Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mam

Mam

26-10-2016 om 11:31

Dochter slachtoffer internet

Hallo allemaal,

Ik schrijf dit omdat ik andere ouders wil waarschuwen en ook omdat ik het gewoon even van me af wil schrijven. Het overkomt meer kinderen dan we denken, vandaar dat ik er nu even de aandacht op vestig.

Een aantal maanden geleden verdween er opeens geld van onze rekening. We zouden dingen besteld hebben, die dan van onze bankrekening betaald werden. Uiteraard hadden wij niets besteld en de bank draaide de betalingen weer terug. We vonden het vreemd, maar konden er de vinger niet op leggen.
Alleen het ging maar door. Soms iedere dag, soms zat er een week tussen, het was heel verschillend, maar wel steeds weer. Uiteindelijk heb ik één van de winkels gebeld om te vragen hoe dit nou zat. Zij hebben mij verteld dat er iemand een bestelling had gedaan en dat diegene onze bankgegevens had opgegeven om te betalen. De bestelling was verstuurd en ook aangenomen door deze persoon. Ze vertelden mij de naam en adres van deze persoon en wij wisten niet wie dit was.
Natuurlijk hebben we toen aangifte gedaan bij de politie. We moesten alles uitprinten wat we hadden en ze zouden er achteraan gaan.
Intussen gingen de afschrijvingen gewoon door. Nu, maanden later, zijn we er achter gekomen dat onze jongste dochter (13) een jaar geleden in contact is gekomen met een jongen. Ze heeft hem nooit ontmoet, alleen online gesproken. Deze jongen heeft haar gezegd dat hij 16 is, hij was in werkelijkheid 18. Hij heeft haar ingepalmd en wijs gemaakt dat hij verliefd op haar was. Mijn dochter is een heel naïef, vreselijk zachtaardig meisje en geloofde dat. Hij vertelde haar meerdere keren dat ze een relatie hadden en dat vond ze helemaal geweldig. Op een gegeven moment vertelde hij haar dat hij veel geld had en dat hij haar daar ook wat van wou geven. Hij wilde haar 1000 euro schenken en mijn dochter, in haar naïviteit, geloofde dat en was hem zó dankbaar. Hij vertelde dat ze dan een foto moest maken van mijn bankpas, zodat hij het geld kon overmaken op onze rekening.
Dat ging mijn dochter dan toch wat te ver en ze zei dat ze dat niet ging doen. Hij heeft maandenlang op haar in gepraat. Hij zei dat als ze het niet deed, hij haar vriend niet meer was. Hij had ook een iphone voor haar gekocht, zei hij, en die zou hij aan een ander meisje geven als ze geen foto voor hem maakte. Na maanden is ze gezwicht en heeft ze 's nachts, stiekem, een foto van mijn bankpas gemaakt en die naar hem gestuurd. Schijnbaar bedoelde hij in plaats van een bankpas een creditcard, want hij vroeg naar het creditcard nummer. Onze dochter weet niet eens wat een creditcard is, dus ze wist niet waar hij het over had. Ze moest toen een foto van de achterkant van de bankpas maken. Dus dat heeft ze ook gedaan.
Vanaf toen is hij dus dingen gaan bestellen. Korte tijd later heeft hij mijn dochter geblokkeerd, ze kon geen contact meer met hem maken. hij had natuurlijk wat hij wilde.
Mijn dochter merkte natuurlijk ook wel dat er geld verdween en heeft toen ook de link gelegd met wat ze gedaan had. Ze durfde het ons niet te vertellen. Ze was heel bang dat we boos zouden worden, helemaal toen we aangifte hadden gedaan bij de politie. Ze veranderde van karakter, maar we dachten dat het door de puberteit kwam. Ze werd kortaangebonden, begon zomaar te huilen als ze in de belangstelling kwam te staan en sloeg verschrikkelijk met de deuren.
Vorige week was ze heel erg huilerig en mijn oudste dochter (19) is bij haar gaan zitten en heeft haar gevraagd of er iets aan de hand was. Uiteindelijk heeft ze verteld wat er aan de hand was. Ik werd er toen meteen bij gehaald en mijn dochter was compleet overstuur. Ze was zoooo bang dat het nooit meer goed zou komen, dat de hele familie tegen haar zou zijn en dat niemand haar nog zou vertrouwen. Ze voelde zich zo ontzettend schuldig, dat ze haar hele arm had gesneden. Ik heb haar natuurlijk getroost en gezegd dat we niet boos zijn en dat het niet haar schuld is.
Gisteren zijn we met haar naar de politie geweest. Gelukkig nemen ze het hoog op. De politieagent was ontzettend lief voor mijn dochter en heeft haar ook heel duidelijk gemaakt dat dit niet haar schuld was, dat deze jongen strafbaar is. Hij had haar overigens ook naaktfoto's gestuurd van zichzelf.

Mijn dochter is zo verschrikkelijk opgelucht, ik heb mijn dochter weer terug. Natuurlijk moeten haar problemen aangepakt worden, daar gaan we ook mee aan de slag, maar ik wil hier eigenlijk mee zeggen dat ouders goed om zich heen moeten kijken. Wij zijn heel oplettend en ook wij hebben niets gemerkt. Ik ben ook dankbaar dat het 'maar' om geld ging. Het had ook een man kunnen wezen die zich voordeed als jongen en een afspraak met haar gemaakt zou hebben. Ze is zo naïef, ze was er zo ingetrapt. Ik moet er niet aan denken wat er dan had kunnen gebeuren.

Met mijn dochter komt het wel weer goed. Gelukkig. Wij zijn er op tijd achter gekomen. Maar ouders, let op! Ook als je denkt dat er niets is, kan er wat zijn.

Pirata

Pirata

26-10-2016 om 11:37

poehee

Wat een verhaal zeg, bedankt voor het delen.
Ik hoop dat je dochter begrijpt dat het niet haar schuld is, maar dat ze is gemanipuleerd. Is de dader nu gepakt?

Mam

Mam

26-10-2016 om 12:39

Nee

De dader is nog niet gepakt. We zijn gisteren bij de politie geweest, dat gaat zo snel niet. Het is in ieder geval wel dezelfde persoon als degene waarvan we de gegevens hebben gekregen van een winkel waar hij wat had besteld.
Overigens is er ook op andere namen besteld, dus ik denk dat hij onze gegeven s nog verder heeft door gegeven.

Vogel

Vogel

26-10-2016 om 12:44

Jee

Wat afschuwelijk voor jullie allemaal. En wat goed om te lezen dat iedereen om je dochter heen, de politie inclusief, zo vol begrip en zonder verwijten is. Wat zal ze zich eenzaam gevoeld hebben, en wat een nare manier om kennis te maken met de volwassen wereld.
Dank voor het delen en geniet er van dat dit akelige geheim uit de wereld is.
Inderdaad, jammer van het geld, maar het had nog veel slechter kunnen aflopen.

Christel

Christel

26-10-2016 om 14:37

Ik vind het een vreselijk verhaal

maar wat ik niet snap: je kan toch met alleen een bankpas niets betalen?

Mam

Mam

26-10-2016 om 14:50

Bestellen

Dat deed/doet hij ook niet, hij bestelt dingen via internet en gebruikt onze bank gegevens om betalingen te doen.
Hij heeft ook abonnementen af gesloten, voor online muziek en films kijken.

Het geld hebben we gelukkig gewoon terug kunnen halen, daar let ik goed op. Maar dat is inderdaad het ergste niet. Wat hij mijn dochter heeft aan gedaan, dat vind ik erg. Ik heb het gesprek gelezen, wat ze met hem gehad heeft en hij heeft haar maanden lang lopen pushen en mijn dochter zat vreselijk in de rats. Ze moet heel bang en eenzaam zijn geweest, alleen al de gedachte daaraan maakt me verdrietig. Dat hij dat meiske zo heeft gemanipuleerd en dat ze zo bang was.
Dat maakt me ook boos. Het liefst had ik die vent zelf geconfronteerd, maar de politie zei dat we dat maar beter niet konden doen .

Paperclip

Paperclip

26-10-2016 om 16:41

Positief bekijken

Natuurlijk heeft je dochter een paar vreselijke maanden achter de rug, en voor jullie was het ook geen feest, maar ik denk dat ik zou proberen het positief te zien. Ze heeft een ontzettend waardevolle les geleerd, die veel mensen op een nog veel naardere manier leren. Ze is niet gewond geraakt of fysiek misbruikt, het geld is of komt terug, dus eind goed, al goed.

Target

Target

26-10-2016 om 17:12

Ja dat kan

Hier werd op curacao onze bankpas gestolen, alleen daar werd uit de muur geld van gehaald. Gelukkig teruggekregen maar het voelt niet fijn.

Wat ik niet snap is hoe je dochter doorhad dat er geld verdween als het haar rekening niet was en waarom hij zo dom was om om jullie bankpas te vragen ipv om die van haar? Als hij haar zgn geld wil geven vraag je toch niet om een andere bankpas? En hoe krijg je geld terug van betalingen als je de goederen niet kunt retourneren omdat die niet in je bezit zijn? En hoe kan hij op diverse namen bestellen als de rekening niet op die naam staat en hij de gebruikersnaam en wachtwoord niet heeft? En hoe krijg je de gegevens van de naam van winkels? Is dat online? In een echte winkel?

Pirata

Pirata

26-10-2016 om 17:20

creditcard

Het ging om een creditcard. Dan heb je vaak genoeg aan het nummer en de code die achterop staat. De naam staat er ook op.

Mam

Mam

26-10-2016 om 17:34

Nee

Het ging niet om een credit card, gewoon de bankpas. Mijn dochter is 13, hij snapte natuurlijk wel dat hij aan haar rekening niets had, daar stond geen geld op.
Hij heeft dingen besteld en daarbij hoef je schijnbaar alleen het rekening nummer in te geven als je wil betalen. Iban nummer en bic code is al genoeg. Hij heeft trouwens ook haar adres gevraagd, dus die gegevens had hij ook.
We hadden het er over dat er geld verdween. We wisten toen nog niet hoe het kon, dus vroegen we de kinderen of zij wat besteld hadden. Zodoende wist zij dat ook.
We wonen overigens niet in Nederland. Als je hier iets besteld en betaalt, kun je het geld terug laten boeken. Gelukkig maar, anders was het weg geweest.
Je kunt bij veel bedrijven gewoon bestellen op je eigen naam en als betaler een andere naam ingeven. Het maakt het bedrijf niet uit waar het geld vandaan komt. Bovendien wist hij ons adres, dus dan is het niet zo moeilijk om achter de naam te komen.
Wel was het zo dat hij bij een bepaald bedrijf niet meer kon bestellen. Daar bestelde hij heel veel en wij haalden iedere keer het geld terug. Dus daar kon hij niet meer bestellen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-10-2016 om 19:01

Mmm klinkt als....

Een beetje vaag systeem.

Dat die winkels daar intrappen. Die lopen toch een enorm risico in jouw land?
Hier zou zoiets in theorie met een creditcard wel kunnen, maar wordt deze bij de eerste de beste valse betaling meteen geblokkeerd.
Dus bedankt voor de waarschuwing, maar ik geloof niet dat dat zo een-op-een ook in Nederland zou kunnen gebeuren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-10-2016 om 19:04

Bovendien

Vind ik de titel wel wat apart. Hoezo dochter slachtoffer internet?
Dit ligt toch niet aan internet maar aan een zeer foute jongen? Daar is jouw dochter, als zeer kwetsbaar meisje, toch slachtoffer van geworden? Dat kan net zo goed op school gebeuren ,of bij de sportclub of via via.

Mam

Mam

26-10-2016 om 20:25

Tja

Ik bedoel natuurlijk ook niet te waarschuwen voor een specifiek geval als mijn dochter. Ik bedoel te waarschuwen dat kinderen en internet best een gevaarlijke combinatie kan zijn.

En ja, de titel....was gewoon wat in me op kwam, ik wist niet dat een titel ontleed werd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-10-2016 om 20:47

Nou ja

Het zal wellicht vast niet zo bedoeld zijn maar hij voegt nogal wat drama toe aan de situatie.

Tango

Tango

27-10-2016 om 12:43

Dochter

Heftig verhaal dat zeker. Maar ik vind een stukje toch ook wel bij jullie liggen. Je vertelt toch je kind als het 13 is, en eigenlijk al veel jonger dat het nooit zomaar iets moet geloven als iemand dat zegt via internet. Of op straat of waar dan ook? Ik vraag me af hoe een meisje zo naief kan zijn. Dan hebben jullie, en dat klinkt misschien niet zo aardig, toch ook iets laten liggen in de opvoeding.

Mam

Mam

27-10-2016 om 14:29

Denk

Denk je nou echt dat we dat niet gedaan hebben? Ze is onze jongste, ze heeft nog twee zussen van 17 en 19, die hebben nooit zoiets gedaan. Natuurlijk hebben we ze dat verteld. We zijn gisteren met haar op school geweest voor een gesprek en ook de school heeft aangegeven dat ze daar heel actief in zijn, dat er lessen aan besteed worden. En toch gaat het mis, ondanks dat ze er voor gewaarschuwd zijn.

Taruh

Taruh

27-10-2016 om 14:44

overtuigend

het heeft veel met het slachtoffer te maken, maar nog meer met de dader.

Deze combinatie is heel sluipend en overtuigend. Het lukt niet snel bij streetwise kinderen met een hoog zelfvertrouwen en zeer goed zelfbeeld. Die kappen dat idd al snel af.
Maar met een lager zelfbeeld, laag zelfvertrouwen en wat minder streetwise kan het ondanks alle voorlichting en het in theorie wel weten toch gebeuren.

Target

Target

27-10-2016 om 19:55

Omgekeerd naief

Ik vind het eerder naïef als je denkt dat het niet kan gebeuren omdat je het hebt uitgelegd.

Nooit voor vreemden opendoen!!!! Je zou het eens moeten testen...binnen 1 minuut na die waarschuwing waarbij ik het huis (niet echt) verliet en zelf weer aanbelde, deed mijn dochter de deur open. Tot drie keer toe.

Ik ben zelf als volwassene gecatfisht terwijl ik heel nuchter en alert ben. Je hebt nl geen idee hoe overtuigend en manipulatief mensen kunnen zijn.

Een nicht van mij is als 18-jarige geheel vrijwillig een auto ingestapt bij een wildvreemde. Die bestuurder was een meester manipulator.

Dus denk niet te snel dat je opvoeding, waarschuwing, uitleg dit voorkomen want juist dat is een schijn veiligheid.

Kiera

Kiera

28-10-2016 om 09:05

Wat ik niet snap

Als er geld van je rekening verdwijnt en je weet niet door wie en hoe dan zou ik meteen mijn bank opdracht geven om mijn rekening te blokkeren. Vervolgens een andere bankrekening openen en probleem is opgelost. Of zie ik dat verkeerd?

Verder vind ik je dochter niet meer naief dan andere pubers. Ik heb zo vaak tegen dochter gezicht geen vreemde mensen binnen te laten als ik niet thuis ben. UItgelegd dat ze vaak een smoesje gebruiken om binnen te komen. Nog een rollenspel gespeeld om het te laten zien. Jaja en zelfs deze goed ingelichte dochter van 12 liet een wildvreemde vrouw binnen en die een uur op onze bank heeft gezeten. Toen raakte dochter in paniek want ze de vrouw ging maar niet weg. Ze ging naar boven om mij stiekem te bellen. Je weet niet hoe snel ik naar huis gefietst ben. Later toen ik dochter vroeg waarom ze toch die vreemde binnen heeft gelaten. Ze zei: ik durfde geen nee te zeggen en vond het zielig om nee te zeggen. Als er duizenden volwassenen opgelicht worden via internet. Hoe kan je dan van een kind verwachten dat ze zich niet laat overhalen. Ik vind het nog klap van je dochter dat ze getwijfeld heeft. Zat kinderen die het meteen zouden doen. Vooral onzekere kinderen die graag aardig gevonden willen worden.

Mam

Mam

28-10-2016 om 10:48

Inderdaad

Dat was inderdaad een stap die we zouden gaan nemen, veranderen van de bankrekening. Dat is nu gelukkig niet meer nodig.

Ik ben blij dat er mensen begrijpen dat iedereen gemanipuleerd kan worden, ook al denk je zelf van niet. Ik heb het gesprek na gelezen van mijn dochter en naast vreselijk medelijden (ze voelde zich zo onder druk gezet en wilde niet stiekem doen), voelde ik ook trots, dat ze hem inderdaad gewoon maanden heeft weten te weerstaan.
Dochter is nu ziek. Ik denk dat de stress nu naar buiten komt, ze moet echt even bijkomen.

Mam

Mam

07-11-2016 om 16:32

Politie heeft gebeld

Vanmorgen belde de politie. Ze vertelden dat een bepaalde winkel (degene die mij de gegevens had gegeven van de jongen) aangifte had gedaan en ze wilden van mij weten of het klopte wat ze zeiden. Of er inderdaad geld van onze rekening was verdwenen.
Onze aangifte hadden ze nog niet gekregen. Goed, ik stond ze natuurlijk te woord.

Vanmiddag kwam mijn dochter uit school en het eerste wat ze zei was dat de jongen haar weer een bericht had gestuurd. Hij had tegen haar gezegd dat hij met haar moeder (met mij dus) moest praten, want ik had aangifte tegen hem gedaan.
Daarna zei hij dat ze elkaar al zo lang kennen en vroeg hij mijn dochter of zij niet met mij kon praten. Ze heeft natuurlijk niet gereageerd en ik heb haar gezegd dat ook niet te doen.
Nouja, hij heeft in ieder geval bericht van de politie gehad, dus ze zijn er mee bezig.

lorry

lorry

07-11-2016 om 22:13

Ik snap

werkelijk niet dat je dochter nog geen ander nummer heeft. Zodat ze voor die vent niet meer te traceren is.
En dat er geld van je rekening gehaald wordt en je pas na een paar keer eens informeert bij een winkel vind ik ook bijzonder- net als dat je de rekening niet snel opgezegd hebt.

Ik vind jullie ook wat traag reageren op deze situatie. Weinig daadkracht.

Wat een verhaal!

Sjonge zeg wat een toestand, ik lees het nu pas. Ik vind dat jullie heel goed gehandeld hebben trouwens. Ben het dus ook totaal niet eens met Lorry. Fijn dat jullie je dochter het gevoel hebben kunnen geven dat haar niets te verwijten valt. Ook volwassenen vallen in de kuil die charmante oplichters voor ze graven. Laat staan een naieve dertienjarige.

Ik duim op een goede afloop van dit alles.

lorry

lorry

09-11-2016 om 09:25

beschermen dochter

Ik zeg niets over dochter die er met open ogen ingelopen is. Dat kan inderdaad iedereen gebeuren.
Maar ik snap werkelijk niet dat die vent nog contact op kan nemen met dochter- je beschermt haar toch als ouder en laat haar per direct een ander nummer nemen? Je wil toch niet dat die vent nog in beeld kan komen bij haar? Echt onbegrijpelijk. Ik vind echt dat je je kind beter beschermen moet als het al eens zo fout gegaan is.

Mam

Mam

09-11-2016 om 13:49

Reactie

Hij heeft geen contact via haar telefoon opgenomen. En uiteraard hebben we het meteen bij de politie gemeld, die hem zal laten weten dat hij onze dochter met rust moet laten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.