Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Wijntje

Wijntje

02-09-2012 om 22:26

Frisfeesten een goed idee?

Onze dochter van bijna 14 jaar wil naar een Frisfeest. Een aantal kinderen uit haar klas mogen er heen, dus logisch dat zij ook wil. Mijn man en ik hebben er helemaal geen goed gevoel bij; voor ons is ze nog veel te jong om uit te gaan. Wij vinden eigenlijk de schoolfeesten voorlopig wel voldoende voor een kind van haar leeftijd.

Vrienden wiens dochter er heen mocht, vertelden dat je, als je je kind gaat ophalen, schrikt van hoe de meiden eruit zien: veel te veel make-up, ultra-korte rokjes, enorme oorbellen, kortom naar ons idee behoorlijk ordinair. Er wordt heel wat afgezoend (liefst met verschillende jongens) en geschuurd. Kortom, wij moeten er eigenlijk niet aan denken dat onze dochter naar zo'n feest toe gaat!

Maar... we willen ook geen ouderwetse ouders zijn van wie de kinderen "niks" mogen. De meeste anderen uit de klas mogen wel (hebben we gecheckt, is echt waar, dus niet een verhaal wat ons kind ophangt om ons maar over te halen).

We hebben de website over de Frisfeesten bekeken en het lijkt allemaal goed geregeld; voldoende toezicht, geen alcohol, roken verboden, eenmaal binnen kun je niet meer naar buiten (tenzij je naar huis wilt natuurlijk).

Wat is wijsheid??? Zijn wij ten onrechte bang dat ons kind terechtkomt in een ordinair gebeuren waar wij haar liever nog even voor willen behoeden of zijn we overbezorgd. En "moet" een kind van 13/14 jaar al uitgaan???

Hopelijk zijn er onder jullie ouders die ons meer kunnen vertellen!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

03-09-2012 om 09:39

Die geschrokken vrienden van van je

die hun dochter gingen opbalen, laten die haar nu nog steeds gaan?

Wees niet te bang om 'ouderwets' te zijn. Die frisfeesten zijn gewoon een methode van de horeca om de jonge jeugd vast aan uitgaan te laten wennen, niks anders. Ik weet niet hoe vaak die frisfeesten zijn. maar het is helemaal niet raar om jullie toestemming te beperken.

Met 16 gaat het echte uitgaan beginnen, maar dat wil niet zeggen dat altijd alles mag. Bij ons feestnummer heb ik de regel gehanteerd dat hij maar eenmaal per maand mocht, met daarbij extra koninginnedag en oudejaarsavond. Dat lijkt misschien flauw, maar soms is het ook goed als pubers tegen leeftijdgenoten kunnen zeggen dat ze iets niet mogen. Dat heeft hij me jaren later verteld

Hangt van kind af/eigen voorwaarden

mijn 2 dochters zijn allebei nr FRIS geweest. Prima feest, als je zélf je eigen regels naar jouw kind stelt.
Bij ons was het zo: geen kort broekje en bloot topje. Vader bracht hen, bleef staan tot ze binnen waren. Vader haalde ze op, ze bleven binnen, bij de deur met jas aan wachten, tot vader een sms/telefoontje gaf, dat hij buiten stond op vaste plaats (in het zicht). Konden ze ze dan pas naar buiten. De beveiligng binnen (en buiten) is groot. Overál staan er ook nog eens ouderste brengen/te halen. Van mij mochten ze dus niet ''rondzwerven'' buiten. Ze moesten 23.30 uur opgehaald worden, dus nog vó;or dat het echt afgelopen was. Dat waren mijn voorwaarden, wilde ze dat niet, dat mochten ze gewoon helemaal niet.Ze moesten altijd bereikbaar blijven voor ons, dus regelmatig kijken op telefoon. Altijd beltegoed hebben, en opgeladen zijn. En per keer napraten over hoe het ging met die voorwaarden, complimenten geven/waarschuwen. Als ze er zich niet aan zouden houden mochten ze de volgende keer écht niet. (altijd goed gegaan). Natuurlijk hebben we gesprekken gehad over schuren. Het hoort erbij, maar wat als je het (nog) niet wil? Hoe maak je dat duidelijk? Wat spreek je met vriendinnen af? Help je elkaar? Wat straal je uit, met bepaalde kleding, oorbellen en make-up etc.? Wat als n jongen je zomaar begint te zoenen? Etc. Veel vragen vooraf en na afloop wéér praten. Ik heb ook gezegd dat wij er als ouders ook aan moesten wennen dat ze zo 'groot'waren en we ook moesten leren hoe dat allemaal nu gaat. Laat ze maar vertellen en wees enthousiast als ze het goed doen! Mijn ervaring is dat die FRIS feesten goed te doen zijn, goede controle, geen drank etc. Maar laat ze vooral binnen blijven, onder die controle. Buiten, is veel minder controle, over drankgebruik, klieren etc. Als ze binnen merken dat je kind zich niet aan de regels houdt, bellen ze de ouders!Ik vond 13-14 (brugklas)een prima leeftijd, maar het hangt van je kind af. Er waren kinderen van 12 en dat vind ik te jong, voor mijn kinderen. Nu zijn mijn meiden bijna 15 en bijna 17. Ze vonden het allebei na n paar keer niet meer zo leuk, het nieuwe was eraf. Dat hoor ik wel vaker. Kortom: stel jouw voorwaarden en praat veel vooraf en na afloop (meteen). Komt vast helemaal goed, t is heel leuk en aandoenlijk om ze zo 'groot'te zien

Merel

Merel

03-09-2012 om 12:04

Net als rugby

Wij hebben het toendertijd net zo aangepakt als Rugby. Dochter is er 2x geweest en vond er eigenlijk geen bal aan. Maar tja, het is het enige wat je op die leeftijd 'mag" en als je er nog nooit geweest bent, klinkt het denk ik voor die kinderen als iets magisch, fantastisch, beetje verboden (want het mag niet van iedere ouder). Enfin, dochter vond er uiteindelijk dus niets spectaculairs aan, maar dat weet je pas als je er in ieder geval een keer geweest bent.
En het viel haar zelf ook op, die blote meiden, beetje ordi, zo zou ze er niet bij gaan lopen (en heeft ze godzijdank ook nooit gedaan)

Je Je

Je Je

03-09-2012 om 13:10

Tieneravonden

Onze dochter is 14 en nu 1 keer geweeest. Het is hier maandelijks maar wij vinden het nog niet nodig, ze hebben nog tijd genoeg om uit te gaan.
Voorwaarde als ze mag is dat ze in ieder geval goed haar best doet op school.
Hier mogen ze trouwens het pand niet verlaten zonder toezicht van ouders, kan wat dat betreft vrij weinig gebeuren en ook hier wordt geen alcohol geschonken

Geen enkel probleem mee

Mijn nu 16 jarige dochter ging ook naar de tieneavonden in de dicotheek in naburige plaats vanaf haar 13e. . Eens per maand zonder alcohol en tot 23.30. Ze vo d het erv leuk. Over de schuurpraktijken heb ik haar neit gehoord. Wel dat er werd gezoend, maar dat deed ze zelf in die tijd helemaal nog niet.
Mijn nu 12 jarige die maar de brugklas gaat mag nu ook. Ze verheugd zich er enorrm op. Die zal ook wat eerder aan de vriendjes beginnen denk ik. Ik snap ook niet zo goed wat het bezwaar is om de kinderen op een veilige en betrouwbare manier te laten wennen aan het uitgaansleven. Als ze 16 zijn mogen ze hier de discotheek en kroeg in. De meesten kijken daar reilkhalzend naar uit. En dat snap ik wel, ik vond het vroeger ook reuze gezellig.
Bij de 16 min avonde moet je trouwens wel kunnen bewijzen dat je 16 min bent. Dus de 16 jairige jongens die denken een leuk jonger vriendinnetje aan d e haak te jkunnen slaan kunnen het wel vergeten! Die komen er niet in.

Tinus_p

Tinus_p

03-09-2012 om 16:16

Tijd- en plaats afhankelijk

Hoe het op frisfeesten toegaat is nogal tijd- en plaatsafhankelijk: Het is niet één soort feest of organisatie ofzo.
ZO werden (worden?) sommige frisfeesten georganiseerd door tabaksfabrikanten -ze waren dus idd alcoholvrij.

Kortom, het enige dat helpt is rondvragen, hoe het er in jouw buurt aan toegaat.

Evanlyn

Evanlyn

03-09-2012 om 17:14

Frisfeest

Hier werd wel geschuurd, nota bene op een feest speciaal voor 12 jarigen (maar dochter dacht dat er ook oudere jongens rondliepen, wel onder de 16). Ze belde ons vrij snel en wil nooit meer naar de disco. De organisatie was het lokale wijkwerk. Er was idd veel toezicht, zowel binnen als buiten, maar op dat schuren werd kennelijk niet gelet, wat ik schandalig vind.

Schuren en fris

dat ''schuren'' is iets van deze jeugd! Als ze het niet willen, zullen ze dat moeten uitstralen (met kleding, dus niet te bloot etc. Bepaalde types stralen uit dat ze het juist wél willen, door hun uitdagende kleding), duidelijk afwijzen en ergens gaan staan waar het niet zo snel gebeurd, waar vriendinnen elkaar steunen en helpen. Mijn dochters vonden het ''schuifelen'' wat wij vroeger deden juist heel vreemd, met de vóórkanten tegen elkaar Verbieden als ze heel jong zijn kan mss. maar als ze ouder zijn moeten ze er toch mee om leren gaan, want het gebeurd nou eenmaal.Als je duidelijk ebnt, schijnt het wel af te nemen. Trouwens, wat ik hoor van mijn oudste dochter -17- is dat het bij de oudere jeugd ook al wel weer (vrijwel)over is, t is alleen spannend en ''in'' kennelijk als ze zo jong zijn (14)? Dat is dus precues de FRIS leeftijd. Goed over praten, voorlichten en over ná praten dus...?

Rugby het is nederland 2012!

En jij beweert dat je kleding uitstraalt hoe gewillig je bent. Wat zijn dat voor Taliban ideeën?

Hier worden de frisfeesten bovengemiddeld bezocht door jongens met Noord Afrikaanse roots. Dat zou geen enkel punt zijn als ze niet allemaal hun prachtige zussen thuis lieten. Voor mijn dochter was het eens en nooit meer.

Josephine, helaas

Hellas, inderdaad pikte mijn dochter de " sletjes" ( haar woorden) er zo uit. Allemaal net te uitdagend gekleed voor een 13 jarige op het frisfeest. En ook qua gedrag erg uitdagend naar de jongens toe. Die kregen van een bepaalde groep jongens dan ook erg veel sexistische aandacht. Maar volgens mijn dochter vroegen ze daar echt om door hun gedrag. Meiden van 13 hebben dat al feilloos door.
Het heeft nets met de talkban te maken en ook niet met de zedenpolitie. Het heeft te maken met gierende hormonen en nog niet weten dit in goede banen te leiden op je 13e. Hier ligt een taak voor de ouders. Maar aangezien je er niet bij bent zo'n avond kun je niet alles sturen....

Wijntje

Wijntje

03-09-2012 om 23:00

Inderdaad mach..

..je legt eigenlijk de vinger op de zere plek; gierende hormonen en hun "geflirt" en zo nog niet goed kunnen doseren. En nog geen idee hoe je opdringerige jongens afpoeiert.

Inmiddels hebben we na veel vijfen en zessen besloten om haar maar een keer te laten ervaren wat het is, zo'n Fris-feest. Van een paar collega's op het werk hoorde ik ook dat de lol er voor 15-jarigen alweer af is: véél te kinderachtig!
We hebben een aantal randvoorwaarden met dochter besproken: om half 12 naar buiten komen, mobiel aan èn af en toe checken, direct de dichtstbij wonende ouders bellen als er iets is, op elkaar letten, geen drankjes van vreemden aannemen, etc. Na afloop gaan we zeker napraten over hoe het ging. Daarnaast hebben we haar op het hart gedrukt dat dit geen vrijbrief is voor elk Frisfeest dat op de agenda staat. Dochter was helemaal blij. We zijn zéér benieuwd hoe het gaat.
Nog steeds hebben wij iets van "liever niet", maar goed, opvoeden is ook loslaten...

Evanlyn

Evanlyn

03-09-2012 om 23:08

Nou,

mijn dochter zag er keurig uit hoor, kon zo door de keuring van de taliban. Geen sexy bewegingen (ik ken haar), halflange mouwen, lange broek, niet strak, gewoon leuk. Geen hoofddoek, misschien was dat het? Tja, dan vroeg ze er ook om natuurlijk. Ze is wel opvallend mooi, maar verbergt dat juist achter wijde kleding. Ze wilde alleen maar lekker dansen en is echt niet geïnteresseerd in jongens, behalve om gewoon mee te spelen op het schoolplein.

Ik vind dat de leiding in had moeten grijpen. Niet alle meisjes van 12 zijn zo assertief dat ze meppen kunnen uitdelen en toch nog een leuke avond hebben. Sommigen vinden het dan niet leuk meer. Die meppen deelde dochter inderdaad uit, maar toen had ze ook geen zin meer. Ze vond het gewoon smerig. En ik had haar niet kunnen voorbereiden, wist ik veel hoe dat tegenwoordig gaat? Ik vind het dan ook niet nodig dat ze nog eens naar zoiets toe gaat en zij zelf al helemaal niet. Jammer van het dansen, dat heeft ze altijd leuk gevonden.

Maylise

Maylise

03-09-2012 om 23:27

Nee

Van mij mag het niet om de hierboven genoemde redenen. Juist dit soort feesten trekt vaak een publiek die nog niks van zelf controle hebben begrepen. Veel jongens die inderdaad elk meisje als een object zien. In de optiek van veel jongens (en ook mannen) is het inderdaad zo dat als de vrouw daar is dat dus is omdat ze gewillig is en als blijkt dat dit niet zo is dan kunnen de consequenties vervelend zijn. Dit soort feesten zijn wat dat betreft toch een soort vleesmarkt/ Dat is het uitgaansleven misschien ook wel deels maar dat is toch wat diverser en bovendien zijn de deelnemers ouder. Mijn ervaring is dat juist dit soort feesten vaak verkeerde types trekken/ Niet iets waar ik jonge kinderen mee wil confronteren.

Uitgaan doen ze maar later als ze groot zijn.Mijn 14 jarige laat ik echt niet ergens heen gaan waar allerlei vieze jongens aan haar gaan zitten.

Overigens zal ik niet zeggen dat elke feest avond of disco activiteit voor jongeren een verkeerd publiek trekt. Daarom zou ik inderdaad ook even kijken naar het soort publiek wat betreffend feest trekt en welke organisatoren er zijn.

Echter die frisfeesten heb ik vooral negatieve dingen over gehoord; met name inderdaad over groepen jongens die daar komen en over het zogenaamde schuren.

Let ook op de groep

Hier ook 'frisfeesten' georganiseerd door verenigingen, dus geen fabrikanten Een soort verlengde van de speeltuinverenigingen. Wel met proffesionele beveiliging. Hier wilde 14 jarige afgelopen zomer voor het eerst heen, ze is al een half jaar 14 dus had er ook eerder om kunnen vragen. Dat ze dat niet deed ligt puur aan het feit dat haar vriendinnen waar ze het meeste mee om gaat nog geen 14 waren. Ik vind het wat betreft die frisfeesten ook belangrijk met wié ze gaat. Er is in haar klas een ander groepje meiden waar ze zijdeling wel eens mee omgaat (niet met het groepje dan, maar 1 op 1) die qua ontwikkeling al véél verder zijn dan dochter. Die zijn al druk met jongens, kleden zich opzichtiger (strakke shirtjes) niet eens bloot, maar ook uit de verhalen van 14 jarige weet ik dat spelen op het schoolplein al ver van hun bed is
Jongste heeft daar nog niet zoveel mee. Die vind dat gedoe met jongens maar 'vermoeiend' en gaat liever met ze een potje voetballen en ligt in een deuk dat ze haar 'speelkameraadjes' als 'aantrekkelijk' beschouwen.
Met dit groepje had ze al eerder kunnen meegaan...die waren al eerder 14. Maar zelf zag ze daar ook niks in. Dat 'gedoe' daar had ze helemaal geen zin in en wat als ze het afschuwelijk vind en eerder weg wil? Vinden ze haar dan geen spelbreker? Wij hebben eerlijk aangegeven dat wij dat ook niet zo zien zitten. En zo kabbelenden we verder tot haar gelijkgestemde vriendinnen ook 14 waren. Dat was afgelopen vakantie het geval. 14 jarige heeft heerlijk gedanst en met afschuw die andere klasgenoten bekeken en ze hebben zich er verre van gehouden. Na 2 keer hadden ze het wel bekeken. Dat dansen was wel leuk, maar al dat 'gedoe' eromheen en het kostte nog geld ook....Ze gingen van dat geld liever zwemmen of een ijsje eten
Buiten de regels bij die frisfeesten (hier mag je niet naar buiten, naar buiten=naar huis of opnieuw betalen) vind ik de 'groep' waar ze mee gaat ook belangrijk. Is het een groepje dat ong. in dezelfde ontwikkelingsfase zit? Of haar al lang voor? Ik denk namelijk dat het in een groepje dat wél schuurt en zoent voor een eenling een stuk lastiger is om zich daaraan te onttrekken of er nee tegen te zeggen. Voor pubers is de sociale context enorm van belang en van invloed.
Denk daar ook over na en maak goede afspraken. Ook samen met de groep ophalen en brengen is praktisch gezien enorm handig. Hoef je niet elke keer midden in de nacht heen en weer te rijden en het voelt 'veiliger' dat ze daar met een groepje buiten op vervoer staat te wachten dan moederziel alleen.
groeten albana

Josephine, verdrietig en consequentie van kledingkeuze

het is de ervaring van mijn dochters en vriendinnen. Meisjes die er erg bloot uitzien en zich uitdagend gedragen, uitdagend dansen, veel make-up op, grote oorbellen etc. , die krijgen méér kans op schuren. (dat is iets meer genuanceerd dan ik eerst zei...) Maar dat was vroeger toch ook al..??? (jaren 80, jaren 60..??)Ik wil nix zeggen op je opmerking over ''taliban en ook nix over Noord Afrikaanse jongens, die zusje s thuis laten'', dáár wil ik het niet over hebben.Het doet mij verdriet dat er soms zó gesproken wordt over andere culturen.
Het reageren van jongens op uitdagend geklede meisjes is van alle tijden, van alle culturen, daar ga ik zeker geen andere culturen op een negatieve manier bijslepen. Natúúrlijk moeten meisjes er uit zien zoals ze zelf willen, maar: er zit wél vaak een consquentie aan vast, al is het niet wat je er mee bedoelde! En dat weet ik uit ervaring, aangezien ik punk was en genoeg voorbeelden kan aandragen hoe men reageert op kleding en uiterlijk

Yura

Yura

04-09-2012 om 10:57

Niet echt blij mee

Zoon is vorig jaar in de herfstvakantie een keer geweest, hij zat toen in 2 vwo. In de meivakantie van het schooljaar daarvoor wilden vrienden ook al gaan en toen ze hem belden wat hij nou deed, zei hij dat hij geen zin had, dus ik blij. Hij moet het inderdaad zelf betalen, en dan heeft hij toch wat minder zin. Na die ene keer hem niet meer gehoord. Die keer hoorde ik gelukkig op de sportvereniging heel veel jongeren die gingen, ook oudere meisjes (jaar of 16) die hem wel kenden en vonden dat hij wel kon gaan en ze zouden wel een oogje in het zeil houden. Dochter zit nu in 2 vwo, vorig jaar heb ik haar er nooit over gehoord, maar hier is het gelukkig pas vanaf 13 en ze is een jonge leerling. In de herfstvakantie zou ze net mogen, maar ik goede hoop dat haar vriendinnen er geen behoefte aan hebben. En als ze toch gaat weet ik dat er veel bekenden zijn, we wonen in een dorp waar eigenlijk alle pubers elkaar wel kennen omdat ze ooit bij elkaar in de klas hebben gezeten of bij een broer of zus en omdat iedereen bij dezelfde voetbal en/of tennisvereniging zit. Dus dan is er toch best wel sociale controle. Maar ik hoop het zolang mogelijk tegen te houden.
Sommige kinderen gaan in een andere plaats 20 km verder, daar is het ook vanaf 12. Maar ik heb al gezegd dat ik dat niet wil hebben. Daar kennen ze niemand en ik ga echt niet ze daar midden in de nacht vandaan halen. Als het in de buurt is spreek je meestal met andere ouders af.

Fiorucci

Fiorucci

04-09-2012 om 11:26

Rugby ot

Punk/emo/gothic/metal/alto zijn heeft nog een voordeel weet ik inmiddels: Ze willen nog niet dood gevonden worden op Frisfeesten..)
Die van mij gaan gezellig naar Appelpop, beetje chillen in de zon en muziek luisteren..

Fiorucci

idd. Maar je eigen smaak/weg volgen heb ik met de paplepel ingegoten (?)bij mn dochters en nu pluk ik daar de vruchten van....ik bracht ze met veel plezier naar FRIS, plaatsen waar ik zelf idd nooooooooit gekomen zou zijn! Ik heb ze ook geleerd dat je met je uiterlijk iets kan uitstralen, bv.: ik kwam in n juwleierszaak, in mn punkloffie, ringen bekijken...daar waren ze in de winkel niet zo gecharmeerd van. Ze bleven naast me lopen, me aanstaren etc. Maar niets vragen. Even later kwam mn (aanstaande) man binnen, vanuit zn werk (in net pak). Hij werd direct vriendelijk geholpen etc. Toen bleek dat ik bij hém hoorde, werd er toch wél vriendelijk gedaan
Zo ook dachten jongens van mij, dat ik ''wel makkelijk'' over sex en drank en drugs dacht...want zo zag ik er uit?! T gaat onbewust, ook bij mij, maar je kan er rekening mee houden..

Maylise

De jongens die hier op de frisfeesten komen (het heet hier trouwens niet zo) zijn exact dezelfden als die op de schoolfeesten komen. Er is hier 1 middelbare school in de regio. Het verschil tussen een schoolfeest en een tienerdisco is eigenlijk miniem. De kinderen van 13 tot 15 hebben er veel lol. En natuurlijk gaan er dingen mis en willen er af en toe ouderen jongens in. Maar dag gaat nie lukken. Ook zijn er wel eens dronken 14 jarigen die thuis !! A alcohol gehad hebben. Die komen er ook niet in, er is zelfs een alcoholblaasapparaat.
Hier gaat het dus wel aardig en mijn kinderen hebben en veel lol in (gehad).

Jade

Jade

04-09-2012 om 19:40

Ook fris...

Mijn dochter is een aantal keren naar zo'n zgn. FRIS feest geweest. Er werden op een avond alcoholvrije cocktails gekocht incl. een t-shirt met de tekst 'Nuchtere Fries'. Mijn dochter vond het op een andere avond zo stom dat er jongeren van een jaar of 14 (15) al aangeschoten naar binnen wilden (er is gelukkig altijd alcoholcontrole).

Ze werden door een ouder gebracht en ook weer opgehaald. Een tijd werd afgesproken, er werd even gesmst ('we zijn er') en dan kwamen ze naar buiten.

Maar mijn dochter taalt er nu niet meer naar (maar even houden zo

Geen probleem hier

Mijn dochter gaat binnenkort naar haar 2e Frisfeest, samen met haar vriendin/klasgenootje.

De eerste keer was in het voorjaar en na de website te hebben bekeken besloten het een keer aan te zien.

Nu heb ik het over twee zeer nuchtere dames, die hun eigen plan trekken en gewoon lekker uit hun dak willen gaan op de beat. En dat vinden ze heerlijk.

Ik vind het een prima manier om ze een avond te laten uit gaan, met wat controle en ik lever zelf af en haal op.

Ik vertrouw mijn puberella, en geef haar graag de vrijheid om naar zo'n feest te gaan. Zolang ze daar goed mee omgaat en er geen gekke dingen gebeuren vind ik dat geen enkel probleem. Puberella verteld altijd veel, dus ik hoor in geuren en kleuren wat andere puberella's daar doen. 'Getver mam, we zagen er een paar schuren! Te erg gewoon'.

Tja, dat gebeurd, maar er is een groot verschil tussen een 12/13 jarige, of een 16 jarige.

Ik geloof niet dat ik op dezelfde planeet woon

Ik zit hier echt verbijsterd achter mijn computer. Moeders die hier achter elkaar de goede zeden bezingen van hun dochters (nee, mijn dochter draagt geen te korte rokjes) en vervolgens hun 12-13 jarige dochters napraten over het uitdagende gedrag van andere meisjes "die erom vragen'.
Dit is Nederland 2012, maar onze dochters moeten zich zedig gedragen. Ben ik de enige hier die haar dochter leert dat zij baas is van haar eigen lichaam en dat zij daarvan mag genieten en haar eigen grenzen hierin mag stellen. En natuurlijk breng ik haar gezond verstand bij en het is niets voor niks dat ze deze feesten niks vindt.
Hier is het de realiteit dat op de fris-feesten de verhoudingen volkomen zoek zijn. Maar we mogen hier wel schrijven dat de meisjes sletten zijn, maar ik mag niet schrijven waar de meerderheid van de jongens vandaan komen en dat ze hun zus thuislaten.
En Rugby, lees geen krant en kijk niet om je heen en blijf lekker op je onverschillige roze wolk zitten begrip te hebben voor alles en iedereen, behalve de leeftijdsgenoten van je dochter, die zich zedig dienen te gedragen. Toevallig is dit is de realiteit waarin mijn dochter opgroeit, maar misschien woon jij heel ergens anders. En jammer dat je verdrietig wordt van mijn mening over de Taliban. Ik persoonlijk wordt er treurig van als vrouwen niet alleen buitenhuis mogen komen, geen auto rijden, geen opleiding krijgen. Nog treuriger wordt ik als vrouwen gemarteld worden vanwege het laten zien van een blote enkel. Zo heeft ieder haar eigen verdriet nietwaar?
Als mijn dochter het over "sletten" heeft ga ik met haar in discussie, in plaats dat ik haar napraat en bevestig dat zij "netjes" en beter is.

Ik snap je verbijstering niet.

Josefien, als jij duidelijk met een oordeel praat over een groep noord afrikaanse jongens die bij jullie de frisfeesten blijkbaar onprettig maken (voor) oordeel jij erg hard den hele groep. Dat doe jij als volwassene vrouw. Terwijl je er niet bij bent geweest.
Als mij 13 jarige dochter over sletjes praat op een frisfeest waar ze wel zelf bij was hecht ik hier meer waarde aan. En natuurlijk bespreek ik met haar de woordkeus. Maar het is wel de woordkeus van de 13 jarigen.
Als een 13 jarig meisjer in een ultraminirok een lapdance ten beste geeft bij een noordafrikaanse jongen je van 13 vind ik dat van beide onacceptabel. En ja, natuurlijk mag ze met haar lichaam doen wat ze wil. Maar blijf dan van die jongens af als je niet wil dat die op je reageren. En dat zijn dan de meiden die mijn dochter slet worden genoemd en w aarr eigenlijk iedereen wat meewarig naar kijkt.
Overigens gaf ik aan dat mijn oudste, die de frisfeesten al ontgroeid is, erg braaf was en zedelijk. Maar mijn jongste staat wat anders in hetnleven en zal haar portie flirten wel meepikken . En juist met haar zal ik daar veel over spreken. Maar of ze alles verteld weet je nooit.
Vergeet niet dat als ze eenmaal 16 zijn het uitgaan vaak echt begint. En met 17 of 18 wonen mijn kinderen op kamers en kunnen ze doen wat ze willen. Ik denk niet at het zin heeft ze tot hun 16e volledig uit het disco en feest gebeuren te houden.

Vic

Vic

04-09-2012 om 23:02

Hmmm

We hoeven anno 2012 de problematiek rondom jongens uit bepaalde bevolkingsgroepen toch niet meer te bagatelliseren cq ontkennen? Omdat dat al veel te lang is gebeurd, heeft de PVV zo groot kunnen worden.

Trouwens josephine

Je maakt in je laatste posting een vergelijking tussen het het feit dat meisjes slet genoemd worden en de herkomst van de jongens die bij jullie blijkbaar op de frisfeesten komen.
Hoe kan je in godsnaam gedrag van bepaalde meisjes vergelijken met de herkomst van jongens. Heb het dan over hun gedrag. Maar niet alleen over hun herkomst. Wat maakt het gedrag van de "sletjes " beter dan dar van de jongens? Beide maken ze lichamelijk contact met de ander. Het zijn er maar een paar, maar helaas bij iedereen bekend. Sorry, het is et anders.
In ons provinciestadje in het noorden van het land zijn weinig marokanen ( want dat bedoel je, maar durft het niet te zeggen). Wel een aantal Turken en Antillianen. Die zitten allemaal op dezelfde middelbare school als al die andere jongeren in onze regio. Het zijn gewoon klasgenoten net als ieder ander..

Vic

Ik geloof best dat die groepen jongens een probleem kunnen zijn. Maar om dan maar te stelllen dat alle frisfeesten poelen des verderfs zijngaat mij te ver.
Het probleem mer de marokaanse jongens is hier niet.
Natuurlijk zijn er wel dingen op zo' n feest die ik liever niet bij mijn dochter zou zien. En daar hebben we het dan over.
Aan de andere kant, toen ik zelf in de brugklas zat waren er ook steeds wisselende verkeringen van mijn klasgenoten en werd er ook uitgebreid gezoend op allerlei feesten. De tijden zijn echt niet zo heel erg veranderd.

Maylise

Maylise

04-09-2012 om 23:46

Dat woord

Slet vind ik een verschrikkelijk woord. Ik weet dat jongens en mannen zo onderling over vrouwen praten maar het is nog veel erger als vrouwen zelf elkaar zo de maat nemen.

Als een meisje met hotpants en een korte top aan naar de disco wil dan is dat nog geen uitnodiging om aan haar te komen/

Natuurlijk je roept een bepaald beeld op als je als meisje je zo kleed. Daar waarschuw ik mijn dochters ook voor. En geheel persoonlijk vind ik een kledingstijl die te bloot is ook gewoon heel lelijk.

Maar dat betekent nog helemaal niet dat een meisje dat zich zo kleed makkelijk is in de zeden of dat het een uitnodiging is voor jongens om aan haar te zitten.

Maylise

Maylise

04-09-2012 om 23:47

Organisatoren

De frisfeesten die ik ken zijn overigens commercieel en trekken een publiek van meerdere scholen en ook veel onbekenden/ Het is dus allerminst een veilig feestje onder vrienden. Het trekt vaak groepen jongens inderdaad. Hierdoor wilde ik dus niet dat mijn kinderen hier heen gingen.

Fiorucci

Fiorucci

05-09-2012 om 07:07

Maylise

Dat ben ik helemaal met je eens. Hoe een meisje zich ook kleedt, het mag nooit een vrijbrief zijn voor anderen.

Vrijbrief?

Nee geen vrijbrief........Maar je maakt mij niet wijs dat die meiden zich zo kleden omdat het zo 'lekker' zit.
Laten we er maar niet om heen draaien. Als ik vroeger met mijn vriendinnen uit ging hielden we met onze kledingkeuze en met hoe we er uit zagen wel degelijk rekening met welk effect we hadden op jongens en meestal hadden we daar wel 1 bepaalde jongen bij in gedachten. We 'gedroegen' ons er ook naar....En dat alles voor die ene bepaalde jongen waar we dan ons oog op lieten vallen. Niet voor de rest...wat dat betreft waren we keurig en het was niet bepaald zo dat we talloze jongens wilden imponeren. Maar dat onze kleding en onze houding effect had dát wisten we héél goed. En de bedoeling van dat alles was dat juist die ene daardoor naar ons om keek. Juist in een groep (wat vaak het geval is op zo'n frisfeest) en juist in 'vrije tijds setting', lekker veilig voelt dat, tussen je vertrouwde vriendnnen. Ik zie het ook bij dat groepje vriendinnen waar dochter zijdelings mee omgaat. Dat zijn helemaal geen 'sletjes' zoals hierboven genoemd. De meesten zijn aan zoenen nog niet eens toe. Maar ze 'kijken' al wel naar jongens en hebben er vast al de nodige praatjes en fantasieën over. Niks mis mee hoor, daar zijn het pubers voor en ze hebben de leeftijd ervoor. Maar je ziet het gewoon aan hun 'kledingstijl' en dan praat ik niet eens over 'bloot', het is meer dat ze hun 'rondingen' ietwat beter laten uitkomen dan wanneer ze gewoon naar school gaan....Of er meer de aandacht op vestigen dan doorgaans met de nodige opsmuk (kettingen ofzo).
Dat die door hormonen geplaagde jongens er dan naar kijken, kun je ze toch ook niet kwalijk nemen? Die voelen zich ook door die kledingkeuze meer dan anders aangetrokken tot die meiden. En ze kunnen aan de neus niet zien of zij nu net die ene zijn waarvoor dat meisje zich zo aangekleed heeft. Dus 'proberen' ze het.
Er schuilt wél enigzins een waarheid in dat meiden zich wel zeker heel vaak op een bepaalde manier kleden met redenen. De clou is dat het meisje enigzins stevig in d'r schoenen moet staan wil ze dan de jongens van zich afslaan. En je wat doorgaans, vrije tijds achtiger kleden zoals als je met ze voetbalt zal dat effect veel minder hebben. Het is geen oproep om je dan maar zedig te bedekken en een hoofddoek om te doen. Maar het is de pure waarheid. Het is net als je een pot stroop open op tafel zet. Daar komen de vliegen toch ook in zwermen op af? Het is net zo logsich en het ene het gevolg van het andere.
Geen vrijbrief, maar niet alle meiden staan zo stevig in de schoenen dat ze niet bezwijken onder al die aandacht en dat nog in een groepje waar het groepsgedrag behoorlijke invloed heeft omdat het pubers zijn.
Het is wel zeker heel verstandig om je meiden van die kledingkeuze en welk effect dat evt. heeft op jongens te doordringen. Als ze het al niet zelf weten.......
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.