Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mamavan2pubers

Mamavan2pubers

29-01-2018 om 10:56

Dochter wordt aan de kant gezet :(

in zak en as...
dit gaat over onze dochter van bijna 18...
Sinds zaterdag is ze helemaal verstoten van haar vriendengroepje, door - zo voel ik het zelf aan - onze schuld

Moet je weten, zij is wat stiller, durft niet zo voor haar mening uitkomen, volgt altijd mooi de rest tot zaterdag.
Ze hadden afgesproken om naar een fuif te gaan (met 6), er moesten ouder doorvoeren, en ouders terughalen.
Doorvoeren is nooit voor ons (dat doen de ouders van de dominante types), halen te midden van de nacht natuurlijk wel. Met 6 kunnen ze niet in één auto, dus twee moesten zich opofferen. De ene mama ging er 2 (incl haar eigen dochter) naar huis brengen, en de andere 4 (incl eigen dochter) waren voor mij.
Alleen.... onze zoon van 16 ging naar dezelfde fuif en moest natuurlijk ook mee met ons (ik was daar toch en de andere mama had toch nog plaats in da auto).
Is dat oorlog geworden tussen die vriendinnen.

Wij houden ons nooit aan woord (dochter had mij opgegeven om te rijden), wij rijden veel minder dan hun (vind ik echt niet waar), en mijn dochter moet er nooit meer op rekenen om mee te rijden met hun. Hadden geen begrip dat de zoon ook thuis moest raken, en vonden het zo zielig dat die andere moeder nu een eindje moest omrijden om nog een ander meisje af te zetten, want die reed al zo vaak!!!! (NB onze dochter is er 1x mee meegereden in die 6 jaar).
Gans de boel is ontploft, onze stille dochter is helemaal uitgevlogen omdat ze zo op onze kap zaten en ze is alleen naar de fuif gegaan (met haar volleybal-vriendinnen). Was echt 5 tegen in omdat de zoon mee moest met ons naar huis en die moeder plusminus 4km moest omrijden om dat ander meisje af te zetten.

Nu ik het zo schrijf is het te simpel voor woorden, maar onze dochter zit ermee.
Ze had in september een reis geboekt met hun zessen, en nu hebben ze ruzie!!
Is dit nu echt mijn schuld?
Zijn dit nu echte vriendinnen vraag ik me af? Want de dochter kan er toch ook niet aan doen dat zoonlief ook thuis moet raken (de fuif was zo'n 15km van huis). Ik kon toch geen twee keer gaan rijden omdat die andere mama geen zin had???
Graag wat advies...
Vandaag is dan de confrontatie op school

Communicatiestoornis?

Wist iedereen van te voren dat jij een plek minder had in de auto omdat je zoon ook mee terugreed?

Ik zou van te voren een telefoontje gepleegd hebben naar de andere moeder die reed.
"Ik kan er maar 3 meenemen, mijn zoon gaat ook mee, kan jij er nog één thuisbrengen?". Maar dat heb je misschien wel gedaan?

Verder vind ik het voorval niet belangrijk genoeg om er vriendschappen door te laten eindigen, maar ja.....pubers.

Mamavan2pubers

Mamavan2pubers

29-01-2018 om 11:24

ontploffing van frustraties!

mama's onder elkaar spreken nooit af, het zijn de vriendinnen zelf die alles regelen. Dochter heeft 2d op voorhand verteld dat haar broer mee moest naar huis. Als ze met zes zijn en er zijn er twee die halen, dan heb ik niet het idee dat ik er vier moet thuis brengen en de ander twee. Dus ik dacht niet dat er een probleem was...

Ik voer altijd iedereen naar huis, maar omgekeerd moet ik de dochter altijd brengen naar de persoon die rijdt, of 's nachts moet ik ze nog gaan halen bij de persoon die rijdt. Want wij wonen in een iets (paar km) verder gelegen deelgemeente. Dat rijden loopt al altijd stroef. En dan zijn er nog een paar die echt nooit rijden en daar wordt niks over gezegd.

Het zijn echt die meiden die één front vormen tegen mijn dochter.

Denk dat het dieper zit dan een communicatieprobleem, eerder opeengehoopte frustraties die ontploft zijn...

Anke

Anke

29-01-2018 om 11:41

Gewoon niet meer doen

Ik vind dit een merkwaardige situatie. Jij "moet" midden in de nacht chauffeur spelen, maar je mag je niet met de planning/organisatie bemoeien? Dan zou ik er snel klaar mee zijn, dan maar niet. Dan regelen ze maar een taxi met zijn allen. Eén telefoontje naar de andere ouder en dit was opgelost geweest. Maar nee, het wordt grote ruzie. Wat een onvolwassen gedrag!

Dat denk ik ook.

De andere moeder wist dus al dagen van te voren dat jou zoon met jou mee naar huis ging. Ik dacht dat dit wat onverwacht was voor haar of lastig op te lossen ter plekke.
Allemaal niet aan de orde begrijp ik van jou.

Inderdaad onvolwassen gedrag zoals Anke ook aangeeft.
Wacht vandaag maar af, je dochter zal wel met de verhalen thuiskomen, misschien is de lucht alweer zuiver.
Er kan inderdaad meer meespelen, maar evengoed een kinderachtig gedoe op deze manier.

Li

Li

29-01-2018 om 12:30

taxi

Wij gingen altijd met OV heen en met een gedeelde taxi terug. Onze ouders dachten er niet over om ons midden in de nacht op te halen. En om op jouw dochter af te reageren dat he zoon ook mee moest, vind ik echt idioot. Jouw verhaal lijkt wel een soort vervolg op "Luizenmoeder" zeg!

Ik hoop dat de dames het vandaag weer bijleggen met het oog op de vakantie. Anders zou ik denken: ze is 18, straks is ze mooi van die stomme meiden af.

zebra

zebra

29-01-2018 om 12:46

wat een gedoe!

hier wordt/werd er vaker een aantal kilometer om gereden om iedereen bij zijn eigen voordeur af te zetten, niemand die daar moeilijk over doet. Een van de jongens woont in een dorp zo'n 10 km verderop dus dan is het zelfs 20 km in totaal extra rijden om hem af te zetten. En anders is het bij iemand (of bij ons) overnachten als het toch te lastig is met halen/thuisbrengen.

En anders dan maar een taxi nemen en de kosten delen, dat werd hier ook een tijdje gedaan tijdens het uitgaan net over de grens.

Niet logisch

De logica van het verhaal ontgaat mij volledig en denk dat het om een misverstand gaat of een communicatiefout...
Alhoewel? Mijn kinderen zitten nog op de basisschool en sporten in de regio maar ik heb het al opgegeven om enige logica of redelijkheid in dit soort rij-afspraken te vinden. Lijkt hier ook een soort survival of the fittest of inderdaad de meest dominante ouder. Ook altijd gedoe over aantal zitplaatsen in auto's die op heen- en terugweg niet gelijk zijn. Mensen met auto's met 5 of meer zitplaatsen schijnen niet te kunnen begrijpen dat niet iedere auto zoveel plaatsen heeft. Afspraken zijn ook nooit klaar, het blijft veranderen onder het genot van vele appjes. Ik ga er maar vanuit altijd te rijden dan kan het alleen maar meevallen.
Wel goed dat jouw dochter flink boos is geworden en het niet heeft geaccepteerd. September is gelukkig nog ver weg.

meer aan de hand

Ik herken het wel hoor. Niet precies dit, maar wel de ouders die verwachten dat ik mijn kind bij hun breng/haal als zij rijden maar tegelijk ook verwachten dat hun kind wordt thuis gehaald/gebracht. En daar kun je gewoon iets van zeggen: ik zou het prettig vinden als je mijn kind even thuis afzet. ofzo.

Ik geeft mijn kind overigens ook altijd overduidelijke instructies mee: zeg dan even tegen je vrienden dat er met ons dus nog twee anderen mee kunnen, de rest moet met de moeder van pietje mee.

Maar goed, dat je dochter dan de gebeten hond is, is natuurlijk supersneu. Toch denk ik dat er meer aan de hand is.

Ik zit ook wel eens te klagen op andere ouders, dat ze minder doen, onze dienstverlening als vanzelfsprekend ervaren, etc. Maar echt niet, als er sprake is van echte vriendschap, dat mijn kind dan dat andere kind gaat laten vallen hoor. Die pubers zijn heel loyaal naar elkaar. Dat dat kind stomme ouders heeft, dat maakt het kind nog niet stom, zo redeneren ze. En gelijk hebben ze.

Lisse

Lisse

29-01-2018 om 23:22

Tja

Vergeet niet dit zijn nog altijd tieners. Normaal gezien hoor je ook even bij de andere ouders om missvertanden te voorkomen en duidelijk af te spreken . Ergens is het ook wel mooi dat ze het zo zielig vinden voor die andere moeder . Het is inderdaad niet leuk om dubbel over en weer te rijden .

marie

marie

29-01-2018 om 23:31

Menen jullie dat?

Ik lees dat veel ouders nog met andere ouders overleggen over dit soort dingen, doen jullie dit echt? Het meisje is bijna 18?
(Ha, toen woonde ik al niet meer thuis!)

Ik overleg hier voor mijn gevoel al jaren niet meer, dochter is 14.
Verloopt uiteraard niet altijd 100 % vlekkeloos, maar daar leren ze dan ook weer van denk ik maar.

Ts, het klinkt mij ook alsof er meer aan de hand is.
Hoe sneu ook, misschien is ze die kliek beter kwijt dan rijk.

marie / lisse

Ik vind bijna 18 ook geen leeftijd meer om dit soort dingen te regelen. Ik heb een jongere puber, ook 14, en probeer het de kinderen zo veel mogelijk zelf te laten regelen. Soms loopt de communicatie echter een beetje stroef, lezen ze apps te laat, etc. Ook als het echt heel nauw komt, lukt het niet altijd. En dan heb ik wel eens contact met andere ouders. Maar eerlijk gezegd zou dat met veel ouders niet eens kunnen omdat ik hun nummer niet heb, het loopt allemaal via de kinderen. Ik ken de andere ouders overigens wel, af en toe een praatje bij halen/brengen.

Maar goed, terug naar het probleem. Er is vast meer aan de hand. Lisse zegt dat het mooi is dat ze het zielig voor de andere moeder vinden. Ik gok maar zo dat haar kind beter in de groep ligt. Hoe confronterend ook.

Tango

Tango

30-01-2018 om 15:27

Regelen

Hier is dochter 16 en hoef ik haar zelden ergens heen te brengen of op te halen. Heel soms eens naar een concert of naar een feestje wat verder weg. Soms verdelen we dit met andere ouders en soms ook niet dan rijd ik alleen. Nooit erg laat trouwens want om 4.00 u. 's nachts ophalen doe ik niet.
Als ze heel laat een feestje heeft ergens fietsen ze samen terug naar huis of blijft ze ergens slapen.
Hier zijn ook weleens van dit soort conflicten maar meestal waaien die snel weer over. Dochter zou ook met 2 meiden op vakantie gaan, gingen die meiden het opeens met elkaar regelen precies in een week dat dochter niet op vakantie wou. Dochter heeft toen gezegd dat ze niet mee ging, ook weer gedoe natuurlijk. Maar later gaan ze dan toch weer met elkaar om. Ik zou me er niet teveel mee bemoeien. Het is vervelend voor je dochter, maar meestal lost het zich weer op.

Mamsietweepubers

Mamsietweepubers

30-01-2018 om 20:28

Mss komt het goed''

1 voor 1 komen ze voorzichtig om met haar te praten. Krijg goede hoop dat het goed komt. Blij dat ik me niet gemoeid heb.
Bedankt voor de meningen! Heb er veel aan gehzd 😘

Li

Li

31-01-2018 om 10:06

Mooi!

Dat is goed, misschien begonnen ze in te zien dat ze o redelijk waren! Kan even duren met pubets he.

OV/fiets?

Bijna 18?

Euh....

Fietsen of bus/trein is ook een optie om op het feest te komen?
Volgens mij schaamde iedereen in mijn tijd zich het schompes als hij/zij nog gebracht werd

Maar even zonder dollen:

Het kost jou nu meer dan dat het wat oplevert. Probeer haar te bewegen dat ze volledig op eigen gelegenheid gaat. Zo kan ze bijvoorbeeld zelf kiezen met haar vriendinnen de taxi te pakken. Geeft toch ook weer een leuk gevoel: 'zij gaan - onafhankelijk - samen een avondje uit'.

Spreek een tijd af dat ze thuis komt en geef haar de gelegenheid om te bellen dat ze eventueel later komt mits met goede reden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.