De Ib groep kijkt volgens mij naar het verzamelinkomen in het verleden (2 of 3 jaar terug weet ik niet zeker). Het bedrag wat je noemt zou best kunnen kloppen. Maar wacht altijd even de brief van de IB groep af (je zou ze ook alvast kunnen bellen voor meer duidelijkheid). Je kind krijgt in de zomermaanden minder geld (2 maanden volgens mij). En is die 307 incl. de ouderbijdrages?

Ik zou navraag doen bij je ziektekostenverzekering. Soms mag je zoon als hij thuis blijft of alleen op kamers vanwege de studie op de polis blijven van het gezin (dat kan goedkoper zijn maar hoeft niet). Er zijn echter ook verzekeringen waar iemand van 18 een eigen verzekeringspolis moet afsluiten. Kijk goed rond er zijn namelijk ook goedkope en zelfs collectieve verzekeringen voor jongeren en studenten. Het bedrag van 70 euro lijkt mij erg laag (is dit alleen basis of ook aanvullend en tandartsverzekering?).

Maar al met al zou 307 zeker wel kunnen. Ik ken studenten die behoorlijke bedragen ontvangen. Maar je kunt het onderling niet vergelijken omdat het van tal van factoren afhankelijk is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.