Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

10-08-2018 om 22:44

Alcohol

Ik ben een persoon van 16 jaar dat een vraag voor jullie heeft. Mijn ouders drinken beide geen alcohol, wat ik respecteer want dat is hun eigen keus. Nu is het zo dat een zeer groot deel van klasgenoten en collega’s enzo alcohol drinken en zij net zo oud zijn als mij en ik dit dus niet mag. Erom vragen bij mn ouders durf ik niet want ze drinken niet en de kans dat ze me geven is dus echt laag. Op school wordt er dan gepraat over drank en wat iedereen op heeft en ik kan niet meer reageren dan haha ja. Zie dit niet als iets dat ik niet wil drinken om erbij te horen maar ik ben 16 en ik voel in mezelf dat ik ook drinken wil. Ik heb het dan niet gelijk over hele sterke drank maar gewoon een biertje of despo. Hoe doen jullie dit (evt met je eigen kinderen)?

Gladiool

Gladiool

10-08-2018 om 22:48

Nederlands

Leer eerst eens fatsoenlijk Nederlands schrijven....

Angela67

Angela67

10-08-2018 om 22:55

Ik voel in mezelf dat ik ook drinken wil

Neem een glas water!
Gr Angela
Ps ik zie niet waarom je je ouders het niet zou vragen. Als ze ja zeggen heb je een kans om het in een vertrouwde omgeving te proberen.
Als ze nee zeggen is het ook duidelijk. Er zijn zoveel dingen die pubers wel of niet mogen van hun ouders. Het is geen recht ofzo en zeker niet iets wat je je kind 'moet' laten proberen.
Er is overigens een reden waarom grens alcohol-verkoop op 18 jaar ligt. Hoe later je begint hoe beter. Dus als je het eens wil proberen kun je het een keer vragen aan een persoon in je vriendenkring.

juf Ank

juf Ank

11-08-2018 om 00:18

je bent 16

Dus het duurt nog 2 jaar voor je in aanmerking komt voor een biertje! En wees blij, want je hersenen zijn nog volop in ontwikkeling en de alcohol staat die ontwikkeling in de weg. Het is dus eigenlijk zo hoe eerder en meer jij drinkt hoe dommer je wordt.

Mijn zoon heeft ook gewoon tot 18 jaar moeten wachten. Hij had geen vrienden die er al wel mee bezig waren dus het was niet zo'n probleem. En nu drinkt hij soms wat; het viel hem eigenlijk wat tegen en zo geweldig lekker vind hij het niet. Des te beter!

Dus gewoon niet doen voorlopig. Het maakt ook geen bal uit of je het in ' vertrouwde omgeving' zou doen. Het is net zo schadelijk!

Gladiool

Jee wat een ontzettende rotopmerking.
Hoe geef je een jongere zo snel mogelijk een minderwaardig gevoel? Vraag Gladiool.
Overigens vind ik het nog heel netjes anoniem nadenkt over om zijn ouders te vragen naar alcohol.
Veel pubers van 16 hebben al lang alcohol gehad op een prive feestje ergens of ergens via een ouder iemand.
Ik geloof ook niet dat ik vroeger echt toestemming vroeg aan mijn ouders voor ik mijn eerste biertje dronk op mijn 15e . Andere tijden

Pennestreek

Pennestreek

11-08-2018 om 09:03

Hier gaat dat zo

Wij als ouders drinken af en toe. Thuis af en toe een enkel biertje of wijntje bij het eten en iets vaker in het weekend een glas port of zo. Verder niet of nauwelijks buiten de deur. Geen behoefte aan, en ikzelf kan er slecht tegen. De kinderen, nu 18 en 15, weten van de risico’s van alcoholgebruik, en dat we daarom niet willen dat ze drinken. Dat is het belangrijkste vind ik, dat ze weten waarom wij het niet goed vinden.
Maar, we snappen ook wel dat ze nieuwsgierig zijn, dat is het bij jou ook gewoon, ‘ik voel in mezelf dat ik drinken wil’ is natuurlijk gewoon nieuwsgierigheid en erbij willen horen. Vanaf 16 jaar mocht de oudste wel eens wat proeven. Maar hij vindt tot nu nog niets lekker. Hij drinkt af en toe een Radler 0,0. Jongste is 15 en heeft onlangs op vakantie met vrienden zich nogal laten gaan met drank. Zijzelf heeft het nog wel verstandig aangepakt, was niet echt dronken, maar sommige van haar vriende waren echt heel ziek. Daar is ze erg van geschrokken, gelukkig maar.

Kortom, als je echt heel graag eens wil proeven zou ik het toch aan je ouders vragen, ik denk dat ze het fijn vinden als je open en eerlijk bent. Maar als ze geen toestemming geven, probeer dan eens Radler of zo. Alcohol is gewoon heel slecht voor een puberbrein. En het is absoluut nergens voor nodig. Je kunt ook heus lol hebben op cola. De stoere verhalen van je vrienden zou ik trouwens niet helemaal serieus nemen hoor. Vooral veel stoerdoenerij... En ik vind het heel stoer als jij gewoon je eigen koers vaart. Dat is veel moeilijker dan met de meute mee doen.

Jesse_1

Jesse_1

11-08-2018 om 10:56

Alcohol is gif

Vroeger waren andere tijden, toen stonden de sigaretten bij feestjes ook op tafel. Gelukkig is het idee over roken tegenwoordig anders. Niet-roken is steeds meer de norm, en in ieder geval op zo'n manier dat het andere mensen geen overlast veroorzaakt.

Het wordt tijd dat de bewustwording tov alcohol ook veranderd. En dat is nog niet zo. Het zou fijn zijn als dronken mensen gezien worden als sukkels ipv als een leuk verhaal waar je achteraf flink om kunt lachen en stoer over kunt doen.

Voor mensen die vinden dat je een kind voor zijn 18e af en toe moet laten drinken 'omdat het anders de verboden vrucht is': geef jij je kind ook een sigaret of drugs omdat het anders de verboden vrucht is?

Eens een keer helemaal eens met de posting van juf Ank

Wat je ook doet

Natuurlijk kun je het aan je ouders vragen. Maar dit is ook een tijd dat je dingen voor jezelf gaat beslissen.
Wat je ook doet. Doe het veilig. Drink een drankje en ga dan over op fris. Drink je zelf niet in een versuffing. Of je valt in slaap of je kunt onderweg niet meer goed op jezelf passen.
En als je keer wat meer wil drinken, doe het bij vrienden thuis zodat je in slaap kunt vallen of veilig bent.
Ik had vroeger een hekel aan het gebrek aan controle dat je kreeg als je teveel op had.
Ouders verschillen.
Maar dit is ook een tijd dat je dingen voor jezelf gaat besluiten.
En het is helemaal niet raar om niet te drinken.
Ik heb een kind dat wel een biertje lust en een kind dat gewoon nooit drinkt.
Soms betekent het ook dat je toch een wat andere vriendenkring krijgt.
Zoon gaat 'chillen' met vrienden en drinkt dan een paar biertjes. Ze gamen, maken muziek, en het is gezellig. En op borrels van de studentenvereniging of het werk drinkt hij soms wat meer, maar soms ook gewoon helemaal niet. Omdat hij wel andere dingen te doen heeft waar hij zijn heldere hoofd bij nodig heeft.
Dochter drinkt niets en gaat met een andere groep om die ook niets drinkt en rookt en die hebben een eetgroep en maken samen eten en knutselen samen. Bij elkaar thuis.
Zelf drink ik ook niet. En ik heb echt nooit mensen die dan aandringen of zo dat ik toch wat moet nemen.
Het is jou keuze. Wat bij jou past. En wat je voor jezelf prettig vind en verstandig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.