Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Maria_76

Maria_76

14-05-2016 om 10:36

Dochter lesbisch?

Hey medeouders!

Ik heb twee dochters, een van 13 en een van 11 jaar oud. Nu is het zo dat mijn oudste veel poster van mannelijke filmsterren (johnney depp, orlando bloom, aragorn van the lord of the rings...) op haar muur heeft hangen. Ik vind het leuk om te zien dat ze daar al mee bezig is! Mijn jongste heeft dit nog veel minder, ze heeft enkel een poster van orlando bloom en ze lijkt dit veel minder interessant te vinden dan mijn oudste. Ik vraag me nu af of ze misschien lesbisch zou kunnen zijn? Dit zou ik ontzettend leuk vinden! Nu is mijn vraag hoe ik hierover kan praten met haar en hoe ik haar laat weten dat ik dit helemaal goedkeur (stel dat ze het me wil vertellen maar het niet durft). Ik wil dat hierover open gepraat kan worden in huis en met de oudste lukt dit dus al, maar de jongste besteed hier niet zoveel aandacht aan...


Joh

Het lastige is dat je de agenda niet bepaalt van een puber. En ook qua onderwerp zul je moeten wachten tot ze er zelf over beginnen.
Als het goed is heeft je dochter inmiddels wel door hoe je er tegenover staat door de manier waarop je in het algemeen reageert op relaties van mensen.
En anders zou ik het gewoon eens vragen op een goed moment.
Maar ik zou toch niet laten merken dat ik het 'leuk' zou vinden. Het is wat het is. Je kind is leuk.
Bovendien kan het ook een lastige positie opleveren voor een kind. Het is niet alleen maar leuk.
Maar natuurlijk wel fijn dat je er positief tegenover staat.

Pirata

Pirata

14-05-2016 om 10:48

heu

ik heb nooit van dat soort posters willen ophangen, mijn zus haar kamer hing vol. We zijn beiden hetero.

Marietje

Marietje

14-05-2016 om 10:54

Ze ia 11 jaar! Waarschijnlijk is daar nog helemaal niet mee bezig.
En posters zeggen niet zoveel over iemands geaardheid.

@Emma

@Emma

14-05-2016 om 10:55

Meisjesposters

De posters in een meisjeskamer zeggen echt niets over haar seksuele geaardheid. Veel vrouwelijke sterren kunnen een rolmodel zijn, het is toch mooi als ze daar een poster van ophangen? Of paarden, cavia's of David Hamilton-achtige taferelen....of noem maar op Ieder haar smaak.
En verder is het wat AnneJ zegt: je zult moeten wachten tot je kind zelf ergens mee komt.

tante Sidonia

tante Sidonia

14-05-2016 om 10:55

realiseer je

dat je dochter het waarschijnlijk helemaal niet leuk vindt (als ze lesbisch is) en het nog veel minder leuk vindt als jij zo enthousiast reageert!
Het beste is om neutraal te reageren en alleen maar te laten merken dat je haar accepteert zoals ze is. Stel dat ze twijfelt, wat veel voorkomt, en jij reageert heel enthousiast dat ze misschien wel lesbisch is, dan durft ze niet meer te vertellen dat ze toch hetero is.
Dus neem ik een beetje afstand en respecteer haar ruimte hierin.

Jouw reden om te bedenken dat ze misschien lesbisch is, vind ik echt absoluut niet steekhoudend, om niet te zeggen:'slaat nergens op'

Dus praat er liever niet te direct met haar over, vertel alleen dat je het allemaal prima vindt. Het beste is nog als je d.m.v. verhalen over andere situaties, je laat merken dat jij daar helemaal niet mee zou zitten. Maar doe in Godsnaam niet te enthousiast!

Is er een reden waarom je dat zo leuk zou vinden?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

14-05-2016 om 10:57

Benoemen.

Als er iets over homofilie in het nieuws of bij een ander tv-programma is, laten wij thuis af en toe tussen neus en lippen door vallen dat we hopen dat onze kinderen nooit bang zullen zijn om het ons te vertellen als ze erachter komen dat ze op iemand van hetzelfde geslacht vallen.

Ik heb niet het gevoel dat het hier een rol speelt, maar dan weten ze in ieder geval dat ze er niet mee rond hoeven te blijven lopen als ze tot die ontdekking komen. Geloof dat die boodschap wel duidelijk is.

tante Sidonia

tante Sidonia

14-05-2016 om 10:59

en om je effe lekker

jaloers te maken: mijn zoon is homo en weet dat al zeker!
leuk joh!!!

Het maakt mij serieus niet uit. Hij heeft een vriend maar is niet gelukkig, dat is veel belangrijker. Dus ik hoop dat hij de moed vindt om het uit te maken en iets te zoeken wat beter past bij hem.

@Emma

@Emma

14-05-2016 om 11:02

Gêne

Ouders kunnen nog zo leuk en open en enthousiast zijn, ieder kind zal zelf met gêne rondom seks of seksuele geaardheid moeten leren omgaan. Ouders die open staan voor een gesprek kunnen daar een hele positieve invloed op hebben, maar het garandeert niet dat je kind meteen open en onbevangen uit de kast springt. Pubers zijn echt onberekenbaar wat dat betreft.

Alicia

Alicia

14-05-2016 om 11:24

jeetje

Mijn dochter is 14 en haar kamer hangt vol met posters van paarden ...

Moni

Moni

14-05-2016 om 11:35

Een paardofiel

Dat is pas raar ))))

Moni

Moni

14-05-2016 om 11:38

Ze is 11!

Sommige meisjes zijn dan al verliefd op een bekend persoon of iemand die ze in het echt kennen. Andere meisjes niet.
Wel of geen posters ophangen zegt helemaal niets.
Mijn dochter heeft nog nooit posters opgehangen van filmsterren, van welk geslacht dan ook.
Er hangt nu een poster van Assassins Creed (game). Maar de volgende poster zou zomaar een paard kunnen zijn of een konijn.

Ik kreeg als puber een poster van Danny Osmond (sintcadeau). Gelukkig stond de naam erbij op de poster, anders had ik niet geweten wie het was.
No way dat ik zoiets zou ophangen (ook andere sterren niet).

Poster

Als de poster je enige aanknopingspunt is dan zou ik er geen idee achter zoeken. Het schijnt dat je het als ouders wel aanvoelt. Veel ouders zeggen achteraf dat ze het altijd wel geweten hebben. Als dat zo is dan kun je dat gevoel benoemen tegenover je dochter en vragen of dat klopt?
Ook dan kan het altijd nog een moment opname zijn. Sexe identiteit is geen hokje je bent het wel (lesbisch) of je bent het niet.
Je kunt ook incidenteel warme gevoelens hebben voor het andere geslacht en daarna nooit meer. Of er zijn gevoelens naar beide sexen. Nou ja en dan het hele LBGT spectrum waar kinderen op die leeftijd niet altijd al mee bezig zijn maar daar wel vage noties van hebben. Zorg in elk geval dat het bespreekbaar is of inderdaad stel het in het algemeen aan de orde naar aanleiding van het nieuws of voorvallen in de omgeving van je kind.
Hier werd het op school besproken en bespraken kinderen het onder elkaar.
Ik had zelf het gevoel dat mijn kinderen nogal hetero zijn en daar heb ik hun vader soms mee geplaagd. Die was soms zo, vanuit zijn achtergrond, onbegrepen over homosexualiteit. Dan zei ik maar eens wat als zijn eigen kinderen zo'n geaardheid zouden hebben. Maar nadat hij Andre van Duin was tegengekomen vond hij het verder wel prima.

Ze kunnen je ook uittesten door een lelijke opmerking te maken over een andere geaardheid om je uit te proberen. Kijken hoe jij reageert.

Indicatie

Als de posters op een tienerkamer een indicatie zouden zijn van hun geaardheid, dan is je oudste dochter gerontofiel. Johnny Depp? Die is bijna veertig jaar ouder dan zij. Kortom: laat lekker los.

skik

vlinder72

vlinder72

14-05-2016 om 12:02

Kittens

Mijn dochter heeft haar kamer volhangen met posters van kittens. Ze is bijna 11.

Mijn bijna 14 jarige zoon heeft alleen nog wat voetbalposters hangen, zijn broer van 12 posters van Star wars.

Ze zijn alledrie helemaal nog niet bezig met relaties.

Posters lijken mij in ieder geval geen goede indicatie.

Alicia

Alicia

14-05-2016 om 12:05

vlinder

Ik voorspel dat jou dochter later zo'n kattenvrouwtje wordt

Christel

Christel

14-05-2016 om 12:16

Wat een giller

zeg, posters als indicatie voor geaardheid. Dochter heeft Pokémonposters, wat zou dat betekenen? Of is ze nog te jong met haar 7 jaar?

Noet

Noet

14-05-2016 om 12:18

Christel

die van mij is ook bijna 11, die wordt dan 'top model' yeah right

maria

maria

14-05-2016 om 12:26

Ah gets

Dochter hier is 13, en al zeker 2 jaar zijn opa en oma aan het vragen naar vriendjes. Gats, dat opleggen! Dochter is helemaal niet bezig nog met vriendjes. (of vriendinnetjes)
Ze komt er zelf wel mee.
Of niet, houdt het lekker geheim!
Zo ook voor jouw dochter. Zorg voor open sfeer waarin alles besproken mag (niet moet) worden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-05-2016 om 12:57

Ai Buurman en buurman

Zou mijn jongste later net zo'n prutser worden?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-05-2016 om 13:11

Vrouwen

Op de kamer van oudste hangen posters van Keira Knightley en Helena Bonham Carter. Niet omdat ze daar verliefd op is maar omdat dat haar voorbeelden zijn. Jongste is grote fan van Enzo Knol, dat is haar idool en grote voorbeeld. Van beide kinderen zou ik nog niet kunnen zeggen of ze op jongens of meisjes vallen, daar laten ze nooit iets over los.

O jee.

Bij mij hingen John en Olivia aan de muur....ben ik bi?

Magalí

Magalí

14-05-2016 om 13:26

Geen posters

Bij mijn zoon van 16 hangen geen posters, is hij nu aseksueel?

Wat vreemd dat je het ontzettend leuk zou vinden als je dochter lesbisch zou zijn. Ik zou het ontzettend leuk vinden als mijn kinderen gelukkig worden met een fijne partner, al dan niet van hetzelfde geslacht.

maaike

maaike

14-05-2016 om 14:59

posters

Ha, mijn dochters kamer hangt vol met foto's van Liz Gillies en Evan Jogia, die vroeger in Victorious speelden, maar in plaats van zelf over een van hen te dromen hoopt ze vooral dat die twee samen gaan trouwen dus dat wat over haar toekomstige relaties zegt....

Arie Boomsma

En als je zelf een puber bent die met een poster probeert met de eigen ouder een gesprek aan te gaan: Bel Arie Boomsma voor een aflevering van 'uit de kast'.
Of begin er gewoon een keertje over met je vader en moeder. Bijvoorbeeld als het aan de orde is in het nieuws of Paul de Leeuw op de tv is. Wat vinden ze daar eigenlijk van? voor je over jezelf begint.

Ah

zeg me wat er aan je muur hangt en ik zeg je wie je bent, zoiets?

zoon 1: een tropisch strand en vliegtuigen
zoon 2: overzicht elementaire deeltjes, haaien, auto's
zoon 3: alleen maar eigen werk (tekeningen, schilderijen)
dochter: een kikker, kevers (insecten), ratten en muizen

Ik vrees dat ze allemaal heel eenzaam worden...

Mijntje

Mijntje

14-05-2016 om 17:48

ontzettend leuk

Ik had nooit posters van mannelijke filmsterren en toch ben ik hetero Volgens mij kan je dit niet van de posters van de kinderkamer aflezen. Of is hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

Maar wat ik eigenlijk best apart vindt van wat je schrijft: dat het je zo ontzettend leuk lijkt als je dochter lesbisch is.
Voel jij je dan als ouder extra bijzonder? Niet dat je het niet leuk moet vinden, maar het voelt wat bevreemd om het 'zo ontzettend leuk te vinden'. Dan geloof ik dat niet meer eigenlijk Het is toch ook ontzettend leuk als je dochter hetero is? Het is sowieso ontzettend leuk om de ontwikkeling van je kinderen te zien.

Ik denk dat het afschrikwekkend werkt door er als enthousiaste moeder over te beginnen. Laat haar het zelf uitpuzzelen en er zelf mee komen. Over haar sexuele voorkeur heb je als ouder toch niets over te zeggen Trouwens, ze is 11 en daar wellicht niet echt zo mee bezig.

Moeder

Moeder

14-05-2016 om 18:13

Jippox

Interessant, ik heb er eentje met ook die elementaire deeltjes, een straaljager, het zonnesteldsel en een cheetah en hij heeft al bijna 8 mnd verkering met iemand die gek is van minecraft, Jochem Meyer en honden.

moeder

Ah, er is nog hoop! Alhoewel, een partner die van Jochem Meyer en honden houdt…

flauwekul

Wat een flauwekul. Je dochter is 11 ! Laat je dochter in haar waarde en probeer er geen etiketje op te plakken. Hoe zou ze het vinden als ze wist dat je dit op een forum hebt gepost ?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.