Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
bob

bob

03-12-2017 om 18:01

geen vrijheid van ouders en ik ben 16 jaar

ik ben 16 jaar en mag niet naar buiten om met mijn vrienden te chillen. mijn ouders zeggen dan dat dit mij naar het slechte pad kan leiden.mijn vrienden zijn de braafste mensen in de wereld maar mijn ouders zoeken een smoes om mij thuis te houden wat ook belachelijk is omdat ik al 16 ben. mijn school endigd om 15:10 en ik moet thuis zijn voor 16:00 anders word me pa helemaal gek. ik heb nooit iets verkeerd gedaan waardoor zij zeggen dat ik niet naar buiten mag. op vakanties ben ik altijd thuis en al mijn vrienden zijn buiten aan het chillen met elkaar. het is alsof ik de enigste ben in de wereld die dit overkomt. ik hebt het vaak genoeg er over gepraat met hun maar ze luisteren nooit. het lijkt alsof ik geen 16 ben maar 5. mijn vraag is of het normaal is om een jong volwassene zo te behandelen. dank u wel voor het lezen van dit bericht.

bob

bob

03-12-2017 om 18:23

geen vrijheid van ouders en ik ben 16 jaar

ik heb een telefoon maar die wordt elke keer afgepakt voor 2 maanden voor de kleinste dingen. ze kunnen ook met mij praten maar als ik bijv. moet nablijven kan ik mijn telefoon missen voor 3 maanden. ik snap echt totaal niet waarom ze zo streng zijn. ik praat erover met mijn moeder zij zegt het tegen mijn vader en hij zegt meteen nee. alles wat ik vraag is nee.

Triva

Triva

03-12-2017 om 18:29

hebben

ze geen werk omdat ze de hele dag op je letten? Kennen ze je rooster ook precies uit hun hoofd? Laat ze die telefoon lekker afpakken, kunnen ze je 2 mnd lang niet bellen waar je bent.

bob

bob

03-12-2017 om 19:06

triva

mijn vader werkt nachtdiensten en mijn moeder werkt niet dus ze zijn thuis waneer ik thuis ben

Mijntje

Mijntje

03-12-2017 om 19:15

school

Ben je 16? Na een punt moet een hoofdletter als je een nieuwe zin begint
Gaat het niet zo goed op school dat je op tijd thuis moet zijn?
Als je cijfers er niet onder zouden lijden zou je best over wat meer vrijheid mogen kunnen onderhandelen.
Ik zou als ik jou was maar snel een diploma halen!

tante Sidonia

tante Sidonia

03-12-2017 om 19:26

de term jong volwassene

wordt gebruikt voor 18+ tot ongeveer 23 jaar.
Desalniettemin ben ik van mening dat je wel erg streng en onredelijk kinderlijk benaderd wordt. Ik zou als ik jou was eens gaan praten met een jeugdhulpverlener, maatschappelijk werker of misschien in eerste instantie een mentor.
Je krijgt zo geen ruimte om te ontwikkelen en een beetje te experiomenteren met je leeftijdsgenoten. En dan bedoel ik zeker niet dat je alcohol of drugs zou moeten proberen, zeker niet. Maar wel chillen met vrienden en je eerste stappen op het liefdespad als dat aan de orde zou zijn... Succes

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2017 om 19:40

Bob

Hoewel ik denk dat je geen jongen van 16 jaar bent met zulke strenge ouders, maar iemand die wil kijken hoe ouders op dit probleem zullen reageren, toch een serieus antwoord: nee, dit is niet normaal. Als dit zonder reden, je kan zoveel zeggen over 'braafste vrienden' maar zouden wij dat ook vinden?, de gang van zaken bij jullie thuis is, moet je inderdaad naar een vertrouwenspersoon, je mentor, familie, net wie je vertrouwt.

Limi

Limi

03-12-2017 om 20:14

16?

Qua taal zit je op het niveau van mijn 8-jarige.

Die mag ook nog niet chillen, nee

Pirata

Pirata

03-12-2017 om 20:20

Limi

Lekker opbouwende reactie.... ik denk door het taalgebruik juist dat dit om een 16-jarige gaat.
En nee, ik vind het ook niet gebruikelijk klinken. Maar wellicht zit er meer achter? Heeft pa zelf slechte ervaringen gehad? Is er eerder iets voorgevallen waardoor alles strenger is geworden?

Limi

Limi

03-12-2017 om 20:43

echt?

Echte 16-jarigen schrijven nog zo?

Maar als hij met meer dan taal op een lager niveau functioneert kan het wel verklaren waarom hij niks mag.

Ja, onredelijk streng.

Ik vind het ook onredelijk streng klinken, maar wat ik vind daar schiet je niets mee op.
Als ik dit soort verhalen lees en hoor dan denk ik altijd:"Die knul is vast op zijn 18e jaar de deur uit." Je hebt al veel gepraat, proberen te overleggen, het helpt allemaal niet begrijp ik uit je verhaal.

Heb je broers/zussen en zijn je ouders tegen hun ook zo streng?

Echt, ik zou op mezelf wonen zodra ik de kans zou hebben en tot die tijd...ja en amen knikken en ze respecteren als het verder goede ouders zijn.

Limi

Wat jij in ieder geval niet geleerd hebt is dat woorden, mondeling en op papier, kwetsend kunnen zijn. Wat dat betreft beschikt Bob over betere sociale kwaliteiten dan jij. Schrijft respectvol over zijn ouders, knap voor een jonge knul van 16 jaar.

Kan jij nog wat van leren. op sociaal niveau scoort een kleuter nog beter
Ik zet er maar een smiley bij, maakt hatelijkheden een stuk gezelliger

bob

bob

03-12-2017 om 21:17

reden van taalgebruik

ik ben inderdaad wel een 16 jaarige. ik snap iet waarom daar een vraagteken bij komt. de reden dat ik zonder hoofdletters type is omdat anders het te lang duurt en als me vader ziet dat ik dit online bespreek wordt hij helemaal boos.

bob

bob

03-12-2017 om 21:20

niveau van taalgebruik

ik ben ten eerste heb ik dyslexie en ten tweede zit ik op vwo 4 dus over slimheid en dergelijke kunt u niet praten omdat u mij niet kent. ik vind het jammer dat u zo reageert het kwetst me naarmelijk enorm. ik had verwacht dat mensen zouden zeggen dat ik gelijk had. maar dat u begint over hoe ik type vind ik zwaar laag van u.

Limi

Limi

03-12-2017 om 21:27

tja

Ik moet afgaan op hoe jij typt en wat jij typt. Niet op wat je allemaal niet vertelt over jezelf.

Pirata

Pirata

03-12-2017 om 21:29

Mijn zoon is 15,5 en tikt net zo.
Niks van aantrekken, Bob. Maar denk je dat er een reden achter zit? Mag je andere dingen wel doen? Sporten of een bijbaan?

vlinder72

vlinder72

03-12-2017 om 22:14

Limi

Mijn zoon van 15 schrijft ook zo. Hij zit in 4 Havo. Hij is dyslectisch en schrijft alleen fatsoenlijke zinnen als het persé moet. De meeste van zijn zinnen bestaan uit whats app taal. De zinnen van mijn 8 jarige zoon zijn nog veel kinderlijker. Maar fijn dat jouw 8 jarige zoin wel al volzinnen schrijft.

En nu terug naar Bob. Heb je een bijbaan? Sport je? Zou je met een bijbaan en sport misschien meer vrijheid kunnen krijgen. Sporten is toch minder eng voor ouders dan chillen. Door de week trainen. Op zaterdag een wedstrijd. Een bijbaan voor een paar uur in de week. Ik zou ook zo snel mogelijk een "eigen" telefoon zien te krijgen. Een die de je ouders niet kunnen afpakken. Een telefoon afpakken bij een 16 jarige vind ik wel erg ver gaan. Niet mogen chillen daar kan ik mij iets bij voirstelken. Ik zie dan van die jongens en meiden voor me die rondhangen in het winkelcentrum. Rommel maken en een bushokje slopen. Mijn zoon zegt gewoon dat hij naar die en die gaat om een voetbalwedstrijd te kijken. Of fifa te spelen. Hij zegt ook hoe laat hij weer thuis komt en is eigenlijk nooit te laat. En als hij dan toch ergens buiten rondhangt dan heb ik daar geen idee van. Maar dat geloof ik eigenlijk niet.

Stiekem?

@Vlinder72,, je zet hem aan tot stiekem gedrag. Het lijkt mij niet prettig voor TS als hij stiekem moet doen. Stel dat hij wordt geappt en zijn mobiel gaat af..

@Bob,, heeft je vader een familielid waar je goed mee kan praten? Misschien kan deze met je vader een gesprek aangaan. Of met jullie gezamenlijk?

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2017 om 02:02

Bob

Er worden wel eens aparte berichten op dit forum geplaatst door jongeren die zich vervelen, vandaar de argwaan, ook van mij.

Als je vader echt zo streng is als je zegt, vind ik dat je genoeg reden hebt om iemand in vertrouwen te nemen en daarmee naar oplossingen te zoeken.

Ik heb een oudere zus die dit vroeger voor mij deed. Dankzij haar mocht ik oorbellen, spijkerbroeken (ik heb het over 40 jaar geleden), samen met haar op vakantie, dat soort dingen. Jij hebt ook iemand nodig die je vader tactvol duidelijk moet maken dat hij té streng is.

Mijntje

Mijntje

04-12-2017 om 07:35

Bob

Het hoge melige pubergehalte hier lokt bepaalde reacties uit, maar als je snel moet typen snap ik dat.
Wij weten vanaf hier niet waarom m.n. je vader zo op je huid zit en of je niet eerder iets hebt 'misdaan', in zijn ogen. Mogen je vrienden nooit bij jou over de vloer komen? Ik hoop ook dat je een familielid (oom, tante?) in vertrouwen kan nemen om je te steunen, want als dit zo blijft wordt het voor jou lastig om dit nog zeker twee jaar vol te houden en jaagt hij jou het huis uit. Sterkte!

Limi

Limi

04-12-2017 om 07:37

Ok dan

Maar als het je hoog zit en je wil serieus advies van volwassenen is het handiger om even je best te doen met schrijven. Je tikt hier niet even wat onzin naar een vriend die jou persoonlijk kent, maar naar mensen die alleen dit schrijfwerk zien.

mira

mira

04-12-2017 om 08:27

bob

Bob, ga praten met iemand op school. Een vertrouwensfiguur die geheimhoudingsplicht heeft of met je mentor. Die kan je hopelijk verder helpen. Ik kan van deze afstand verder geen oordeel geven.

@nnemoon

@nnemoon

04-12-2017 om 08:42

Bob

Mijn zoon gebruikt ook nooit hoofdletters, dus voor mij komt dit heel bekend voor. Ik ben dus gewend te lezen wat er staat en niet hoe het er staat. Mijn zoon is 13 en heeft meer vrijheden dan jou als ik het zo lees. Wat is er mis met vrienden. Natuurlijk zijn je ouders bezorgd dat je niet het verkeerde pad op gaat, maar als je elkaar vertrouwd en in gesprek blijft kom je al een heel eind. Zoek hulp, familielid, iemand op school, kennis maar verander iets aan deze situatie. Want als er van jou verwacht wordt dat je je best doet op school, staat daar ook een bepaalde vrijheid tegenover.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2017 om 09:24

Limi, o.t.

Ik hoop echt dat je nu stopt over dat schrijven. Mijn hemel. Hij komt hier met een vraag vanwege een strenge vader, we nemen nu aan dat dit ook echt aan de hand is en nog steeds krijgt hij van jou de wind van voren omdat hij niet keurig schrijft en draag je verder niets bij. Hij heeft dat uitgelegd. Hij heeft niet nòg een strenge ouder nodig.

linda75

linda75

04-12-2017 om 10:08

hier ook niet buiten

Mijn zoon van 16 mag ook niet avonds buiten chillen... ik vind dat buiten hangen niet nodig.. je kan ook lekker binnen chillen op de kamer of beneden op de bank.of in de tuin maar niet bij bankjes bij de supermarkt. Ik pak overigens geen telefoons af ed. Mijn zoon heeft een bijbaantje en krijgt alle vrijheid maar niet savonds op straat hangen.. Ik hou daar ook niet van...Zolang school goed gaat vind ik alles prima, als school eronder lijdt grijpen we wel in
Ik zou met je vader afspreken dat je thuis mag chillen of bij iemand thuis???

16:00

De regel 16:00 thuis, is wel erg ingewikkeld. Als je op school in kader van een groepsopdracht wat langer doorwerkt, belemmert de regel van vader de studie van zijn kind.
Onze puber wil geen mobiel, want puber wil niet bereikbaar zijn. Maar wij vinden het wel prettig puber te kunnen mailen als puber niet tegen etenstijd thuis is. En puber vind het ook wel prettig ons te kunnen bereiken als de band lek was.

@Bob, leg je vader uit dat een mobiel ook voor hem voordelen heeft. Dat als hij ongerust is, hij je kan bereiken. Of dat je je ouders op de hoogte kan brengen dat je moet nawerken zodat ze niet ongerust zijn als je iets later komt. Je zit nu in een schooljaar waar je ouders rekening zullen moeten houden met onregelmatige schooltijden. Als je de oudste bent, is het aan je ouders om te leren jou in stapjes los te laten.
Belangrijk is wel dat je hun vertrouwen niet beschaamd want dan ben je terug bij af.

Ps Hier gaat puber na het eten ook niet op straat chillen. Daar is de buurt niet naar. De hangjongeren die chillen, roken joints en geven hun geld uit aan snacks en blikjes drinken. Die vergeten de tijd en hun huiswerk.
Ik kan je vader ten dele volgen. Alleen niet wat de 16:00 regel betreft.

Amsterdamse

Amsterdamse

04-12-2017 om 11:43

Zeker wel buiten chillen

Mijn pubers mogen zeker buiten chillen, ook ‘s avonds. Heerlijk. Beetje kletsen, lachen, voetballen, basketballen, en vooral samen hangen. Hoort bij pubers.
Buiten chillen is echt niet hetzelfde als rotzooi trappen, wat een onzin. Ik sluit mijn kinderen niet op op hun kamer of thuis.

Bob, heb je een oom, tante of neef ofzo die een goed woordje voor je kan doen bij je vader? Want ik vind dat je vader wel streng is.

zebra

zebra

04-12-2017 om 13:21

vrienden

kennen je ouders je vrienden persoonlijk? Is het ook niet mogelijk om af en toe een vriend bij jullie thuis uit te nodigen? Mag je wel uitstapjes maken zoals naar de bioscoop met vrienden? Dat zijn allemaal heel normale activiteiten voor pubers.
Of anders een bijbaan zoeken, mits je daardoor niet in de knoei komt met huiswerk of gaan sporten?

En zoals hierboven ook al als tip genoemd werd, iemand in vertrouwen nemen die je hierin advies kan geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2017 om 16:31

Linda

Ik heb de indruk dat Bob hoe dan ook niet waar dan ook mag chillen. Hij moet na school direct naar huis.

Op zich ben ik het met je eens dat een 16-jarige niets te zoeken heeft buiten in de avond. We merken rond ons huis hoe irritant de aanwezigheid van chillende jongeren kan zijn. Tot een uur of 8 hooguit 9 uur stoort het me niet, omdat het dan door meer dingen nog wat onrustig is buiten.

Mina

Mina

04-12-2017 om 21:45

Lieve Bob

Lieve Bob,

Ik begrijp je ouders, want ik ben zelf moeder. Beschermen is een instinct. Maar als ik probeer mijn kinderen thuis te houden in plaats van met hun vrienden te chillen, dan gaan ze of op hun kamer met beeldschermen, of vragen mijn aandacht om iets samen te doen (spelletjes, series kijken waar ik niets mee heb). Ik vind dat allebei zo redelijk en heb daar zo geen zin in, dat ik dan liever heb dat ze hun vrienden opzoeken.

Liefs,
Mina

A zorac

A zorac

05-12-2017 om 10:13

Meer vrijheid

Als het klopt wat je zegt, dan krijg je erg weinig vrijheid. Mijn kinderen zijn ongeveer even oud en krijgen meer vrijheid om te chillen en te hangen. Dat komt omdat ze zich behoorlijk goed aan afspraken houden. Ze zijn waar ze hebben gezegd te zijn en ze komen op de afgesproken tijd thuis. Dat is een wisselwerking. Natuurlijk is dat eng voor een ouder, want als mijn zoon zegt dat hij met vrienden gaat voetballen, zou hij ook ergens een literfles wodka aan het leegdrinken kunnen zijn. Tot nu toe kan ik ze vertrouwen en dat levert hen meer vrijheid op. Overigens is een regel hier in huis bijvoorbeeld 's avonds door de week niet chillen en in het weekend niet na 23.00 uur op straat. Andere ouders denken daar anders over. Mijn zoon van 16 heeft vrienden die zo laat thuis mogen komen als ze willen en vrienden die bijna niet op straat mogen zijn. Dus het verschilt per ouder hoe beschermend ze zijn en jij moet dealen met de regels die jouw ouders belangrijk vinden.
Maar je kunt natuurlijk wel je best doen om meer vrijheid te krijgen. Ik weet niet of het mogelijk is om een gesprek aan te gaan met je vader. De meeste ouders stellen redelijkheid in een puber op prijs. Vraag wat je vader nodig heeft om jou te kunnen vertrouwen/meer vrijheid te geven. Stel een kleine stap voor, bijvoorbeeld na school niet om vier uur thuis, maar om vijf uur. Als blijkt dat je je aan de afspraken houdt (en dat moet je dan ook strikt doen), kun je een volgende stap bespreken.
Is er iets met je vader aan de hand waarom hij zo streng is? Is hij dronken of onzeker? Een familielid in vertrouwen nemen die jouw vader ook hoog heeft zitten is een goed idee, tenzij jouw vader dat als een persoonlijke aanval ziet. Dat kan als hij zich onzeker voelt over zijn gezag als vader.
En over je schrijfkwaliteiten: als je een sollicitatiebrief schrijft zou ik er meer aandacht aan besteden, want je taalgebruik is echt wel bepalend of je serieus wordt genomen, dat merk je hier.
Maar Limi, bij een hartekreet hier op het Forum moet je niet zo nauw kijken en zeker niet drie keer erover doorzeuren. Als iemand bij 112 in paniek een brand meldt, vraagt de telefonist ook niet naar volzinnen. De strekking van de vraag was duidelijk. Dat is genoeg.
Succes Bob

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.