Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gedrag puberdochter van bijna 16

Mijn dochter wordt in oktober 16 jaar. Sedert begin dit jaar heeft zij een vriend. In het begin waren wij hier gelukkig om want zij is enig kind en het is een correcte jongen. Maar stilaan laat haar gedrag te wensen over. Zij wil de bus steeds vroeger en later nemen om met hem af te spreken. Zij komt dan later thuis en eet niet meer. Zij zegt dat ze iets moeten verkopen voor de jeugdbeweging en ondertussen is zij met hem naar zee. Ze bestelt schoenen online die nadien nog moeten betaald worden en waarvan ik niets afweet. Ze gaan nu samen naar de jeugdbeweging, maar ik weet dus niet of ze effectief zullen gaan, ze kan ondertussen bij hem thuis gaan. Ik heb haar wel al een voorbehoedsmiddel gegeven qua niet voor voldongen feiten te staan. Thuis is zij lichtgeraakt, voor de kleinste zaken kan zij uitvliegen. Normaal eten is er ook niet bij. Verder nodigt ze hem te pas en te onpas uit als het haar schikt. Wat natuurlijk niet altijd voor ons past. Als ik een maandelijkse storting doe is het al vlug op waardoor ze dan gaat babysitten maar nog niet voldoende is om de maand rond te komen. Al enkele jaren gaan we jaarlijks 2x op reis naar het buitenland, 1x in de zomer, en 1x op het einde van het jaar. Nu wil ze eind december plots niet meer mee, ze ziet het niet zitten om in een kamer samen te slapen en wil een kamer alleen. Het is een modern hotel maar een kamer alleen is niet betaalbaar en het is toch maar voor 4 dagen. Het lijstje van foto's van de school ligt gewoon op haar bureau zonder het af te geven voor het bijbestellen. Er is steeds wanorde in haar kamer. Kleren liggen in de kast gegooid, haar schoolblaadjes liggen gewoon op het bureau zonder te klasseren, flesjes van fruitsap in de kast. Ik heb de indruk dat ze niet goed overweg kan met regeltjes ze wil zelf de leiding nemen en de zaken doen zoals het haar uitkomt. Hoe kan ik dit aanpakken?

margaretha

margaretha

20-09-2017 om 17:26

tsja veel tegelijk

Ik ben bang dat je op dit forum veel nederlandse adviezen gaat krijgen, gestoeld op de nederlandse cultuur. Toch ook veel gemeenschappelijks. Een dochter die ineens sterker gaat puberen, haar eigen weg meer wil gaan. Een gesprek aangaan waarin je duidelijk zegt dat ze een verbinding is aanggegaan met de jeugdbeweging en dat die haar daar ook verwachten, op haar rekenen. Dat er per maand xx-zoveel op haar rekening gezet zal worden en niet meer (dus onverwachte / niet afgesproken schoenen moeten toch echt daarvan betaald worden). Sterk zijn en niet meer op haar kamer komen, opruimen (of niet) is haar zaak. Heeft jullie school ook smartschool? dan kun je daarin te weten komen dat er iets is als foto's die ingeleverd/ nabesteld en kun je haar daar naar vragen. Schoolblaadjes die niet geklasseerd zijn is haar probleem en daar zal ze zelf achter moeten komen. Vriend uitnodigen, hij komt voor haar. In december is ze 16, vreemd is het niet dat ze dan geen kamer meer delen met haar ouders, maar als alles al geregeld is dan duidelijk maken dat het de laatste keer is (volgende vakantie aparte kamers ook al is het duurder, ze kan daaraan meebetalen door oppasgeld te sparen ) Diepe zucht nemen en verder gaan, het hoort bij haar leeftijd (grenzen aftasten, eigen ding willen doen). Wat eten betreft, mijn kinderen moeten ruim op tijd laten weten of ze die dag mee-eten of niet.

Lou

Lou

20-09-2017 om 19:47

Wat is belangrijk?

Kies uit wat je belangrijk vindt, wat je zorgen baart. Als ik het zo lees, denk ik dat het gaat over haar humeur, goed eten en geld. Kun je daar niet eens gewoon naar vragen, in een open gesprek? Vraag of ze wel blij is met die jongen. Op het antwoord kun je inhaken met: je lijkt namelijk zo lichtgeraakt de laatste tijd. En: je verandert zo snel, ik wil natuurlijk wel graag weten of het wel goed met je gaat. Kijk waar zij mee komt. Wat vindt ze zelf belangrijk, hoe vindt ze zelf dat het met haar gaat? Hopelijk kom je samen tot oplossingen.

(Is dit een Nederlands advies? En waarom moet Jeanine daar bang voor zijn?)

margaretha

margaretha

20-09-2017 om 20:24

re lou

nederlanders zijn wat vrijer in opvoeding, scholen hebben minder strakke regeltjes, bij elkaar over de vloer komen wordt veel vaker gedaan. Ik herinner me een klasgenoot van mijn jongste zoon die heel blij was dat hij een middag mee mocht naar ons toe. Dat was toen ze al in klas 3 of 4 middelbare school zaten. Het is hier gewoon dat ouders elke week in de schoolagenda (verplichte van school, geen eigen keus toegestaan) een handtekening zetten bij het huiswerk voor gezien, bij de toetscijfers , bij alle extra opmerkingen (meegekregen formulieren, te laat gekomen). Veel meer controle

Lou

Lou

20-09-2017 om 21:13

margaretha

Zoiets vermoedde ik al, maar bedankt voor de uitleg.
Mijn advies blijft dan staan: praat eens met je dochter. Praten met je kind doet men in België denk ik ook wel, of niet, of moeizaam, net als in Nederland

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-09-2017 om 22:14

Ik lees niets geks

Het is een puber, die doen zo. En dat is heel gezond.

margaretha

margaretha

20-09-2017 om 23:22

re lou

Je hebt gelijk. Ik liep ook wel wat snel vooruit en idd de adviezen zullen op hetzelfde neerkomen. Maar soms heb je gewoon cultuurverschillen en dan kunnen adviezen toch niet zo gemakkelijk overgenomen worden of worden verkeerd begrepen of juist niet begrepen waarom er advies gevraagd wordt. Bij anderen in huis komen is bv. echt anders (en dat is best wennen geweest).

eens met Phryne

Ik lees ook geen dingen die ongebruikelijk zijn voor een puber. Ze heeft behoefte aan meer privacy en autonomie. Dat ga je niet oplossen met strenger aanpakken. Je zult moeten accepteren dat dit haar weg naar volwassenheid/zelfstandigheid is.
Natuurlijk zijn er regels waar zij zich aan zal moeten houden. Bijvoorbeeld over de tijd waarop ze thuis moet zijn, en wanneer haar vriend bij jullie kan zijn. Dat soort zaken.
Maar troep op de kamer, geld dat op is, schoolzaken die ze niet helemaal op orde heeft... dat lijken me nou typisch háár problemen die ze dus ook fijn zelf op mag lossen. Daar zou ik haar meer in los gaan laten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.