Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
tonny

tonny

14-12-2008 om 14:15

Dochter van 17 (beatrijs, trouw)

Wat vinden jullie van de navolgende kwestie?

Laten jullie pubers soms alleen thuis als ze dat eigenlijk zelf niet willen en zo ja, hoe lang? Maakt het uit of je met een nieuwe relatie uitgaat of met hun eigen vader?

'Beste Beatrijs, Na jarenlang zonder partner te zijn geweest, heb ik (gescheiden moeder van 53) sinds twee jaar een vriend van begin 60. Hij is weduwnaar, heeft volwassen kinderen en hij werkt, omdat hij het fijn vindt wat te doen te hebben naast zijn hobby’s. Maar het liefste zou hij willen stoppen met werken en samen met mij de wereld door reizen.

We zijn twee keer drie weken op vakantie geweest en hebben enkele korte tripjes gemaakt. Hij wil ook altijd met mij naar restaurants en cafés. Mijn dochter van 17 vindt het vervelend als ik veel weg ben. Haar vader ziet ze te weinig om op terug te vallen. Overigens is ze wel gesteld op mijn vriend. Op dit moment is het crisis in mijn relatie in verband met de komende feestdagen. Mijn vriend wil dat ik de dagen tussen Kerst en Nieuwjaar met hem buiten de stad doorbreng. Volgens hem kun je een kind van zeventien gerust een weekje alleen thuis laten. Het stuit mij tegen de borst om mijn dochter in die donkere eindejaarsdagen alleen bij de kerstboom te laten zitten. Volgens mijn vriend overdrijf ik mijn moederschap. Ik vind het heerlijk om veel tijd met mijn vriend door te brengen, maar mijn moederlijke plichten komen voor mij op de eerste plaats. Zit ik te veel bovenop mijn dochter? Doe ik mijn vriend tekort?

Tussen vriend en dochter

Een meisje van 17 hoort niet tussen Kerst en Nieuwjaar alleen thuis te zitten, zeker niet wanneer zij daar zelf tegenop ziet. Dat zou behoorlijk harteloos zijn tegenover uw dochter. U wíl het ook helemaal niet. Uw intuïtie geeft u allang in dat dit geen goede manier van handelen zou zijn. Dus spijtig voor uw vriend, maar die moet maar in z’n eentje op reis. Dat wil hij natuurlijk niet, dan moet hij maar in uw huis onder uw kerstboom gaan zitten. Thuis kan het ook gezellig zijn, terwijl uw dochter in en uitfladdert. Ik vind wel dat uw vriend u erg onder druk zet. Dit zou geen kwestie moeten zijn waarover nieuwe geliefden ruzie maken. Het is nogal vanzelfsprekend dat uw dochter voor u op de eerste plaats komt. Zolang kinderen nog schoolgaan en geen zelfstandig leven leiden, zijn zij de eerste verantwoordelijkheid van ouders, en een eventuele nieuwe relatie moet zich daarnaar voegen. Het past uw vriend niet dat hij u probeert los te weken uit uw kleine gezinnetje en u aanmoedigt om uw dochter in de steek te laten. Hij zou zich terughoudender moeten opstellen en u uw loyaliteit aan uw dochter moeten gunnen, zonder daar over te mokken of stennis te schoppen.

U hebt een goede relatie met uw dochter, zij heeft geen problemen met uw vriend. Dat is op zichzelf al bijzonder en verheugenswaardig – het gaat er bij de introductie van een nieuwe partner vaak heel anders aan toe. Het is heel genereus van uw dochter om uw nieuwe vriend te accepteren en het is heel belangrijk dat u uw gezinsleven met haar in stand houdt tot zij op eigen benen kan staan. Dat duurt nog een of twee jaar, een alleszins overzichtelijke periode. Tot die tijd moet uw vriend zich niet al te claimerig gedragen en daarna trouwens ook niet.'
Aldus Beatrijs.

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2008 om 15:23

Eens met beatrijs als het om kerst zou gaan

Ik zou het niet over mijn hart krijgen om uitgerekend met kerst van huis te gaan in de wetenschap dat een dochter alleen thuis is. Alleen het idee al. Maar zoals ik het begrijp gaat het om de dagen tússen kerst en nieuwjaar. De dochter is met de feestdagen zelf dus niet alleen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet hoe mijn 17 jarige dochter dat zou vinden. Zij is 's nachts liever nog niet alleen thuis, maar als er iemand mag logeren of samen met haar zus zou ze het wel een keer willen proberen. Persoonlijk vind ik ook dat het tijd is geworden dat het kan. Ik zou dus samen met dochter bespreken tot waar zij het prettig vindt en aandurft en wat voor reisje daar bij past. Het hoeft niet persé een week te zijn. Ik zou 2 dagen alleen met mijn man ook al leuk vinden. Wij houden nu eenmaal van andere 'uitjes' dan onze dochters. Ik zou me er niet goed bij voelen als het hele jaar door feest is. Dat zou de vriend maar moeten begrijpen.

Prulletje

Prulletje

14-12-2008 om 15:42

Eens

Ik geloof dat ik het (voor het eerst?) helemaal met Beatrijs eens ben.

Prulletje

mirreke

mirreke

14-12-2008 om 15:52

Ik ook!?

Helemaal eens met Beatrijs, op alle fronten. Ook voor de dagen tussen Kerst en Oud&Nieuw. Goh, het is vakantie, 't kind zit dan alleen thuis, in haar uppie tijdens de 'gezelligste dagen van het jaar'. Ik zou niet eens weg wíllen. Vriendlief wacht nog maar even, en gaat anders maar alleen.
Ik ben me nog steeds in de ogen aan het wrijven van verbazing, meestal ben ik het juist totaal níet eens met Beatrijs...

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2008 om 16:22

2 dagen

Ik denk, ik weet het dus niet zeker, dat mijn dochter een nachtje tijdens de kerstvakantie niet zo erg zou vinden. Ik zal het vanavond eens vragen. Als ik het gevoel zou hebben dat ze instemt omdat ze zich niet wil laten kennen zou ik er vanaf zien.
Ik heb het laatst ook eens ter sprake gebracht hoe ze het zouden vinden als we er eens samen tussenuit zouden gaan. Er werd vooral door de jongste wel wat zuinig gereageerd. Zo van: ik wil het wel goedvinden, maar het is ook nog een beetje raar als jullie zonder mij weggaan. Zij is bijna 16. Mijn oudste dochter van 17 is een stapje verder. Die ziet er ook geen probleem in om niet thuis te zijn tijdens oudejaarsavond als er iets leuks te beleven valt. Ik begrijp dat volledig, maar ik zal het wel kaal vinden.

Inge M

Inge M

14-12-2008 om 18:00

Verschil met andere weken in het jaar

Ik ben het grotendeels eens met Beatrijs. Deze 'gezellige dagen' zou ik een grote dochter niet alleen laten, tenzij ze zelf die dagen enthousiast in kan vullen.
Een andere week moet wel kunnen, bij voorkeur een week dat dochter gewoon naar school gaat. Dan zit ze in een ritme, kan eens bij een ander logeren en zal ze zich best wel redden.
Meerdere weken achter elkaar vind ik wel weer heftig. Ook een 17-jarige heeft een ouder nodig.

Tirza G.

Tirza G.

14-12-2008 om 20:31

Weet je kaaskopje

Ik denk dat ik je dochters helemaal snap. Dat je ouders een weekendje weg gaan: nou, vooruit, soit, dat willen oude mensen nou eenmaal soms. En dat ze stoer roepen dat ze écht niet op hun suffe ouders zitten te wachten: dat snap ik ook
Maar hier speelt die vriend een rol: het is niet "gewone ouwe paps", het is een buitenstaander, die haar moeder inpikt. Ja, dochter groeit van moeder vandaan op weg naar een zelfstandig leven. Maar het huis uit gedouwd worden (ofwel alleen onder de kerstboom geplempt worden) omdat ma de hort op moet met nieuwe vriend: dát is heel wat anders.

Leuk he, pubers.

Tirza

Marmar

Marmar

15-12-2008 om 00:01

Ook, maar toch....

Zomaar dochter (18 hier) tussen kerst en nieuwjaar in d'r uppie thuislaten: nee. Zelfs niet als ze dat zelf wel zou zien zitten. Maar ik weet dat ik haar zoiets niet hoef te vragen: het idee alleen al, dat ik zoiets zou overwegen, zou haar diep schokken.
Ikzelf zou het wel leuk vinden, die paar dagen 'elders' vakantie te vieren. Maar dan zou ik aan vriend (die ik toevallig inderdaad heb) voorstellen dat dochter meegaat. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, toch? Maar in onze situatie klikt het nou niet echt tussen vriend en dochter, dus zoveel gezelligheid zal het niet opleveren. Het blijft dus bij deze 'gedachte'...
Wat ook meespeelt is dat er nog een jongere dochter is. Eentje van 11 jr. Niet dus, dat die ook 'achter wordt gelaten'.
Alleen als oudste dochter zelf andere plannen heeft voor die dagen (en die heeft ze) dan zou ik er ook over denken om met vriend en jongste iets te plannen. Als oudste dochter er toch niet is.... Maar tja, elke dag veranderen die plannen weer. Daar is geen peil op te trekken. Hier dus hooguit een dagje ergens heen (oma?), verder niets haalbaar.
Enne... grootste struikelblok is mijn vriend. Die wil nooit ergens heen, die is het liefste thuis. Wilde hij maar eens een wereldreis maken!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2008 om 00:18

Ja, precies tirza

dat gevoel heb ik hier toch ook wel bij. Ik voel me als moeder stiekem al een beetje gedumpt omdat dochterlief op oudejaarsavond weggaat (dit bedoel ik met een knipoog), hoe is het dan voor een meisje van 17 als haar moeder min of meer onder druk wordt gezet om haar een week achter te laten? Nee, ik voel me er inderdaad ongemakkelijk bij. Hè, nou ben ik toch nog vergeten aan mijn dochter te vragen hoe ze het überhaupt zou vinden om tussen kerst en nieuwjaar een nachtje alleen te moeten zijn.

Brianna F

Brianna F

15-12-2008 om 10:27

Echt niet weggaan

Ik zou het zelfs niet doen bij 3 dochters die dan nog gezelschap aan elkaar hebben, laat staan bij eentje.
Wel op andere dagen, maar niet in hun vakantie en al helemaal niet in de kersttijd.
Nu heb ik wel het idee dat mannen zich daar minder goed in in kunnen leven, hoe dat moet zijn voor die dochter.
Maar ik ben het helemaal eens met beatrijs

Maylise

Maylise

15-12-2008 om 14:44

Nee

In dit geval vind ik dat zeker niet kunnen. Meisje wat alleen achter blijft, opzij geschoven voor de nieuwe vriend van ma.
Het geval van pa en ma die samen een paar dagen weggaan en dat er meerdere kinderen samen achterblijven vind ik een hele andere kwestie. Maar zo'n meisje alleen en dan ook nog in deze tijd van het jaar, absoluut niet. Meisje is nu nog minderjarig, woont nog thuis. Over een paar jaar is er alle ruimte voor ma en nieuwe liefde om samen veel op stap te gaan. Nu nog even zou de prioriteit thuis moeten liggen. Over twee jaar zal alles er al weer heel anders uitzien.

Maylise

Bastet

Bastet

15-12-2008 om 17:39

Nee

In dit geval ben ik het met Beatrijs eens,ik zou dit zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen,en zou ook geen vriend willen die vindt dat ik moet kiezen tussen hem en mijn kind.
Groetjes,Bastet

mijk

mijk

15-12-2008 om 20:20

En dan ook nog

dat zinnetje: Haar vader ziet ze te weinig om op terug te vallen.

Als ze gewoon lekker bij de andere ouder onder de kerstboom zit dan is het wat anders. Maar 17 en geen van je ouders heeft tijd voor je met kerst?

Ik had gisteren een gespreksgroep met jongens van een jaar of 15/15. Het ging over kerst en de voornaamste reden waarom ze het leuk vonden was ja wel: Tijd voor familie. "De rest van het jaar zijn mijn vrienden echt belangrijk, joh. Maar kerst dat is echt familietijd en dat is ook wel tof dan soms."

klokje 2

klokje 2

16-12-2008 om 11:51

Jengelende ouwe vent

ben het ook volledig eens met Beatrijs. Die vriend weet zijn plaats niet, is dat nou een volwassen vent, om zo de aandacht te claimen, bah.
Alles op zijn tijd, maar dochter eerst, hij weet toch waar hij aan begonnen is?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.