Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Minet

Minet

30-01-2009 om 10:18

Als pubers niet puberen

Soms vraag ik me oprecht af wat het gevolg kan zijn van nietpuberende pubers (over een week 17 jaar).
Meestal prijs ik mezelf erg gelukkig met 2 gezellige puberheren, en dan bedoel ik ook echt gezellig, maar soms ga ik me bijna zorgen maken.
Ook de peuterpuberteit zijn we nagenoeg vlekkeloos doorgekomen, ik dacht toen: jouw portie komt wel in de echte puberteit. Maar het komt gewoon niet!

Als ik hier reakties lees dan denk ik soms dat er iets mis is met onze jongens, het schijnt erg belangrijk te zijn voor het proces van zelfstandig worden en loskomen.
Maar daar zie ik alleen maar prima vorderingen, en dat zonder de 'gebruikelijke' pubertaferelen.

Wie heeft ook deze ervaring, of wie kan mij vertellen waar het hier mis is gegaan?

Groetjes, Minet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

30-01-2009 om 13:53

Herkenning

Wat een luxeprobleem hebben wij he Minet. Hier 3 dochters die ook niet puberen of gepuberd hebben. Jongste is inmiddels 17 en oudste 22.
Het is gewoon heel gezellig om ze om je heen te hebben, ze vinden het ook nog heel gezellig zo met ons, want waar zie je dat kinderen van die leeftijd nog met hun ouders op vakantie willen. Oke, we maken wel verre reizen, maar dan nog.
Er valt goed met ze te praten, ze zijn vatbaar voor goede argumenten, doen het prima op school of werk. hebben trouwens nooit aansporing nodig gehad om huiswerk te maken. Ze hebben een leuke vriendenkring, waarmee ze ook op vakantie gaan. (Niet dat je denkt dat ze de hele dag op mijn lip zitten) Ik prijs ons heel gelukkig met zulke meiden en denk echt niet dat het ze later nog eens gaat opbreken. Wat ik me van mijn eigen puberteit herinner is dat ik ook heel gelijkmatig volwassen ben geworden. het zit denk ik niet in hun aard om zich overal tegen af te zetten.

reina

reina

30-01-2009 om 16:02

Ik ook niet

Zelf had ik ook geen problemen in de puberteit, mijn ouders kregen hun portie later wel met 2 andere zussen, terwijl ook mijn broertjes weinig gedoe gaven, karakterverschillen denk ik. Omdat je nou eenmaal meer schrijft en vraagt als er problemen zijn lees je veel over probleempubers en zelden over pubers die probleemloos door die tijd heenrollen. Gewoon heel blij mee zijn !

Tirza G.

Tirza G.

30-01-2009 om 16:34

Mwah

Ik was zelf een draak, was ook al op mijn 16e het huis uit. Manlief heeft nooit gepuberd. Onze dochter (18) heeft wel zeg maar de trekken (kamer niet opruimen, denken dat ze alles kan en weet), maar is in de omgang eigenlijk altijd wel gezellig. School, werk, sport, alles gaat gewoon goed.
Zoon (14) is runner-up, begint een beetje met lamlendig hangen en jaaaaahaaaaaaa brommen.

Tirza

Maylise

Maylise

30-01-2009 om 16:46

Ook niet allemaal

Mijn drie oudste kinderen waren hele makkelijke pubers denk ik. Er viel wel eens een overtogen woord maar we hebben nooit enorme ruzie's gehad. Ze waren (en zijn) altijd voor rede vatbaar geweest. Ze deden goed hun best op school en we hadden altijd leuke discussies. Zeker de beide jongens zijn nooit echt puber geweest, althans niet wat je leest hier of elders met eindeloze ruzie's, slaande deuren en constant verzet. Mijn dochter zijn wel een paar conflicten meegeweest maar het liep nooit uit de hand.
De twee kinderen die daarna komen (meisje en jongen) zijn meer traditionele pubers geweest. Mijn zoon van 18 is dat eigenlijk nog steeds. Met hun was meer ruzie en traditionele generatie conflicten. Het kon af en toe flink knallen om het maar zo te zeggen en we hebben met hun wel een paar minder leuke situaties meegemaakt (rotzooi op school trappen, foute vrienden ed).
De zesde is nu 15 en nog niet echt veel mee aan de hand. Hij kan soms wat chagerijnig reageren en er is wel eens een ruzie maar het is een vrij verstandige jongen met wie je goed kunt praten en die hard werkt op school en goede cijfers haalt.
Het verschilt denk ik erg, zelfs binnen een gezin dus. Waarbij de tienerjaren van de oudsten over het algemeen heel leuk waren en ik enorm veel lol met ze had heb ik van de tienerjaren van de vierde en vijfde wel een paar extra grijze haren overgehouden.
Mee op vakantie wouden ze overigens altijd wel allemaal maar ja pa en ma betalen dus dat is niet zo raar

Maylise

angel3

angel3

30-01-2009 om 18:20

Geen idee

heb zelf niet heel heftig gepuberd. Wel wat ruzies maar nooit extreme dingen ofzo. Tja wat is heftig puberen eigenlijk??
Anyway wat betreft het vinden van identiteit heb ik later mijn portie wel gehad maar of dat ermee te maken heeft?

Brianna F

Brianna F

30-01-2009 om 20:14

Maylise

****Mee op vakantie wouden ze overigens altijd wel allemaal maar ja pa en ma betalen dus dat is niet zo raar ****

De werkende dochters betalen zelf hun vakanties.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2009 om 02:08

Ik viel wel mee en mijn jongste ook

Mijn oudste dochter is echt een puber-puber geweest, maar de jongste valt eigenlijk heel erg mee. Ze heeft zo haar streken, maar ze is over het algemeen gezellig.
Ik zelf viel ook wel mee als puber, maar ik denk of weet eigenlijk wel zeker dat ik deels zo was omdat ik wist dat ik met opstandig gedrag een hele onaangename sfeer zou krijgen thuis.

Minet

Minet

31-01-2009 om 16:37

Alex?

In een draadje hierboven doe jij een uitspraak over deze topic, waar blijft jouw deskundige bijdrage?

Groetjes, Minet

Minet

Minet

31-01-2009 om 16:44

Reaktie

Leuk dat er al zoveel mensen een reaktie hebben gegeven!
Natuurlijk is het zo dat je meestal alleen maar leest over pubers die het hun thuisfront lastig maken.
Wat ik helaas ook merk is dat mensen met jonge kinderen 'bang' zijn voor de puberteit van hun kind(eren) door al deze verhalen. Zou het zo kunnen zijn dat juist daardoor ouders geïrriteerd raken door het pubergedrag van hun kind zodra zich dit openbaart?
Je 'wacht' al een paar jaar op het pubergedrag, dan is het er ineens.....
Ik ben zelf inderdaad ook een vrij rustige puber geweest, in tegenstelling tot mijn oudere en jongere broer. Mijn zusje (de jongste) was ook goed te pruimen.
Maar goed, ondertussen genieten we dagelijks van onze mannen, en op de vraag die ik hen gisteren stelde: waarom zijn jullie eigenlijk geen vervelende pubers? kreeg ik als antwoord: nou, daar heb ik ff helemaal geen zin in! )

Groetjes, Minet

Nausicaa

Nausicaa

01-02-2009 om 15:32

Geniet ervan!

Niet-puberende pubers? Gewoon van genieten!

Minet

Minet

02-02-2009 om 09:02

Dat doe ik!

Elke dag minstens een keer of 5)
Groetjes, Minet

Minet

Ook ik ben niet bepaald een heel puberige puber geweest. Of ik toch nog goed ben opgedroogd, mag je zelf bepalen

mamsie39

mamsie39

02-02-2009 om 14:26

Hier puber ook niet puberen

Mijn oudste zoon word in april 16.
Hij is ook een zeer makkelijke lieve puber.
zaterdag avond heeft ie een baantje tot 10 uur,sinds kort gaat hij afentoe wat met vrienden doen,meestal bij iemand thuis filmje kijken,vragen zijn vrienden of hij ook nog effe komt na het werk mee stappen,belt hij op mag ik nog even uit. hij weet dat hij uiterlijk 12 terug moet zijn,komt ie om 11 uur al thuis. blijkt dat de vrienden beetje aangeschoten zijn en dat vind hij maar niks.zo stom.hoeft geen alcohol,en hij moet morgen ook zwemmen.
met een feest waarbij de hele klas was uitgenodigd was hij ook de enige die niet alcohol dronk.
ja,zegt hij,ben nog geen 16,en is erg ongezond he!
thuis houd ie zijn kamer super schoon en ook pakt ie regelmatig de stofzuiger om de woonkamer te zuigen.vaatwasser inruimen doet ie uit zich zelf,ligggen er veel kranten /tijdschriften op de salontafel gaat ie het opruimen,soms krantje die ik nog niet gelezen had maar oke!en als de jongste van 11 weer lui is om de tafel te dekken,doet de oudste het wel weer.
Hij gedraagt zich wel een beetje teveel alsof hij de vader is van zijn broertje,geeft dan vaak net voordat ik een opmerking wil maken over iets dat de jongste zou moeten doen,bv. ga je ook eens je kamer opruimen?goed bedoelt hoor,maar dan zeg ik ook wel dat ik de moeder ben en dat er al een vader in huis is.
Hij is erg zelfstandig,hoef nooit te mopperen,huiswerk maken heb ik ook nooit wat over te hoeven zeggen.
Lekker relaxed hoor,zo'n puber. hoef ik me geen zorgen over te maken.die komt vast wel goed terecht,
de jongste,die zal vast wel een echte puber worden,dus daar ben ik me aan het op voorbereiden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.