Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
linda75

linda75

21-10-2017 om 11:49

alcohol en 16 jaar

onze zoon, 16 jaar vroeg gister aan ons dat er in januari een verjaardagsfeest komt van een vriendin van haar. zij wordt 17 jaar en er komen ook vrienden van 18 en zij mag van haar ouders dan een wijntje of biertje drinken
het feestje is een normaal klein feestje max 8 kinderen en in bijzijn van de ouders. Zoonlief vraagt of hij dan ook een biertje mag drinken. Het wordt zijn eerste drank ervaring. Wat vinden jullie? Doen? of niet doen? ouders zijn erbij dus ik vind het een veilige kennismaking met drank. Heeft afgelopen zomer op de camping een half glaasje bier gehad en vond het niet vies. De wet zegt 18 jaar maar ik snap dat dat best lastig voor de jeugd wordt.

graag jullie ervaringen

Triva

Triva

21-10-2017 om 11:54

nee

De wet zegt dat je geen alcohol mag kopen, in het openbaar bij je hebben of in de horeca te nuttigen als je nog geen 18 bent. De wet zegt helemaal niets over het drinken van alcohol in een privé situatie.

Lou

Lou

21-10-2017 om 12:02

Wat vind je zelf

Precies, het gaat niet om de wet, alleen maar om wat je zelf vindt. Maar daar ligt je vraag denk ik ook. Mijn dochter van 16 zou het niet mogen omdat ze Pfeiffer heeft, dus dat is een makkelijke. Als ze beter is, nog 16, en wil drinken? Hmm, liever niet eigenlijk, maar een glaasje in een veilige omgeving zou ik ook weer niet heel erg vinden.

tante Sidonia

tante Sidonia

21-10-2017 om 12:04

ik zou zeggen

In principe niet. Je kunt hem uitleggen dat de grens door de overheid niet voor niets is opgetrokken naar 18. Dat het voor zijn hersenen die nog volop in ontwikkeling zijn niet goed is.
Maar daarnaast kun je ook zeggen dat een echt ´verbod´ op zijn leeftijd steeds moeilijker wordt. Dat je ook wel weet dat veel jongeren het dan toch gaan doen. Dus dat je hoopt dat hij eerlijk tegen jullie is en ook dat je hoopt dat hij het niet doet. De rest is aan hem.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-10-2017 om 12:14

Liever niet

Ik raad het mijn kinderen af, maar je kunt ze niet altijd in de gaten houden. Hopen dus dat ze er verstandig mee omgaan als het hen wordt aangeboden.

Emmawee

Emmawee

21-10-2017 om 12:15

Tja

Als je daar nu nog niet uit bent, ben je misschien een beetje laat. Ik bedoel, blijkbaar vind je het wel best, anders had je daar slokje bier op de camping ook wel een probleem gevonden. Of ligt het nu anders?

Ik zou zelf zo'n gelegenheid juist aangrijpen om mijn zoon te leren omgaan met evt. groepsdruk. Gewoon: "Nee, ik drink geen alcohol." Ik zeg ook nooit dat hij op zn 18e alcohol mag, maar dat hij op zn 18e zelf mag kiezen. Je hoeft nl geen alcohol te drinken om het leuk te hebben. Hoe zeer dat ook in ieders hoofd gebeiteld lijkt te zijn. Zijn vader drinkt graag, ik drink niet. Wat hij uiteindelijk doet, dat is natuurlijk aan hem. Ik bedoel: we zijn er niet altijd bij, maar hij weet wel hoe we erover denken. Mocht hij ooit al een biertje drinken voor zn 18e, dan moet hij daarvoor in elk geval een enorme drempel over.

Jij weet het zelf niet, zeg je. Wat denk je, zal je zoon het van je aannemen als je het hem zou verbieden? Of voelt hij haarfijn aan dat je dat eigenlijk wel erg lastig voor hem vindt om vol te houden?

linda75

linda75

21-10-2017 om 12:20

hij is eerlijk

ik vind het al knap dat hij het vraagt. dat heb ik hem ook gezegd en ik wil erover nadenken. het gaat om 2-3 drankjes ws dus ik ben niet bang dat zijn hersenen meteen zullen afsterven maar goed ik besef me ook dat als ik nu ja zeg het een volgende keer mss weer net zo makkelijk gaat. Het is een naïeve gedachte als ik denk dat hij nooit voor zij. 18e een keer wat gedronken zou hebben. Vind de situatie vrij veilig omdat het een klein gezelschap is en de ouders erbij zijn. Het zijn geen grote schuurfeesten zeg maar, gewoon thuis op de bank. Maar ja toch zegt je ook iets van " liever niet"

linda75

linda75

21-10-2017 om 12:27

overigens weet hij

Dat ik tegen grote drinkfeesten ben, schuurfeesten en dat soort dingen( ook na je 18e) en daar taalt hij ook helemaal niet naar, Het ging hem er nu om of hij thuis bij een normale rustige verjaardag met een paar kinderen die 16,17 en 18 jaar zijn een drankje mag meedrinken. Ik heb hem alles al uitgelegd mbt alcohol en ook op school zijn dit soort gesprekken al aan bod geweest. ( en gevraagd waarom hij niet liever een colaatje neemt of een 0.0% ipv een echte wijn of biertje)Maar ja verbieden werkt na mijn idee averechts. Ik heb dan liever dat hij er open over praat met mij ipv stiekem

Angela67

Angela67

21-10-2017 om 12:32

verbieden werkt averechts?

waarom is het een illusie dat hij nooit zou drinken?
Je hebt het wel zelf in de hand, en dat weet je anders zou je het hier niet vragen. Of wil je graag horen van forummers dat het niet zoveel uitmaakt wat je zegt?
wil je dat hij drinkt? nee? dan zeg je nee.
vind je het een illusie dat je 'het' kan tegenhouden? dan zeg je dat hij het zelf moet weten.
gr Angela

Triva

Triva

21-10-2017 om 12:40

voor alle leeftijden

Ik heb gezegd dat ik geen alcoholkots opruim en dat lijkt ze zelf ook niet fijn. Oudste is 18 en houdt het keurig bij max een paar, éęn keer was hij aangeschoten op kamp dus hij weet nu de waar zijn grens ligt.

doen

Ik zou het rustig aan je zoon overlaten en je overwegingen meegeven. Hij hoeft niet te drinken maar in zon gezelschap thuis een drankje drinken kan prima.
Ik geloof direct dat op macroniveau het verbieden door ouders het drinken uitstelt maar ik geloof ook dat er een eind aan komt en dat je dan de Amerikaanse uitwassen krijgt van alles stiekum doen en je te buiten gaan daarbij.
En verder hangt het natuurlijk ook van je gezinssituatie en je kind af.
Hier bij ons vooral matige mensen in de familie die niet in schuurfeesten drinken maar wel eens een glas bier bij de barbecue of een fles wijn of champagne met oud en nieuw.
En inmiddels gaat dat ook zo bij zoon.

Emmawee

Emmawee

21-10-2017 om 12:42

2-3 drankjes

Nee hoor, die hersenen sterven zeker niet meteen af. En in elk geval weet je zoon dan dat je 2-3 drankjes "in een veilige omgeving" goed vindt. Nou, dat wordt dan dus het acceptabele minimum voor hem. Want zo werkt het toch vaak.
Daar gaat hij het dan waarschijnlijk niet bij laten als hij over een jaar wel naar een schuurfeest gaat.

Ik zou dus zeggen: jongen, drink geen alcohol. Drink 0,0% bier, eet wasabinootjes voor de kick, heb gewoon lol met elkaar.

Emmawee

Emmawee

21-10-2017 om 12:51

Moet erbij zeggen

Ik heb echt een hekel aan het feit dat alcohol zo de norm is.

PS

PS

21-10-2017 om 12:51

lastig

Het blijft een lastig punt. Ik hoop dat ik mijn kinderen 'nee' kan verkopen als ze 16 zijn. Maar ik vind jouw 'ondergrens' wel erg ruim. Drie biertjes (neem aan flesjes) voor een eerste keer? Lijkt mij wat veel. Ik zou 1 a 2 flesjes aanhouden en niet meer.

Aanvulling

Ik heb altijd tegen mijn kinderen gezegd dat de enige veilige omgeving om voor het eerst alcohol uit te proberen thuis is. Bij voorkeur zonder vrienden of groepsdruk. Gewoon eens merken wat ‘2 a 3’ drankjes met je doet.

bij voorkeur zie ik ook dat dat moment zich na hun 18e verjaardag afspeelt, maar zelfs al dat iets eerder zou zijn heb ik een sterke voorkeur voor eerst maar eens 1 keer thuis proberen, en niet op een feestje.

Ingrid ( een non drinker van 20 en een non drinker van bijna 18 hier. Die beiden regelmatig iets uit te leggen hebben trouwens. Dat vind ik ook een nare ontwikkeling inderdaad)

Lou

Lou

21-10-2017 om 13:24

Veel

Waarom zou je 2-3 biertjes goedkeuren? Ik vind dat wel heel veel ineens. Je kan toch ook zeggen: neem er hooguit eentje. Dan neemt hij er waarschijnlijk twee.

Ik weet nog niet wat ik zou doen. Verbieden heeft wel zin denk ik en ik neig daar ook wel naar. Het werpt een drempel op. Maar ik heb wel begrip voor gevoeligheid van tieners voor 'de norm' die er kan heersen op een feestje, ook al ben ik zelf tegen die norm. Lastig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-10-2017 om 13:25

2-3 drankjes?

Het advies is maximaal een per dag. Ik drink (af en toe) maximaal twee glazen wijn, halverwege de derde merk ik dat ik hem beter kan laten staan. Een beginnende drinker zou ik dus nooit in de waan laten dat 2-3 drankjes wel prima is.
Hoe kom je zelf bij dat idee? Het is gewoon veel.

saar

saar

21-10-2017 om 13:57

Wat je ook precies wilt zeggen;

al dan niet verbieden, er al dan niet uitgebreid op ingaan, ik zou er wel voor zorgen dat betreffend kind een goed gevoel over houdt aan het gesprek. Ik vind het heel positief zoals hij het aanpakt en bespreekt met jou, dat zou ik niet kwijt willen.

Of, wanneer en hoeveel kinderen gaan drinken is deels een keuze van ouders maar het deel van kind wordt steeds groter. Op moment dat kinderen zich niet meer gehoord voelen ben je ze denk ik kwijt.
18 is ook maar een getalletje natuurlijk. Hersenen groeien heel wat langer door. Uiteraard ligt de beslissing bij 18 bij kinderen zelf maar ik vind wel dat vanaf een jaar of 16 die beslissing meer gemeenschappelijk wordt. Dat is ook gewoon een gegeven want als ze echt willen drinken doen ze dat.

Maar goed, ik heb er zelf ook niet zo'n moeite mee. Juist door alcohol hard te verbieden maak je het erg tot norm, vind ik. Zo belangrijk is het juist niet. Wel of niet een biertje.
Belangrijkste lijkt me risico's inperken van excessen. Hoe je dat doet is per kind verschillend. Maar 'contact houden' lijkt me vaak wel een belangrijke beschermende factor.

Maar ook mijn denkbeelden zijn weer gekleurd door mijn eigen kinderen, dat is ook een wisselwerking. De 17 jarige taalt er niet naar en de 15 jarige een klein beetje (drinkt alcoholvrij) maar zie ik niet snel overgaan tot excessen. Hoewel je dat nooit met zekerheid kunt zeggen natuurlijk.
Ik wil maar zeggen dat als ik een ander type kinderen had, dan stond ik er misschien anders in. Mijn kinderen zijn van nature voorzichtig.

linda75

linda75

21-10-2017 om 14:13

bedankt

Voor de reacties, ik zal ze rustig eens lezen en overdenken.

Triva

Triva

21-10-2017 om 14:14

Annej

'Ik geloof direct dat op macroniveau het verbieden door ouders het drinken uitstelt maar ik geloof ook dat er een eind aan komt en dat je dan de Amerikaanse uitwassen krijgt van alles stiekum doen en je te buiten gaan daarbij.'

Fijn dat je het eerst gelooft maar je glijdt uit bij het tweede want je vergeet dat bij elke maand dat het kind ouder is de groepsdruk minder van belang wordt en het kind wijzer. Het zit dus niet 100% aan elkaar vast.

tante Sidonia

tante Sidonia

21-10-2017 om 14:16

linda

verbieden heeft in principe wel zin. Onderzoek heeft uitgewezen dat pubers en jongvolwassenen -als de ouders het drinken van alcohol duidelijk verboden of geadviseerd hebben niet te doen- het verbod of tegenadvies in hun achterhoofd hebben zitten. Dat wil niet zeggen dat ze het niet zullen doen, maar altijd minder dan die pubers die de 'zegen' van hun ouders krijgen om het wel te doen, al is het met mate.

Jouw uitspraak dat verbieden averechts werkt, staat dus in tegenstelling tot dat onderzoek.

saar

saar

21-10-2017 om 14:23

Tante Sidonia

Dat gaat toch niet voor ieder kind op?
Kom op nou.
Zelf had ik graag met wiet geëxperimenteerd in een veilige omgeving als puber. Het was echter strikt verboden. Nu heb ik flink geëxperimenteerd in een niet-veilige omgeving, met alle gevolgen van dien. Gezonder was voor mij geweest als ik eea rustig met mijn ouders hadden kunnen bespreken en samen uitgezocht. Ik heb het vaker geprobeerd te bespreken maar mijn ouders bleven bij star verbieden.
No way dat ik me als puber iets liet verbieden door mijn ouders....

tante Sidonia

tante Sidonia

21-10-2017 om 16:31

precies saar

het was jou STRIKT verboden. Daarom pleit ik er ook voor dat er een uitleg is waarom de ouder het niet wil en dat de ouder dan zelf aangeeft ook wel te weten dat een verbod niet echt mogelijk is, en dat het daarom als advies wordt gegeven om het niet te doen met daarbij het verzoek het te blijven bespreken met ouders.
Dusssssssssssssss

saar

saar

21-10-2017 om 16:56

Mmhh

Sorry, ik snap het verschil niet...
Hoor eens, mijn pubertijd is al best lang geleden
Hoe mijn ouders het precies formuleerden weet ik dus echt niet meer letterlijk, maar ik sluit zeker niet uit dat hun tekst leek op de jouwe.

De omgeving

http://www.omroepbrabant.nl/?news/190491862/Proost!+Brabant+telt+meeste+zware+drinkers+van+het+land.aspx

Misschien is verhuizen wel effectiever want als ouder heb je maar een deel van het verhaal in handen. Wel een belangrijk deel.

Je wil niet in Noord-Holland of Brabant je kind loslaten maar dan toch liever in Zeeland en Utrecht.

En zo kun je er ook naar kijken en adviseren. Gezellig hoor zon studentenvereniging. Laat je een keer uitnodigen maar wordt liever lid van een studievereniging. De bandjes- en ravescene kan ook behoorlijk uit de klauwen lopen. Je hoeft niet te drinken en zorg liever dat je in de organisatie zit en wat te doen hebt dan de hele nacht dronken tegen de muur te hangen.
En inderdaad, drink liever een keer thuis dan kun je veilig omrollen want ik heb er een hekel aan om geen controle te hebben over mezelf als ik nog in de nacht naar huis moet. Haal een paar biertjes met vrienden en blijf er dan ook slapen. Kan hier ook.

Maar ja, makkelijk praten, hier is de gevarenzone alweer voorbij. Hoop je. Want je hoopt toch ook dat ze met het ouder worden ook wijzer worden.
En dochter mijdt de drankfeesten. Middelen zijn in haar conditie echt niet goed en om nuchter op een drankfeestje te zijn is geen pretje. Dat is al een keer de hele nacht dweilen met de kraan open geweest.
Als ze nu weet dat het een feestje om de drank wordt slaat ze de uitnodiging af. Ze gaat liever op zaterdagavond samen zelf koken, pizza maken en filmpjes kijken of samen winkelen of meedoen aan een optocht. Er zijn ook echt jongeren die geen ambitie hebben om zich een stuk in hun kraag te drinken bij elke mogelijke gelegenheid. Die bestaan ook, echt.
Zoon heeft het te druk met zijn studie en heeft daar zijn energie hard bij nodig. Die ravescene mag het verder uitzoeken. Af en toe bij elkaar chillen is gezellig maar dan is een gedeelde weed of een paar biertjes genoeg.

Tango

Tango

21-10-2017 om 20:46

Gaat hier ook niet op.

Wij hebben dochter altijd sterk ontmoedigd in alcohol drinken, maar helaas zonder effect. Ze is 16 en drinkt helaas al regelmatig iets op feesten. Soms ook teveel. Hoewel dat laatste meevalt en ze daar toen ook echt wel van geleerd had. Daarna heeft ze al tweemaal verteld dat ze iemand die veel verder heen was naar huis heeft gebracht, dus kan ik wel nagaan dat er op de feesten die ze bezoekt aardig wat gedronken wordt.
Ik zou het in deze situatie ook niet aanmoedigen, dus zeggen dat je het niet verstandig vindt. En dan zie je wel wat hij doet. 2 tot 3 drankjes vind ik ook veel. Ik zou inderdaad eerder 1 of 2 zeggen.
Vanavond nog een gesprek met jongste over alcohol, hij is 13 en taalt gelukkig nog nergens naar. Maar hij vroeg wat een Baco was. Toen ik een cola met rum zei vroeg hij of hij dat mag als hij 18 is. Ik zei ja. Zit daar dan alcohol in, vroeg hij. Ja, zei ik. Oh, zei hij, maar dat wil ik helemaal niet. Hopelijk blijft hij voorlopig nog zo verstandig!

Anoniem

Anoniem

23-10-2017 om 00:15

Hij vraagt het in ieder geval

Natuurlijk weet je niet wat hij met je reactie gaat doen, maar hij vindt het in ieder geval niet vanzelfsprekend.. dat vind ik iets positiefs en ik zou daar ook rekening mee houden in mijn reactie.

Weet nog niet wat ik zou antwoorden. Oudste hier is pas 14, maar ik merk dat zij opstandig wordt, als ik iets verbied. Toch lijkt ze het wel mee te nemen als ik het niet teveel benadruk.

Heb overigens het idee dat heel veel kinderen van die leeftijd toch wel wat drinken. Mijn oudste heeft een bijbaantje in een winkel (daar is zij wel echt de jongste, maar er zijn er meer van 15/16/17) en laatst hadden ze een opening van een andere zaak. Daar werd oa bier en champagne geschonken. Oudste was er nogal verbaasd over dat het haar aangeboden werd, maar heeft geweigerd (zegt ze in ieder geval, als dat al niet zo is, kan het niet veel zijn geweest). Meeste andere collega’s hadden wel genomen. Kan me niet voorstellen dat ze dat allemaal van thuis mochten, maar was daarom blij dat oudste het onderwerp hier wilde bespreken en dat vind ik dus ook van die van jou goed.

linda75

linda75

23-10-2017 om 00:41

inmiddels besproken

Ik heb het met hem inmiddels besproken. Heb hem vooral gevraagd naar de rede en waarom hij zo graag wilt drinken, ( omdat hij het echt wilt proeven of omdat hij bang is er niet bij te horen etc)
Na een poosje hierover gesproken te hebben heb ik hem gezegd dat ik het gewoon liever niet zie gebeuren maar dat ik blij ben dat hij het bespreekbaar maakt met me . Ik heb hem verteld dat mijn idee altijd was geweest dat hij zijn eerste drank ervaring ins ons bijzijn of van kennissen zou gaan hebben en nog niet op deze leeftijd. Ik heb gezegd dat ik hem vertrouw dat hij geen gekke dingen gaat doen. ( en dat is ook echt zo) en ik heb ook gezegd dat ik het wel kan gaan verbieden maar dan kans heb dat hij het stiekem gaat doen ( en dat de open gesprekken dan ook tot het verleden kunnen horen) dus dat ik het daarom niet verbied maar liever zie dat hij gewoon aan de frisdrank gaat
Hij wilt er nu zelf over nadenken en zou er nog op terugkomen. Toen ik hem vroeg hoe hij het allemaal voor zich zag gaf hij als antwoord dat hij zelf dacht aan een flesje Jillz of een biertje

Overigens ben ik het dus niet eens met de onderzoeken. Ook ik ben vroeger geen braver geweest en ging tegen vrijwel ieder verbod in van mijn ouders met als gevolg dat veel eerste ervaringen buitenshuis waren en nooit besproken is met mijn ouders en ik geen sterke band met ze heb. Met mijn zoon heb ik gelukkig een goeie band en ik heb altijd gezegd dat alles bespreekbaar is. In mijn optiek heeft dat meer effect dan verbieden. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening en hangt misschien ook wel af van het kind. Met de mijne valt iig nog te praten.

Emmawee

Emmawee

23-10-2017 om 09:16

Mooi

Goed aangepakt zo. En ik vind dat je gelijk hebt, het feit dat hij het aan je vraagt is een goed teken. En een eerlijk antwoord is beter dan een stellig antwoord.

Goed idee trouwens van Ingridt om de eerste keer thuis te voelen hoe de alcohol valt. Die houd ik er ook in. Ook vwb blowen, want daarin lijkt hij nu meer geïnteresseerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.