Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter met puberbrein

Onze dochter, bijna 15, is een schoolvoorbeeld van het 'puberbrein': het is voor haar ontzettend moeilijk om werk te maken van goede voornemens als geconcentreerd aan haar huiswerk zitten, en ontzettend makkelijk om toe te geven aan de vele vele geneugten van het leven: msn & hyves, vriendje en vriendinnen, shoppen, etcetcetc.
Aan ons de schone taak om haar 'redelijke' alter-ego te steunen, maar HOE DOE JE DAT zonder dat je de hele dag over haar schouder meekijkt en controleert (iets waar ze zelf, om allerlei redenen) knettergek van wordt.

En echt, ik vind haar op het zorgelijke af ongeconcentreerd en gemaktzuchtig voor wat betreft school en andere verplichtingen.

Beepe

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier nog zo 1

15 is ze ,ze zit in het examenjaar.(vroege leerling)en huiswerk???? wat is dat?
heeft elke keer een rapport met veel onvoldoendes,met de opmerking* je kan het wel*
dan gaat ze weer twee maanden hard werken,haalt een paar onvoldoendes op tot magere zesjes,en laat het vervolgens weer gaan.volgens haar ligt het ALTIJD aan de school,verkeerde datum gekregen van SO ,proefwerk te moeilijk,lesstof niet behandeld,ze heeft altijd een smoes.
tot nu toe ging ze over met haar hakken over de sloot,elk jaar weer,wat haar de opmerking liet maken; zie je wel,jullie zeuren om niks,ik ben toch over?
we laten het nu min of meer los,ze bekijkt het maar,ze zal eerst onderuit moeten gaan om te beseffen dat ze er zo niet komt.en als ze dit jaar zakt voor haar eindexamen?dan is dat misschien een goede les voor haar.

(Janneke)

(Janneke)

23-11-2008 om 17:06

Hier ook

Mijn zoon is nog net 13 jaar (zit in 2 HAVO), maar dezelfde instelling.

Hij heeft mooie punten (staat 8 gemiddeld), dus we klagen nog niet. Hij kan het dus wel. Maar we moeten er wel achteraan zitten, (voor zover het nog kan!)anders voert hij geen ene donder uit. Hij is dyslectisch, maar is gezegend met een goed stel hersenen. Hij kan het dus wel, maar heeft geen zin.
Alles is stom, stomme boekverslagen maken, stomme projecten, stomme bieb, stomme SO of stomme toetsen. Leraren zijn ook stom (want op zijn school staken ze niet) en vrij heeft hij ook nooit (andere klassen hebben nogal eens eerste of laatste uur vrij, hij ook wel eens hoor...maar de andere klassen veeeel meeer))

Ach, het zal de puberteit wel zijn.

Alleen vind ik het wel een beetje frustrerend. Ik weet dat hij het wel kan, maar doet geen ene mallemoer. Hij maakt ook op laatste nippertje zijn huiswerk. Voor hij naar bed gaat, herinnert hij zich ineens nog wat huiswerk (dat hij vergeten was in zijn agenda te zetten). Dat soort fratsen.

We hebben nu afgesproken dat hij zijn huiswerk maakt op de dag dat hij het heeft meegekregen. Leerwerk elke dag even overlezen. Dit voorkomt stress de dag voordat hij een toets heeft. Zo hoor je ook huiswerk te maken natuurlijk.....maar ja...zo deed ik het vroeger ook niet hoor)

Kaaskopje

Kaaskopje

23-11-2008 om 22:43

Overal hetzelfde

Ik lees het al het is echt overal hetzelfde. Mijn dochter loopt zich al in te dekken voor het eind van het schooljaar. "mam, stel nou dat ik voor geschiedenis en aardrijkskunde onvoldoende sta en daardoor weer blijf ziten, wat dán?" Tja, dan heb je pech en moet je naar het vmbo, maar dan vermoord ik je eerst hoor, was mijn reactie. Het zijn de kruisen aan haar schoolcarrière. Ze heeft er niets mee en haalt er altijd slechte cijfers voor. Ze laat de vakken vallen als een baksteen zodra dat kan. Het doet ons pijn, hoe kun je aardrijkskunde en geschiedenis nou vervelende vakken vinden? Maar okee, als ze daardoor opgelucht de eindstreep haalt vind ik het prima. Maar dan zal ze er dit jaar toch nog even aan moeten trekken.

Hier ook, maar momenteel redelijk in de hand

hier was het ook een tijdje hopeloos. onze puber heeft vooral 's zomers moeite....dan is het lang licht en 'lokt' het avontuur teveel buiten. en er is zóveel leuks te doen! zoals ijsjes eten bij de italiaan met je vriendinnen, zoveel belangrijks als je vriendin d'r make-up doen omdat ze d'r vriendje zometeen ziet en d'r zenuwachtig voor is, zoveel gezelligs als filmpje kijken met alle meiden.
en kom dan maar 's met dat saaie huiswerk aanzetten....daar trapt toch geen puber in? en al die anderen doen ook 'niks' of in ieder geval even weinig (want ze hebben net zoveel vrije tijd).
ik bemoei me niet meer met haar planning. ze zoekt het maar uit. maar we rekenen haar wél af op d'r resultaten! en dat werkt redelijk goed. we houden on-line precies bij welk cijfer wordt gehaald en bij onvoldoendes willen we precies weten van de hoed en de rand. is het een onvoldoende die ze wel kan 'lijden' (ze staat dus gemiddeld nog een voldoende) dan spreken we haar erop aan en houden een 'preek' en houden zijdelings d'r s.o.'s van dat vak in de gaten en proefwerken zodat we d'r kunnen verbieden weg te gaan omdat ze morgen....heeft. soms beweert ze iets al te kennen en dan overhoren we d'r en bij voldoende resultaat mag ze dan alsnog weg. maar bij onvoldoende resultaat niet.
is het een onvoldoende voor een vak waar ze al niet zo best d'r voor staat dan krijgt ze gewoonweg 'straf', gewoon ouderwetse straf. huisarrest of d'r p.c. van internet af of d'r telefoon inleveren. allemaal niet zulke leuke straffen voor haar. natuurlijk probeert ze zich daar wel onderuit te praten door te beweren dat iédereen er een onvoldoende voor had enzo. maar dan zeggen wij dat dan iedereen straf hoort te krijgen. het werkt in ieder geval wel. ze heeft geen zin in die straf die wij haar geven, die cijfers dat interesseert d'r minder, die haal je gewoon 'even' op of je zorgt voor compenstatie met de andere vakken ofzo.....maar voor die straf wil ze wel íetsje meer d'r best doen. in ieder geval genoeg om niet wéér huisarrest op te lopen en zo weer van alles te moeten missen. dus staat ze meestal genoeg om voldoendes te hebben. maar goed het is nu winter en dan gaat het altijd makkelijker met haar.
maar resultaten tellen hier, niet de manier waarop je er komt, die is haar eigen verantwoordelijkheid.
groeten albana

Pollewop

Pollewop

24-11-2008 om 11:30

Willen jullie aub even doorgaan?

Ik zie zoveel herkenning dat het me goed doet ;0)

Pfff herkenning

wat ben ik blijmet dit draadje en Alex ik ben het met je eens(nooit gedacht dat ik dit zou zeggen)OOk die belachelijke werkstukken die ze moeten maken dan vreselijk onzinnig.
Ik heb ook 2 van die pubers die school totaal onder aan de lijst van belangrijke dingen hebben staan vreselijk!!!

(Janneke)

(Janneke)

24-11-2008 om 18:35

Hahahah

Mijn zoon zou het ook eens zijn met Alex.

Hij heeft net een boekverslag ingeleverd en voorgedragen voor de klas. Hij had een 8, dus hij klaagt er verder niet over...(dat had hij vooraf al genoeg gedaan)

Hij is dyslectisch, dus alles met talen vind hij een verspilling van tijd. Ach..hij heeft morgen weer 2 toetsen, heeft met frisse tegenzin welgeteld een halfuur geleerd (gelezen)..hopelijk gaat het weer goed. Maar ik vrees met grote vrezen dat het op een gegeven moment toch fout zal gaan. Hij zit nu nog maar in 2 HAVO.....het echte leren moet nog komen volgens mij.

Hij denkt overal zo makkelijk over. En naar school gaan moet vooral leuk zijn (daar heeft hij enigszins wel gelijk in natuurlijk, tot op zekere hoogte). Vandaag weer strafwerk gekregen omdat hij teveel lawaai maakte in de klas.....komt hij lachend thuis....want hij had iemand kunnen regelen die voor hem zijn strafwerk maakt. Tja...het leven is 1 groot feest

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.