Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lien

Lien

07-06-2019 om 13:48

Dochter 13 wil alleen chips en snoep

Mijn dochter is altijd al een slechte eter geweest. Belonen en straffen werken niet, het negeren is rampzalig.
Ze ontbijt een boterham met hagelslag of honing, drinkt er soms een glaasje water of thee bij maar meestal niks.
Voor de lunch maak ik regelmatig lekkere dingen, naar meestal moeten ze zelf wat smeren. Dat doet ze dan niet en wat ik maak eet ze ook niet. In de pauze haalt ze dan maar een zak chips of een kinderbueno en cola of icetea.
'S avonds schep ik al niet teveel op en zelfs daar doet ze heel moeilijk over. En al zeg ik het zelf, ik kan best lekker koken. De andere 4 familieleden bevestigen dat.
Haar smaakpapillen willen alleen nog maar veel zout en veel suiker.
Ze is niet dik ofzo, want naast het snoepen eet ze heel weinig. Ze heeft last van haar buik (de dokter werkt niet mee met onderzoeken) en intussen een hele slechte huid gekregen. Ik hoop dat iemand met ervaring mij wat tips kan geven.

bieb63

bieb63

07-06-2019 om 14:10

lastig.....

...... maar ze is 13, dus op een leeftijd dat je toch wel een gesprek met haar kan voeren.
Is het niet mogelijk om in een gesprekje (ga bijv. ergens gezellig lunchen ofzo) op een niet belerende toon, maar serieus en begripvol, aan te geven dat zoals ze nu eet, dat wel héél ongezond is. Laat hetgeen ze overdag wel/niet eet vooralsnog even gaan (heb je toch weinig zicht en controle op), maar probeer met haar af te spreken dat ze 's avonds (bijv. iig 5x per week) enigszins normaal eet. Bespreek met haar wat ze wél acceptabel vindt om te eten. Kijk of jullie er samen uit kunnen komen wat maaltijden te bedenken. Probeer niet te moeilijk te doen, maar juist meegaand als ze wat redelijke ideeen heeft. Desnoods kook je voor haar, voorlopig en indien nodig, apart. Je kunt dan bijvoorbeeld iets wat voor haar acceptabel is te maken in meerdere porties, zodat ze daar een aantal keer van kan eten (hoef je niet élke keer apart te koken....). Wees creatief.

Yvonne

Yvonne

07-06-2019 om 14:38

inderdaad

Ik ben het eens met Bieb, bespreek het eens met haar. Wat zou ze zelf willen eten, wat lust ze graag, wat lust ze iets minder graag, en wat helemaal niet. Dan kan je wat rekening met haar houden.
Verder vraag ik me af hoe ze aan het geld komt om zelf eten te kopen. Toen ik 13 was kreeg ik 5 gulden zakgeld per week en ik had dus helemaal geen geld om aldoor wat te kopen. Ik kocht wel eens wat snoep, maar omdat ik ook nog wel wat andere wensen had, kon ik dat niet vaak doen.
Ik ben zelf nooit dik of mollig geweest maar groeide ook op zoals veel pubers. Het liefst iedere dag witte boterhammen met hagelslag en gestampte muisjes. En cola of ranja om te drinken.
Het is allemaal helemaal goedgekomen, ik verafschuw zoet eten inmiddels en ben dol op groente.

EllenM

EllenM

07-06-2019 om 15:28

Ook dochter van 13

Dat is inderdaad lastig. Mijn kinderen lusten ook niet zo veel maar zijn zich wel bewust van gezond eten en kijken ook naar de duurzaamheid, willen bijvoorbeeld niet al te vaak of te veel vlees eten. Mijn dochter van 13 eet eigenlijk altijd wat ze in haar broodtrommel heeft gedaan, voor eten kopen heeft ze te weing geld en is daar ook te lui voor.
Hier hebben ze vaak rond 16/17 uur trek en is er nog geen avondeten meestal eten ze dan iets, rauwkost, noten soms stukje chocolade. Is het een idee om haar rond die tijd een vers sapje of smoothie te geven met bijvoorbeeld klein schaaltje of glaasje noten en dat telkens beetje opbouwen een keer blokje kaas, aardbeien, bessen. Drinkt ze wel sap of smoothies, daar kan je ook veel mee.
Ik vind het altijd een beetje tricky om met kinderen van die leeftijd over gewicht te praten, ik zou niet zeggen pas maar op anders word je later dik maar zou wel wijzen op het feit dat door slecht eten huid, nagels en haren slecht worden.

Niki73

Niki73

07-06-2019 om 15:31

Aanvulling EllenM

En dat ook je hersenen gezonde voeding nodig hebben om zich te ontwikkelen. Zeker in de puberteit!

Zus

Zus

08-06-2019 om 11:21

luiheid

Vaak is slecht eten een kwestie van luiheid. Zoals hier al gezegd is beter eten mogelijk te maken door gezonde dingen voor het grijpen te leggen. Dus schaaltjes met rauwkost, nootjes, lekker fruit zoals bosbessen en aardbeien. Bananen doen het hier ook goed. Appels of fruit dat je moet schillen is al vaak teveel gedoe .
Krentenbollen of bruine pistolets gaan ook goed.
Overigens zal haar slechte huid op dit moment worden veroorzaakt door hormonale veranderingen, hoor.

Mijntje

Mijntje

08-06-2019 om 11:29

huid

Eens met Zus wat betreft luiheid. En de meeste kinderen krijgen op die leeftijd een slechte huid. Nou is het ook wel zo dat veel suiker en zout er niet voor zorgen dat dit er beter op wordt, dus hiermee kan je haar misschien wel bereiken. Voor een mooier huidje is het belangrijk gezond te eten

zebra

zebra

08-06-2019 om 12:56

eet ze het wel op

als jij iets voor haar klaarmaakt voor de lunch? Dan misschien om de dag iets voor haar maken? Vaak is het inderdaad luiheid van hun kant dat ze naar iets ongezonds pakken.

zebra

zebra

08-06-2019 om 12:57

niet goed gelezen

ze eet dus niet op wat jij maakt, erg jammer

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-06-2019 om 13:42

lunch en luiheid

zelf iets smeren voor de lunch - oei ja, daar ben ik vaak ook te lui voor. Ik ben dan ook blij als ik een krentenbol kan meepakken of zo. 's Ochtends vind ik het overal te vroeg voor Waar ik tussen de middag ben is niets te koop, dus geen uitvluchten zoals pubers die hebben richting supermarkt en schoolkantine.

Tegenwoordig bof ik met mijn heel attente echtgenoot die tegelijk met zijn brood ook dat van mij smeert, als ik elders zal zijn tijdens de lunch. Dat gaat zo sinds het gezin is uitgevlogen. Vroeger werd ik niet zo gepamperd!

Kinderen smeerden hun lunch vroeger gelijktijdig met het ontbijt, ik zette de brooddoosjes naast hun bord. (Maar ik herinner me ook ouders die dat 's avonds al deden/,lieten doen of klaargemaakt brood in de vriezer hadden. )

Accepteren dat dochter alleen chips en zoetigheid 'lust' - tja. Tijd voor een gezellige lunch en een goed gesprek. Dan kom je er vast achter waarom het gaat zoals het gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.