Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ineke

Ineke

29-09-2008 om 17:32

Brugklassers en fietsen door de (stort)regen

Omdat het hier laatst keihard regende en ik de jongste toch met de auto nar de basisschool moest brengen nam ik mijn dochter die in de brugklas zit ook mee met de fiets op de fietsendrager, zodat ze zelf terug kon fietsen. Ze fietst altijd samen met een buurmeisje ruim een half uur naar school. Ik vond het dus sneu voor buurmeisje en heb haar ook meegenomen en haar fiets ook. Maar nu kreeg ik dus te horen van haar ouders dat dat toch echt niet de bedoeling is en dat ze gewoon met slecht weer ook moet fietsen. Op de basisschool had ik het ook wel eens aangeboden dat ze kon meerijden, maar dat werd ook niet in dank afgenomen. Wel door het meisje, maar niet haar ouders, die overigens zelf wel met de auto gaan.
Voel me daar ongemakkelijk bij. Als ik met slecht weer mijn kind nar school wil brengen vind ik het dus sneu voor dat andere kind dat ze dan alleen door de regen moet. Maar niet meer doen dus? Brengen jullie je brugklasser ook wel eens weg met bar slecht weer? Of moeten ze ook gewoon altijd fietsen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lekker laten fietsen

Echt een luxe probleem. Lekker laten fietsen, worden ze hard van. Ik vind het echt onzin om ze met de auto te gaan brengen.

Miek

Yta Chalne

Yta Chalne

29-09-2008 om 18:39

Fietsen

Ik vind het geen probleem als de puberella's hier door de regen fietsen (ze moeten een kwartiertje, overigens), maar als ze een lift kunnen krijgen van een weekhartige buurvrouw zou ik het ook best vinden. Beetje flauw van die ouders. In praktijk brengt man ze wel eens als het hard regent en donker is, dat vindt hij dan een beetje sneu voor ze (?!) Vind ik ook onzin, maar als hij dat nou graag doet, mij best.

Lynna

Lynna

29-09-2008 om 19:50

Met de bus

Mijn dochter van 11 zit in de 2e en moet 13 km heen fietsen en dan ook weer terug. Het gaat allemaal goed, maar kost haar veel energie. Als ze fietst gaat ze uit zichzelf 's avonds voor 8 uur naar bed en slaapt om half 9. Dat heeft ze hard nodig, want ze wordt best moe van het fietsen. De laatste maanden van het vorige schooljaar is ze er mee begonnen en achteraf zag ik dat haar cijfers toen zijn gekelderd. Omdat ze haar energie gebruikte voor het fietsen. Nu waak ik daarvoor en als ze te moe is, als ze ook nog eens moet voetbaltrainen die dag (en ook die dag al gym heeft gehad), of als het te hard regent, mag ze met de bus. En na de herfstvakantie gaat ze sowieso weer met de bus.

Het lijkt me nogal streng van die ouders, maar wie weet hebben ze daar hun eigen goede reden voor. Net zoals ik er mijn eigen reden voor heb dat ze af en toe niet hoeft te fietsen.

Brianna F

Brianna F

29-09-2008 om 19:55

Niet

Hier moeten ze 8 km fietsen en we hebben ze in al die jaren nog nooit naar school gebracht. Regenpak aan en gaan!

Ach..

Ach, van een keertje gebracht worden zullen het heus geen watjes worden! Ik breng ze in principe niet bij regen, maar daar worden nog wel eens uitzonderingen op gemaakt. Als het gevaarlijk is om te fietsen ben ik wat makkelijker met brengen, het is hier al snel gevaarlijk bij sneeuw/gladheid + donker, omdat ze dan een stuk niet over het fietspad kunnen en op de weg moeten fietsen (waar wel gestrooid wordt), maar da's een erg gemene weg waar hard gereden wordt en zonder verlichting. Maar in de praktijk gaat dat maar om een paar keer per jaar. Ik neem dan trouwens geen fietsen mee, ze moeten dan terug met de bus.
Als het regent mogen ze op zich met mij meerijden, ik werk een heel klein stukje verder dan school, maar ga wél veel eerder weg. Als ze willen meerijden betekent dat dus 's ochtends haasten, ruim een half uur te vroeg op school en 's middags met de bus terug wat qua tijd erg ongunstig is, ze zijn dan rustig ook nog eens een half uur later thuis.
Meestal kiezen ze dus eieren voor hun geld en fietsen gewoon, tenzij er dus echt een reden voor is (gevaarlijk of al half ziek ofzo). Maar nogmaals, ik zie echt geen kwaad in een keer brengen, krijgen ze niks van (net zo goed als dat ze niks krijgen van gewoon door de regen fietsen hoor).

*Sophie*

*Sophie*

29-09-2008 om 21:15

"taxibedrijf 'de paraplu'"

Noemen ze mij hier ;- ) Want ik breng ze wel vaak als het regent. Ik zit op de bank, helemaal klaar, auto staat voor de deur, buiten regent het dat het giet en kinders staan met hun zware tassen in de gang te balen...

Nou, dan breng ik ze gewoon even ;- ) Is mijn manier van ze lekker verwennen ;- ) En de kinders genieten ervan.

Als ik eens niet kan dan gaan ze gewoon door de regen, maar dat komt erg weinig voor.

Dochterlief zegt hier (achter mij zittend) dat ze er enorm blij mee is en dat dit helemaal niet raar is, en dat zij en haar grote broer er echt enorm blij mee zijn dat MOI hun moeder ben.
(dit heeft dochterlief getypt ;- )... )

Groetjes van Sophie en dochterlief (die alsmaar meer en meer wil typen, zucht)
O. ik moet persee van haar zeggen dat ze alletwee SUPERKIDS zijn....
En nou zit ze me toch te lachen!!!!!!

Och jee, ik MOET er van haar nu nog bij zeggen dat ik dat ook echt zo vind!

Doeg!

ps vwb het millieu: ik ben een behoorlijke opletter, dus dit gunnen wij onszelf.

Soms

in al die jaren heb ik (of manlief)de kinderen misschien drie of vier keer naar school gebracht.
die keren was er gevaarlijk weer,gladheid,storm en/of sneeuw.normaalgesproken is het hier :regenpak aan en gaan.

(Janneke)

(Janneke)

29-09-2008 om 21:34

Hier nog een taxi

Ik vind het helemaal niet vreemd dat je je kind naar school brengt met slecht weer. Ik vind de reactie van de buurvrouw vreemd. Maar ja, er zijn er meer die er net zo over denken zo te horen aan de meeste voorgangers)

Mijn zoon moet dagelijks 3 kwartier tot een uurtje fietsen naar school (ligt aan zijn energie op dat moment en dat is afhankelijk of het maandag is of vrijdag...) Ik kan heel flexibel werken en dus is het geen probleem. Onderweg pik ik dan ook nog zijn fietsmaatje op.

En geloof me, het wordt door beiden zeer gewaardeerd. Die moeder rijdt ook regelmatig en zo wisselen we af, bij slecht weer.

Bij goed weer fietsen ze gewoon en ook dan mopperen ze niet....we hebben er dus geen watjes van gemaakt.

Ik heb zelf ook een hekel aan fietsen (laat staan als het regent) en pak dan zelf ook de auto.....Voor wat betreft het milieu, ook daar voel ik me niet schuldig om...ben zeer milieubewust en vooral geen weggooier/vervuiler. En ik vind dat ook totaal niet overbodig.

Groetjes Janneke

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2008 om 21:49

Je krijgt nog makkelijker

een heipaal met een kurketrekker de grond uit als mij op de fiets als het regent. En geloof me: ik ben afgehard. Afgebeuld. Commandotrainingskamp is níks vergeleken bij mijn puberteit. Het heeft er in elk geval toe geleid dat ik een pésthekel heb aan fietsen. Of tenminste, dat had ik toen ook al. Is niet verbeterd door het consequent moeten, integendeel. Dus ik weet oprecht niet of je er watjes van kweekt, van dat brengen met regen. Ik ben een watje op dat gebied En mijn zoon wordt er, in jullie redenering, ook eentje. Die gaat elke dag met de bus (school is te ver om te fietsen). Alhoewel. Da's toch ook weer een soort survivaltocht.

Tirza

dynastie

dynastie

29-09-2008 om 21:56

Hoe bedoel je...

niet meer doen dus? Als je daarmee bedoelt dat je dat andere meisje niet meer meeneemt: dat zou ik inderdaad niet meer doen als haar ouders daar zo stellig op tegen zijn. Als je bedoelt dat je je eigen kind niet meer brengt, zou ik dat eigenlijk raar vinden. Gewoon doen wat je zelf wil.

tonny

tonny

29-09-2008 om 23:09

Ik heb geen fietsendrager

en ik ga een scholier op het VO niet brengen én halen.

In de praktijk zijn onze VO-ers vrijwel nooit naar school gebracht. Eenmaal iemand na verslapen (door haar zus), en eenmaal iemand met pfeiffer die een toets moest maken (door de buurman; niet die toets he, het wegbrengen
Nooit vanwege regen dus, ze zijn wel eens een enkele keer met de bus gegaan. In ons gezin was in die tijd over het algemeen één auto en die was werken rond schooltijden.

Regen hoort er (helaas) nu en dan bij, daar krijgen scholieren niets van. Regenpak aanschaffen en zelf laten besluiten of ze dat (gedeeltelijk) dragen.

Enorme afstanden waren het echter niet, vanuit vorige woonplaats 9 km heen en 9 weer terug, in huidige woonplaats kilometer of 5. Maar ja, voor het nat worden maakt dat niet uit natuurlijk, dat lukt bij een flinke bui ook in 500 meter.

Over de vraag van de poster: ik denk dat de ouders van het klasgenootje de service van de buurvrouw als verplichtend voelen: als zij de brugklassers brengt, is het een andere keer hun beurt en daar hebben ze geen behoefte aan.

Tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2008 om 00:41

Verwennen

Een enkele keer verwend worden met een lift van de buurvrouw is leuk, ik zou ook verbaasd zijn over de reactie van die moeder. Ik vind dat 'de jeugd van tegenwoordig' in het algemeen wat te veel in de watten gelegd wordt wat betreft halen en brengen. Zelfs kinderen van 12 (op de basisschool) worden nog met de mammataxi afgeleverd. In dat licht bezien kan ik me het voorstellen als je buren niet willen dat hun dochter aan dat soort gemakzucht went. Blijkbaar is het moeilijk om dat strikte pad voor een uitzondering te verlaten.

Ik breng ze ook hoor

Vanochtend nog tijdens een stortbui en mijn mannen vinden het heerlijk ! busverbinding is bij ons geen optie dus ik haal ze ook weer op als ze dezelfde eind tijd hebben en anders haal ik degene die het laatst uit is op ik heb een fietsenrek waar maar 1 fiets op kan.

Ik vind het geen moeite ik ben toch thuis en als ik om een of andere reden niet kan brengen en halen opa en oma ze die wonen om de hoek dus... ik ben bang dat ik echte watjes kweek

Maylise

Maylise

30-09-2008 om 12:33

Bus

Ik breng de kinderen zelden naar school want meestal komt dat niet goed uit met werktijden. Mijn zoon van 15 fietst regelmatig naar school (20 minuten fietsen ongeveer) maar als het slecht weer is dan gaat hij met de bus. Er is hier een goede busverbinding. Als we die niet hadden en als het met mijn werktijden uitkwam dan zou ik hem wel mee laten rijden met de auto. ik ben ook niet zo dol op fietsen en zeker niet in de regen dus kan me dat goed voorstellen. Alleen practisch gezien zal het gezien afwijkende school en werktijden niet altijd haalbaar zijn.

Maylise

Ook af en toen brengen

Hier word ook gebracht hoor bij harde regen of storm, er moet ongeveer 15 km heen en ook weer terug gefietst worden, en laten we eerlijk zijn als het echt stortregent dan pak je zelf ook eerder de auto dan dat je op de fiets gaat. Ik vind het onzin om te zeggen( Anne Mieke) daar worden ze hard van. Mijn zoon hoeft niet "hard" te worden. Ik heb al heel veel respect dat hij al 4 jaar zonder klagen dag in dag uit die 15 km heen en terug fietst. Dus af en toe met de auto vind ik geen probleem.

En Ineke, als jij je dochter wil brengen en de de ouders van t buurmeisje willen niet dat hun dochter mee rijdt dan is dat heel sneu voor het buurmeisje maar niets aan te doen.

emma k

De herfst begroet

Wij hebben vanochtend met het hele gezin in regenpak de herfst begroet. Hoort er toch ook bij? Gewoon goed ademende regenkleding en schoenenhoesjes.

Dat miste ik in dit draadje, dat fietsen in de regen ook een mooie manier kan zijn om het nieuwe seizoen te begroeten.

Ik vind het een valkuil om in de opvoeding je kind te leren om voor de makkelijkste weg te kiezen. Alles heeft zijn nadelen, zeker pubers kunnen die feilloos aanwijzen. De kunst is nu juist om de voordelen te herkennen en te benoemen. Want ze zijn er wel. Nu kom de "Michaelstijd" eraan, een tijd om weer meer naar binnen te keren. Oktober woonmaand is de commerciële variant. Zonder vies weer zit je toch niet lekker binnen? In de babytijd van mijn jongste vond ik het juist lekker, dat vieze weer. Dan hoefde ik maar vijf minuten naar buiten en was ik toch helemaal uitgewaaid.

Tuurlijk, na vijf dagen regen op rij heb ik ook weer zin om eens snel van huis te kunnen zonder verkleedpartijen. Maar al die lege fietsenrekken bij school als het regent, die begrijp ik niet.

Pippin

Pippin

30-09-2008 om 14:41

Ik snap de buurvrouw wel

Misschien heeft de moeder van het buurmeisje die morgen al een fikse strijd met haar puber gevoerd. Het was rotweer en het kind vond dat ze wel gebracht kon worden. Moeder vond dat het kind zichzelf moet leren redden en niet zo snel van slag moet zijn van de weersomstandigheden. Mopper mopper, erg ongezellig, we kennen het wel....
Uiteindelijk gaat puber met een boos gezicht naar buiten de regen in. Ze heeft zich vermand en gaat toch maar. En dan...
Staat er een buurvrouw klaar met een fietsendrager. Niets zelfstandigheid, niets 'flink zijn', niets 'je niet aanstellen'.
Ik zou er als moeder ook niet blij mee zijn geweest.
Pippin

Ach

zou je een kind echt verpesten door het naar school te brengen als het regent??volgens mij absoluut niet !
Mijn kids zijn best bikkels maar ik hou er oook niet van om door de stortregen te fietsen (12 km ongeveer fietsen ze) Het zijn echt geen type's die als het regent achter de pc of xbox zitten hoor!
nu zijn ze ook buiten in de regen en vermaken zich best.

Brianna F

Brianna F

30-09-2008 om 19:46

Gaat me een lichtje branden

Weet ik toch opeens waar al die files 's ochtends vandaan komen, geen woon-werkverkeer, maar woon-schoolverkeer, van al die ouders die menen dat hun kinderen smelten in een stortbuitje.
Kom op zeg, buiten dat ze echt niets oplopen van een beetje regen, ga je daar toch niet de auto voor in?

dynastie

dynastie

30-09-2008 om 20:01

Beetje regen?

Het is toch vaak een beetje boel regen. En daardoor kun je echt goed doorweekt op school aankomen. Vriendlief moest echt een pokke-eind fietsen en na een half uur sijpelt het echt wel door je regenpak heen in een stortbui. Maar daar werd ie hard van, volgens pa. Die trouwens op vakantie moest. Via Schiphol. En niet met de trein kon, 'want daar is hij het type niet voor'. Vriendlief heeft hem toch maar niet gebracht. Wordt hij hard van. Zo ziet u maar .

Tihama

Tihama

30-09-2008 om 20:20

Pech zeg

Voor mij was de dichtstbijzijnde middelbare school was 15 km verderop in de stad. Ik had veel klasgenoten uit de stad zelf. Die hoefden niet 's ochtends om half acht de deur uit en kwamen niet 's middags pas om 17 uur weer thuis. In kou, wind, regen en duisternis.

Ik vond destijds dat ik pech had. Ik had ook best wel eens eerder thuis willen zijn. Of niet windkracht 8 pal op kop willen hebben. Maar als ik dit draadje zo beluister hadden zij dus pech. Want zij hebben minder de kans gekregen om hard te worden. Wat een onzin.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-09-2008 om 20:41

Niet hard worden, maar vanzelfsprekendheid

Ik vind hard worden altijd zo"n onvriendelijk begrip. Alsof je bij zo'n oosterse vechtmeneer in de leer bent of zo.

Ik zie het liever als een vanzelfsprekendheid aanleren, en dat geldt voor mezelf evengoed als voor iedereen.

Op het moment dat het gewoon en standaard is om met de fiets, benenwagen of trein te gaan, sta je daar helemaal niet bij stil. Je hoeft je ook niet af te vragen "is dit echt harde regen of een beetje regen". Je hoeft niet te kijken, niet te beslissen, je doet het gewoon. Net zoals je je ook niet hoeft af te vragen "heb ik zin om mijn tanden te poetsen vanavond". Dat is een heel makkelijke instelling, vooral makkelijk voor jezelf namelijk.

Elk extraatje dat ik mezelf permitteer (de wekker eens wat later zetten, met de auto naar mijn werk gaan) maakt het leven voor mij lastiger. De volgende ochtend is er wéér die verleiding om wat langer te blijven liggen of de auto te nemen, want het vanzelfsprekende van "natuurlijk sta ik nu op en natuurlijk ga ik op de fiets" is eruit. Dat is niet luxe, dat is op termijn vervelender. Het calvinisme zit diep in me: ik leef veel makkelijker met een hoop dingen die gewoon moeten zonder nadenken, dan met me elke keer afvragen of ik de verleiding ga weerstaan.

Ik kan me voorstellen dat dát een argument is om niet weg te brengen. Dat je het je kinderen makkelijker maakt om die vanzelfsprekendheid ook in te bouwen. (Met 15 km en pokkeweer vind ik dat trouwens nog wat anders dan met een klein eindje lopen of fietsen)

Misschien dat dat wel hetzelfde is als "hard worden", maar het klinkt heel anders.

Groet, Ellen

Roos

Roos

30-09-2008 om 20:47

De herfst begroeten

Hm, weet niet of mijn puber warm loopt voor het begroeten van de herfst op de fiets in de stortregen, maar ik vind hem wel leuk .
Hier lukt het niet om te brengen met de auto, of in ieder geval erg lastig. Daarbij fietsen ze met een groepje van 5 dus dat past al niet in de auto. Maar ik ben er zeker niet op tegen. Geloof ook niet dat je daar hard van wordt, dat vind ik zo'n onzin.
Roos

Tirza G.

Tirza G.

30-09-2008 om 22:18

Vanzelfsprekendheid

Jaaaaaaaa, dat is het woord. Vanaf dat ik mijn rijbewijs heb (nu een dikke 25 jr) pak ik als vanzelfsprekend de auto. De fiets gebruik ik als het mooi weer is én er geen auto is.
Openbaar vervoer gebruiken heb ik afgeleerd toen ik in Zeeland ging wonen. Geen trein op dit eiland en eens in het uur een bus: dat past niet in mijn systeem. Ik vergader nogal eens in de Randstad. Reistijd met auto anderhalf tot twee uur. Reistijd met OV: het dubbele. Nou, ik dácht het niet.

Tirza

Ineke

Ineke

30-09-2008 om 23:01

Veel reacties!

Niet gedacht, zovel reacties! De meningen lopen dus uiteen. Wij wonen in een buitengebied, waar geen busverbinding is en een kale dijk waar het bijna altijd flink waait. Ik breng ze omdat het echt stortregende en mijn man breng ik ook regelmatig met zo'n weer. Omdat ik nog een kind op de basisschool heb die ik ook met de auto breng, nog te jong om ver te fietsen, moet ik toch rijden. Het gaat om 9 kilometer. Halen doe ik niet, ze fietst zelf terug. De brugklas is best vermoeiend, veel huiswerk al die veranderingen, iedere dag een eind fietsen, dus daarom vind ik mag je ze best af en toe verwennen.

Verwennen mag, vanzelfsprekendheid niet.

zoiets is het hier...puber moet hier het verste....18 km ongeveer. ze gaan met een groepje (per dag verschillend) de een hier de ander daar ophalen. dat maakt brengen al 'lastig' je moet al die afspraken dan afzeggen....en allemaal mee kan ook niet, dat moet je teveel in de rondte rijden en alle fietsen mee kan ook al niet (is minstens 4 of 5). als ze fietsen hebben ze plekken waar ze afspreken, als je ze daar met de auto ophaalt staat die fiets daar (kruipunten meestal) de hele dag zonder zicht van iemand erop.
niet altijd hebben wij gelegenheid te brengen, ook dat nog....
en een beetje regen of veel....maakt op zo'n eind ook al niet uit.
ik heb haar dit jaar 1 keer gebracht. maar die dag had ze niemand om samen mee te rijden én het was pokkeweer én ze moest alleen naar huis omdat ze naar de ortho moest. maar dat komt natuurlijk amper voor....zo'n samenloop van omstandigheden. ze fietst nu ook al dagen door de regen. wel waterdicht (en 'cool') jack. ze neemt wel eens een droge broek mee zodat ze op school kan omkleden. (dat is beter dan een regenbroek blijkbaar)
als ik dochter breng moet ze terug met de trein. ze heeft ook een strippenkaart, voor geval van nood. die is nog ongebruikt. je moeder is ook goedkoper natuurlijk.
man breng ik ook wel eens als het écht erg hard regent en ik heb b.v. 's middags de auto nodig. soms brengt man mij....
maar het zijn en blijven 'uitzonderingen'. vanzelfsprekend gaan wij allemaal altijd eigenlijk op de fiets.de auto is voor boodschappen, meerdere kinderen vervoeren en verder weg.
groeten albana

Maylise

Maylise

01-10-2008 om 12:27

Waarom is fietsen zo'n heilig moeten?

Rodebeuk: herfst begroeten? Klinkt wel erg vrije school achtig

Ellen Wouters: maar waarom zou je niet vaker met de auto naar werk gaan? Als je daardoor langer kan blijven liggen 's ochtends en niet nat wordt? Waarom moet je van je zelf persé altijd met de fiets? Ik ga bijvoorbeeld meestal met de bus naar werk, goede verbinding en ik heb geen parkeerproblemen. Met de bus moet ik iets eerder weg maar het feit dat ik de auto niet altijd overal kwijt kan en zodanig ook nog milieu vriendelijker bezig ben geeft mij wel zodanig veel intrensieke motivatie dat ik de voorkeur aan de bus geef. Ik zie alleen niet in waarom je niet elke ochtend die keuze zou maken afhankelijk van het weer of andere omstandigheden.

Persoonlijk zie ik het nut van kilometers fietsen door de stromende regen in het half donker echt niet in. Als er een alternatief mogelijk is, waarom niet?

Fagmar

Fagmar

01-10-2008 om 12:40

Klas 3

Hier nog geen puber, maar ik had ooit wel een 3Gym voor mijn neus. Ik had 's morgens driekwartier gefietst door de stromende regen en in het donker. Ik had "vanzelfsprekend" zo'n stom regenpak aan, kwam droog op school aan. En heb vreselijk genoten van dat weer, echt waar. Vervolgens kwam 3Gym binnen, de plasjes water onder aan hun voeten werden steeds groter. En maar klagen bij mij dat hun ouders ze niet weg wilden brengen en dat het leven niet eerlijk was en dat ik natuurlijk met de auto was. Nou hebben wij nog steeds geen auto, dus ik heb ze heerlijk uitgelachen. Stomme pubers (soms), ze kunnen toch ook zelf denken of is zo'n regenpak echt te stom?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

01-10-2008 om 13:18

Huh?

"Ellen Wouters: maar waarom zou je niet vaker met de auto naar werk gaan? Als je daardoor langer kan blijven liggen \'s ochtends en niet nat wordt? Waarom moet je van je zelf persé altijd met de fiets?"

Nou,
1) omdat ik te weinig beweeg en alle beweging die ik pak meegenomen is
2) omdat de auto veel duurder is
3) omdat de auto vervuilender is
4) omdat mijn man de auto ook wel eens nodig heeft (en wij zijn van die mensen die het niet nodig vinden om twee auto's erop na te houden als het niet dringend noodzakelijk is)

En dan laat ik praktische overwegingen als parkeren en dergelijke nog even weg.

Eigenlijk ben ik hogelijk verbaasd over je vraag Maylise. Misschien is het misverstand gerezen dat ik erg ver zou moeten fietsen, dat is niet het geval.

En zoals ik al eerder schreef: voor mij wordt het leven niet leuker en niet makkelijker als ik elke ochtend me moet gaan afvragen of ik de auto of de fiets zal pakken. Echt niet. Echt echt echt niet.

Het is voor mij veel makkelijker om één standaardwerkwijze te hebben, daar is mijn interne klok op gebaseerd en mijn kledingkeuze en mijn keuze van tassen en al mijn routines. ik moet elke dag al honderd dingen kiezen en beslissen, ik heb graag een paar standaarddingen in mijn leven waar ik níet over na hoef te denken. Dus het is (uitzonderingen daargelaten) óf fietsen, óf met de auto. En dan is mijn keuze snel gemaakt.

Nogmaals, ik zou mezelf écht geen plezier doen door vaker met de auto te gaan. Maar jij zegt zelf al dat je niet inziet waarom je niet elke dag opnieuw die keuze zou maken. Voor jou is dat misschien prettig. Voor mij niet.

Groet, Ellen

Waarom fietsen heilig is........

waarom is fietsen hier 'moeten' (vanzelfsprekend, soms zijn er uitzonderingen).........vraagt maylise
omdat het gezond is, goed voor je conditie, voor kleine afstandjes zeer geschikt, vaak ben je er sneller op de fiets dan met de auto, je belast het milieu en je portemonaie niet en het is al overvol op de weg, dus waarom zou je voor kleinere afstanden dat doen??
ik zie (behalve dat natworden/droogblijven dan soms) geen enkel voordeel aan autorijden. vooral nadelen....slecht kunnen parkeren, geld weggooien, slecht voor de conditie,slecht voor het milieu etc.
alleen zijn sommige dingen te ver weg om te fietsen, openbaar vervoer is hier belabberd en veel is zelfs onbereikbaar met openbaar vervoer én er past meer in een auto dan op een fiets. dat zijn de enige 2 redenen die ik kan bedenken die postitief zijn aan autorijden.
en dat natworden kan je best beperken, door b.v. iets eerder weg te gaan en met grote buien te schuilen, regenpak aan etc.
'hard' worden geloof ik niet zo in...het goede voorbeeld geven wel. een moeder die in de auto zit en d'r kinderen door weer en wind op de fiets laat gaan omdat het 'moet' daar zie ik niks in. en de meeste pubers zijn toch zo begaan met het milieu?? nou zo dragen ze hun steentje bij, toch?
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.