Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Fiene

Fiene

28-03-2017 om 13:07

En weer wat vragen over gala

Vorig jaar is er een draadje geweest over jurken en gala (vanwege dochter), dit jaar heb ik wat vragen over zoon. Mijn zoon heeft volgende maand eindexamengala. En hij heeft een pak nodig. En daar heb ik een paar vragen over.
Hij is 1.90 met lange benen en armen. Waar kunnen we het beste kijken voor lange mannen?
Hij wil zwart. Is dat niet erg begrafenisachtig? Is blauw niet hipper?
Stropdas of strik?
En geen vest, neem ik aan?
Meer tips zijn ook welkom.

huren?

Gala is altijd zwart en zwart is tijdloos. Ik zou in jouw geval gaan kijken of je een pak kunt huren. Over een paar jaar als hij t misschien weer nodig heeft is hij weer gegroeid (in de lengte of in de breedte). Ik moet wel zeggen dat de foto's die ik hier voorbij zie komen over het gala van de havo/vwo, veel jongens een jeans, witte blouse en een zwart jasje aan hebben met gympen eronder. Niet echt heel officieel dus. En de meisjes dragen kort, korter, kortst. Klopt ook niet want gala is lang, met bloot van boven (strapless, of minieme bandjes) en een dame draagt altijd lange handschoenen bij gala. Dat zag ik ook nergens terug.
Kijk op de website vd school naar de foto's van vorig jaar en bespreek dat met je zoon. Tenzij je het heel leuk vind om een paar honderd euro uit te gaan geven.

Triva

Triva

28-03-2017 om 15:33

C&A

Bij de C&A kun je wel wat vinden, mijn zoon is uiteindelijk geslaagd bij de V&D maar dat is geen optie meer

Fiene

Fiene

28-03-2017 om 16:05

netjes

Van dochter vorig jaar weet ik dat je als jongen echt wel in pak moet. Het is het grootste gala van de wijde omtrek waarbij ook veel mensen die niets met school te maken hebben, komen kijken bij de entree ivm het vervoer, aankleding etc. Een spektakel dus. Ik had dat ook niet verwacht maar ik heb vorig jaar het gezien. Met een jeans val je behoorlijk uit de toon.
Ik heb aan huren gedacht maar met een niet te duur pak kopen, scheelt het niet zo veel en eigenlijk hoop ik dat zoon wel eens uitgegroeid is Vandaar dat ik eerst eens wil kijken naar een pak.
Ik ga inderdaad eerst maar eens een rondgang met hem maken langs wat winkels en we zullen bij de C en A beginnen. Ja, Triva, ik mis de V en D ook steeds meer.
Weet iemand of Primark ook pakken verkoopt? Want dan gaan we naar de "grote" stad.

Out of the box

Zoon is vorig jaar pal na de examens op stedenrondreis in Marokko geweest. Buiten het seizon dus met ryanair en airbnb zat hij voor een dubbeltje op de eerste rang. Een weekje Zeeland en je bent een stuk duurder uit. Met als bijvangst een handgemaakte broek, pardon pantalon door een kleermaker daar. Jasje was van een kennis wier zoon eruit gegroeid was.

Triva

Triva

28-03-2017 om 16:36

Kleur

Ik zou gewoon zwart doen, geen kleurtjes of je moet het leuk vinden om extra op te vallen. Wat zegt je dochter over de kleur? Zij weet ook wel wat het gangbaarst was: strik of strop.

Honderden euro's? Mijn man was voor iets meer dan 100 euro klaar bij de V&D (balen....)

Wilgenroosje

Wilgenroosje

28-03-2017 om 16:48

Gala

Ooit voor zoons eerste gala een heel betaalbaar pak gehad van suitsyouwell.nl.
Volgens mij hebben ze pakken t/m maat 182/188.
Als ik het me goed herinner kostte dat pak destijds maar rond de 30 euro.

Nadeel is wel dat je via internet moet afwachten hoe het pak valt. Het is toch wat anders dan een trui, of een blouse.
Ik denk dat je bij C&A ook wel een goeie kans maakt om iets te vinden.

zebra

zebra

28-03-2017 om 17:18

vorig jaar

is onze zoon in het nieuw gestoken voor het gala, had hier destijds ook een draadje over geopend overigens. Hij had een nette zwarte broek, donkergrijze blazer, pastelkleurig overhemd en een stropdas in een kleur die bij het overhemd paste. Geen gilet ofzo. Zijn vrienden waren ook allemaal in pak maar dan meestal in donkerblauw of zwart. Slechts een enkeling had een jeans aan.
Ik heb gehoord van een collega dat het bij sommige activiteiten bij een vervolgopleiding ook wel gebruikelijk is om in een pak te verschijnen (dus dan is het geen weggegooid geld voor 1 avond), al is dat bij onze zoon nog niet het geval geweest.

altijd handig, een pak

Wat is er leuker dan samen met je zoon zijn eerste pak kopen? Zoon in pak is een totale metamorfose! Voor jongste, met normale maten, slaagden we bij c&a. Oudste, die al een pak nodig had op zijn veertiende, was extreem lang en dun en daarvoor zijn we naar een speciaalzaakje geweest in Eindhoven. Broek moest door de Turkse kleermaker nog uitgelegd worden want hij had toen al lange potloodbenen.Beide zonen dragen hun pak nog steeds, ook al is dat van oudste al 6 jaar oud. Het is wel iets vermaakt maar kan nog steeds uit de kast getrokken worden voor studiegala's of officiële gelegenheden als p-uitreiking of een feest dan wel begrafenis. Veel plezier met de aankoop!

40er

40er

29-03-2017 om 06:56

Goedkope pakken vind je ook bij Henk ter Horst in Almelo. Ze verzenden ook. Mocht c&a niet wat zijn zou je altijd daar kunnen kijken. Ook lengtematen, smalle, brede, noem maar op.

Peek

Ik heb net samen met mn bonuszonen pakken gekocht bij peek&kloppenburg. De ene een blauwe en de andere een zwarte. Allebei prachtig. De ene zoon wilde een strikje en de andere bretels. Zagen er prachtig uit en prima betaalbaar.

Klaartje

Klaartje

29-03-2017 om 21:58

Mijn lange magere zoon heeft al een paar keer bij de WE een pak gekocht. Die hebben ook tussenmaten dus smal met extra lengte. Hij had ze inderdaad nodig voor een vervolgopleiding.

Marjoleine64

Marjoleine64

29-03-2017 om 22:16

Jack & Jones

Iets minder goedkoop, maar wel goed en vooral ook in wat smallere maten. Wij zijn daar voor zoon erg goed geslaagd voor een mooi zwart jasje (broek had hij al). Standaard jasjes zijn voor hem al snel te wijd, en hij vind het belangrijk dat het goed zit (speelt veel concerten). Hij heeft verder geen hele extreme maat of zo, gewoon 48 en dan iets smaller (maar geen 46 meer). Eerder en voor andere zoon zijn we ook een keer goed geslaagd bij C&A (en V&D). En voor een schoolgroep heeft zoon een keer 10 stuks identieke pakken gekocht bij OTTO, online. Die vielen wel erg groot, ze hebben toen de helft moeten terugsturen en kleiner bijbestellen (groep 15-16-17-jarigen). Die waren toen maar 69 euro voor een compleet pak. Het kwaliteitsverschil was wel duidelijk voelbaar, ook volgens de jongens zelf.

Voor een gala zorgen ze altijd wel voor een mooi strikje erbij. Voor het laatste gala had jongste een strikje uitgezocht wat precies de kleur had van de jurk van zijn vriendin, mooi koningsblauw.

En als ze gaan studeren komt een pak altijd van pas, hoewel daar ook soms op manieren mee wordt omgesprongen dat je daar vooral geen duur pak voor wil kopen.

Fiene

Fiene

30-03-2017 om 10:19

gisteren

Gisteren zijn zoon en ik even de stad in geweest. Bij de c en a hier hebben ze alleen standaardmaten. Voor lengtematen etc moeten we naar grotere filialen. Dat gold ook voor H en M, We, J & J. Dus binnenkort gaan we naar een grotere stad.
Ik heb Peek en Cloppenburg gecheckt. Die filialen liggen niet echt hier in de buurt. Wel bedankt voor de tip.

Lente

Lente

30-03-2017 om 18:11

Kijk online

Als je een pak gevonden hebt waarvan de broek te kort is, kun je beter online de lange versie bestellen.
Dat is een stuk makkelijker dan naar een grotere vestiging te gaan en hopen dat ze de juiste combi hebben.
Dat doen wij bij ook met jeans. Bij C en A eerst passen voor de juiste breedtemaat en dan online de juiste lengtemaat bestellen.

Fiene

Fiene

19-04-2017 om 16:09

he, he

Vandaag zijn we naar de grotere stad geweest. Bij c en a daar hadden ze wel lengtematen en we zijn daar dan ook geslaagd. Een donkerblauw pak met een wit overhemd. Hij ziet er wat onwennig uit in pak maar het stond hem goed. Morgen naar de kapper en dan is hij er klaar voor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.