Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

18 jaar - wel de vrijheid, niet de verantwoordelijkheid

Sinds 2 jaar woon ik samen met mijn vriendin en haar nu 18 jarige zoon Mo, die ze praktisch alleen heeft opgevoed. Al gauw merkte ik dat ze een bijzondere band hebben. Met bijzonder bedoel ik dat het verbale contact wel heel erg weinig is. Hij vertelt superweinig en is vaak heel kortaf in zijn antwoorden. En voor mij is zijn gedrag typerend voor een kind dat alleen en met 1 ouder is opgegroeid. Zijn wil is bijna wet in veel gevallen. Daarbij komt dat hij blijkbaar zo goed als niets hoeft bij te dragen wat huishouden betreft. Ik daarintegen ben heel ouderwets opgevoed. Vanaf mijn 12de moest ik helpen met het huishouden en als er eens geen brood, melk of dergelijks was, werd ik gevraagd of ik naar de supermarkt wilde lopen. Natuurlijk klaagde ik er vaak over, maar volgens mij heeft het wel bijgedragen aan hoe ik nu in het leven sta. Het lijkt of Mo wel alle vrijheden van een 18 jarige wil, maar geen verantwoordelijkheid what so ever. Met pijn en moeite krijgt zijn moeder hem zover dat hij zijn kamer op orde houdt. En vaak doet ze het voor hem. Ik heb al vaker gezegd dat ze hem daarmee juist niet helpt, in tegendeel. Maar ja, ik wil me er niet teveel mee bemoeien daar het niet mijn kind is. ik moet wel toegeven dat zijn slordigheid me wel heel erg begint te storen. Bijvoorbeeld als ik een tosti of cappuccino wil maken, moet ik altijd eerst de apparaten schoonmaken als hij ze heeft gebruikt. Of zoiets simpels als gebruikte mokken of borden in de vaatwasser doen, vergeet hij regelmatig. Wel laat hij ze op het aanrecht staan, voor iemand anders denk ik dan bij mezelf. Hagelslag en broodkruimels na het smeren van een boterham op het aanrecht laten liggen. Licht in kamers aanlaten, de kraan op het toilet voluit laten lopen, de meest simpele dingen! Ik laat alles van hem tegenwoordig gewoon liggen, zodat z'n moeder het wel ziet, maar dan ruimt zij alles op! Soms zegt ze er wel eens wat over tegen hem, maar dan zegt hij sorry en is het gesprek voorbij.
Ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik ermee aan moet. Hij doet z'n best op zijn eigen manier, hoor ik vaak. Of dat hij die dingen gewoon niet ziet. Zou Mo een soort van autisme hebben? Ik vind het dan wel iets te geselecteerd, want zo is Mo alleen met dingen die hij niet leuk vindt, of simpelweg niets interresseren. Voor zijn hobbies moet bijna alles wijken. Skateboarden, gamen of gitaar spelen, dat gaat allemaal heel goed.

Graag hoor ik julie mening!

Groet, R

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-04-2019 om 18:54

Typerend?

Mijn kinderen doen ook weinig huishoudelijks naast het bijhouden van hun eigen kamer. Je hebt er meer last van dan gemak, zeg maar, maar ze zijn wel heel lief en gezellig. Is dat typerend voor een eenoudergezin?

Welkom

Welkom in een huishouden met pubers.
Sommigen zijn van zichzelf op een gegeven moment erg netjes. Anderen leren het nooit en de meesten worden pas 'housebroken' als ze op zichzelf zijn.

Ik erger me niet aan de niet opgeruimde rommel, ik stuur het wel eens wat aan, maar ga daar niet mijn ziel en zaligheid in leggen, ik geniet er van dat ze nog thuis wonen.
Inmiddels zijn er steeds vaker spontane bijdragen, die me blij verrassen.

Als ze eenmaal de deur uit zijn, dan wordt/blijft het hier netjes!

Gesprek en humor

Samen met dochter doe ik haar was in de machine. Kinderen hebben een eigen wasmand en dochter zoekt even in de wasmand in de badkamer of daar nog iets van haar in ligt.
Achter de wasmand zie ik ineens een hoopje natte sokken!
Van zoon, bij het douchen richting wasmand in de badkamer gegooid, maar gemist.
Nat, vanwege water dat weleens wat overstroomt bij het douchen. Ligt er toch minstens een paar dagen.

Ik attendeer zoon er even op, die toevallig langsloopt. Die begint een discussie over wiens recht om te zeuren tegen wie, de 'weerbare democratie' en andere smoezen en jijbakken. Ik snijd nog even de sexediscussie en zijn zusje aan over bijdragen in het huishouden en voor we het weten zijn er tien minuten om.
Ik geef hem even aan dat we er nog een kwartier over kunnen oreren, maar dit was een bericht TKN. Niet TKG maar TKN. Zoon zit in de vergaderingen en de notulen, dus om even in de beeldspraak te blijven.

Maar daar heb ik dus niet altijd zin in.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-04-2019 om 20:01

Waar Mo last van heeft is...

Pubertitus.
Zo zijn ze gewoon. Hier zetten ze de mokken niet eens op het aanrecht maar laten ze ze gewoon op tafel staan. Dus tel je zegeningen zou ik zeggen, Mo doet het zo gek nog niet.

Maar hoezo is dat jouw probleem? Jij hoeft het toch niet op te ruimen? Gewoon nog even volhouden en Mo is gevlogen. Heb je lekker het rijk alleen met zijn moeder.

Pirata

Pirata

03-04-2019 om 21:23

Welkom

Welkom inderdaad.... in de wereld van de pubers.
Hier ook een puber waarbij we een spoor van troep achter hem aantreffen.
We hebben hem nu wel zover dat hij weet waar lichtknopjes voor dienen, na jaren oefening. Boodschappen doen? Ben je gek, alleen als ie er toevallig langsfietst.
Het grote lichtpunt: zijn eigen kamer is netjes en schoon. Alle vuiligheid dumpt hij aan de andere kant van zijn kamerdeur.
Mo lijkt me dus vrij doorsnee!

Emmawee

Emmawee

03-04-2019 om 21:49

Ehm...

Als Mo echt zo heet en skateboarden, gamen en gitaar spelen echt zijn hobby's zijn, dan moet je misschien iets voorzichtiger omgaan met zijn privacy. Zeker als jij zelf ook echt Robert C heet.

Verder kan zijn moeder natuurlijk best eens (of waarschijnlijk meer dan eens) duidelijk maken wat jullie van hem verwachten. En ook jij mag laten weten hoe je het graag ziet. Maar wees vooral geduldig en probeer het eens met wat humor.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2019 om 23:05

Misschien echt niet expres

Je lijkt te denken dat hij bewust doet zoals hij doet, maar dat hoeft helemaal niet. Dat zijn gedrag irritant is snap ik heel goed. Het is niet per se des pubers, maar soms ook des karakters. Ik heb ook weleens een kraan open laten staan, urenlang! Gewoon vergeten dat ik de kraan had gebruikt. Ik als mezelf dan voor mijn hoofd. Maar je hebt ook volwassenen die onbegrijpelijke dingen doen. En zelfs na 100 keer herhalen nóg niets veranderd hebben en niet snappen waarom dat vervelend is.

Een lichtpuntje voor jou is dat zoon langer op zichzelf zal wonen dan bij jullie. Probeer het een beetje van je af te laten glijden, in plaats van het steeds groter te maken in je hoofd en naar hem toe. Die strijd ga je verliezen. Ook bij zijn moeder, vermoed ik.

Mijn dochter was ook zo, maar doet het nu heel goed in haar eigen huishouding.

brenda

brenda

04-04-2019 om 12:06

puber en beetje verwend misschien

Hij is een overduidelijke puber en ik denk, ook een beetje verwend door zijn moeder. Ik herken het wel deels. Hier is zoon al weer naar school vertrokken en zie ik dat zijn beker en bord nog op de salontafel staan. Dus dan ruim ik dat maar op, anders moet ik er de hele dag tegenaan kijken. Zoon zet het ook vaak óp de vaatwasser, ik vraag wel eens waarom hij het er niet inzet (als hij niet net al naar school is, anders heb ik het al weer opgeruimd en vergeet ik het) krijg ik meestal een humorvolle opmerking (weet 'm even niet, maar vaak grappig en bijdehand)
Ach in huis zijn het de kleinere dingen. Idd tosti-apparaat is hier ook altijd goor en je ziet precies wie er brood heeft gesmeerd.
Gelukkig doet hij wel de lichten uit, kranen dicht en is het alleen verder een zooi op zijn kamer.
En ja, soms ben ik er op zondag niet en doet hij er alvast een witte was in (instructies hangen aan de muur boven de wasmachine) en waarom doet zoon dit? Puur eigenbelang, want hij heeft niet voldoende witte t-shirts voor de rest van de week.
Wat ik denk ik het meest ongezellige uit je verhaal vind is dat hij zo weinig communiceert en kortaf is. Wordt er wel eens iets samen gedaan? Tv kijken? Of ergens heen? Dat zou ik zelf wel belangrijk vinden, belangrijker dan vitten op huishoudelijke taken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-04-2019 om 12:16

Oh dat tosti-apparaat

Als mijn jongste een tosti heeft gemaakt ziet het apparaat er meestal uit alsof ze het brood is vergeten om de kaas te doen. En ik vind dat toch zo smerig om schoon te maken. Met ontvetter en heet water lukt het het best, maar dan krijg je heel vieze zachte kaasresten die je alleen maar met je nagels tussen de gleufjes weg krijgt. Liever doe ik dat echter toch wel zelf, want dochter vindt dat het met een mes veel beter gaat. Ben je gelijk je anti-aanbaklaag kwijt (die toch al niet werkt met kaas).

Flavia

Flavia

04-04-2019 om 13:18

tosti-apparaat

daar haal je de platen uit en die gaan in de vaatwasser. De rest veeg je er met een doekje af en ik zorg dat er gewoon geen kaas uitsteekt bij de tosti's want die liggen kant en klaar in de vriezer. En er is geen kaas en vleeswaar buiten die tosti's in huis dus zelf maken is ook niet mogelijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-04-2019 om 13:20

Flavia

Ik heb gewoon een simpele klapgrill, daar kunnen de platen niet uit.

brenda

brenda

04-04-2019 om 13:27

idd Phryne

Bij ons kunnen de platen er ook niet uit, erger nog, tussen het heet wordende stuk en de buitenzijde lukt het de kaas om er tussen te sijpelen, brr, dus helemaal schoonmaken lukt niet eens. Maar goed, we leven nog steeds. De vorige was stukgebroken toen tiener iets wat heel dik was wilde grillen en hem keihard had dichtgeknepen (ik gok een stuk dik stokbroodje ofzo) toen zag ik 'in' de grill dus ook nog oude gesmolten kaas zitten.

Hangkous

Hangkous

04-04-2019 om 14:04

Kaas verwijderen

Gaat het beste met KOUD water. Het apparaat laten afkoelen en dan een stuk natte koude keukenrol er tussen klemmen. Enige tijd laten "weken" en je kunt het zo wegvegen met een droog doekje of keukenrol.

Tevens goed voor het behoud van de anti-aanbaklaag.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2019 om 15:03

Simpel exemplaar reinigen

wat ik weleens doe is het apparaat aanzetten en er een paar vellen keukenpapier tussen leggen. Een deel van het vet wordt door het papier geabsorbeerd, de rest kun je makkelijker wegvegen omdat het warm en dus zacht is. Dan nog even met een natte doek met wat afwasmiddel erover, daarna met een doek met alleen water en dan kom je een eind. Ik vind het een irritante klus, maar je moet wat.

Gooi dat ding gewoon weg. Teveel rommel.

Misschien minder tosti maar hier kan men brood met kaas even opwarmen in de magnetron. Dan maar geen knapperig korstje. Je zou nog meer moeten kunnen met de grill bijvoorbeeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2019 om 15:19

Huh AnneJ

Zo makkelijk? Het werkt toch? Waarom 'moet' je meer met een grillapparaat kunnen doen? Als ik iets vervelend vind, is als ze er vlees in gaan grillen. Viezer dan restjes kaas. We hebben een grillpan, ook lastig schoon te maken, maar altijd nog beter dan zo'n tosti/grill-ding.

Wat je trouwens ook kunt doen is brood in de koekenpan doen. Dat is wel vetter, dus meer calorieën, maar ik vind het lekker. Kaas en wat je nog meer wilt tussen twee boterhammen doen, boter in de pan en beide kanten bruin bakken. Heerlijk.

O ja,

Wat ze hier ook weleens doen is met jus uit de juspan een restje warme maaltijd opbakken en dan op brood. Ook heerlijk.
Ik had ook zo'n tosti ijzer op het aanrecht, geerfd. Broodkrummels overal en een branderige restjes bij gebrek aan schoonhouden door deze of gene. Gelukkig hield het er mee op, dat was dat.

Yura

Yura

04-04-2019 om 18:45

Twee autisten

Nou als dat autisme is, dan heb ik er 2. Een troost, buiten de deur weten ze heel goed hoe het moet. De oudste woont op kamers, in een huis met 3 vrienden en daar is het tot mijn verbazing redelijk netjes. Ok, als je op de bank gaat zitten kan het net zijn dat er een sok ligt, maar de keuken is om door een ringetje te halen. En ze eten elke dag verse groente. Als je vrienden je ergens op aanspreken maakt dat toch meer indruk dan je ouders blijkbaar. Maar als hij hier weer een paar dagen is, laat hij overal sporen achter.
De jongste heeft af en toe een tijdelijke kamer, ze is net weer terug. Alle dozen staan nog vol op haar kamer.
Nou ja hun studie gaat goed, ze zijn beleefd tegen anderen, behulpzaam voor opa en oma, werken naast de studie, sporten, hebben veel vrienden etc etc. Pick your battles.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.