Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Maria

Maria

07-05-2019 om 10:28

Dochter (16) wil met vriendje (17) samen een weekend naar Londen

Weer een dilemma.
Dochter wil samen met haar vriendje in de zomer een weekend naar Londen. Ze sparen/werken hard om geld daarvoor bij elkaar te sparen en hebben een prima plan voor reis en verblijf gemaakt, hebben zich verdiept in waar ze wel en niet moeten zijn qua goede/slechte buurten en hebben goed alle mogelijke kosten uitgerekend die ze zullen hebben. Kortom: een prima aanpak. Dochter is jong, maar al erg zelfstandig, en is handig in reizen. Dat heeft ze bewezen in vakanties en stedentripjes die wij met haar hebben gemaakt. Leest goed metrokaarten, spreekt prima Engels, we hebben haar laten inchecken in diverse hotels en het woord laten doen in airbnb's wn restaurants. Ze wordt altijd betrokken bij onze vakantieplannen en mag zowel voor als tijdens de reizen ideeen aandragen voor waar te eten, te logeren, bezienswaardigheden te bezoeken. Ze maakt daarbij gebruik van lonely planet, Google (+ googlemaps), Tripadvisor etc. Het enige is: ze zijn beiden nog zo jong en ze is nog nooit zonder begeleiding weg geweest... Eens moet de eerste keer zijn, maar is 16 niet wat te vroeg en kan dat wel, meteen naar zo'n grote wereldstad? Opties als in Nederland vinden ze niet spannend/interessant. Ik ga er niet vanuit dat vriendje 'op haar past' of verantwoordelijk voor haar is, omdat ie iets ouder is. Ze lopen qua ontwikkeling redelijk gelijk denk ik en soms vind ik dochter zelfs wel wat wijzer (is altijd al wat voor geweest op leeftijdgenoten).. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken. Moet ik haar nu loslaten of niet? (over een jaar of over twee jaar vind ik de eerste keer nog steeds spannend denk ik...)

Maria

Maria

07-05-2019 om 10:38

nog een aanvulling

ze is ook al 3 x met school op een buitenlandse reisje mee geweest. Ook een keer in een franstalig gastgezin (alleen). Dat ging ook goed, maar als er dan wat is, is de schoolleiding natuurlijk altijd in de buurt...

Jawel.

Mijn zoon zou dat op zijn 16e ook prima gekund hebben. En ze zijn met zijn tweetjes. Londen is niet spannender dan bijvoorbeeld Amsterdam en het is geen wereldreis, gewoon op kleine afstand.
En nee, het vriendje is niet verantwoordelijk voor haar, ze moeten voor elkaar zorgen, vriendje is ook gewoon een minderjarige.

klinkt verstandig

Mijn oudste zou ik op die leeftijd niet snel naar zo'n stad hebben laten gaan. Jongste met gemak. Kortom het is erg afhankelijk van het kind en jouw kind klinkt alsof ze het aan kan.

Dymo

Dymo

07-05-2019 om 11:11

ja hoor

Vanaf het moment dat mijn dochter zo goed kon plannen dat aan alles was gedacht, mocht ze haar plannen ook uitvoeren. Zij is op haar 16e met een vriendin naar het buitenland geweest en op haar 17e met een groepje naar Griekenland. Ging prima.

juf Ank

juf Ank

07-05-2019 om 11:54

tja

eerlijk gezegd ben je al een beetje te laat om je af te vragen of dit wel verantwoord is. Ze zijn er al druk mee bezig en je hebt zo te horen nog geen roet in het eten gegooid met bezwaren?
Anderzijds is het ook logisch dat je moederhart iets harder gaat slaan bij de gedachte dat het al dichterbij komt. Zo te horen zijn het verstandige jonge mensen. Misschien kun je even contact hebben met de andere ouders om te sparren. En zijn ze slim genoeg om geen gekke dingen te doen zoals het meenemen van het pakketje voor iemand? Ik denk dat het verstandig is om in te zetten op een goede voorbereiding. Je bent het stadium van afblazen eigenlijk al voorbij.

Hotel

Ik zou wel checken wat de minimumleeftijd is om zelfstandig in te mogen checken. Men kan een ondergrens van 18 jaar hanteren.

En misschien is een brief met handtekening met toestemming van de ouders ook wel handig.

Maria

Maria

07-05-2019 om 16:30

AnneJ

Ja, dank je. Als we het zouden toestaan waren we sowieso van plan om even contact opnemen met het hotel hoe (en of) we dit kunnen regelen mbv een toestemmingsbrief en contactgegevens e.d. In Nederland heb ik ook al contact gehad met een hotel die het op die manier zou accepteren.

Inanna

Inanna

07-05-2019 om 17:19

en ook voor de douane

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-toestemmingsformulier-invullen-als-mijn-kind-alleen-naar-het-buitenland-reist

En verder zou ik het wel heel spannend vinden als ouder, maar het wel toestaan. Ik ben best vaak in Londen geweest en het voelt daar niet onveiliger dan in een andere grote stad en ik heb er nog nooit een vervelende ervaring gehad. Zeker omdat je aangeeft dat je dochter wat gewend is op het gebied van reizen en zich prima kan redden en omdat ze een serieus plan hebben.

Mijn zoon ging toen hij 16 was alleen naar een muziekfestival in België, echt helemaal in zijn eentje. Dat vond ik ook heel erg spannend, maar het is prima gegaan en hij heeft het enorm naar zijn zin gehad. Dit jaar gaat hij weer.

Maria

Maria

16-05-2019 om 10:58

We zijn eruit

Nou, we hebben goed na gedacht, Jullie ideeen, meningen en adviezen ter harte genomen en ze mag gaan wat ons betreft. Wel heel spannend voor ons, maar we hebben vertrouwen in haar. Nu de ouders van het vriendje nog.. die hebben er meer moeite mee en het is onduidelijk waarom. Maar simpel: zien zij het niet zitten, dan gaan ze gewoon niet wat ons betreft, Sneu voor het stel, maar ze moeten wel allebei in volste vertrouwen van de ouders kunnen gaan.

Maria

Maria

16-05-2019 om 11:07

Wel vervelend

Wel vervelend dat de ouders van vriend ons nu het idee lijken te geven dat we zulke 'te makkelijke' ouders zijn, terwijl dat echt niet het geval is. Dat doet me wel pijn. We hebben er veel over nagedacht, afgewogen, geïnformeerd hier en bij mensen om me heen en vooral heel veel gepraat met onze dochter (dat vinden wij altijd heel belangrijk!). We zijn echt de makkelijkste niet, maar dochter is een vasthoudend meisje dat weet wat ze wil, zelfvertrouwen heeft en soms dus ook verdient dat we haar kansen geven. Ze is ook geen klein kind meer, maar een jong meisje op weg naar volwassenheid. Ze mag niet altijd alles, maar we denken wel na. Ze is al heel verstandig voor haar leeftijd, is altijd erg bedachtzaam geweest en loopt niet in 7 sloten tegelijk, maar sommige mensen lijken dat niet te willen zien en 16 is toch ook weer niet zooo jong? Vervelend dat je dan zo veroordeeld wordt voor je gevoel.... zucht. Het maakt me wel verdrietig, want het loslaten kost me juist zo veel moeite en ik begin het te leren (want ik moet haar ook straks een eigen leven gunnen) en dan zo'n oordeel.... Heb ook geen zin om me te verantwoorden voor de inzichten in en besluiten over mijn dochter.

Veroordeeld?

Mensen zijn altijd met zichzelf bezig. Mischien hebben deze ouders zelf als jongere niet zoveel zelfstandig kunnen doen, of ze maken zich zorgen dat ze zoon zelf terug moeten halen als het nodig is en dat zou teveel spanning geven bij hen zelf, ze zijn er nog niet aan toe. Of zoon heeft wat eigen onhandigheid waar ouders niet zoveel vertrouwen in hebben dat hij dat samen met dochter goed overkomt.
Jou dochter heeft, ook dankzij jullie, al heel wat practische ervaring opgedaan met het buitenland, incheceken, e.d. dus jullie vertrouwen is gewoon groot.

Ik was zelf 16 jaar toen ik alleen door Europa reisde voor vakantiewerk en een festival. Daarna ging ik een soort tussenjaar doen waarbij ik werkte en vormingsdagen had.
Ik vond het vreemd dat ik nog een handtekening van mijn vader nodig had om een bankrekening te openen voor mijn salaris.
Daarom denk ik zelf altijd dat iedere jongeren met 16 toch wel zelfstandig is.

Triva

Triva

16-05-2019 om 12:25

Nou zeg

Het gaat hun toch om hún zoon niet om joúw dochter?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-05-2019 om 22:27

Ja lekker makkelijk

Als jullie nee zeggen hoeven zij het niet te doen....

Ouders jongen.

Als zij het nog niet verantwoord vinden om hun zoon te laten gaan kunnen ze dat toch gewoon zeggen?
Heeft je dochter al lang verkering met hun zoon? Vinden ze haar leuk, is ze daar welkom?

Veer

Veer

17-05-2019 om 08:53

Mijn 16 jarige dochter

Had ook mogen gaan van mij. Precies zoals jouw dochter: ik denk dat zij dat prima aan kan.

En wat die andere ouders denken, tja als je daar je leven naar moet inrichten...
Jij zou weer kunnen denken dat zij overbeschermend zijn en hun kind klein houden.

Dat gaan we niet doen dus, zo denken😊: elke ouder maakt eigen afwegingen en daar heeft een ander niets over te zeggen of te oordelen.

Triva

Triva

17-05-2019 om 23:49

precies

"Dat gaan we niet doen dus, zo denken😊: elke ouder maakt eigen afwegingen en daar heeft een ander niets over te zeggen of te oordelen."

Nooit eerder heb je zo direct te maken gehad met andere ouders en wat zij goed vinden en wat niet en je gaat mijn inziens meteen de fout in. Goed begin van je schoonouderschap, vooral zo doorgaan.

Maria

Maria

20-05-2019 om 10:11

Dank voor jullie reacties

Bedankt voor alle reacties. Fijn dat er forums zoals deze bestaan! Voor ons ook erg wennen om te maken te hebben met andere ouders en andere inzichten Dat is ook het lastige op deze leeftijd. We zijn formeel allemaal nog verantwoordelijk voor onze minderjarigen natuurlijk. Als ze 18+ zijn, kunnen ze het allemaal meer zelf regelen, al denk ik dat we ze op deze leeftijd wel zo langzamerhand wat meer ruimte moeten gaan bieden waar het kan en niet te star moeten zijn, in de aanloop naar 18 jaar. Een soort overgangsmoment zeg maar.
Nogmaals denk allemaal!

joe

joe

24-05-2019 om 21:50

Maria

Ik weet niet of ik het zou toejuichen als mijn dochter van 16 met haar vriendje een weekend weg zou gaan, maar haar zelfstandigheid en de manier waarop ze de trip gepland heeft vind ik iets om heel erg toe te juichen! Wees maar trots op haar en jezelf omdat je haar het toevertrouwd.
En knap van je dat je ondanks je '' beschermende aard '' haar los laat en laat gaan.
Petje af hoor.

X Joe

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.