Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Jacqueline

Jacqueline

30-11-2018 om 14:46

Dochter wil paaldansen

Mijn dochter van 14 heeft tot voor de zomer geturnd in de selectie. Ze is daar nu mee gestopt en heeft onlangs bedacht wat ze nu wil: paaldansen.

Tsja, ik ben eens op de websites van de aanbieders in de omgeving gaan kijken. Het is wat bloot, maar dat is zwemles ook. Ik ben echter niet ervan overtuigd dat dit een leuke tienersport is. De paaldansaanbieders hier (Amsterdam) bieden namelijk behalve paaldansen ook lessen aan die "exotic" (zoals in de nachtclub) zijn, vaak ook veel "twerklessen" (met de billen schudden) en op social media van de aanbieders zie ik ook voornamelijk uitdagende filmpjes en foto's.

Anderszijds is het mijn dochter haar eigen keus en zal ik ook moeten accepteren dat kleine meisjes... groot worden.

Ik weet alleen niet zo goed of het verstandig is om mijn dochter het paaldansen te laten proberen.
Is dit een sport voor een kind of tiener, of kan ik beter mijn dochter beschermen tegen deze "sport"?


Jesse_1

Jesse_1

30-11-2018 om 15:01

Ga eens bij zo'n aanbieder praten

Is er in Amsterdam niet ook een speciale sportschool of zo waar ze hier les in geven?

Volgens mij is het namelijk ook een echte 'sport' zonder sexuele bijbedoelingen. En behoorlijk pittig ook hoor!
Hier al gekeken? : https://www.sportiefpaaldansen.nl/nl/lessen/leslocaties/

Paddington

Paddington

30-11-2018 om 15:07

Leuk

Vooral als ze gaat richting PoleFitness. Gewoon even zoeken op internet. Natuurlijk zijn er lessen die echt richting het erotische gaan, maar veel van de paaldanslessen is juist meer de sportieve kant op.

juf Ank

juf Ank

01-12-2018 om 13:19

paaldansen

is alleen al om de manier waarop men erbij gekleed gaat vooral gericht op het erotische. Alleen daarom al zou ik, preutse trut als ik ben, er niet in mee gaan. Ik vind niet dat ik mijn geld daarin moet steken als moeder zijnde. Als je het echt niet gevoelsmatig met iets kan vinden wat een kind wil, dan zou ik toch echt zeggen dat ze dat mogen doen vanaf het moment dat ze het zelf kunnen betalen.
Bij mij zou paaldansen echt over de grens zijn, om het erotische aspect en de vrouwonvriendelijkheid daarvan.

Bedenkelijk

Ik zou wel goed naar mijn dochter luisteren en misschien wel overstag gaan als ik zie dat het haar sterk motiveert en belangrijk voor haar is.

Maar haar ook mijn eigen overwegingen meegeven.

En alternatieven bespreken.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-12-2018 om 13:59

Ank

"vrouwonvriendelijkheid"

Wat is er vrouwonvriendelijk aan? Ja, als je gedwongen wordt is dat niet zo vriendelijk, maar hier wil dat meisje het maar wat graag.

Ik weet zeker dat er vrouwen zijn die er op kicken om zo bekeken te worden. Wat is daar dan vrouwonvriendelijk aan?

Of is vrouwonvriendelijk een nieuw woord voor preuts?

puber-moeder

puber-moeder

01-12-2018 om 14:02

Ank

"Paaldansen is alleen al om de manier waarop men erbij gekleed gaat vooral gericht op het erotische."

Heb je wel eens beach-volleybal gekeken? En atletiek? Daphne Schippers loopt ook meestal in een ieniemini broekje en topje.

juf Ank

juf Ank

01-12-2018 om 14:26

ad, e.a.

Noem het preuts wat je wil. Maar ik vind het vrouwonvriendelijk omdat het erop gericht is de vrouw als erotisch object te zien, al paaldansend om mannen te behagen.
Vrouw onvriendelijkheid heeft niet altijd te maken met wat een vrouw wel of niet wil. Een vrouw die van haar werkgever iets moet doen wat ze niet leuk vindt heeft niet altijd direct een vrouw onvriendelijke werkgever.

Zelfs het feit dat sommige vrouwen erop kicken om zo bekeken te worden maakt het niet meer of minder vrouwonvriendelijk, vind ik. Het gaat namelijk om de vrouw in zijn algemeenheid, het gaat alle vrouwen aan omdat het een verwachtingspatroon is van de maatschappij naar de vrouw.

En ik vind dat zeker een meisje van 14 daar tegen, ja tegen zichzelf, beschermd moet worden. Een meisje zo jong nog die zich op die manier wil etaleren terwijl ze juist nog zo op zoek gaat naar haar seksuele wensen en identiteit, ik zou er persoonlijk niet aan meewerken als het mijn dochter betrof.

puber-moeder

puber-moeder

01-12-2018 om 14:45

Ank

"Maar ik vind het vrouwonvriendelijk omdat het erop gericht is de vrouw als erotisch object te zien, al paaldansend om mannen te behagen."

Dat is in een nachtclub.

En dat is dus compleet anders dan sportief paaldansen, een soort combi van turnen en acrobatiek. Dat gebeurt gewoon in een sportschool.

Die erotische lading geef je er zelf aan. Jij zit met je hoofd in een nachtclub, terwijl sportief paaldansen dat helemaal niet is.

Bij jezelf blijven

Ik zou, of die bijgedachten nou in mezelf zitten of niet, geweldig moeite hebben met paaldansen. Kickboksen overigens ook en fotoshoots ook. Allemaal werelden waar ik mijn dochter niet graag in zie. Zeker niet met haar kwetsbaarheid.
Kickboksen kon ze op school krijgen. Gelukkig had ze er na 1 les genoeg van en nam liever een andere sport. Fotoshoots is ze mee bezig geweest afgelopen zomer maar bleek zoveel vakantieafspraken te hebben dat het er niet van gekomen is.

Mag je toch persoonlijk geen ambitie voor hebben? Mag iedereen voor zichzelf weten, je bent echt niet meteen een aso of een halve crimineel, maar mag ik er asjeblieft niet mee bezig hoeven houden?

Jo

Jo

01-12-2018 om 17:31

wat een triestigheid

dat een sport als paaldansen direct verbonden wordt aan erotiek.

Het lijkt wel of ik mijn Islamitische ex hoor.

Heeft ook zonder mijn medeweten mijn jeugdfoto's in badkleding en turnpakje verbrand.

Die kronkel zit tussen jullie oren!

Mijn ex collega heeft ook lange tijd aan paaldansen gedaan. Heeft zelfs een paal in haar woonkamer staan om te oefenen. Hele timide meid

@ Jaqueline

Als jouw lenige dochter uitgekeken is op turnen en interesse heeft in paaldansen dan zou ik haar gewoon steunen er haar gang laten gaan. Wie weet heeft ze zo'n talent dat ze de top hierin kan bereiken.

Angela67

Angela67

01-12-2018 om 17:38

aerial turnen?

is dat niet wat?
gr Angela

Oud-paaldanseres

Oud-paaldanseres

01-12-2018 om 19:08

Niet doen

Ik zou het niet doen.

Zelf heb ik enkele jaren gepaaldanst, en het is kortweg geen erg veilige sport.

Er bestaan geen erkende paaldansscholen, want het is momenteel niet als sport erkend.
Het is daarom erg lastig om een school te vinden die echt investeert in instructeurs en hun opleidingen (waar de kwaliteit ook van verschilt) en vooral steeds zich afvraagt: hoe kunnen we de kwaliteit blijven waarborgen?

Veel scholen doen meteen vanaf de proefles dingen waar je eigenlijk eerst maanden voor getraind moet hebben.
Dus echt gevorderde moves.
Er zijn wel scholen die wel een echt beginnerslessen aanbieden. Je moet het maar treffen.

Paaldansen bestaat vooral uit “knijpen” met je ledematen en weten hoe je in de houding moet zitten.
Omdat de paal glad is, zit daar meteen het gevaar: door verkeerde techniek en onvoldoende ervaring op je schedel vallen.
Maar daarom moet je dus “bloot” gekleed zijn.

Omdat je bezig bent met een “verticale rekstok” en dus niet-natuurlijke houdingen kan je snel blessures krijgen. De kennis om het te kunnen voorkomen ontbreekt vaak. (Al kan je zeker blessurevrij sporten)
Hangen aan de paal is ook eigenlijk altijd a-symmetrisch, je hangt altijd met een hand hoger dan de andere en bij veel houdingen aan een kant van de paal.
Dat is helaas het nadeel van een “stok” waar je truukjes aan doet.

Mijn achternicht van net 12 heeft net iets langer gepaaldanst dan ik. Maar heeft uit zichzelf besloten ermee te stoppen. Ze was heel goed, trainde zelfs voor het NK, maar heeft de afgelopen 2,5 jaar bij vijf(!) scholen getraind (steeds iedere paar maanden een andere) en hoewel daar ook echt goede scholen tussen zaten die ook een goede naam hebben, was het altijd een tegenvaller.
Ze heeft zelfs een paal thuis van 800 euro die je niet hoeft te bevestigen (een x-stage), die zal vast nu weg gaan.

Mijn achternicht heeft een tijd bij Pole Dance Factory getraind in Amsterdam, maar is daar gestopt omdat het een hele massale school is en dat vond ze toch niet fijn. (Zaal met 20 palen)
De vier andere scholen zijn verspreid over heel Nederland dus die zullen voor Amsterdammers niet interessant zijn.
Je hebt in Amsterdam wel heel veel andere scholen (o.a. Sportief Paaldansen, Dance4yourPole, Stick2dance, Rasalila) maar ik heb zelf geen ervaringen in Amsterdam.

En paaldansen erotisch? Het heeft wel vaak een sensueel tintje, maar dat verschilt heel erg per school. Waar ik heb getraind werden niet eens sexy lessen aangeboden. Een andere school die ik ken is vooral een ballet/yogastudio met palen.
Het hoeft niet erotisch te zijn. Al zijn veel scholen toch wel wat “ondeugend” met het aanbod.

Mijn grootste bezwaar is dat het een verticale, gladde rekstok is. En dat de kennis voor hoe je ermee om moet gaan veelal ontbreekt.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-12-2018 om 09:48

Ank

"Zelfs het feit dat sommige vrouwen erop kicken om zo bekeken te worden maakt het niet meer of minder vrouwonvriendelijk, vind ik. Het gaat namelijk om de vrouw in zijn algemeenheid, het gaat alle vrouwen aan omdat het een verwachtingspatroon is van de maatschappij naar de vrouw."

Eigenlijk past seks gewoon sowieso niet in de ideeen die veel mensen van de maatschappij hebben. Het is onhygienisch, je kunt er ziektes van krijgen en allerlei gevoelens die we van ons zelf niet zo mooi vinden (overheersing en onderwerping bijvoorbeeld, uitdaging, aantrekken en afstoten) komen er onweerstaanbaar naar boven.

Noem het het dierlijke in de mens. Dan komen we natuurlijk weer op een ander mooi onderwerp, want alles wat natuurlijk is wordt door dezelfde mensen vaak aanbeden. Seksualiteit is een stukje dierlijkheid dat van nature diep in ons geworteld is. Je kunt het een plekje geven en er mee spelen (bijvoorbeeld terwijl je paaldanst) en je kunt het ontkennen en wegstoppen.

Ik vermoed dat het de wegstoppers zijn die niet met hun eigen 'natuur' om kunnen gaan die er maar niet in slagen een prettig seks- en relatieleven op te bouwen. Want je eigen natuur onderdrukken maakt meer kapot dan je lief is.

Dus ga paaldansen, Ank

Paaldanseres bij Podium Witteman

https://www.npostart.nl/podium-witteman/02-12-2018/VPWON_1292645

Vanavond bij Witteman, een strijkorkest met een paaldanseres.

18.10 bij NPO2

juf Ank

juf Ank

02-12-2018 om 15:50

ad hombre

gelukkig heb ik niets te klagen (en man ook niet) over mijn sexleven. Dus paaldansen gaat hem niet worden voor mij en mijn artrosehandjes...

He, maar je hebt het over seks en weet ik wat voor gebrek aan acceptatie in de maatschappij.... het ging toch over paaldansen en meisjes van 14?

Oud-Paaldanseres

Oud-Paaldanseres

02-12-2018 om 18:29

Seks en de maatschappij

Ik zie niet zo goed in wat paaldansen met seks en de maatschappij te maken heeft.
Wat je veelal ziet van het paaldansen zijn de hoge naaldhakken, de (bijna)stringbroekjes en de choreografieen die het erotisch maken.
De paal zelf en het eraan hangen hebben niet veel met seks te maken.

Oud-paaldanseres

Oud-paaldanseres

02-12-2018 om 18:44

Scholen Amsterdam

Ik ben zelf geen Amsterdammer en dus niet de paaldansscholen aldaar. Maar van wat ik op Instagram zie, kan ik begrijpen dat ouders bezwaren hebben.

Bij deze zijn er dus veel sexy choreo's, vaak op naaldhakken: https://www.instagram.com/poledancefactoryamsterdam/ Mijn achternicht van net 12 zat hier en het is dus zeker niet zo dat er alleen "oridinaire dansjes" worden gedaan, maar ik kan begrijpen dat je als ouder niet wil dat je dochter van 14 hier traint.

Dat sportief paaldansen wat hier wordt genoemd, daar kan ik op de instagrampagina weer juist heel weinig sensueels vinden: https://www.instagram.com/sportiefpaaldansen/ Veelal gewoon nette kleding en als ik zo snel kijk geen ordinaire dansjes

Weer een ander, Dance for your Pole, lijkt dan weer wel een stuk ordinairder dan de vorige twee: https://www.instagram.com/danceforyourpole_amsterdam/ Ook stick2dance is al gauw behoorlijk... sexy met naaldhakken: https://www.instagram.com/stick2dance/?hl=nl

Er is ook nog Rasalila, wat volgens mij een yogastudio is die ook sexy danslesjes (burlesque?) aanbiedt. Maar of dat naast het paaldansen is of tijdens? https://www.instagram.com/rasalilastudio/

Op basis van de social media kan je niet weten wat er werkelijk in de lessen gebeurt. Maar het laat wel zien hoe zo'n school zich naar buiten toe wil presenteren. En op basis van de scholen die je op google vindt, lijken 4 van de 5 scholen die ik heb gevonden in Amsterdam wel erg "sexy".

Sally MacLennane

Sally MacLennane

02-12-2018 om 19:22

Net op Podium Witteman

Zie titel. Er was een paaldanseres in het programma.

Ik vond het reuze knap en die vrouw zag er prachtig uit, maar ik weet niet of ik zo blij zou zijn als mijn dochter van 14 zou vragen of ze op paaldansen mag. Dat doet ze maar als ze volwassen is.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2018 om 19:24

AnneJ was me voor en doen!

Ik zag net het optreden met de paaldanseres en dat is gewoon ballet, maar dan om een paal heen gesitueerd. Het zit tussen onze oren (ik hou het even algemeen) dat paaldansen bij het nachtclubleven hoort, dat is allang niet meer zo. Het is een sport en geen kinderachtige sport. Ik heb alweer hele visioenen van hoe het er bij mij uit zou zien ).

Als je dochter in de eigen stad zou kunnen trainen, het betaalbaar is en het een goede school lijkt, zou ik haar haar gang laten gaan. Ik vind het wel een stoere keus eigenlijk. Onze dochters hebben ook een keer iets gekozen waar wij uit onszelf echt nooit mee aangekomen zouden zijn, maar ze wilden het, dus... doe maar! In ons geval was na anderhalf jaar de lol eraf, maar waren ze een ervaring rijker.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

02-12-2018 om 19:24

Overigens...

Topicstarter is na het eerste bericht niet meer teruggekomen en ik vraag me toch wel een beetje af of dit niet de opvolger is van "mag mijn kind van 5 energydrink/cola na 21 uur"...

Oud-paaldanseres

Oud-paaldanseres

02-12-2018 om 20:50

Opvolger?

Is dat die persoon die op "de beste social media" staat als een persoon die als die zich verveelt vraagt hoeveel cola zijn fictieve dochter mag hebben?

Ach, als het topic nep is: er is hopelijk iemand anders met dezelfde vraag wél mee geholpen.

Jacqueline

Jacqueline

02-12-2018 om 21:45

Reactie

Haha nee, dit is geen topic dat als een grap is aangemaakt!

Ik heb de paaldansende vrouw bij Podium Witteman vandaag gezien en ik vond het zelf helemaal niks. Het was wel heel erg... bloot. Het broekje was heel erg klein gesneden. En de tattoo's, brr. Ik vond het maar ordinair.

Wij wonen in Zuid en dochter had het ook over een studio in Amstelveen. Ze zegt dat ze nooit met hakken gaat dansen en ook nooit in de club zal dansen. Maar ik vind het toch niet erg prettig. Ik weet nog niet wat ik ga doen en of dochter het van mij mag.

Paddington

Paddington

03-12-2018 om 09:17

Paaldansen

Naar mijn mening zijn er niet maar 4 scholen in Nederland. Het is wel zoeken naar een goede sportschool, maar vooral naar een goede docent(e).

De laatste jaren is paaldansen als sport behoorlijk gegroeid. Net als veel andere sporten moet je opletten wat je doet en luisteren naar je lichaam. Twee vriendinnen van mij doen het nu al jaren en het enige dat ze hebben gehad zijn wat blauwe plekken en blaren.

Als mijn dochter van 16 zou willen paaldansen, zou ik dat alleen maar aanmoedigen. Het is een goede sport met veel uitdaging en een workout voor je hele lichaam.

Misschien kun je een keer gaan kijken bij verschillende sportscholen en praten met wat paaldansdocenten. Dan is het wellicht makkelijker om een beeld te vormen.

Wat al eerder is gezegd, veel sporten zijn erg bloot. Turnen is bijna net zo bloot en bij paaldansen heeft die blote huid een werkelijk nut.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

03-12-2018 om 09:39

Jacqueline

Allereerst mijn excuses omdat ik een trol vermoedde.

Ik vond het optreden bij Witteman knap (ik doe het haar niet na), maar inderdaad, een zeer klein broekje en een boel tattoos. En dan bedoel ik niet een broekje zoals bij beachvolleybal en atletiek. Het paaldansen zelf vind ik wel atletisch. Jammer van het imago. Dat is toch iets dat ik niet echt bij 14-jarigen vind passen. Maar misschien zijn er sportscholen die bewust niet de sexy kant willen benadrukken.

Nou nee

Er zijn vast legio argumenten aan te dragen dat er niks mis is met paaldansen. Maar ik ben een bekrompen ouderwetse tut, en ik zou geen zin hebben om zijdelings erbij betrokken te raken. Of om aan alle pubergrillen toe te gevenAls ze het echt perse wil gaat ze het maar later doen, van haar eigen geld. Er zijn zat andere activiteiten die in het verlengde van turnen liggen, zeker in Amsterdam. Acrobatiek, schoonspringen.

Emmawee

Emmawee

03-12-2018 om 16:02

Oud-paaldanseres

Het valt me op dat er nauwelijks op jouw bericht wordt gereageerd, terwijl je erg uitgebreide en inhoudelijke antwoorden hebt geschreven. Daar kan Jacqueline haar voordeel mee doen, lijkt me.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2018 om 16:57

Later

Een meisje van 14 die ermee begint is andere koek dan een vrouw van 19 die het eindelijk zelf mag bepalen. Atletiek leer je meestal ook niet pas als je 18 bent, dan ben je al op leeftijd.

Oud-paaldanseres

Oud-paaldanseres

03-12-2018 om 18:03

Paddington

Het klopt dat er zeker niet slechts vier paaldansscholen in Nederland zijn. Tegenwoordig heeft iedere woonplaats wel minstens een paaldansschool.
Er zijn helaas ook veel fitnesscentra die stoppen met het aanbieden van paaldanslessen. In Hoorn is dat bv. gebeurd. Maar dat gebeurt helaas in heel Nederland. Daarnaast hoor ik ook vaak dat echt zelfstandige paaldansstudio's die zich alleen richten op paaldansen ook vaak gauw ermee stoppen.

Ik heb kort gekeken naar wat er gisteren op televisie was, en helaas was dat nou typisch weer een optreden dat het imago van het paaldansen niet ten goede komt. Het leek subtiel erotisch.
Ook nu ik niet meer paaldans ben ik daar echt niet blij mee. Als paaldansers heb je al vaak dat de omgeving lacherig reageert op je hobby. Terwijl echt "sportief" paaldansen helemaal niks met erotiek en overdreven bloot te maken heeft.

Maar goed, ik stopte niet met paaldansen vanwege het imago, bij mijn school was er namelijk helemaal geen sprake van lessen op naaldhakken oid. Ik stopte omdat het een gevaarlijke sport is en dat nogal onderschat lijkt te worden.

Weten jullie wat een basic invert en de vertical break zijn met paaldansen? Daar ging het bij mij mis. Ik landde gelukkig niet op mijn schedel, maar op mijn schouderbladen.
Niet alleen bij mij gebeurde dat. Het gebeurde vaak in de les dat iemand recht naar beneden ondersteboven hing en ineens uit de paal viel.

Oud-Paaldanseres

Oud-Paaldanseres

03-12-2018 om 18:09

Kenfan

Het klopt dat er in Amsterdam heel veel alternatief aanbod is, als je zoekt naar het verlengde van turnen.
Veel turnverenigingen bieden free running en acrobatiek aan.
Aerial hoop komt de laatste jaren ook op en is erg leuk. Het wordt vaak aangeboden door paaldansscholen maar ook door circusscholen.
Daarnaast heb je natuurlijk ook "de doeken" oftewel tissu waarvan ik weet dat daar in Amsterdam een paar adressen zijn, maar dat lijkt een niet zo'n populaire en gewaardeerde sport.
Van al deze sporten kan je ook iets erotisch van de uitvoering maken al zullen naaldhakken, blote huid en doeken niet zo'n goede combi zijn

Sally MacLennane

Sally MacLennane

03-12-2018 om 19:45

Oud-Paaldanseres

Ja, daar zeg je inderdaad wat. Op tv ziet het er niet gevaarlijk uit, maar schijn bedriegt! De poses (of hoe dat ook heet) die jij noemt ken ik niet, maar zit ik er ver naast als ik denk aan ondersteboven met losse handen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.