Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Moeder

Moeder

05-04-2018 om 22:21

Dochter ziet 's nachts iemand in slaapkamer

Mijn dochter van 15 slaapt zeer slecht. Het is zo erg dat ze overdag doodmoe is en dan veel slaapt. Vandaag heeft ze verteld dat het komt doordat ze 's nachts een vrouw op haar kamer ziet.
Ze slaapt samen met haar zus van 20 (die over drie weken op zichzelf gaat) op een kamer, dat vinden ze allebei prettig. Maar volgens de dochter die de vrouw ziet, gaat de vrouw bij haar zus op bed zitten, ze zegt ook dat ze kan zien dat het dekbed ingedeukt is.
Ze vindt het heel eng. Haar zus heeft gezegd dat ze haar wakker moet maken als ze het ziet, maar ze is bang dat zus dan boos wordt omdat ze haar dan stoort in haar nachtrust. Ook durft ze gewoon niets te doen als ze de vrouw ziet.
Ze durfde het eerst überhaupt niet te vertellen, omdat ze dacht dat wij haar niet zouden geloven en er om zouden lachen. Dit doen we natuurlijk niet, vooral ook omdat ik zelf ook vaak denk dat ik iemand in mijn ooghoeken zie in ons huis. Als ik dan duidelijk die kant op kijk, is er niets te zien. Maar ik heb dus ook het gevoel dat er iets of iemand in ons huis is.
Ik heb haar gezegd dat als ze haar weer ziet, ze moet zeggen dat de vrouw weg moet gaan, omdat ze het niet prettig vindt. Ze zegt dat ze dat niet durft. Ze vindt het nu eng om te gaan slapen, bang dat ze wakker wordt en de vrouw weer ziet.
Heeft iemand dit ook mee gemaakt en hoe ben je daarmee om gegaan?


Blauwe Bes

Blauwe Bes

05-04-2018 om 22:40

Nooit meegemaakt

En dat kan ook niet want geesten bestaan niet. Dat zijn verzinsels van mensen. Waarschijnlijk hallucineert ze door slaapgebrek.

Stress

In een periode dat mijn dochter nog geen medicatie gebruikte en nog steeds als ze onder teveel stress staat, ziet ze dingen die er niet zijn.
Inmiddels weet ze wel dat ze dingen ziet die er in het echt niet zijn. Ik heb zo'n bepaald type weleens toegesproken, want dochter zag dat ook als ik erbij was. Maar dan corrigeerde mijn dochter mij dat die figuur in het echt niet in die hoek staat maar in haar hoofd zit. Dus dat ik liever haar hoofd toesprak.

Nou ja, we gaan er misschien wat luchtig mee om, maar het is een langdurige realiteit en ze heeft dan ook een aanleg om zo te reageren. Natuurlijk maak ik me er ook zorgen over maar het is een realiteit die ze met zich meeneemt.

In het verleden hebben we ook wel besproken dat sommige mensen menen menselijke figuren te zien, die bijvoorbeeld overleden zijn. Hele films zijn daaraan gewijd. Maar ook al is dat blijkbaar een veel voorkomende ervaring, een echte sluitende verklaring hebben we er niet voor. Speelt het zich nou af in je hoofd of is er echt iemand. Inmiddels is het dochter duidelijk dat het toch in haar hoofd zit.

Bij mijn dochter is het een gevolg van (teveel) angst en (teveel) stress. Dan nemen we gas terug en zorgen dat ze meer balans in haar dag en week heeft. En of er nog kwesties zijn die blijven malen waar ze niet uit komt.

Mijn dochter gebruikt met nadruk geen drugs vanwege haar gevoeligheid en als het ernstiger zou worden zou ze daar nog weer andere medicatie voor kunnen krijgen.

Je dochter

Misschien maakt je dochter zich wel ongerust om straks alleen te slapen. Als het helpt zou je kunnen overwegen om de eerste paar dagen of weken, dat haar zus weg is, aan te bieden bij haar te slapen.

Misschien stelt dat haar wel gerust als ze weet dat ze er dan 's nachts niet alleen voor staat.

En misschien zijn er wel meer zorgen. Op die leeftijd kan er van alles omgaan in een kind. Kan een kleinigheid blijken te zijn maar een vinger aan de pols lijkt me niet verkeerd.

Artikel onderzoek hallucinaties

https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-3671175/nieuws/hallucinaties_zijn_een_normaal_verschijnsel_blijkt_uit_grootschalig_onderzoek.html

"Bij het woord ’hallucinatie’ denk je al snel aan roze olifantjes en gele onderzeeërs, maar zo ver gaat het vaak niet. Een hallucinatie kan al iets kleins zijn, zoals je telefoon voelen trillen terwijl die helemaal niet niet afgaat, of je naam horen terwijl er niemand in de buurt is. ”Passage-hallucinaties komen ook vaak voor,” zegt Schutte. ”Dan zie je in je ooghoek iets voorbij komen, terwijl er niets is.”

"Hallucinaties worden vaak geassocieerd met drugs, maar die hebben er vaak niets mee te maken. Meestal is slecht slapen al voldoende. ”Maar ook door bepaalde medicijnen, verdovingen of bepaalde traumatische ervaringen kan je gaan hallucineren."

Triva

Triva

06-04-2018 om 03:23

licht

Heeft ze een nachtlampje aan of kan ze een klein lampje aan doen? Is die persoon er dan nog? Vaak zweven mensen half tussen slaap en waak als je andere mensen ziet (alleen 's nachts toch): licht aan en je bent goed wakker.

Misschien vergezocht

Ik heb laatst een boek gelezen over aandoeningen met een eigen naam en hun grondleggers: Asperger, Gilles de Latourette etc. Titel van het boek is me even ontschoten, maar een van de meest merkwaardige aandoening was deze

https://oogfonds.nl/oogziektes/charles-bonnet-syndroom/

ging om een aandoening waarbij psychisch gezonde mensen hallucineerden en personen zagen die zo levensecht waren dat zij (en/of hun omgeving!) aan hun verstand gingen twijfelen of het doodeng vonden. Misschien vergezocht omdat de aandoening vaak gepaard gaat met ouderdom of verminderd zicht, maar jouw verhaal deed me er wel aan denken.

Hond

Misschien voelt je dochter zich veiliger als jullie kiezen voor een hond, die naast haar bed mag slapen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2018 om 21:01

Moeder

Je kunt beginnen met haar te adviseren om zich tijdens die geestverschijning te gaan bewegen. Armen, benen, even het gezicht strekken door de kaak naar beneden en wenkbrauwen naar boven te doen.

Lees samen dit artikel http://neurowiki.nl/index.php/nl/hypnagoge-hallucinaties/ en vraag haar of ze wil vertellen of ze de beelden bij de eerstvolgende "verschijning" heeft kunnen afschudden.

Ik weet uit ervaring dat deze truc werkt.

juf Ank

juf Ank

06-04-2018 om 22:35

of het nu wel of niet echt is

jouw dochter ervaart dit als eng en als echt. Wat je zou kunnen bespreken is, dat het in elk geval duidelijk is dat deze geest geen kwaad wil, omdat ze zo rustig gaat zitten op het bed en hen verder niet laat schrikken o.i.d. Misschien maakt haar dat wat rustiger.

Ik vind dat er te vaak wordt gesproken over geesten in een huis om zo maar te kunnen zeggen dat het niet kan. Ik sluit dat zeker niet uit. Je zou dus ook eens kunnen zoeken in de richting van geesten verdrijven o.i.d.

juf Ank

juf Ank

06-04-2018 om 22:37

of...z

ou het een optie zijn om van slaapkamer te wisselen? Is er nog een andere kamer beschikbaar, als haar zus gaat verhuizen dat jij naar die kamer gaat en zij in de jouwe?

Blauwe Bes

Blauwe Bes

06-04-2018 om 22:55

Juf Ank

Rare redenatie volg jij. Omdat ergens vaak over gesproken wordt is het werkelijkheid? Over god wordt ook vaak en al lang gesproken, maar die bestaat ook niet.

Blauwe Bes.

Meen je dat nou? En hoe zit dat dan met Sinterklaas?

Kamer wisselen.

Dat is een goed idee. Maar moeder heeft zelf ook het idee dat er iets of iemand in hun huis is, dat is ook wel een dingetje...
Begrip ergens voor hebben is toch wat anders dan zelf ook geesten te zien rondwaren.
Dat wordt verhuizen....

Blauwe Bes

Blauwe Bes

07-04-2018 om 00:13

Sinterklaas

Wil, Sinterklaas bestaat echt, die heb ik vaak genoeg zelf gezien. Vroeger zelfs weleens een handje gegeven. 👍🏼

Blauwe Bes.

O, gelukkig.....vind ik leuk!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-04-2018 om 08:47

Juf Ank

Wat je juist niet moet doen is "meeveren". De inbreker in de kamer is best aardig, dus is het minder erg dat hij inbreekt". Mijn man was mee met een schoolkamp, een meisje zag een verschijning in de spiegel en vervolgens raakte de hele meidenboel in de paniek, omdat ze elkaar gekmaakten. Meedoen is bevestiging en wordt het daardoor nog meer waar. De geest is een kunstje van haar hersens. Zo kun je het ook uitleggen.

Salie

Salie

07-04-2018 om 11:11

God

God bestaat wel. Geesten misschien ook wel, misschien is het echter maar haar idee. Als jij het zelf ook gelooft, kun je iemand proberen te vinden die daar verstand van (zegt te) hebben. Die kan jullie dan helpen er mee om te gaan.

Blauwe Bes

Blauwe Bes

07-04-2018 om 14:32

Niet waar Salie

God bestaat niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-04-2018 om 15:01

Salie en Blauwe Bes

Als je zegt "ik geloof niet of wel in het bestaan van God", hou je iets meer rekening met elkaar.

Ik ga er zelf vanuit dat geesten niet bestaan, wie weet krijg ik daar nog eens antwoord op als ik zelf de pijp aan Maarten heb gegeven. Omdat ik ervan uit ga dat ze niet bestaan, voed ik mijn kinderen (nou ja, voedde) op vanuit het idee dat ze niet bestaan, omdat daar aardse verklaringen voor zijn, namelijk dat onze hersens soms een loopje met ons nemen.

Tango

Tango

07-04-2018 om 15:01

Discussie

Zinloze discussie natuurlijk of God wel of niet bestaan, ofwel geesten. Deze moeder gelooft dat er iets van geesten bestaan, het meisje ziet ook iets dat lijkt op een geest. Ik denk dat niemand met zekerheid kan zeggen of dit wel of niet bestaat.
Als je er in gelooft kan het denk ik helpen om naar iemand te gaan die je hierin kan begeleiden. Vroeger heb ik hier wel eens een boek over gelezen. Het heette Het onzichtbare licht van Evert Hartman. Kennen jullie dat? Het meisje in het boek zag ook een soort van geesten en ook een aura bij andere mensen. Of het kan weet ik niet, maar vond het wel een indrukwekkend boek.

Misschien kan je dit eens proberen:
http://www.in-the-future.net/kinderen/paranormalekinderen

bicycette

bicycette

07-04-2018 om 15:33

inderdaad zinloos

De discussie over het wel of niet bestaan van God en geesten is natuurlijk zinloos. Daar heeft nooit een gedeeld beeld over bestaan, en dat gedeelde beeld gaat er ook niet komen. Een plompverloren opmerking als 'god bestaat echt niet hoor' vind ik persoonlijk wat kinderachtig over komen. Alsof je geen idee hebt dat minstens de helft van de wereldbevolking daar anders over denkt.

Maar het is ook niet relevant.

Dit meisje ziet iemand in haar kamer en daar voelt ze zich niet prettig bij. Door direct te roepen dat geesten verzinsels zijn, zeg je eigenlijk: dit meisje kletst uit haar nek.

De posting biedt wat mij betreft geen enkele aanleiding om te denken dat dit meisje zomaar wat verzint. Ik ga er dus vanuit dat het meisje gewoon de waarheid spreekt: ze ziet iemand in haar kamer.

Wat de verklaring voor die waarneming is, dat weten we niet. Ik denk dat het goed is om mogelijke verklaringen met haar te bespreken. En daarbij kun je prima aangeven dat jezelf bepaalde verklaringen zelf niet waarschijnlijk vindt, of juist wel heel waarschijnlijk. Het belangrijkste lijkt mij dat ze de angst voor haar waarnemingen/ervaringen kwijt raakt. Maar hoe?

Ik denk dat ik als eerste zou experimenteren met een andere slaapplek in huis. Dat is makkelijk en onschuldig. Mijn volgende stap zou denk ik de huisarts zijn, omdat toch wel vaak blijkt dat er er een fysieke oorzaak is voor dit soort waarnemingen. Maar ik sluit niet uit dat ik ook zou gaan googlen op bijvoorbeeld een paranormaal iemand (hoewel dat zeker niet mijn 'cup of tea' is).

Salie

Salie

07-04-2018 om 16:27

Blauwe bes

Jij weet niet of god bestaat of niet. Ik ook niet. Jij gelooft dat god niet bestaat en ik geloof dat god wel bestaat, niets meer en niets minder.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-04-2018 om 17:42

Bycycette

Door direct te roepen dat geesten verzinsels zijn, zeg je eigenlijk: dit meisje kletst uit haar nek. ===

Nee, dat ben ik niet met je eens. Zo zou ik het ook totaal niet met haar bespreken. Ze ziet het, klaar uit. Maar dan kun je nog wel tactvol bespreken hoe dat zou kunnen komen en hoe ze het kan verjagen.

Ik snap het probleem ook uit eigen ondervinding. Als kind dacht ik dat er monsters van mijn kast sprongen en nu nog steeds zie ik af en toe hele nare koppen als ik mijn ogen dichtdoe. Maar daar is dus een verklaring voor en ik wéét dat je het kunt oplossen door in beweging te komen. Zelfs als het niet wordt veroorzaakt door het moment tussen waken en slapen in, dan kan het door een rijke fantasie komen. Als je maar sterk genoeg iets wílt zien, kan het zo zijn dat je het ziet. Zo had ik vroeger als kind de overtuiging dat mijn kamerdeur openging als ik er lang naar staarde. Ik maakte mijn eigen angst zo in feite waar. Een paar keer knipperen later bracht me weer in de realiteit. Oh nee, toch niet open.

Ik vind dat we de beroepsgroep die misbruik maakt van goedgelovige mensen niet moeten spekken. De Onno's van de geestenwereld. Ik kan me voorstellen dat je twijfel hebt over het bestaan van geesten, God, of wat dan ook met het 'onzichtbare' te maken heeft. Als puntje bij paaltje komt ben ik natuurlijk ook niet 100 procent zeker. Maar ik ben er wel zeker van dat er een slaatje wordt geslagen uit mensen die daar vatbaar voor zijn.

bicyclette

bicyclette

07-04-2018 om 18:11

Kaaskopje

"Nee, dat ben ik niet met je eens. Zo zou ik het ook totaal niet met haar bespreken. Ze ziet het, klaar uit. Maar dan kun je nog wel tactvol bespreken hoe dat zou kunnen komen en hoe ze het kan verjagen"

We zijn het juist eens Kaaskopje, dat is precies wat ik duidelijk probeerde te maken.
Ik doelde o.a. op de opmerking van Blauwe Bes in #2. Ze schrijft dat ze het zelf nooit heeft meegemaakt, en dat dat ook niet zou kunnen, want geesten zijn verzinsels. Zo'n opmerking doet geen recht aan de ervaring van het meisje.

Jammer van sommige reacties

Wat super sneu voor je dochter. Heb je iemand uit je familie die is overleden? Je hoort wel vaker dat een overleden familielid op het bed gaat zitten van de persoon die weggaat. Misschien zou je eens kunnen vragen wat die persoon komt doen. Ook zou het kunnen helpen om door salie te verbranden de persoon weg te halen. Maar als ze daar is om een reden zou ik dat niet doen.

Ik vind het jammer dat sommigen zo onnozel reageren hier. Omdat je het niet ziet bestaat het niet. Lekker simpel. Zuurstof zie je ook niet maar dat is er ook. Ik weet dat Nederlanders te nuchter zijn voor geesten etc. Maar dan nog. Als iemand wel meent iets te voelen/merken reageer dan gewoon niet als je het onzin vindt. Iemand komt hier om advies te vragen. Alsof iemand afkraken de oplossing is.

vrouwtje theelepel

vrouwtje theelepel

23-04-2018 om 12:29

getwijfeld

of ik mijn ervaring hier zou vertellen, maar ik doe het toch. Ik heb dezelfde ervaring gehad, jaren geleden. Na het lezen van een boek heb ik wekenlang 'bezoek' gehad op mijn slaapkamer. Ik was toen een jaar of 20 -25. Of ik het me nu inbeeldde of niet, er waren figuren op mijn slaapkamer die mij doodsbang maakten. Deden niets, stonden gewoon in de hoek. Ik ben na een paar nachten beneden in de huiskamer gaan slapen, want daar waren ze niet. Als ik daar dan weer twee nachten goed had geslapen, probeerde ik het weer op mijn slaapkamer. Stonden ze weer te wachten.
Achteraf kan ik heel nuchter zeggen dat het niets is geweest, allemaal verbeelding of wat ook. Maar man, wat ben ik bang geweest. Gelukkig is het na een paar weken verdwenen en heb ik nooit meer iets gezien of gemerkt.

tessa

tessa

14-06-2018 om 20:39

Medium

Zelf geloof ik er totaal niet in, maar misschien is het voor haar fijn om een keer een medium in huis te halen? Of je er nou gelooft of niet, als het haar een veiliger gevoel geeft kan het zeker geen kwaad. En als je denkt dat het vanuit stress of iets psychisch komt even langs de huisarts

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2018 om 01:30

Medium

of het medium bevestigt dat er van alles in het huis aanwezig is en maakt de angst nog groter.

Buchi

Buchi

31-08-2019 om 04:59

Kinderen zijn gevoeliger dan volwassen op het gebied van geesten

Praat met u kinderen dat ze niet bang hoeven te zijn, op het moment U of zij ze zien leg uw kinderen dan uit dat ze tegen de geest moeten zeggen.... laat mij mijn eigen leven en ga jij door met jouw leven, je hebt rust verdiend volg het licht en ga erin staan je hoeft niet bang ze zijn het licht begeleidtjou naar een plaats waar jij eindelijk jou rusten en vrede zal krijgen de rust waar jij al zolang naar verwacht.

Zeg jou kinderen dat de zwevende identiteiten zoals luchtbellen of schimmen of gedaanten vaak verdwaald zijn en jij naar het licht moet suren/begeleiden.

PS. EN DIT IS BELANGRIJK OP HET MOMENT DAT ZIJ OF HIJ HUN NAAM HOORT ROEPEN IN DE SLAAP OF OP HET MOMENT DAT ZE NET IN SLAAP BEGINNEN TE VALLEN, ZELFS TIJDEN HET SPELEN OP HUN KAMER EN ZE ZIET NIEMAND DIE ZE KUNNEN DAN MOGEN ZE NIET ANTWOORDENVOORAL NIET HUN SLAAP.
Op het moment dat geesten kwade bedoelingen hebben, dan zijn mensen die de rust en niet boven hun angst kunnen gaan staan om ze naar het licht te sturen dan zijn die gene zeer kwetsbaar.

Vaak is het ook goede geest voorouders, hopelijk niet maar een dood familielid, of een verstorven opa of oma ZELFS de overgroot opa en oma kunnen hun beschermengel zijnen en die laten zich wel eens zien zijn eigenlijk op zoek naar een bedanktje.
Kinderen en volwassenen schrikken daar vaak voor, maar ook dan kunt u las volwassene ze naar het licht begeleide.
Daag en spot nooit met een geest, dat is gewoon om problemen vragen.

Katholiek gelovig of niet ga naar een kerk, kapel en laat door de priester pater een rozenkrans en laat die zegenen door hun met het heilige wijwater.
Praat met u kind dat u de rozenkrans aan haar bed hangt en dat die krans er voor haar is en op het moment dat zij zich gejaagd voelt,of dat alles net iets sneller volgens jou gaat en ze ligt in bed laat haar de rozenkrans dan pakken en dan gewoon dit rustig zeggen ... ga naar het licht want laat mij en mijn familie ons eigen leven lijden en in het licht daar kan jij jouw verdiende leven weer oppaken

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2019 om 10:28

Buchi

Ik zou in eerste instantie uitleggen dat geesten niet bestaan, dat lijkt me veel geruststellender dan een complete verhandeling over hoe je je moet gedragen met een geest naast je bed. Voor jou zelf: het lijkt me niet fijn om hier in te geloven.

Mijn man is een keer met een schoolkamp meegeweest, als begeleider van de klas van mijn dochter. Op een van de avonden stond een van de meisjes voor de spiegel en was opeens helemaal in de stress. Ze zag een geest in de spiegel. Het zal niet héél toevallig geweest zijn, denk ik, dat het een meisje van Indonesische afkomst was. Door haar paniek raakten andere meisjes ook in paniek, ze werden bang. Het schijnt even moeite gekost te hebben om ze weer te kalmeren.

Ik heb de wijsheid op dit gebied zelf ook niet in pacht, maar ik heb de overtuiging dat je geesten zelf op je netvlies kunt zetten. Het is net als visioenen van het hiernamaals tijdens een verdrinkingsdood (sorry) iets wat in je 'geest' oftewel je hersens gebeurt. Je ogen registreren iets, als je gewoon gezond ergens bent, of zelfs dat niet, maar door zuurstof gebrek gebeurt er iets in je hersens, vervolgens maken je hersens beelden die echt lijken te zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.