Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lucas

Lucas

03-04-2017 om 19:06

Budget verjaardagscadeau

mijn zoon (wordt 14) en wilt graag geld voor zijn verjaardag, nu weet ik niet zo goed hoeveel. Daarom wou ik graag weten wat andere ouders geven


angel3

angel3

03-04-2017 om 19:43

Tussen 50 en 100

Hij heeft meestal wel een spaarder. Afhankelijk van hoe ver hij al is dragen we iets meer of minder bij. Meestal toch wel rond de 100.

Ann

Ann

03-04-2017 om 19:54

75 pp, toen we nog getrouwd waren dus 150.
Ze hebben dat bedrag ( in overleg) ook wel eens ( deels) aan een goed doel of Dierenbescherming gegeven.

Zon

Zon

03-04-2017 om 20:11

doel?

Heeft hij een spaardoel? Afhankelijk van het bedrag van het doel en het nut ervan zou ik mijn bijdrage bepalen. Anders 100 euro, maar bijv voor een laptop o.i.d. meer (bijv de helft).

Maar je kan het hier wel vragen, het wordt toch vooral bepaald door je eigen budget.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-04-2017 om 22:13

Ligt er maar net aan

Standaard tussen 50 en 100 euro, maar soms ook weleens zonder bovengrens iets groots als een laptop of een mobiele telefoon. Ligt een beetje asn de omstandigheden.

jen

jen

04-04-2017 om 19:52

100 vind ik ietsje te hoog

Ik zou zeggen dat 75 wel genoeg is.

Vesta

Vesta

04-04-2017 om 22:35

alle kadoos

hier houd ik al jaren vast aan 25-40 euro voor dochter's verjaardag. Dat spendeer ik ook aan mijzelf voor mijn verjaardag. Als ze iets groters wil zal ze moeten sparen en is dit mijn bijdrage.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-04-2017 om 22:43

Spaardoel

Mijn dochter wil dit jaar ook geld als cadeau. Voor een tatoeage, wat ik nog wel een dingetje vind, maar ja ze wordt 18 Meestal ben ik tussen de 100 en 150 kwijt aan een cadeau dus ik denk dat ik 100 geef.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-04-2017 om 00:50

OT: ach Phryne

Bekijk het van de positieve kant: je investeert in ieder geval in iets blijvends

Caresse

Caresse

05-04-2017 om 09:55

lastig aan te geven

Hier is het budget 200 euro.

Lou

Lou

05-04-2017 om 10:10

100

Ik hanteer niet echt een budget voor cadeaus maar als ik geld zou geven zou het denk ik 100 euro worden.

Dees

Dees

05-04-2017 om 10:37

nou

Wat een bedragen zeg. Ik denk dat ik het bij 50 euro zou houden. Maar reken wel dat ik een fiets, computer en spullen als een bed enzo als noodzakelijke dingen vindt en die krijgt mijn kind gewoon tussendoor.

Suze

Suze

05-04-2017 om 14:00

oei oei oei

Ik schrik ervan hoe veel mensen geven!!
Heeft iedereen het zo ontzettend breed dat de kinderen zo dure cadeaus of zoveel geld krijgen?

Ik vind het bizar hoe kinderen met dure cadeaus verwend worden. Dat is toch nergens voor nodig?

wij geven ca. 50 euro (voorheen in de vorm van cadeaus, tegenwoordig geld). Soms een kleinigheidje (echt cadeautje).

Ze krijgen hier overigens ook cadeaus met Sinterklaas (ook iets van 50-60 euro) en kerst (mn van familie en daarnaast wat kleinigheidjes van ons).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-04-2017 om 14:19

Zeg zeg

Waar bemoeien jullie je mee?
Moet ik me gaan verantwoorden voor het feit dat jongste een iPad voor zijn verjaardag gekregen heeft?
Hoezo is dat nergens voor nodig? Smiley of niet, maar dat maak ik toch echt wel zelf uit.

Ik zat al een beetje te twijfelen over dit draadje. Meestal brengt het vergelijken van dit soort bedragen niet veel goeds....

Ann

Ann

05-04-2017 om 15:04

Idd Ginny

Ik had vanmorgen een reactie getypt en deze weer verwijderd.

Je hoort het nooit andersom: wat geef jij weinig zeg! Nou/oei.

Ik vind het ongepast en ook wel onfatsoenlijk om op andersmans geldzaken op die manier te reageren.
De een kan dit spenderen, de ander dat. De een heeft een jong kind/ 1 kind, de ander moet met het minimum meer personen onderhouden. Voor de een een principe kwestie, de ander maakt dat niet uit.
Nou en?

Elfje65

Elfje65

05-04-2017 om 15:40

Ook eens

Ik zat hier ook al met opgetrokken wenkbrauwen. Pff.

Caresse

Caresse

05-04-2017 om 17:04

Jemig

Ik reageer toch ook niet zo overtrokken als iemand 40 euro uitgeeft voor een cadeau? Dit is toch heel persoonlijk?
Ik geef gewoon antwoord op de vraag die TS stelt; niets meer en niets minder

Lou

Lou

05-04-2017 om 17:58

Geen oordeel

Ik heb ook geen oordeel, over welk budget dan ook. Tien jaar geleden was ik zo arm als een kerkrat, echt niet dat mijn dochter dan een cadeau van 100 euro zou krijgen. Nu wel. Ik bedoel maar: je kent niemands achtergrond. Dat geeft niet. Het maakt het alleen wel lastig om een budget te bepalen want je eigen gevoelsmatige budget lijkt mij belangrijker dan de cadeaubudgetten van forummers. Dus TS, trek je niet te veel aan van wat je hier leest

Waar ik wel moeite mee heb is het argument dat het toch 'niet nodig' is. Nee het is niet nodig. Maar het gaat toch niet om nodig? Wat is er nou helemaal nodig in het leven? Nodig of niet nodig vind ik bij uitstek géén argument voor een verjaardagsbudget.

Niet vreemd

Ik vind het een hele normale reactie. Waarom zou je niet zeggen dat je een bedrag te hoog vindt? Of juist erg laag? Dit is toch een discussieforum? Zou een beetje saai zijn als niemand meer zijn mening zou uiten.

Ik zou

In real life niet zo vlug tegen iemand zeggen wat ik ergens van vind en daarom is het juist interessant om hier die reacties te lezen.
Ik vind een Ipad dus inderdaad een heel duur geschenk voor een jong kind. Hier wil ik dat best schrijven maar als ik iemand op het schoolplein tegen zou komen dan zou ik dat niet zeggen. Misschien wel er iets van denken maar ik zou dat nooit uiten. Hier schrijven mensen toch meer wat ze echt vinden omdat het anoniem is en dat vind ik interessant om te lezen.

Ann

Ann

06-04-2017 om 00:37

"jongste"

Mijn jongste is 24.
Jongste betekent niet per se jong in leeftijd.

Je kunt je iets afvragen, maar dan zonder oordeel erin. (Nou, zeg/oei enz)

Omgekeerd hoor je mensen die het kunnen missen of er gewoon voor kiezen ook niet zeggen dat iets weinig is. Ik vind die afkeuring vervelend; zou dat zelf nooit zeggen.
Iedereen geeft wat hij of zij wil. Naar vermogen, naar eigen idee.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2017 om 01:21

Voor de statistieken

Bij ons is 50 euro al een tijdje de standaard, maar daar kan van af geweken worden als een cadeau duurder is. Onze kinderen zijn volwassen en tja... wat geef je dan? Sinds een paar jaar en ook afgelopen jaar hebben we daar een fijne oplossing voor. Een kind krijgt standaard 50 euro voor het lidmaatschap van de ANWB (de helft) en de andere krijgt weer een verlenging van haar treinabonnement. En omdat dat best kaal geeft, maak ik zelf een aardigheidje.

Wat betreft de ontzetting over dure cadeaus... het lijkt me heerlijk om je kinderen zo te kunnen verwennen. Als het kan, waarom niet? Ik vind een verjaardag daar juist wel geschikt voor. Sinterklaas in mindere mate.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-04-2017 om 09:46

Idd Ann

Ik vind de 'ik vind' van Kyana al wat beter te verteren dan de nou's en oeis.

Maar dan nog. Best bijzonder dat iets wat je in normale omgangvormen niet durft hier maar moet. Ik zou zeggen: als je het op het schoolplein niet durft, waarom dan hier wel losgaan? Omdat het zo lekker anoniem is?
Een forum is prima om wat verder door te praten over zaken waar je het normaal nooit over hebt, maar dat veroordelende mag ieder lekker bij zichzelf houden.

Het is inderdaad ongepast en onfatsoenlijk.

Vesta

Vesta

06-04-2017 om 09:57

inkomen/uitgaven

Ik vind het wel fijn om eens bedragen te lezen, dat geeft mij input bij de onderhandelingen met dochter als ze weer eens iets wil.

Ik kan het veel vinden, maar ik blijk gewoon heel erg laag te zitten. Waarschijnlijk gaan er weer mensen stuiteren als ik aangeef wat er aan sport voor dochter uit gaat. Alleen al aan shuttles ben ik een vermogen kwijt.

Een bedrag voor kadoos moet je altijd zien in het totaal plaatje van inkomen en uitgaven. 2 bovenmodaal verdieners met 1 kind kunnen het misschien makkelijker opbrengen maar er een principe ding van maken, en iemand op minimum niveau wil het kind eens iets gunnen. Wil niet zeggen dat het een slechter is als het ander. Gewoon anders.

Ik ben altijd wel benieuwd naar de redenaties achter bedragen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-04-2017 om 10:55

Redenatie

Ik hoef niet per se 100 euro uit te geven aan een verjaardagscadeau. Er heeft er hier ook wel eens een een glitterhoelahoep van 15 euro of sloffen van 25 euro gekregen, omdat ze die heel graag wilde. Maar ook 150 euro voor een boekenreeks in verzamelbox en boekenkast van 200 euro (niet in hetzelfde jaar, wel zelfde kind haha). Qua geld zou ik 50 euro een mooi bedrag vinden omdat ik liever geen geld geef. Aangezien oudste nu echt een spaardoel heeft vind ik 100 euro niet overdreven, zo'n bedrag zou ik ook uitgeven aan een cadeau dat ze graag wil.
Voor het overige krijgen ze niet veel cadeaus tussendoor (wel noodzakelijkheden als een laptop of fiets). Met Sinterklaas pak ik ook wat meer uit, ca 100 euro per kind.
Voor de statistieken, hier komt maar een inkomen binnen, 1,5 keer modaal.

Dees

Dees

06-04-2017 om 12:44

online/offline

Om eerlijk te zijn geef ik het ook wel aan hoor in het echte leven ook tegen de personen zelf. Dus in mijn geval is online niet anders als offline.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2017 om 12:55

O.t. online vs irl

Ik ben online wel directer dan irl. Ik durf net even makkelijker te zeggen wat ik echt vind. Nog steeds beleefd naar mijn gevoel. Maar je zou kunnen stellen dat ik online meer mezelf ben dan irl. Ik haper online niet, geen blosjes, geen 'hoe moet ik het eens zeggen'. Online heb ik de tijd dat rustig op een rijtje te zetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2017 om 12:57

De gedachte achter het bedrag

De kinderen krijgen meer dan een vriend. 50 euro is voor ons eigenlijk een heel bedrag, maar ik wil dat toch aanhouden. Gelukkig is iedereen in een andere maand jarig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-04-2017 om 13:09

Redenatie

Verjaardagscadeau van je ouders is puur verwennerij. Daarom zit er niet echt een bovengrens aan.

Ik heb wel een ondergrens en dat is 50 euro en ik probeer alledrie mijn kinderen ongeveer hetzelfde qua bedrag te geven. Daarom is het standaard ergens rond de 75 euro. En soms iets groots.
Oudste heeft voor zijn 18e verjaardag een vrij dure vader-zoon activiteit gekregen. Zat ook eigenbelang van mijn man bij natuurlijk en dan mag het blijkbaar wat kosten. De andere twee krijgen voor hun 18e verjaardag dus ook iets groots.
En verder hebben de oudste twee voor hun 7e verjaardag een Nintendo gehad, dus vandaar de ipad voor jongste.
Meer van deze tijd. Ik heb m slim ingekocht dus qua bedrag kwam het aardig overeen met de Nintendo's van oudste twee.
En in groep 8 krijgen ze een mooie mobiel.

Fietsen, bureau's, sportspullen etc. krijgen ze hier ook tussendoor. En soms ook weleens iets anders groots zoals bijvoorbeeld een trampoline of skelter. Mooi spel of een dvd koop ik ook weleens tussendoor. Meestal in plaats van een uitje tijdens de vakantie. En bij een uitstapje met mama, of van mama (of papa) valt er ook wel meestal iets te krijgen. Ik vind het leuk om ze een beetje te verwennen af en toe.

Ons inkomen is er ook naar en dat speelt ook vast wel een rol, maar eigenlijk is het meer gewoon een instelling. Zoals ik al zei: ik vind het vooral leuk om ze af en toe een beetje te verwennen. En dat kan ook met spul van de Action zijn.

Li

Li

06-04-2017 om 15:21

hier

50 euro; als ze dure kado's willen moeten ze zelf bijleggen. Maar ze krijgen wel al 20 euro zakgeld per maand en ik betaal een (goedkoop) abonnement voor hun mobiel, dat vind ik ook best veel. En soms zijn er betaalde klusjes. Zoon heeft net de dakgoot schongemaakt voor 10 euro. Dochter past op en wil een baantje gaan zoeken. De een heeft een dure sport, de ander muziekles, een derde niks.

Dus je moet inderdaad naar het totaalplaatje kijken.

Suze

Suze

06-04-2017 om 17:47

Oei

Dit keer betreft de oei mijn eigen reactie die kennelijk bij velen niet goed is gevallen!

Excuus, het was allerminst als veroordelend bedoeld! Mijn reactie zegt echt meer over mij dan over jullie .

Het was gewoon een en al verbazing aan mijn kant en echt, oprecht de vraag, of jullie (degenen die zoveel geven) niet bang zijn je kind teveel te verwennen (financieel gezien dan). En ik vroeg me oprecht af (dus niet als veroordeling) of zoveel mensen het zo breed hebben dat ze dat soort bedragen kunnen missen. Juist omdat ik hier wel eens andere verhalen lees.

Iedereen mag natuurlijk zelf bepalen wat hij/zij geeft.

Voor jullie beeld, wij zitten zelf (heel) ver boven modaal mar geven de kinderen bewust niet te veel zakgeld (pubers ca 25 pm en moeten daar mobiel abo van betalen) en dus ook niet veel voor de verjaardag. Dit met de gedachte dat ze beter met geld leren om gaan als ze het niet te ruim hebben. En ik ben redelijk (niet extreem) zuinig opgevoed en denk dat dat beter is voor de toekomst dan alles wat je hebt maar uitgeven (nog steeds, geen veroordeling van anderen, maar ik slaap nou eenmaal een stuk lekkerder met veel spaargeld).

Fietsen en laptops betalen wij wel weer, ook sportspullen en vakanties met ons (best dure). En met klusjes kunnen ze (structureel) bijverdienen.

En ze krijgen van de (niet grote),familie toch ook nog geld voor verjaardag, kerst of rapporten krijgen ze ook echt nog wel wat. Dus ondanks niet heel veel zakgeld en niet heel veel verjaardagsgeld zitten ze best goed "in de slappe was" voor pubers, vind ik.

Dus mijn oprechte vraag aan de mensen die veel geven: zijn jullie niet bang jullie kinderen financieel teveel te verwennen, waardoor ze minder goed met geld leren omgaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.