Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
jansje

jansje

22-03-2011 om 19:56

17, pubergedrag?

Hallo
hier puberdochter van 17, in juni 18.
Zit altijd op haar kamer, behalve gezamelijke maaltijden.
Doet HBO gaat goed.
Als ze aan tafel zit, verveeld ze zich en vind ons gepraat oninteressant en neemt er bijna nooit aan deel.
Is van plan om volgend jaar op kamers te gaan , en misschien samen wonen met vriend!! Die ze nu nog geen jaar kent!! Komt en gaat maar wanneer het haar uitkomt, van tijden die ze thuis moet zijn, zijn we maar van af gestapt, heeft geen zin als ze er zich niet aan houdt.
ik zie natuurlijk allemaal "beren"op de weg. Van hoe zou ze dit alles willen betalen, zonder baantje?? enz.
Heb hier niet met haar over gahad. Want ik denk misschien gaan ze niet eens samenwonen en dan heb ik me al druk gemaakt om niets.
Hoe is dit allemaal bij jullie puberende kinderen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pad

pad

22-03-2011 om 21:01

Hetzelfde

Hoi Jansje,

mijn dochter(16 dit jaar 17) gedraagt zich nagenoeg hetzelfde.

Ik herken dat altijd op haar kamer zitten, het ongeïnteresseerde aan tafel, niet deel willen nemen aan gesprekken, doet het ook goed op school, tijden daar heb ik me nooit druk over gemaakt dus is niet echt aan de orde, wil ook op zichzelf gaan wonen(alleen, niet samen).
Je ziet, het is een bijna identiek plaatje aan jouw dochter.

wat betreft dat ongeïnteresseerd zijn heb ik het op een gegeven moment maar losgelaten. Ik ergerde me er steeds suf aan maar dat kwam de sfeer ook niet ten goede. Nu doe ik maar net of ik het niet zie, spreek haar wel gewoon aan(waarop ik dan een duf antwoord krijg maar ja).
Na het eten is het weer snel naar boven want daar wacht een veel interessantere wereld.
Heel af en toe, en dan bedoel ik ook heeel af en toe, komt er weer ineens een goed gesprek op gang. Meestal als we heel laat nog met ons 2 op zijn.

Tijden van thuiskomen hoop ik nooit zo strak gehouden. Omdat het verder prima gaat, school goed gaat enzo, vind ik dat wel goed. Met de groep naar huis, dat vind ik belangrijk.

Dochter gaat ook op kamers zogauw ze klaar is met Vwo, betaald gaat dat worden van: een deel ons(collegegeld), IB groep studiefinanciering en bijlenen en een bijbaantje. Dat doet ze trouwens wel, iedere zaterdag werken. Dat is iets wat ik wel altijd heb gezegd, vanaf 15 kan er best zelf ook wat bijverdiend worden en dat is ook gebeurd.

Wat maakt het uit dat ze met die vriend op kamers gaat, een jaar is toch niet zó kort? En wordt het niks dan wordt het niks moet je maar denken.

Wat ik hier vaak voorbij zie komen het forum: pick your battles! Goede raad

jansje

jansje

22-03-2011 om 22:09

Normaal

dacht al wel dat het normaal was voor puber.
Maar ik moet er zooo aan wennen.
Dochterlief is altijd al wel op zichzelf geweest hoor, maar nu... Nauwelijks contact mee te krijgen. En alles wat wij zeggen, bijna altijd fout, niet mee eens, enz.
En zoo makkelijk denken over geld lenen, klasgenoot leent 700 euro per maand, en werkt niet... Heb even voor haar uitgerekend dat als je dit 4 jaar doet, en je betaald... dat je dan 15/20 jaar aan afbetalen bent..
Ja vond ze toch ook wel best lang.
Maar zelf baantje zoek ho maar. Heeft wel baan gehad bij AH, maar vond ze niets aan, dat bleek ook wel , na half jr werd contract niet verlengd.
Tijden van thuiskomen. Dit bij ons gaat niet over uitgaan. is elke avond!!!. Wij gaan 23.30 naar bed, is dochterlief nog niet thuis, is dan nog bij vriend.
Pffft.
Maar ja omdat het goed gaat op school..
Heeft ook niet veel uur op school, en ligt dan tot uur of 12.00/13.00/in bed.. Van eerder opstaan nooit gehoord, kan ook niet als je laat slaapt. Ritme totaal verstoord..
Zal ooit wel goed komen.
Is verder verstandig/pienter kind. Rookt niet drinkt niet. Maakt haar kamer( na enige vele aansporingen ) schoon, en als ik vraag om onderhuis te stofzuigen doet ze dit ook ..

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2011 om 01:28

Over het slaapritme

zou ik me niet druk maken. Ik zou wel verlangen dat ze doordeweeks eerder thuiskomt.
Op hoe een meisje van die leeftijd reageert kun je vaak geen peil trekken. Mijn oudste vindt het hier al snel saai en is vaak contra, maar aan de andere kant vertelt ze honderduit over wat ze meemaakt en bedacht heeft. De jongste vertelt uit zichzelf amper iets, is regelmatig nogal humeurig, maar is verder wel volledig betrokken bij het gezin en kan heel gezellig met mij op de bank zitten. Oudste heeft geen tijd voor een baan, jongste heeft juist extra uren aangevraagd om haar vakantie bij elkaar te kunnen sparen. Ik laat ze vrij in wanneer ze naar bed gaan. Als ze moe zijn gaan ze uit zichzelf meestal weer een keer vroeger naar bed. Omdat ze nu allebei boven de 18 zijn bemoei ik me niet echt meer met hun thuiskom-tijden, maar ik laat wel weten dat ik het niet goed vind als ze op schooldagen laat thuiskomen. Over het algemeen komt dat ook niet voor.
Ik zou er niet teveel bovenop zitten. Als jij vindt dat ze eerder thuis moet komen kun je dat best van haar vragen. Zolang ze geen werk heeft, kan ze het huis niet uit. Als ze dat zo graag wil zal ze toch haar best moeten gaan doen om daar genoeg geld voor te gaan verdienen. Lenen is een hulpmiddel voor als het echt niet anders kan. Het is een schuld waar ze nog lang aan zal moeten afbetalen als ze dat doet, dus echt niet ideaal.

Hier al voorbij (ook 17)

Mijn 17 jarige heeft dit gedrag al eerder vertoont, zo rond d'r 15de denk ik. Toen was het een tijdje ook hopeloos, erg uithuizig, veel als ze thuis was boven zitten en amper interesse in ons of d'r zus en alles was maar 'saai'.
Wel bleef het goed gaan op school en stond ze braaf op tijd op om daar naar toe te gaan.
Maar nu het laatste jaar vinden we haar juist zo verstandig en rustig geworden. Ze is weer veel beneden, speelt met haar zusje op de Wii en komt gezellig bij ons t.v. kijken. Heeft geen wilde plannen meer en lacht er zelf om dat die zowiezo hád ! Is geïnteresseerd in ons attent en zorgzaam en werkt hard voor haar eigen vakantie en het gaat ook goed op school.
Er is nog zelden ruzie om thuiskomtijden, ze schikt zich zeer makkelijk als wij wat zeggen.
Er is ook niet zoveel te zeggen, want ze is nu zelf zo verstandig geworden om niet te laat thuis te komen wanneer ze de volgende dag b.v. moet werken.
Gaat altijd op tijd naar bed (afhankelijk van haar school en werkrooster) behalve in het weekend als ze gaat stappen. Heeft leuke vriendinnen.
Pffff ik ben blij dat ik dat gedoe met haar in ieder geval heb gehad.
Maar haar zus (13) begint nu, die is behoorlijk tegendraads, hoewel die nog geen stapneigingen heeft of in jongens geïnteresseerd is.
Momenteel heb ik de grootste moeite om haar d'r rommel op te laten ruimen vooral. Echt overal waar zij maar 2 minuten zit weet ze een berg zooi om zich heen te creëren en als ze opstaat laat ze de berg zooi om zich heen liggen. Dan komen we thuis van het werk en kunnen we aan de troep zien waar ze gezeten heeft en wat ze gedaan heeft. De vogel is dan uiteraard gevlogen........
Oudste lacht erom en vind het vooral zielig voor zus en werpt zich soms op om zus d'r rotzooi op te ruimen omdat ze het sneu vind wanneer ze alweer op d'r kop krijgt.
En jongste denkt, ach mijn zus ruimt het vast wel op voor mijn ouders het zien.
En zo schieten we natuurlijk niks op.
Dus ik hoop maar dat die het gepuber ook snel achter zich laat.
groeten albana

jansje

jansje

24-03-2011 om 21:11

Kaaskopje

Ik heb al verlangd dat ze eerder thuis zou komen door de week.
Maar ze slaapt niet voor uur of 1/2 uur snachts...
en op school gaat goed.
Dan heb ik ook geen goed argument om haar eerder thuis te laten komen...
heb wel gezegd dat ze slaapritme verplaatst, maar dit gaat ene oor in...... Niet boeiend voor puber.
We hebben het tijdstip van thuisgekomen maar losgelaten...
En we weten waar ze is, hangt niet rond op straat, haalt geen criminele dingen uit...
dus tsja...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.