Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter 16 bijbaantje

Mijn dochter 16 (over half jaar 17) heeft geen werk en ook nog nooit gewerkt. Ze is een redelijk rustig, slimme meid met leuke vriendinnen en een druk sociaal leven (sportvereniging op woensdag en vrijdag avond, met op zondag een paar wedstrijden en soms uitgaan), ze snapt ook wel dat ze een van de enigste van haar leeftijdsgenoten is die nog geen werk heeft. Nu krijgt ze 50 euro kleedgeld per maand (waar ze het zelf natuurlijk niet mee eens is want vriendinnen krijgen meer), en 10 euro zakgeld per week waar ze op school wat eten van kan kopen of een tosti voor na het sporten, en dit kan allemaal want we (alleenstaande moeder, dus maar met zn 2en) hebben het breed genoeg.

Ze wil wel geld verdienen omdat ze snapt dat dan meer te besteden heeft want wil elke week wel "shoppen". Maar ze is nu ook aan haar MBO 4 opleiding begonnen, het is een redelijk pittige opleiding, ze maakt lange uren (om 5:55 op de bus en om 18:00 weer thuis + 1 tot 2 uur huiswerk + sport). We wonen op 15 km afstand van dichtbijstaande grotere dorp, en bussen rijden na 19:00 niet meer, dus dit is ook nog een vervelende factor.

Ik weet nu niet wat ik moet doen want ik snap dat ze vaker nieuwe schoenen of jas nodig heeft want dit hoort ook bij de leeftijd, en dit vormd ook geen groot probleem maar wel veel dicussies. Ik vind ook dat ze werk moet zoeken maar ik snap haar kant ook wel.

Lou

Lou

17-11-2018 om 17:54

Ik zie het probleem niet

Ze kan natuurlijk prima uit met 90 euro per maand. Wil ze meer, dan kan ze gaan werken. Dat wordt dan in het weekend.

"Ik weet nu niet wat ik moet doen"
Volgens mij moet jij helemaal niets

Lydia

Lydia

17-11-2018 om 18:11

Volgens mij doe je het goed

Het kleedgeld is wat aan de lage kant, het zakgeld aan de hoge kant. Maak er één bedrag van, dan heeft ze 90 euro per maand. Prima toch.
Op deze leeftijd zijn ze ongeveer uitgegroeid. Dan is er juist minder kleding nodig, niet meer.
Ze kan op zoek naar een babysit baantje? Of iets bij de sportclub? Bij mijn kinderen werken jeugdleden in de kantine of zijn trainer. Daar verdien je dan ook wat geld mee. Of ze vallen in als scheidsrechter als degene die aan de beurt is niet kan of dat wil afkopen.
Ergens in de buurt in de tuin werken kan ook nog.
Ze kan aan haar teamgenoten vragen hoe zij dat oplossen.

Laat haar maar zelf actief worden om de mogelijkheden uit te zoeken.
De oplossing ligt niet bij jou. Die ligt bij haar eigen inzet en creativiteit.

40er

40er

17-11-2018 om 23:09

Folders?

Een folder wijk misschien? Hier levert dat zo'n €60,- per maand op. Post van Sandd bezorgen?

Triva

Triva

17-11-2018 om 23:34

Post

Bij sandd is lastig doordeweeks. Bij postnl kan wel vaak op zaterdagmiddag. Als ze dat wil, zorg dat iemand haar opgeeft voor 100€

Gewoon niet

Met zulke lange dagen en een grote afstand tot een meer bewoonde wereld zou ik het voorlopig met rust laten. Ze is ook nog eens aan een best intensieve MBO opleiding begonnen. Het eerstvolgende moment om een baantje te zoeken zou wat mij betreft de zomervakantie zijn.

Als het er af kan zou ik inderdaad bij de wat duurdere benodigdheden haar wat geld erbij geven of het voor haar betalen.

Ze kan haar hele leven nog werken. School en haar sociale ontwikkeling zijn ook wel even genoeg nu.

Dees

Dees

18-11-2018 om 11:58

Tijd

Dus ze is 5 dagen per week 12 uur van huis voor school. Daarnaast doet ze aan sporten wat erg belangrijk is maar maakt ze ook 10 uur per week huiswerk.

Denk dat ze haar 2 dagen weekend wel nodig heeft om bij te tanken.

Hoeveel uur per week ben je zelf van huis voor je werk? En kun je daarnaast nog een bijbaantje nemen?

A zorac

A zorac

18-11-2018 om 18:56

Oppassen

Kan ze niet af en toe oppassen? Dat kost minder tijd dan een vaste baan en ze kan misschien nog leren als de kinderen op bed liggen.
Hier krijgen ze 110 euro per maand. Daar moeten ze dan wel alles van doen, van winterjas tot uit eten met vrienden. Alleen sport- en schoolspullen krijgen ze van ons. Al onze tieners werken naast school en sporten, maar zij hebben minder reistijd dan jouw dochter.
Het is moeilijk nee zeggen als je het breed genoeg hebt, maar op een gegeven moment kun je wel stellen dat het tijd is dat ze werk zoekt als ze extra uitgaven wil doen.

Dees

Dees

18-11-2018 om 19:20

70 uur

Ja maar wees eens reëel zeg dit kind is per week al 70 uur kwijt aan school. Ga jij eens 70 uur per week kwijt zijn aan je werk dan haal je toch ook af als het gaat om nog een extra baantje erbij?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-11-2018 om 20:04

Vakantiebaantje

Hier werken ze in de zomervakantie en teren daar op tot de volgende vakantie. Al met al is dat op jaarbasis ook best een leuk bedrag.

Ik denk ook dat je niks moet. 90 euro per maand is best een aardig bedrag. Maak er 100 van en laat het haar verder zelf uitzoeken.

mutsje

mutsje

19-11-2018 om 11:15

idem Ginny

Ook hier wordt alleen gewerkt in de vakanties, wat prima gaat voor extra's. En inderdaad heb ik één dochter die goed bijverdient met oppassen. De anderen verdienen ook nog wat extra's met training geven. Misschien is daar voor haar een mogelijkheid?
Daarnaast zou ik haar leren om gewoon brood mee te nemen. Nu "versnoept" ze de 40 € in de maand aan tosti's etc. Maak gewoon 90,00 of 100,00 € over per maand en laat haar zelf bepalen hoe ze het uitgeeft. Mijn kinderen kwamen er snel achter dat zelf brood meenemen heel erg veel scheelt. Zo af en toe kopen ze heus wel wat op school of de MacDo, maar ze houden wel hun portemonnee in de gaten.

zebra

zebra

19-11-2018 om 18:33

rustig aan

ze is best veel onderweg naar school en sport nog veel, daarnaast huiswerk. Dan blijft er
niet veel tijd over voor een baantje. Misschien hooguit eens ergens oppassen of tijdens een wat langere vakantie iets bijverdienen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.