Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
masan

masan

18-09-2008 om 12:24

Anti-drugscontract: ervaringen?!

Onze zoon van 13 wil graag een anti-rookcontract met ons afsluiten. Jawel, hij vroeg er zelf om.
Er wordt bij ons in huis inderdaad niet gerookt (wegens allergieën)en hij heeft er nu nog niets mee.
Vorig jaar in de brugklas was er een vriendje waarmee hij naar school fietste en die rookte wel al en dat vond hij maar niets.
Wij zien er geen bezwaar in om dit contract aan te gaan met hem maar willen dit graag uitbreiden en ook drank en drugs in het contract meenemen.

En dan, hoever ga je daarin (wat mag/kan wel, wat niet), tot welke leeftijd.

Heeft iemand ervaring met een contract tussen ouders en zoon?????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2008 om 12:51

Je wilt reacties van wie wel een contract had

maar ik heb een contract altijd wat apart gevonden. Vaak valt er iets mee te winnen. Autorijlessen of iets dergelijks. Ten eerste weet je zo lang van te voren niet of je je wel aan zo'n belofte kunt houden, maar ik vind zo'n beloning ook nergens op slaan en ten tweede ben je niet de hele tijd bij je kind, dus als hij wil blowen lukt dat ook met contract wel.

Middelbare school

bij een van onze dochters werd er op de middelbare school in de brugklas een contract af gesloten mbt roken.
elke maand werd er 10 euro door de ouders in een pot gestort op school,en tijdens de diploma uitreiking kregen de leerlingen die niet rookten de pot uitgekeerd de leerlingen die toch waren gaan roken hadden pech,de niet rokers geluk,want het geld van de rokers werd verdeelt onder de niet rokers.
ik vond het een prima idee,de sociale controle was groot,want zodra een van de leerlingen op school betrapt werden op roken ,kwam zijn naam op de zwarte lijst.aangezien de meeste pubers gaan roken onder groepsdruk,vond ik juist het contract op school zo,n goed idee.overigens is het geen garantie ,die krijg je nooit,twee van onze kinderen roken niet,de derde is onlangs betrapt op roken,en de vierde is nog te jong.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2008 om 15:55

Haha sus-anne

dan zaten en zitten jouw kinderen dus niet bij de mijne op school Ik had nog niet van deze regeling gehoord. Ik denk dat zo'n schoolcontract meer uithaalt dan een 'thuis'contract. Ik vind 10 euro per maand overigens een stevig bedrag. Ik blijf het iets dubbels vinden dat je iets voor elkaar moet krijgen bij je kind als er maar en groot genoeg bedrag tegenover staat. Kind moet het niet willen om het bedrag maar omdat het een slechte keus is om te roken. Roken moet dus gewoon niet meer als stoer worden gezien door de jeugd en dat verander je niet zomaar door een beloning met 18 jaar.
Mijn dochter vertikt het om het licht uit te doen op de wc. Moet ik haar geld aanbieden over een jaar als ze een jaarlang het licht uitgedaan heeft?
Mijn man heeft niet dezelfde ideeën over wanneer een afwas schoon is. Ik ben pietepeuteriger. Moet ik hem een weekendje Londen beloven als hij een jaarlang schoner afgewassen heeft?
Ik hou er niet van om iemand om te moeten kopen om iets gedaan te krijgen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

18-09-2008 om 16:52

Alles of niks

Ik zie niet zoveel heil in zo'n contract met beloningen. Niet vanwege de veronderstelde heilzame intrinsieke motivatie (ons hele leven hangt van straf en beloning aan elkaar), maar vooral vanwege de enorme consequenties.

Je rijbewijs mogen halen of een grote pot geld uitgekeerd krijgen, het is me nogal wat. Grote bedragen zijn ermee gemoeid en het is alles of niks. En telt dan één keer een trekje nemen als roken? Wat doe je met klikkende broertjes en zusjes? Mooi chantagemiddel ook. Voor je het weet moet je vreselijk gaan nadenken over bewijslast en roken-maar-niet-inhaleren en over wel of niet een tweede kans gunnen.

Het contract uitbreiden naar drank en drugs lijkt me nog ingewikkelder worden. Telt een kersenbonbon ook? En het leegeten van een doosje kersenbonbons? Het eten van een grote dosis nootmuskaat? Kinderen doen nog wel gekkere dingen om aan een veronderstelde roes te komen.

Groet, Ellen

*Sophie*

*Sophie*

18-09-2008 om 17:01

Masan, zoonlief geeft jullie een vinger...

en jullie willen gelijk de hele hand! Dat gevoel kreeg ik toen ik je berichtje las.

Je zegt dat je "er geen bezwaar in ziet". Goh, ik vind het verstandig en dapper van je zoon dat hij zo'n beslissing neemt en zo'n contract met jullie wil aangaan. Daarmee maakt hij het zichzelf natuurlijk moeilijker, dat snapt hij best. Maar wat krijgt hij als reactie:
pats, boem, nog meer beperkingen. Mij lijkt dat niet de leukste reactie die je kunt geven. Ik zou hem een compliment hebben gemaakt en het contract met hem afsluiten, als belonig voor zijn initiatief.

Geheel los daarvan zou ik, als ik jou was, naar hem toe alcohol als vanzelfsprekend verbieden, zeker tot 16 jaar. En drugs is natuurlijk helemaal niet eens aan de orde, zou ik zeggen. Ik zou dat op een ander moment brengen, over een tijdje pas, zodat hij voor nu even trots kan zijn op zijn gewichtige, verantwoordelijke beslissing

Hier hebben zoon (14) en dochter(11) ook uit zichzelf gesteld dat ze absoluut niet zullen drinken voor hun 16de. Ik heb dat naar hun toe serieus genomen en heb ze een compliment gemaakt over hun wijze besluit. Bij dochter weet ik echter wel dat het op haar leeftijd nog best mogelijk is dat ze een en ander nier goed kan inschatten.

groetjes, Sophie.

2 kanten

Wij hadden hier nietrokencontracten (afgesloten toen ze 11 ofzo waren, erg gestimuleerd door de basisschool). Afspraak: Een financiele beloning als ze niet zouden roken. Maar ook een financiele strop als ze wel zouden beginnen (3 maanden krantenwijk lopen en de inkomsten daarvan naar ons).
Later bleken kids erg antiroken en erg geinteresseerd in drinken (Achterhoek = zuipen). Dus een antidrankcontrect was nuttiger geweest. Maar een afspraak: geen drup tot je 18e is vrees ik voor de meeste tieners niet te doen en dan lok je stiekem gedoe uit.

Cobi

ik heb het nog eens aan dochter nagevraagd( het is inmiddels 9 jaar geleden)
wij als ouders betaalden elke drie maanden 10 euro via automatische afschrijving.
en alle kinderen die rookten als ze van school afgingen kregen geen geld,die pot werd verdeeld onder de niet rokers.
dus eenmalig een sigaretje of een trekje telde niet mee,je kwam wel op een lijst te staan,maar degene die niet rookten kregen dus in elk geval 120 euro.mijn dochter dacht dat zij iets van 160 euro totaal had gekregen.
overigens was dit een vrijwillig contract,ouders en leerlingen konden er zelf voor kiezen om hier aan mee te doen of niet.

Overigens

9 jaar geleden was roken nog niet zo not-done als tegenwoordig,er werd toen op schoolpleinen en in kroegen en MC donalds bijvoorbeeld nog gerookt,tegenwoordig is er een verbod bij de meeste middelbare scholen.( tenminste wel bij de scholen van mijn jongere kinderen)

tonny

tonny

20-09-2008 om 14:50

Ik houd niet van zulke contracten

het leidt al gauw tot stiekem gedoe als een puber op gegeven moment in een vriendenkring zit waar de regels minder strikt zijn. Verder komt er allerlei verklikkerij bij als iemand links of rechts een zijsprong maakt.

Natuurlijk leef je als ouders voor wat je belangrijk vindt als levensstijl, maar regeltjes en contracten, nee hoor, veel te veel gedoe. Daden zijn belangrijker dan woorden.
En wanneer je van binnenuit niet gemotiveerd bent, zullen regels niet zo veel kunnen betekenen.

tonny

Marieke

Marieke

20-09-2008 om 20:01

Hier ook geen contract

Net als Cobi en Tonny vind ik de eigen verantwoordelijkheid een groot goed en zie ik er niets in om met mijn eigen kind een contract af te sluiten. Het gaat over zijn/haar eigen lichaam en daar moet hij/zij het hele leven mee toe. Daar staan geen andere straffen of beloningen op dan het verpesten van de eigen gezondheid.

De beste vriend van mijn zoon heeft wel zo'n contract. Ze zijn samen op vakantie geweest. Ik heb tegen mijn zoon gezegd dat ik het van vriendschap vind getuigen als hij ook niet drinkt als ze samen op stap zijn. Dat heeft hij ook niet gedaan.

Als één van mijn kinderen zou vragen om een contract dan zou ik vooral willen weten waarom ze denken het nodig te hebben. Ik zou willen dat ze de motivatie voor dergelijke zaken uit zichzelf halen en niet buiten zich leggen en daar zou ik aan gaan werken.
M.

Maxime

Maxime

21-09-2008 om 09:01

Andersom

Hoi,

Ik hoorde laatst iemand die had het andersom aangepakt en was van mening dat dit beter werkte. Dus niet wachten tot je achttiende en dan je beloning krijgen, maar het bedrag, in geld of een kado, dat weet ik niet meer precies, als eerste geven en dan de consequentie dat als er gerookt werd (of drank, het is maar wat je afspreekt) dan moest het terugbetaald worden. Blijkbaar, vond hij deed dat meer pijn in de portomonnee, dan iets niet krijgen op het einde.... mij leek dat op zich wel te kloppen.

Afijn, wij doen alleen tot nu toe niet aan contracten. Ik vind het zelf ook niet zo'n goed idee, thuis deden mijn ouders dit wel, maar het heeft niet veel geholpen, een broer van mij ging toch roken. En hij had zijn rijbewijs uiteindelijk toch gratis in militaire dienst kunnen halen. Ik voel er meer voor om mijn kinderen ervan te overtuigen dat roken niet goed voor je is en drinken voor je 18e zeker al niet, en daarna met mate. (wij roken niet, maar drinken wel eens wat, voornamelijk op feestjes en dineetjes enzo) Hopelijk weten ze ze tot hun 18e te overtuigen, tot nu toe gaat het goed, maar de oudste is pas 13 jaar.

Maxime

Geen garantie

ik denk dat wat je ook doet,contract of niet,veel praten,straffen belonen,uiteindelijk krijgt niemand de garantie dat zijn/haar kind niet gaat roken/blowen/drinken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.