Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter v 14 heeft 'serieus' vriendje

Onze dochter v bijna 14 is al bijna een jaar samen met een jongen v haar klas. Zij is altijd al een stapje voor geweest op haar leeftijdsgenoten op elk vlak. Ze is mentaal en lichamelijk dus wat ouder dan 14j, ook op school is ze voor op de anderen. Puberen deed ze al volop op haar 11-12j. Ze haalt super resultaten en de lkrn zijn vol lof over haar. Ze is een slimme meid, verantwoordelijk, heel open naar mij toe over haar vriendschappen en ook over haar vriendje. Ze vraagt vaak raad en we hebben fijne gesprekken over verliefd zijn, maar ook over dingen zoals sex. De jongen in kwestie is even oud, is een beleefde lieve jongen en hij behandelt haar met veel respect. We hebben ook een goed contact met zijn ouders en zitten qua opvoeding op dezelfde golflengte. Dochter heeft mij altijd heel eerlijk verteld over hun eerste kus etc. en nu dus ook dat het stilaan evolueert naar meer. Ze neemt de pil om medische redenen. Ze hebben zelf met hun 2 ook al gesproken over sex, gevoelens, veilige sex, aangeven v grenzen... Ze zitten regelmatig alleen met 2 op de kamer hier of bij hem thuis. Binnenkort blijft hij ook een nachtje logeren voor de eerste maal. De kans is reëel dat het er dus idd wel eens zal v komen dat het wat verder gaat. Mijn man en ik zijn hier ook heel realistisch in, gezien de situatie, weten dat we het toch niet tegen kunnen houden en hebben er wel vrede mee. Maar ze blijft uiteindelijk toch maar 14, is de opmerking die anderen steeds geven... Maar de ene 14jarige is de andere niet, toch?


Yanea

Yanea

10-02-2019 om 19:14

Wachten tot ze 16 is

Net als met alcohol kun je voor sex toch ook gewoon afspraken maken? Of is ze met 14 ook al zo volwassen dat ze een eventuele soa, zwangerschap of abortus kan handelen?

Tja

Als ze er zelf aan toezijn lijkt het me een prima moment om dit samen te ontdekken. En verder zou ik het aantal gesprekjes met voorlichtende tekst wat opvoeren en uiteraard zorgen dat er voldoende middelen, condoom, zwangerschapstest, in huis zijn.

Nog eens doornemen hoe het met de pil werkt en dat je die consequent inneemt en mocht er sprake zijn van koorts of diarree dat de pil dan niet meer betrouwbaar is.

En nog veel belangrijker hoe je omgaat met een ander met sexualiteit, dat je dat respectvol doet en elkaars grenzen respecteert en dat het voor beiden oefenen is en dat er ook heus wel eens iets niet zo makkelijk is. Daar kun je over praten.

40er

40er

10-02-2019 om 19:34

14 jarigen

Verschillen idd flink van elkaar. Zo was mijn zoon met 14 echt nog niet bezig met meisjes, terwijl de dochter van een vriendin toen al een jaar verkering had.
Persoonlijk denk ik dat je het niet kunt verbieden, als ze het willen doen dan gebeurt het toch. Zoals Anne al zegt, zorg dat ze op de hoogte zijn van de voorbehoedsmiddelen. En vertrouw ze.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-02-2019 om 19:39

wat anderen zeggen...

"Maar ze blijft uiteindelijk toch maar 14, is de opmerking die anderen steeds geven... "

Die opmerking zou ik maar naast me neerleggen als ik jullie was. Het is jullie dochter, jullie kennen haar het best. Het gaat anderen niets aan. Jullie taak is: haar voorlichten, zoals mijn voorgangers ook al benadrukken.

Evelot

Evelot

10-02-2019 om 19:58 Topicstarter

16...

Wachten tot de magische '16'... Dat is sowieso een uitspraak die ik zinloos vind. Zo redeneerden mijn ouders ook 25j geleden met als resultaat dat ik uiteraard niet heb gewacht. Integendeel, ik loog de ganse tijd over waar ik was, wat ik deed en met wie.en wat ik toen nog het ergste vond, is dat ik helemaal nergens terecht kon met mijn vragen omdat het zogezegd 'verboden' is. Die weg gaan we dus zeker niet opgaan, met alle respect voor ouders die dit wel doen. Ik vind haar wel volwassen genoeg om juist te handelen en ik ben er zeker van dat ze weet hoe ze zwangerschap en soa's kan voorkomen.

Nog even vermelden dat mijn dochter haar pil al een jaar consequent neemt, zonder een dag te vergeten. Ze weet waar ze de condooms in huis kan vinden. In de school waar ze zit wordt dit onderwerp momenteel ook heel open en grondig besproken. En nee, niet alleen de technische kant vd zaak. Ze heeft een heel open minded leerkracht, die dit ook echt goed overbrengt, zonder taboes. Wij praten dan vaak over wat ze op school gezien heeft. Ik probeer zeker ook telkens het aangeven v grenzen, wederzijds respect... Aan te halen en idd... Dat het ook iets is waarin je moet groeien, dat het niet van de eerste keer perfect loopt. Ik denk dat we ze alleen maar zo goed mogelijk kunnen begeleiden en voorlichten en er zijn als ze vragen heeft. Verbieden heeft geen zin, denk ik.

40er

40er

10-02-2019 om 20:18

Evelot

Heel herkenbaar hoe je over vroeger schrijft. Alleen was de magische grens hier 18 en dan nog niet samen op vakantie.
Ik werd heel kort gehouden en ben later flink los gegaan. Ik weet niet of ik dat zou willen voor mijn kind 😉.
Volgens mij staan jullie er heel nuchter in en komt het vast goed!

Trix

Trix

10-02-2019 om 22:14

Yanea

"Of is ze met 14 ook al zo volwassen dat ze een eventuele soa, zwangerschap of abortus kan handelen?"

En zou ze dat met 16 wel zijn?

Trix

Trix

10-02-2019 om 22:21

Evelot

Je bent er volgens mij al redelijk van overtuigd dat je het goed doet. Als anderen er hun mening over geven kun je altijd nog zeggen dat jij er uiteindelijk niet over gaat... En zij al helemáál niet!!

Evelot

Evelot

10-02-2019 om 22:56 Topicstarter

Trix

Ik zal er pas overtuigd v zijn dat we het goed gedaan hebben als onze dochter volwassen is en terugkijkt op deze periode in haar leven met een goed gevoel We zijn zeker niet de ouders die alles toelaten en een vrije opvoeding geven. We hebben onze waarden en normen en samen met mijn buikgevoel probeer ik de juiste beslissing te nemen. Aangezien wij geen vrienden of familie hebben die momenteel worstelen met dezelfde problematiek, is het wel fijn te lezen hoe anderen dit ervaren.

Triz

Triz

10-02-2019 om 23:10

Begrijp me niet verkeerd

Ik bedoelde het niet negatief, ik vind je gewoon klinken alsof je er voor jezelf al uit bent, maar niet helemaal weet hoe je moet reageren op bemoeizuchtige omstanders. Misschien was overtuigd niet helemaal de juiste woordkeuze, maar ik vind je verhaal wel overtuigend. Het klinkt alsof je goed contact hebt met je dochter en dat je vertrouwen hebt in haar en haar vriendje. Ja, 14 is erg jong, maar zoals je zelf al hebt ervaren is verbieden doorgaans niet de oplossing en uiteindelijk ga jij er niet over (en de omstanders al helemaal niet), maar kiest zij zelf.

Evelot

Evelot

10-02-2019 om 23:17 Topicstarter

Trix

Mijn antwoord was ook niet zo defensief bedoeld, hoor. Maar wij zijn er voor onszelf idd al wel uit dat we tenminste denken dat we het goed aanpakken. Het zijn idd enkel de reacties van anderen die me soms doen twijfelen. De meeste mensen houden heel erg vast aan de leeftijd en laten alle andere factoren niet meespelen, merken we vaak. Moeilijk soms!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-02-2019 om 08:35

Tja

Ik denk er het mijne van, maar het is jouw kind. Je vindt kennelijk niet dat je haar hoeft te behoeden om te vroeg verbintenissen aan te gaan en seks te hebben. Omdat ze zo wijs is en goed op school.

Yanea

Yanea

11-02-2019 om 09:55

Trix

'En zou ze dat met 16 wel zijn?'

Tja, juist op deze leeftijd worden kinderen steeds wijzer en robuuster. Twee jaar kan veel verschil uitmaken, ook lichamelijk. Of denk je echt dat ze met 14 uitgeleerd en volwassen is?

Hier een buurmeisje dat op haar 14e al een echt vriendje had, die jongen was 19 of zo. Haar ouders gaven meteen aan dat sex tot haar 16e absoluut niet aan de orde zou zijn. En gelukkig maar, want na 1,5 jaar ging het (helaas) uit. Inmiddels heeft ze een nieuw vriendje. Eentje van haar eigen leeftijd. Nu is ze blij dat ze niet alles al 'voor het eerst' heeft gedaan met de vorige. Dat er op haar 16e nog wat dingen over zijn die ze samen met het huidige vriendje kan ontdekken.

Evelot

Evelot

11-02-2019 om 10:00 Topicstarter

Behoeden?

Hoe doe je dat dan, je kind 'behoeden' om verbintenissen aan te gaan? Kan je dan in hen plaats beslissen waar ze al dan niet aan toe zijn? We hebben een 4-tal maanden afgewacht vooraleer ze met die jongen naar huis mocht komen. Het is heus niet zo dat ze kan doen en laten wat ze wil. Ze houdt zich aan de regels die we haar opleggen. Ze is tot nu toe over alles heel eerlijk geweest tov mij. Ik vind dat ook heel belangrijk. We hebben er al enkele uren opzitten met gesprekken over relaties, sex en alles wat daar bij hoort. Ook de minder leuke kanten. Maar verbieden geeft volgens mij gewoon een averechts effect.

Evelot

Evelot

11-02-2019 om 10:26 Topicstarter

Yanea

En die ouders v dat buurmeisje zijn er ook zeker van dat sex ook effectief niet aan de orde was? Mijn ouders denken, nu ik 40 ben nog steeds dat mijn eerste keer op mijn 20e was. Want sex was toen nog niet aan de orde volgens hen, net als een vriendje hebben In werkelijkheid was dit op mijn 15e en gedurende die 5j werd ik heel creatief in alles verbergen voor mijn ouders.
Hier is het vriendje trouwens even oud. Een relatie met iemand v 14 en een jongen v 19 vind ik ook een heel ander gegeven. Dat zou de situatie er niet makkelijker op maken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-02-2019 om 10:49

Je hoeft het niet te verbieden

Maar je hoeft het ook niet te promoten.
Hier was blijven slapen (samen) in ieder geval niet aan de orde. Niet op die leeftijd in ieder geval.

Maar inderdaad, jouw kind jouw keuze.

Evelot

Evelot

11-02-2019 om 12:54 Topicstarter

Promoten?

Wij zien het niet als 'promoten', als ze het willen doen, kan dat evengoed overdag. Ik bleef ook pas op mijn 20e bij mijn vriend slapen... Mogelijkheden zat, want wij werken allebei, zijn ouders ook, dus het gebeurt regelmatig dat ze alleen thuis zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-02-2019 om 15:04

Dat vind ik een omgekeerde logica

Ik weet heus wel hoe dat bij die pubers werkt. Was er vroeger ook 1. En heb er nu 2 in huis.
Maar niet gek zijn vind ik wat anders dan de kat op het spek binden.
Daarom wordt er hier niet gelogeerd. Dat vind ik niet nodig.

Wat wil je? Dat iedereen zegt: je hebt groot gelijk Evelot?

Evelot

Evelot

11-02-2019 om 15:33 Topicstarter

Gewoon mijn mening even toelichten...

Ik dacht dat dit de bedoeling van een forum was... En even polsen wat de ervaringen v anderen zijn. Dat niet iedereen mij gelijk geeft, had ik heus al wel door voor ik mijn verhaal hier postte
Fijn dat sommigen mij begrijpen maar ook begrijpelijk dat anderen dat niet doen. Gelukkig staan mijn man en ik aan dezelfde kant. Ik zei onlangs nog tegen een vriendin: hadden ze mij 2j geleden gezegd dat ik hierover nu al moet nadenken, ik had hen gek verklaard. Maar de situatie is zoals ze is en elk kind is anders, besef ik nu.

Yanea

Yanea

11-02-2019 om 15:39

Evelot

Ja.

Gaat niet alleen om wel of geen seks

Mijn middelste zoon en zijn vriendin kregen verkering toen ze resp net 16 en net 15 waren, nog een jaar ouder dus. Ik heb logeerpartijen de eerste anderhalf jaar afgehouden. En dat was niet alleen omdat ik ze nog rijkelijk jong voor vond voor seks. Wanneer en waar bepalen ze uiteindelijk toch zelf, en ik heb daar ook niet zo'n uitgesproken mening over. Met regelmatig slapen bij wederzijdse ouders wordt zo'n tienerverkering wel erg serieus. Ik vind het belangrijk dat ze op die leeftijd ook nog een eigen leven hebben, en niet zo op 1 persoon gericht zijn.

Yanea

Yanea

11-02-2019 om 16:32

huh?

'Een relatie met iemand v 14 en een jongen v 19 vind ik ook een heel ander gegeven.'

Waarom? De sex is hetzelfde hoor.

Evelot

Evelot

11-02-2019 om 16:42 Topicstarter

Yanea

2 14-jarigen die samen dingen ontdekken en op gelijke voet evolueren vind ik toch wat anders dan een relatie met een 19 - jarige die toch al wat meer van het leven geproefd heeft en wsl ook al wat ervaring heeft op sexueel vlak.

eenmoeder

eenmoeder

12-02-2019 om 19:33

Te jong

Ben ik de enige moeder die 14 veels te jong vind?
Mijn dochter zou als ze 14 is écht niet bij vriendje mogen slapen. Andersom ook niet. Dit is echt ondenkbaar bij ons.

Ik heb een zoon van 15 die dat ook niet zou mogen.
Wij zijn daar best ‘streng’ ik blijkbaar, ik val van mijn stoel als ik lees dat dit toegestaan wordt.

Ik mocht het vroeger ook niet en vond dat nooit raar of vervelend. Zo waren de regels.

Ik respecteer overigens een ieder die het anders doet. We hebben allemaal het beste met onze kinderen voor!

Yanea

Yanea

12-02-2019 om 20:54

Een moeder

Volgens mij vindt iedereen in dit draadje 14 te jong, op TS na

Saar

Saar

12-02-2019 om 21:51

Lastig

Ik weet niet wat ik zou vinden in jouw situatie.
Ik ben niet zo van de strakke leeftijdsgrenzen maar toch vind ik dit erg jong.
Ik snap ook niet zo goed waarom je een 13-jarige 14 noemt. Kijk je haar niet groot?
Zelf ervaring met op verschillende gebieden voorlopende kinderen. Daardoor minder houvast aan standaard grenzen. Maar me daar ook weleens in vergist. Als je je hierin vergist kan dat nogal consequenties hebben lijkt me. Te vroeg beginnen aan dit soort zaken lijkt me ook niet goed.
Criteria zouden voor mij wrs zijn bijv hoe zelfbewust dochter is en hoe goed ze kan afgrenzen, consequenties overzien, hoe sterk is haar karakter. Voorlopen of niet, de meeste meisjes zijn met 13 jaar nog erg onzeker etc.

Evelot.

"2 14-jarigen die samen dingen ontdekken en op gelijke voet evolueren vind ik toch wat anders dan een relatie met een 19 - jarige die toch al wat meer van het leven geproefd heeft en wsl ook al wat ervaring heeft op sexueel vlak."

In het geval van jou dochter maakt dat niet zo veel uit. Ze loopt lichamelijk en mentaal ver voor op haar leeftijdsgenootjes schrijf je. Daardoor verbaast het mij wel dat ze verkering heeft met een 14 jarige knul. Meestal hebben vroegrijpe meisjes juist verkering met oudere jongens. En zijn ouders vinden het ook prima als hij bij je dochter blijft slapen?

Evelot

Evelot

13-02-2019 om 09:04 Topicstarter

Te jong...

Mijn dochter mag dan wel op alle vlakken wat ouder zijn, een jongen v 19 staat toch al wat verder in zijn leven en is in theorie ook volwassen. Qua relaties, qua sexualiteit, fase in het leven (verder studeren, werken...).

Als ze binnen 2w 14 wordt, lijkt het mij logisch dat ik haar ook een 14-jarige noem.
Het 14-jarige vriendje is ook best rijp en intelligent voor zijn leeftijd, vandaar ook de klik tussen hen beiden, denk ik.
Uiteraard blijft hij alleen met goedkeuring v zijn ouders hier overnachten! Zelfs als ze alleen thuis zijn hier of bij die jongen thuis, moeten ze dat laten weten thuis en dat gebeurt ook zo.

Alvast bedankt voor al jullie reacties. De pro's en contra's...

Nathalia

Nathalia

13-02-2019 om 09:17

Goed in contact blijven met dochter

Hoi Evelot, Ik snap je standpunt en ook de onzekerheid hierin. Ik heb een dochter van 15 (nu bijna 16) die sinds een half jaar een vriendje heeft van een jaartje ouder. Mijn eerste reactie was: samen slapen: NEE. (ze waren nog geen 2 maanden samen). gevolg was dat alle openheid verdween, waarin ze normaal enthousiast van alles vertelde over haar vriendje. Ze wilden echt alleen maar logeren zei ze, toen ik haar uitlegde dat ik liever niet had dat ze zo snel al seks zou hebben. Ze brachten veel avondjes/middagen 's avonds op hun kamers door met elkaar. We hebben na gedacht (mede mbv dit forum en de meningen van anderen daarin) en kwamen tot de conclusie dat dit niet de manier was. Liever goed contact erover houden, waarschuwen voor de gevolgen (zowel mbt veiligheid met pil en condooms, maar ook emotioneel), erop wijzen dat het niet iets fouts is, maar dat ze wel emotionele binding moesten voelen voor ze voorzichtig en stapje voor stapje aan seks zouden gaan doen. Naief om te denken dat er niks gebeurt als ze niet samen logeren, vonden wij. Na 3 maanden dus toch logeren toegestaan en ongeveer 1x per maand vragen ze of ze weer eens mogen logeren. Dat vinden wij goed, alleen in vakanties/weekend, als het op school niet te druk is. Tja, 14 (en 15 dus ook!) is heel jong, ik vond het ook heel moeilijk, maar vind het belangrijker dat e.e.a. niet in het geniep ergens buiten in de bosjes ofzo gebeurt. (zoals ook vaak schijnt te gebeuren... ) Voor zo ver ik het kan peilen (want alle details wil ze natuurlijk niet vertellen) gebeurt er echt wel wat op seksgebied, maar het gaat vgm respectvol, liefdevol en stapje voor stapje. Zover ik begrijp zijn ze nog niet toe aan het allerlaatste 'honk' en ik heb ze intussen wel erg naar elkaar zien toegroeien, op emotioneel gebied. Ze zijn vrij serieus. Moet er wel bij vertellen dat mij duidelijk is geworden dat ze allebei niet eerder seks hebben gehad met iemand anders. Samen op ontdekkkingstocht dus. Dat vond ik wel een mooie en geruststellende gedachte. Kortom: proberen subtiel te begeleiden, lijkt me beter dan (veroordelend) verbieden. Sterkte ermee. Het is niet niks, maar het klinkt of je goed weet wat je doet!

Evelot

Evelot

13-02-2019 om 09:47 Topicstarter

Nathalia

Bedankt voor je reactie, fijn om eens iemand te horen die in een soortgelijke situatie verkeert.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook heel anders gereageerd zou hebben voor ik zelf met dit probleem zat. Maar nu ik er zelf voor sta...
In het geval v mijn dochter, zijn ze nu een jaar samen en ik heb de evolutie tussen hen beiden ook v dichtbij mee gevolgd. Het is niet de bedoeling dat ze hier continu bij mekaar blijven slapen. Eerder occasioneel. Ze hebben ook nog ieder hun eigen leventje uiteraard met hun eigen hobby's, meermaals de week. Maar we gunnen hen wel de momenten samen. Openheid vinden wij idd ook belangrijker dan die leeftijd. Ik probeer haar ook duidelijk te maken dat er maar 1 eerste keer is, dus dat ze allebei heel zeker moeten zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.